Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf HerErJeg » 1. aug 2016, 05:40

Boligboblen i København. Studerende mangler plads, og grådighed kender ingen grænser.
Gennemsnitlig kvm. pris på et værelse er 293 kr., og det kan jo meget vel være i en forældrekøbt lejlighed hos en anden studerende, som selv betaler en meget lav leje til far og mor, hvis overhovedet nogen.
http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE3 ... -for-dyrt/

Jeg tror simpelthen ikke jeg kunne få mig til at være et grådigt svin, og bare forlange ublu summer, fordi sådan er markedet jo... . Det er jo med til at presse denne her nye boligtrend, hvor København bliver for de rige alene, fremfor mangfoldigheden.
Det er jo en af de menneskelige dyder, at behandle andre som man gerne selv vil behandles. Den virker generelt bare mere og mere fraværende i det samfund vi har i dag.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1913

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf Purple Haze » 1. aug 2016, 05:47

Jeg ville ikke.
Men eftersom jeg bor ret dyrt, så ville folk nok tro det.
Kan i al fald ikke hamle op med 293 kr :P
Vil tro jeg skulle have 6.000 - 7.000 hvis jeg ville leje et værelse ud.

Det ER dyrt for de fleste at bo i Kbh - udbud og efterspørgsel.
Og selvom jeg da håber for folk at de kan finde noget der er til at betale, så orker jeg ikke rigtig piveri - det er ens for alle, altså undtagen de få der er heldige.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 1. aug 2016, 05:53

Jeg boede i en leje lejlighed. En 3-værelses. Jeg betalte 7.000 i leje. Da jeg udlejede et værelse tog jeg 3.000 og det synes jeg er mere end rimeligt. Det er ikke grådigt, selvom den kvm pris er mere end 293.

Det er så dejligt nemt at sidde og kalde folk grådige ud fra en akademisk udregnet kvm pris. Virkeligheden ser ofte anderledes ud
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 488
Likede indlæg: 1593

Indlægaf Spjaerten » 1. aug 2016, 05:55

Min 3 værelses koster næsten 13.000kr alt inkl - mit værelse betaler min lejer 4300kr for - præcis 1/3 del af den samlede leje. For hun bebor 1/3 del af lejligheden. Bum. Så kan man kalde det dyrt for et lille værelse. Men det er jo prisen.
6
Tryk på * :slem:
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 1. aug 2016, 06:03

Jeg synes virkelig det er svært, for hvis alternativet er at der ikke er værelser fordi det pludselig ikke er besværet værd - hvem har så vundet den kamp? for det er jo ikke hverken de studerende eller udlejerne.
Selv har jeg en lejlighed jeg pt nærmest ikke bruger, fordi jeg altid er hos min kæreste. Jeg ville derfor fint kunne udleje et værelse, men jeg ville ikke gøre det for ingenting, for det er nu engang også lidt besværligt. Så pt står der en fin tom lejlighed jeg måske overnatter i et par gange om måneden, men gider ikke dele den de dage, hvis det kun er for de 1900 kr de nævner i artiklen.
2
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Indlægaf HerErJeg » 1. aug 2016, 06:18

Spjaerten skrev:Min 3 værelses koster næsten 13.000kr alt inkl - mit værelse betaler min lejer 4300kr for - præcis 1/3 del af den samlede leje. For hun bebor 1/3 del af lejligheden. Bum. Så kan man kalde det dyrt for et lille værelse. Men det er jo prisen.

De 13.000 er jo også bare alt for meget, sagt uden at vide hvor eller hvordan lejligheden er. I alt for lang tid har man dækket sig ind under at det er markedsvilkårene. Take it or leave it. Lejligheder til køb ligger gennemsnitligt på knap 3 millioner for 75 kvm, så der er jo nogle som er meget dyrere.
Men udviklingen er nødt til at bremse op. Det kan bare ikke stige 10% om året. Så springer hele markedet i luften før eller siden. Lige nu laver man undersøgelser som viser at København ikke er den allerdyreste hovedstad i verden, og så er konklusionen lidt, at så er alting godt alligevel.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 1. aug 2016, 06:24

Nej, jeg har aldrig haft mulighed for forældrekøb eller økonomisk støtte hjemmefra, så jeg har det svært med tanken om at udnytte andre som sidder i en klemt situation. Jeg har virkelig ofte siddet der selv.

Jeg har en andelsbolig som er ret billig i drift, og det er meget sandsynligt at jeg kommer til at leje den ud inden alt for længe. Det er 50 m2 (2 v.) i den hippeste del af Nørrebro. Der er venteliste til køb, og der er rigtig mange som giver penge under bordet for at komme foran, så jeg tør slet ikke tænke på hvilken rift der vil blive om den hvis jeg slår den op til udlejning.

Nu har jeg et meget lavt forbrug, både hvad angår varme, strøm, vand, vask og andet som relaterer til hjemmet, men hvis man sætter forbruget lidt mere realistisk end mit, så vil jeg skyde på at den i husleje og forbrug (inkl. vask, tv, internet, forsikring og strøm) vil koste omkring 4000kr. om måneden. Det er en rigtig fin pris for en lejlighed med den beliggenhed.

Jeg mødte på et tidspunkt et par som bor i en præcis tilsvarende lejlighed et par huse længere nede, og de betaler 8500kr. om måneden til deres udlejer. Hvilket lyder ujyrligt i mine øjne, og nok heller ikke helt efter bogen.

Men på den anden side er det der vi skal henad hvis man skal indregne at jeg jo også betaler af på et lån stadigvæk. Jeg har ikke boet der så længe endnu. Hvis jeg skulle have dækket mine samlede udgifter, så kunne jeg snildt bede om 7000kr. eller deromkring, og det ville nok også passe bedre til gennemsnitsprisen i området med tanke på beliggenhed og efterspørgsel.

Men en del af mig synes bare at det er en heftig pris. Lejligheden kan kun deles af to personer hvis de er et par, for der er ikke to separate værelser, men åben plan køkken-stue, og samtidig er det en gammel lejlighed i et gammelt lydt hus, det er i stuen og soveværelset er ud mod gaden... Og stuen er ret mørk. Køkkenet er også meget simpelt og lidt slidt.

Så selvom det vel er en "fair" pris fordi alle andre gør det, og det svarer rimelig godt til hvad jeg selv skal hoste op med for overhovedet at have lejligheden og dermed være i stand til at leje den ud, synes jeg alligevel at det er ret fesent at tage så meget. :gruble: Jeg tror uanset hvad at jeg ender med at leje den ud til et par, og i så fald er det vel også mere overkommeligt at betale fx 7000kr. Det ville til gengæld være svært for en single. Eller dvs. hvis en single kan betale 7000kr. om måneden, så tager de sgu nok et lån og køber en andel selv. :lol:

Jeg synes det er svært at vurdere hvad man kan tillade sig og hvad der er fair, for der er jo virkelig mange sider af sådan en sag. Men i sidste ende er det vel op til Huslejenævnet - jeg skal helt sikkert ikke have noget i klemme!
2
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 1. aug 2016, 06:27

HerErJeg skrev:
Spjaerten skrev:Min 3 værelses koster næsten 13.000kr alt inkl - mit værelse betaler min lejer 4300kr for - præcis 1/3 del af den samlede leje. For hun bebor 1/3 del af lejligheden. Bum. Så kan man kalde det dyrt for et lille værelse. Men det er jo prisen.

De 13.000 er jo også bare alt for meget, sagt uden at vide hvor eller hvordan lejligheden er. I alt for lang tid har man dækket sig ind under at det er markedsvilkårene. Take it or leave it. Lejligheder til køb ligger gennemsnitligt på knap 3 millioner for 75 kvm, så der er jo nogle som er meget dyrere.
Men udviklingen er nødt til at bremse op. Det kan bare ikke stige 10% om året. Så springer hele markedet i luften før eller siden. Lige nu laver man undersøgelser som viser at København ikke er den allerdyreste hovedstad i verden, og så er konklusionen lidt, at så er alting godt alligevel.

Det skal helst stoppe længe inden vi når London-niveauet hvor alt og alle er fucked. At det ikke er så slemt som London, betyder virkelig ikke at det er godt!
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10266

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. aug 2016, 06:32

Nej, og det kan jeg heller ikke, da huslejen skal godkendes af bestyrelsen i min andelsboligforening.

Hvad, der til gengæld godt kan få mig til at føle mig en anelse asocial, er, at jeg optager en lejlighed i København, hvor to studerende kunne bo for 3200 kr. om måneden. På den anden side ville det, fordi selve andelsprisen er gået fra 200.000 til 850.000, siden jeg købte lejligheden, nok kræve, at det blev et forældrekøb, hvilket også må siges at være en model, der er med til at holde markedet dyrt. Min billige lejlighed ville således alligevel ikke kunne hjælpe de mest økonomisk trængte studerende.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6015

Indlægaf LadyFox » 1. aug 2016, 06:41

Min kæreste lejer et værelse på 25 kvm. ud til 2500. Det er under halvdelen af de månedlige udgifter til lejligheden, og de to værelser der er i lejligheden er lige store, så det synes jeg egentlig er meget rimeligt.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 17
Likede indlæg: 535

Indlægaf catnip » 1. aug 2016, 06:49

Jeg er slet ikke for at tage røven på andre...sådan generelt.

Dækker lejeloven også udlejning af værelser? I så fald forstår jeg sket ikke at nogen tør tage røven på nogen som helst...

Jeg har haft udlejet hele min lejlighed og fulgte alle regler og anvisninger. Selvom jeg tog tæt på det maximale jeg kunne, havde jeg stadig underskud ved at leje ud - det er sjældent en lukrativ forretning som privatperson...
1
Juliet

Indlægaf Juliet » 1. aug 2016, 07:05

catnip skrev:Dækker lejeloven også udlejning af værelser? I så fald forstår jeg sket ikke at nogen tør tage røven på nogen som helst...
.

Man kan godt tage udlejer i huslejenævnet på et værelse også, problemet er bare at du kan opsiges uden begrundelse når udlejer selv bor i lejligheden, så du risikere at stå uden tag over hovedet.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5903

Indlægaf Smiling_Goat » 1. aug 2016, 07:17

Juliet skrev:
catnip skrev:Dækker lejeloven også udlejning af værelser? I så fald forstår jeg sket ikke at nogen tør tage røven på nogen som helst...
.

Man kan godt tage udlejer i huslejenævnet på et værelse også, problemet er bare at du kan opsiges uden begrundelse når udlejer selv bor i lejligheden, så du risikere at stå uden tag over hovedet.

Og med en måneds varsel. Så du kan hurtigt stå uden tag over hovedet.
0
Juliet

Indlægaf Juliet » 1. aug 2016, 07:21

Smiling_Goat skrev:
Juliet skrev:
.

Og med en måneds varsel. Så du kan hurtigt stå uden tag over hovedet.

Præcis, og så kan jeg egentlig godt forstå man ikke tør gamble med det når det kun er et værelse, og der helt sikkert står mange i kø for at overtage til de vilkår.
Det er selvfølgelig ikke okay at snyde, men pt lader det sig nok desværre bare gøre.
1
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4537

Indlægaf Akehurst2 » 1. aug 2016, 07:35

Ja, men hvis du bor til leje (går jeg ud fra, når du taler om den samlede leje) har du en ret omfattende beskyttelse som lejer af en lejlighed, som hun ikke har som lejer af et værelse.

Derfor mener jeg ikke, hun har en tredjedel af det, du har.
2

Tilbage til "Livets forhold"