Laver du madplan?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Madplan?

Ja
27
44%
Nej
21
34%
Delvist, forklar gerne
14
23%

Afgivne stemmer: 62
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Re: Laver du madplan?

Indlægaf primle » 3. aug 2016, 10:13

Akehurst2 skrev:
JoyNips skrev:Nej. Vi har varm mad på jobbet og jeg har en sport, der kræver en del timer efter arbejde så jeg oftest først er hjemme ved 21-tiden, så vi spiser bare rugbrød derhjemme om aftenen. Er vi indimellem samtidigt hjemme og har lyst til varm mad går vi ud og spiser, tryller med hvad skabene gemmer eller går ud og køber ind.

Det her er os (desværre uden hest til mig).

Vi spiser varm mad til frokost, så vores aftensmad er noget med en rugbrødsmad eller en skål havregryn, evt. en salat. Vi køber frisk frugt og grønt og/eller mælk ind nærmest hver eneste dag, og så brød, pålæg, havregryn en gang om ugen ca.

Jeg synes ikke, det er spor besværligt at købe ind hver dag (men cykler også forbi tre supermarkeder på vej hjem fra arbejde, seks, hvis jeg tæller dem med, der ligger på den anden side af gaden) og bruger ikke flere penge af den grund. Jeg er faktisk meget værre til at impulsshoppe spotvarer og guf, hvis jeg alligevel er i gang med at fylde den store kurv i weekenden. Med daglige indkøb er der heller aldrig noget, der når at blive for gammelt, heller ikke selvom vi beslutter os for at hente mad en dag.

At have en 3,5 årig på slæb omkring kl 16 gør det besværligt at handle ind efter job (uanset om det er hver dag eller ej). Og det faktum at aftensmaden skal stå på bordet senest 17.30 - og det er endda ofte lige sent nok, gør, at det der med at handle hver dag og beslutte aftensmaden fra dag til dag er - ikke umuligt - men bare dumt, hvis vi gerne vil forsøge at have eftermiddage uden alt for megen stress.

Da vi ikke havde børn var det heller ikke som sådan besværligt at handle hver dag. Der gjorde det heller ikke noget at vi først spiste kl 19 f.eks.
1
FrkRød
Kort karma: 1
Likede indlæg: 55

Indlægaf FrkRød » 5. aug 2016, 17:14

Nej, det fungerer ikke hos mig, så ville jeg bruge alt for mange penge :D

Jeg handler en gang ugentlig (søndag), og supplerer med mælk, frugt osv omkring torsdag. Hver gang jeg er ude og handle skimmer jeg stedet for dato-varer og det er primært det vi lever af - i hvert fald når det kommer til kød. Så jeg har efterhånden et omfattende lager i fryseren, som jeg tager op dagen før brug, og finder så på noget tilbehør af det vi har på lager.

Vi bruger cirka 4000 på dagligvarer om måneden (3 voksne og 1 barn) og det kan jeg ikke gøre billigere med en madplan ;)
0
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 10
Likede indlæg: 270

Indlægaf Lucia » 6. aug 2016, 10:40

Jeg laver madplan for ca. en uge ad gangen og forsøger at købe ind 1-2 gange ugentligt. Dvs. jeg vælger 2-3 retter, jeg vil lave i løbet af ugen (delvist bestemt af, hvad jeg allerede har i skabene/fryser, så jeg undgår madspild og skal købe så lidt som muligt), køber ind til det og så vælger jeg løbende, hvilken rækkefølge, jeg laver retterne i.
Jeg er single og laver store portioner, så med 2-3 retter kan jeg sagtens variere med resterne, så jeg ikke får det samme flere dage i træk.
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 24
Likede indlæg: 321

Indlægaf twinkle » 6. aug 2016, 10:56

Ja, det gør jeg. Handler så typisk stort ind lørdag eller søndag, og supplerer med rugbrød, frugt osv. i løbet af ugen. Jeg synes det er rart med en madplan, for jeg gider simpelthen ikke stå ideforladt i supermarkedet hver dag kl. 16. At lave madplan synes jeg giver en mere varieret kost, og jeg bliver bedre til at bruge evt. rester.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 9
Likede indlæg: 210

Indlægaf Skorstenen » 7. aug 2016, 09:46

Jeg hader hader hader at handle efter job. Så ja, jeg laver madplan, dog mest til de første 4 dage da manden ikke er hjemme fredage og søndage.
Vi kan, med madplan, holde madbudgettet på omkring 2000 kr. Og vi spiser bestemt godt og varieret.
Fordelen er også, at man får prøvet nye retter synes jeg. Og - man får brugt det man har i fryseren.

Jer der spiser lystbetonet - er det ikke besværligt? Jeg mener, hvis lysten til helstegt kylling først dukker op 17,30, så skal I først ned at hente kyllingen? Eller hvordan fungerer det? Og er det ikke dyrt - lysten bestemmer jo ikke hvad der lige er på tilbud
2
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 396

Indlægaf OberstNasig » 7. aug 2016, 19:35

Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

Vi lægger ialt 3000 til mad, men vi har ofte 1000 tilovers, hvis vi har holdt os til en madplan, jeg udarbejder udfra vores basislager.

De gange vi har brugt 300 kr., har vores madplan fx været:
- Kyllingesuppe
- Tarteletter med kylling
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Fyldte courgetter eller aubeginer
- Lasagne
- Kartoffelpizza
1
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 7. aug 2016, 19:41

OberstNasig skrev:Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

Vi lægger ialt 3000 til mad, men vi har ofte 1000 tilovers, hvis vi har holdt os til en madplan, jeg udarbejder udfra vores basislager.

- Kyllingesuppe
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Lasagne
- Kartoffelpizza

Så det er tre dage med kylling(efileter?) og tre dage med hakket okse og en kødfri dag? Lyder da meget smart. :) Det vil jeg prøve at handle ind til i morgen! :gogo:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
OberstNasig

Indlægaf OberstNasig » 7. aug 2016, 19:54

Evapeva skrev:
OberstNasig skrev:Yep og når vores basislager er fyldt op og det eneste, vi mangler er grøntsager, mejeriprodukter, kød og frugt, så kan vi, to personer!, helt seriøst komme ned på 300 kroner om ugen med en solid madplan!

- Kyllingesuppe
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Lasagne
- Kartoffelpizza

Så det er tre dage med kylling(efileter?) og tre dage med hakket okse og en kødfri dag? Lyder da meget smart. :) Det vil jeg prøve at handle ind til i morgen! :gogo:

Nej, jeg koger simpelthen en hel kylling og piller den. Så bruger jeg fonden derfra til suppen og til tarteletterne. Jeg sørger for at det er nogenlunde samme grøntsager, der skal i alle ugens retter. I dette tilfælde ville det være:
- Kartofler
- Selleri
- Gulerødder
- Hvidløg
- Løg
- courgetter
- tomater
- knoldselleri (for det VIL jeg have i min bolognese)

Så bruger jeg ellers det pillede kyllingekød i suppen, i tarteletterne og i pastasalaten. Og jeg laver en kæmpe omgang bolognese, så jeg bare kan fyre den i lasagnen og de udhulede courgetter.

Den madplan bruger vi ofte, hvis vi gerne vil spare, men når vi ikke har et ønske om at spare, bruger vi nok 500 og så lever vi altså rigtig godt, men vi har også et kæmpe basislager.
Det skal dog tilføjes, at vi ikke spiser specielt meget kød og hvis vi gør, er det stort set kun kylling. Bortset fra bolognesen, får vi måske okse 1-2 gange om måneden. Det er iøvrigt et aktivt tilvalg, fordi vi synes bedre om grøntsager osv.
1
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 7. aug 2016, 20:25

OberstNasig skrev:
Evapeva skrev:

- Kyllingesuppe
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Lasagne
- Kartoffelpizza

Nej, jeg koger simpelthen en hel kylling og piller den. Så bruger jeg fonden derfra til suppen og til tarteletterne. Jeg sørger for at det er nogenlunde samme grøntsager, der skal i alle ugens retter. I dette tilfælde ville det være:
- Kartofler
- Selleri
- Gulerødder
- Hvidløg
- Løg
- courgetter
- tomater

Så bruger jeg ellers det pillede kyllingekød i suppen, i tarteletterne og i pastasalaten. Og jeg laver en kæmpe omgang bolognese, så jeg bare kan fyre den i lasagnen og de udhulede courgetter.

Den madplan bruger vi ofte, hvis vi gerne vil spare, men når vi ikke har et ønske om at spare, bruger vi nok 500 og så lever vi altså rigtig godt, men vi har også et kæmpe basislager.
Det skal dog tilføjes, at vi ikke spiser specielt meget kød og hvis vi gør, er det stort set kun kylling. Bortset fra bolognesen, får vi måske okse 1-2 gange om måneden. Det er iøvrigt et aktivt tilvalg, fordi vi synes bedre om grøntsager osv.

Smart! Gad vide, hvad vi kan holde det på, når vi er fire. :gruble: Nå, det er jo kun at prøve og finde ud af det. :)
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
OberstNasig

Indlægaf OberstNasig » 7. aug 2016, 20:32

Evapeva skrev:
OberstNasig skrev:
Evapeva skrev:

- Kyllingesuppe
- Pastasalat med kylling
- Spagetti Bolognese
- Lasagne
- Kartoffelpizza

- Kartofler
- Selleri
- Gulerødder
- Hvidløg
- Løg
- courgetter
- tomater

Smart! Gad vide, hvad vi kan holde det på, når vi er fire. :gruble: Nå, det er jo kun at prøve og finde ud af det. :)

Ja, det er et godt spørgsmål. Næsten det samme, tror jeg, for vi får så stor portioner ud af det, at vi fryser det ned. Hvis du køber en god og stor kylling, bør det være kød nok på. Men det er selvfølgelig fra mit jeg-interesserer-mig-ikke-for-kød- perspektiv.
1
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 926

Indlægaf IrmaPigen » 7. aug 2016, 20:39

Nej, det er jeg alt for impulsiv til, og så arbejder jeg som regel et par gange om ugen for sent til jeg kan nå at lave det store.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 9
Likede indlæg: 210

Indlægaf Skorstenen » 8. aug 2016, 06:34

IrmaPigen skrev:Nej, det er jeg alt for impulsiv til, og så arbejder jeg som regel et par gange om ugen for sent til jeg kan nå at lave det store.

Når vi kommer sent hjem, er det for det meste en kendt ting, og så sørger man bare for at madplanen dagen før indeholder en ret der er nok af til 2 dage.. Sent hjem - træt - mikroovn, bum mad på 2 minutter :)
1
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 8. aug 2016, 07:38

Skorstenen skrev:Jer der spiser lystbetonet - er det ikke besværligt? Jeg mener, hvis lysten til helstegt kylling først dukker op 17,30, så skal I først ned at hente kyllingen? Eller hvordan fungerer det? Og er det ikke dyrt - lysten bestemmer jo ikke hvad der lige er på tilbud

Jeg spiser mit hovedmåltid på arbejdet, så får dejlig varieret varm mad der, og derfor er det fint bare at spise et eller andet hurtigt og nemt om aftenen. Men jeg har aldrig købt ind efter, hvad der var på tilbud, så det gjorde ingen forskel da jeg spiste varm mad om aftenen.

Og jo, man spiser rimelig meget det samme og står ikke og finder på nye retter kl. 18.30 med hovedet nede i frysedisken på en hverdag. Men så har man da heldigvis weekend indimellem.
1
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5869

Indlægaf Smiling_Goat » 8. aug 2016, 14:35

Jeg har altid syntes, at madplaner er opreklameret, men nu kommer vi begge snart hjem mellem 18-19 om aftenen, og vi bor ret langt fra den nærmeste anstændige forretning, så der helst være styr på maden i forvejen, så der ikke skal handles, før vi spiser. Jeg har derfor i dag for første gang nogensinde lagt en madplan.. og jeg hader det allerede.

Jeg bryder mig virkelig ikke om, hvor rigid min kost bliver. Jeg har indgået kompromiset med mig selv om, at jeg har fundet på fem retter, som jeg handler til, og så kan vi lave de enkelte retter på de dage, vi har lyst - så der bliver et minimum af spontanitet. Jeg synes også, det virker væsentligt sværere at sørge for at få brugt alt i køleskabet. Jeg havde fuldstændigt mistet overblikket over indholdet ved planlægningen af onsdag, så jeg ved ikke, om jeg kommer til at vælte mig i mad, og jeg plejer ellers at få brugt alt.

Jeg ved godt, man siger, det er billigst med en madplan, men det virker lige nu som om, folk bare har taget en kollektiv beslutning uden egentligt at stille spørgsmålstegn ved, om madplaner overhovedet er billigst. Jeg tror det helt ærligt ikke. Nemmest i en travl hverdag, helt sikkert, men ikke billigst.
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2364

Indlægaf Juki » 8. aug 2016, 15:03

Nej, det gør jeg ikke. Eller det vil sige, jeg køber ind 1-2 gange om ugen og planlægger hjemmefra hvad jeg skal have de efterfølgende dage, men det er sjældent jeg fx køber en hel kylling og så spiser kyllingrester på flere forskellige måder.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede

Tilbage til "Mad og drikke"