Udkantsdanmark - billige huse.. men banker siger nej

Brugeravatar
sortkaffe
Kort karma: 41
Likede indlæg: 329

Udkantsdanmark - billige huse.. men banker siger nej

Indlægaf sortkaffe » 31. jul 2016, 21:34

Jeg har set det der program om ejendomsmæglere i udkants Danmark.
Og der var en der gerne ville købe et hus der kostede under 500 tusinde, som banken ikke ville låne til.

Hvordan køber man i grunden sådanne huse hvis bank og kreditforening siger nej og man ikke lige har pengene ?
Får man lavet købet via pantebreve?

Jeg kigger selv på huse for tiden, og finder nogle gange huse til under 500 tusinde, som ser fine nok ud.
Har ikke taget nogen snak med banken, men i grunden så ville det nærmest være prismæssigt
tæt på det samme som at bo til leje, hvis det var et sådan billigt hus. Ala 300/400 tusinde.
- det er ikke skrammel det hele :)
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Re: Udkantsdanmark - billige huse.. men banker siger nej

Indlægaf Mani » 1. aug 2016, 04:09

Det er jo heller ikke nødvendigvis begrundelsen at det er skrammel, som gør at banken siger nej. Det er mere et spørgsmål om at sådan et hus kan være svært at sælge igen - der er jo en grund til det er så billigt - og så er deres sikkerhed i huset jo ikke så sikker alligevel.

Hvis du kigger på den type huse synes jeg bestemt du skal tage en snak med din bank om muligheder for finansiering.
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
sortkaffe

Indlægaf sortkaffe » 1. aug 2016, 06:26

Mani skrev:Det er jo heller ikke nødvendigvis begrundelsen at det er skrammel, som gør at banken siger nej. Det er mere et spørgsmål om at sådan et hus kan være svært at sælge igen - der er jo en grund til det er så billigt - og så er deres sikkerhed i huset jo ikke så sikker alligevel.

Hvis du kigger på den type huse synes jeg bestemt du skal tage en snak med din bank om muligheder for finansiering.

Nej, jeg mente heller ikke at bankerne behøver at mene det er skrammel, mere at andre der ikke kender så meget til det, måske kunne tænke at det måtte være skrammel :)
Ja må have en snak med banken.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. aug 2016, 06:44

Det er mit indtryk, at en hel del simpelthen har pengene med, når de fx. flytter til Lolland-Falster i ejerbolig. Min toværelses andelslejlighed ville kunne finansiere 1 1/2-2 huse i den prisklasse, som du nævner.

Jeg synes også roligt, at du kan tale med banken. Til et program som det beskrevne vælger man ofte de mest komplicerede cases, da det giver bedst fjernsyn. Det betyder ikke, at der ikke findes huse, som man vil kunne låne til.
1
Je suis un tableau noir.
Smiling_Goat
Kort karma: 461
Likede indlæg: 5873

Indlægaf Smiling_Goat » 1. aug 2016, 08:09

Jeg synes også et eller andet sted, at det er positivt, hvis det er lidt svært at låne penge til et hus. Finanskrisen i '08 skyldtes bl.a. bankernes lidt for store villighed til at låne penge til netop huskøb, så hvis de har lært af det, synes jeg kun, det er en god ting.
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 1. aug 2016, 08:11

For huse under 500.000 er realkreditbelåning ofte heller ikke hensigtsmæssigt, da det er omkostningskrævende at stifte lånet, så det kan bedre betale sig at bruge de penge, der ville være gået til administration, på at skulle låne mindre.

Et banklån er mindre kompliceret og de fleste banker er til at tale med, hvis blot man har en fornuftig økonomi og ikke mindst kommer med nogle penge selv. Både for at vise, at man kan spare op og for at mindske bankens risiko.
1
Brugeravatar
sortkaffe

Indlægaf sortkaffe » 1. aug 2016, 20:29

Tak for jeres input :)
0
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 418

Indlægaf Falstria » 25. aug 2016, 00:41

Et prioritetslån i banken er vejen.

De får sikkerhed i huset (er jo dog bedre end ingen sikkerhed).

Du kan afdrage lånet ligeså hurtigt der løber penge ind på din lønkonto (hvis den er prioritetskontoen).

Man kan være gældfri på under 10 år og det koster kun en brøkdel af at leje noget.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3232

Indlægaf DD_81 » 25. aug 2016, 08:25

man behøver jo ikke et realkreditlån, men kan låne pengene på anden vis, og hvor banken stilles sikkerhed i boligen.

Men grundlæggende så er da ja, ret trist, at bankerne finder markedet for disse boliger for usikkert og for lidt attraktivt, det øger jo uligheden endnu mere. Jeg kan kun anbefale at man går uden om de helt store drenge, og går direkte til de mindre og mere lokale banker, som har et helt andet kendskab til markedet i området :)

For umiddelbart er det jo slet ikke en dårlig investering at bruge 5-800.000 på et reelt, pænt og ordentligt hus til sig selv og ens familie. Omkostninger til lån, ejendomsskatter m.v. vil formodentligt være billigere end at sidde i en lejebolig, og dermed har man et større rådighedsbeløb til alt det andet.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Falstria

Indlægaf Falstria » 25. aug 2016, 15:23

DD_81 skrev:man behøver jo ikke et realkreditlån, men kan låne pengene på anden vis, og hvor banken stilles sikkerhed i boligen.

Men grundlæggende så er da ja, ret trist, at bankerne finder markedet for disse boliger for usikkert og for lidt attraktivt, det øger jo uligheden endnu mere. Jeg kan kun anbefale at man går uden om de helt store drenge, og går direkte til de mindre og mere lokale banker, som har et helt andet kendskab til markedet i området :)

For umiddelbart er det jo slet ikke en dårlig investering at bruge 5-800.000 på et reelt, pænt og ordentligt hus til sig selv og ens familie. Omkostninger til lån, ejendomsskatter m.v. vil formodentligt være billigere end at sidde i en lejebolig, og dermed har man et større rådighedsbeløb til alt det andet.

Jeg vil sige det modsatte, find en stor bank og en bankrådgiver i en afdeling i storbyen... For en bankrådgiver i københavn er 500.000 kr. et greb i lommen, folk derinde køber biler der koster mere.

Det er de lokale bank afdelinger på landet der har fået besked om at skrue ned for udlånet.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3232

Indlægaf DD_81 » 25. aug 2016, 16:40

Falstria skrev:
DD_81 skrev:man behøver jo ikke et realkreditlån, men kan låne pengene på anden vis, og hvor banken stilles sikkerhed i boligen.

Jeg vil sige det modsatte, find en stor bank og en bankrådgiver i en afdeling i storbyen... For en bankrådgiver i københavn er 500.000 kr. et greb i lommen, folk derinde køber biler der koster mere.

Det er de lokale bank afdelinger på landet der har fået besked om at skrue ned for udlånet.

Det handler måske også om hvilke mennesker man møder.
Vi endte i sparekassen sjælland, efter nøl fra samtlige store banker.
Vi kom til møde dagen efter, hvor boligkøb og økonomi generelt fik en grundig gennemgang, og vi gik derfra med underskrevne lånedokumenter og som kunder i banken.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Falstria

Indlægaf Falstria » 25. aug 2016, 16:57

DD_81 skrev:
Det handler måske også om hvilke mennesker man møder.
Vi endte i sparekassen sjælland, efter nøl fra samtlige store banker.
Vi kom til møde dagen efter, hvor boligkøb og økonomi generelt fik en grundig gennemgang, og vi gik derfra med underskrevne lånedokumenter og som kunder i banken.

Det jeg basere det på er også mere eksemplet hvor folk flytter den anden vej (som de fleste jo gør) og bad deres lokale afdeling om lån på 2-3 mio. Der blev meget stille hver gang.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 2. sep 2016, 08:31

Hvis det er samme udsendelse som jeg så, så var der tale om folk der ikke ville bo i husene selv.
Men nogen der købte med henblik på at sætte i stand og så sælge med fortjeneste.

Og det kan jeg egentlig godt forstå at banken ikke vil financiere.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Privatøkonomi"