Sigmoideoskopi der ikke blev til noget.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3524

Sigmoideoskopi der ikke blev til noget.

Indlægaf Lemonella » 6. sep 2015, 06:59

Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre ved det her problem jeg har.

Den 3 sep. skulle jeg have været til en sigmoideoskopi. Jeg har i rigtig lang tid været plaget af et tarmsystem der bare slet ikke ville samarbejde.
Jeg har for et lille års tid siden fået tilsendt den test man selv kunne lave (afføringsprøve) og sende ind. Den var negativ, så jeg har ikke på noget tidspunkt troet, jeg var alvorlig syg.
Dog var jeg klar over, at noget ikke var som det skulle være.

Jeg tog de afføringspiller jeg skulle starte på dagen før undersøgelsen. 2 piller ved middagstid og 2 igen ved 22 tiden om aftenen.
Om eftermiddagen startede mit mareridt. Jeg rendte på toilettet uafbrudt i 6 timer. Ved 18 tiden fik jeg lidt ro. Om natten, efter indtagelsen af de 2 sidste piller, gik det igen galt. Jeg sad mere eller mindre på toilettet fra 03:45 og til klokken 06:00 om morgenen. Det stilnede lidt af, men jeg måtte stadig rende ind imellem. Det klyx jeg skulle tage, røg lige så hurtigt ud som det kom ind. Jeg kunne intet holde i mig.

Klokken 08:30 måtte jeg ringe afbud til undersøgelsen. Ikke noget jeg var specielt glad for, jeg skulle jo være der klokken 09:00.
Sygeplejersken jeg talte med, havde aldrig hørt om sådan en reaktion efter pillerne. Hun blev slet ikke sur på mig, men tilbød mig en ny undersøgelse.
Jeg takkede nej til en ny tid og sagde, at jeg lige måtte tale med min læge.

Nu sidder jeg så her og aner ikke mine levende råd. Jeg orker simpelthen ikke, at skulle igennem sådan en tur igen. Jeg er først nu begyndt, at få nogenlunde styr på mit mave/tarmsystem igen. Jeg havde i forvejen tabt 12 kg. og nu har jeg så yderligere tabt 3 kg. mere.
Hvad pokker gør jeg?
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 326
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3239

Re: Sigmoideoskopi der ikke blev til noget.

Indlægaf DD_81 » 6. sep 2015, 08:04

tager imod undersøgelsen, men på de vilkår at du IKKE skal have afføringspiller forinden, men nøjes med klyx!

Min søster har været igennem flere kikkert undersøgelse i forbindelse med at hun har fået en diagnose inden for Chrons, - kronisk betændelsestilstand i tarmsystemet. Mindes ikke hun har fået decideret afføringsmiddel inden undersøgelserne, men måske.
Men umiddelbart bør det jo kunne lade sig gøre IKKE at skulle tage det, - særligt når effekten er så voldsom for dit vedkommende.

Min søster havde i længere tid problemer, og tabte sig en del, og havde også haft blødninger i tarmene, så hendes blodprocent var vildt lav. I dag er hun vel medicineret, lever et normalt liv, men ved at der er enkelte ting der forårsager mavesmerter og dårlig mave generelt.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 260
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2097

Indlægaf Pjeps » 6. sep 2015, 08:11

De patienter jeg sender til sigmoideoskopi får noget pulver og klyx. Jeg synes godt du kan spørge om udrensning kan foregå under indlæggelse, så der er nogen der kan holde styr på udrensningen/de gener du får. Et så stort vægttab skal undersøges.
4
:ninja:
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 6. sep 2015, 08:12

Nej hvor lyder det ubehageligt for dig. :ae:
1
In_your_eyes
Kort karma: 72
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 602

Indlægaf In_your_eyes » 6. sep 2015, 09:02

Føj sikke en omgang for dig :ae:
Det virker også volsomt at du også skulle tage afføringspiller, da jeg fik det lavet, skulle jeg kun bruge klyx om morgenen.
Så sig du gerne vil have lavet undersøgelsen, men kun med klyx, da du åbenbart reagerer alt for voldsomt på pillerne.
0
:pompom:
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 6. sep 2015, 09:11

Tak for svarene. :)

Jeg vil tage en snak med min læge. Jeg undrede mig selv over, at der på sedlen fra afdelingen stod, at jeg skulle starte udrensningen dagen før og jeg skulle bruge en Toilax kombinationspakning og følge foreskrifterne på pakken.
Jeg synes jo selv, det lød voldsomt med 2x2 piller plus et klyx, men jeg gjorde jo bare som jeg blev bedt om.

Jeg har ingen problemer med blod i afføringen. Mit største problem er, at det føles som om mit tarmsystem er gået i baglås og selvom jeg spiser HUSK og tager Movicol, sker der egentlig ikke ret meget. Eller det gør der, men ikke så tit som jeg plejer. Det føles ind imellem som om min tarm er på vej ud igennem min skedevæg. Det er jeg blevet undersøgt for tre gange, men min læge siger, hun intet unormalt kan se eller mærke.

Jeg er sgu lidt nervøs for, at hun tror jeg er hypokonder, hvilket jeg bestemt ikke er.
Jeg må en tur mere op hos lægen. For ja, det vægttab er ved, at blive lidt et problem.
0
I'm supposed to be me.
In_your_eyes

Indlægaf In_your_eyes » 6. sep 2015, 09:20

Spørgsmål: får du væske nok? Jeg taget også Husk og hvis jeg ikke får væske nok, min halvanden ltr om dagen, så er jeg sikker på at systemet går i stå.
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 6. sep 2015, 09:56

In_your_eyes skrev:Spørgsmål: får du væske nok? Jeg taget også Husk og hvis jeg ikke får væske nok, min halvanden ltr om dagen, så er jeg sikker på at systemet går i stå.

Jeg drikker i hvert fald omkring en to liter om dagen. Har også prøvet det der med Husk uden væske. Det var ikke sjovt, men det er mange år siden. Så nu husker jeg det. :)
1
I'm supposed to be me.
In_your_eyes

Indlægaf In_your_eyes » 6. sep 2015, 10:34

Jeg håber, du og din læge snart finder ud af, hvad problemet er. Det er ubehageligt, når tarmsystemet ikke fungerer ordentligt.
1
Jedi
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Indlægaf Jedi » 6. sep 2015, 14:25

Jeg ville tage imod undersøgelsen, også selvom det er med store gener som de beskrevne. Som altså ikke lyder spor hyggelige overhovedet - jeg ser bare intet andet alternativ.
Umiddelbart tænker jeg, du måske er "skjult" forstoppet og det har medicinen i den grad afhjulpet dig med. Spørgsmålet er, om de kan se, det de skal se, hvis ikke du bliver udrenset på den måde? Der må ikke være nogle former for afføring i den del af tarmen, som skal undersøges.
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 6. sep 2015, 16:49

Jedi skrev:Jeg ville tage imod undersøgelsen, også selvom det er med store gener som de beskrevne. Som altså ikke lyder spor hyggelige overhovedet - jeg ser bare intet andet alternativ.
Umiddelbart tænker jeg, du måske er "skjult" forstoppet og det har medicinen i den grad afhjulpet dig med. Spørgsmålet er, om de kan se, det de skal se, hvis ikke du bliver udrenset på den måde? Der må ikke være nogle former for afføring i den del af tarmen, som skal undersøges.

Så er jeg jo ligesom nødt til, st lade mig indlægge og det tror jeg næsten ikke de vil. Der er vel en "bagatelgrænse" for, hvad de indlægger folk for.

Da jeg skulle afsted i torsdags, sad jeg stadig på toilettet og valget stod mellem, at sidde på en spand i bilen eller melde afbud. Det ville jo ikke stoppe med, at komme.

Desuden har jeg en anelse svært ved, at se, hvorfor jeg skal tømmes helt, når nu mit problem sidder nederst i tarmen. Eller det er i hvert fald sådan jeg selv føler det. Et klyx burde vel være nok.

Nu tager jeg mig sammen og får ringet til min læge i næste uge og så må jeg tage den der fra. :)
1
I'm supposed to be me.
Jedi

Indlægaf Jedi » 6. sep 2015, 17:38

Du beskrev det som at du sad på toilettet indtil kl. 06 og med få toiletbesøg efter det og din undersøgelse var kl 09. Siden du ringer og aflyser en halv time før, så tænker jeg, du ikke bor så langt væk fra hospitalet.
Et klyx tømmer den nederste del af tarmen, ja. Du kan jo tale med afdelingen, hvor de laver undersøgelsen, om der er en alternativ måde at lave udrensningen på f.eks. ved at tage medicinen tidligere på døgnet (så det hele bliver hevet frem i tid) eller du kan nøjes med et klyx.

Med et uønsket vægttab på tolv kg., så ville jeg tage chancen med bilturen for at få undersøgelsen.
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 6. sep 2015, 18:20

Jedi skrev:Du beskrev det som at du sad på toilettet indtil kl. 06 og med få toiletbesøg efter det og din undersøgelse var kl 09. Siden du ringer og aflyser en halv time før, så tænker jeg, du ikke bor så langt væk fra hospitalet.
Et klyx tømmer den nederste del af tarmen, ja. Du kan jo tale med afdelingen, hvor de laver undersøgelsen, om der er en alternativ måde at lave udrensningen på f.eks. ved at tage medicinen tidligere på døgnet (så det hele bliver hevet frem i tid) eller du kan nøjes med et klyx.

Med et uønsket vægttab på tolv kg., så ville jeg tage chancen med bilturen for at få undersøgelsen.

Jeg sad på toilettet til klokken 6. Derefter stilnede det lidt af, men jeg rendte stadig derud og to timer før undersøgelsen, skulle jeg tage et klyx, som røg lige så hurtigt ud som det kom ind.
Jeg bor ca. 45 minutters kørsel fra hospitalet og jeg havde på det tidspunkt ikke meget lyst til, at sidde i en bil med kramper i maven uden, at kunne komme på toilettet.

Jeg kunne ikke ringe til hospitalet før de åbnede på afdelingen og det var klokken 08:30. Ellers havde jeg jo ringet før.
0
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3845

Indlægaf Delfin » 6. sep 2015, 18:44

Jeg synes ikke, udrensningen lyder helt i skoven. Sådan har det også været de 3 gange, jeg har været den igennem (dog var proceduren på en anelse anderledes inden operationen).
Ved sigmoideoskopi går de 60-80 cm op i tyktarmen, så der kan jeg næppe tro, at et klyx skulle være nok. Skulle der være en rest tynd afføring i tarmen, som der nok har været med din beskrivelse, samles den bare i en beholder.
Har du ikke været på diæt op til udrensningen? Jeg fik godt nok lavet en koloskopi, men så vidt jeg lige kan læse mig frem til, er udrensningen den samme. Spørgsmålet er, om du evt. kan starte udrensningen tidligere, så du tager det sidste piller tidligere på aftenen?

ps. jeg fik pulver, men det gør ikke den store forskel.
Senest rettet af Delfin 6. sep 2015, 18:47, rettet i alt 1 gang.
0
14 11 14 :banan:
Jedi

Indlægaf Jedi » 6. sep 2015, 18:44

Lemonella skrev:
Jedi skrev:Du beskrev det som at du sad på toilettet indtil kl. 06 og med få toiletbesøg efter det og din undersøgelse var kl 09. Siden du ringer og aflyser en halv time før, så tænker jeg, du ikke bor så langt væk fra hospitalet.

Jeg sad på toilettet til klokken 6. Derefter stilnede det lidt af, men jeg rendte stadig derud og to timer før undersøgelsen, skulle jeg tage et klyx, som røg lige så hurtigt ud som det kom ind.
Jeg bor ca. 45 minutters kørsel fra hospitalet og jeg havde på det tidspunkt ikke meget lyst til, at sidde i en bil med kramper i maven uden, at kunne komme på toilettet.

Jeg kunne ikke ringe til hospitalet før de åbnede på afdelingen og det var klokken 08:30. Ellers havde jeg jo ringet før.

Jeg tvivler slet ikke på, at det var ubehageligt for dig - jeg tænker bare, det må da være rarest at få den undersøgelse overstået i en fart. Specielt set i lyset af et utilsigtet vægttab.

Hvis jeg var dig, ville jeg som sagt kontakte hospitalet og høre, om du kan blive udrenset på en anden måde.
0

Tilbage til "Helbred"