Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Re: Ville du tage røven på en lejer, fordi alle andre gør det?

Indlægaf Code71 » 2. aug 2016, 14:14

Akehurst2 skrev:
Code71 skrev:
Det er der så heller ikke nogen der taler om/for. Der tales om at hvis de reelle omkostninger på en lejlighed er feks 8.000 som på ingen måde er unormalt i København, så får du jo ikke nogen til at udleje et værelse til feks 1.500,00 med alle de problemer en lejer medfører

Der kunne med garanti skaffes tonsvis af studenterboliger i København med et pennestrøg hvis man i stedet for en eller anden latterlig akademisk udregnet kvm pris, i stedet kiggede på udlejers reelle udgifter på lejligheden

Men hvordan er udlejers udgifter lejers problem? Hvis udlejer har købt på toppen eller renoveret for dyrt, så er det okay at lade lejer betale det, men hvis udlejer har gjort et godt køb, så skal lejer også bo billigt?

Jeg er helt enig i, at man skal se på lejefastsættelse i medfør af lejelovgivningen. Man kan vælge at give den helt fri (evt. så begrænset af den generelle ågerbestemmelse i aftaleloven), eller man kan vælge at der stadig skal være en vis regulering. Men udlejers udgifter kan jeg aldrig vil være relevante, da det vil give en helt vilkårlig lejefastsættelse.

Du misforstår hvad det er jeg prøver at fortælle dig. Når en udlejer ikke kan få dækket de udgifter der er. Hvorfor så udleje? Det har intet med lejers problem at gøre. Men alt at gøre med at der er boligmangel netop pga disse regler som udelukkende og ensidigt favoriserer lejer. De kan leje sig ind et sted og bo der. Når de så flytter, indbringer de udlejer for huslejenævnet og udlejer skal så betale en masse tilbage. Med tilbagevirkende kraft. Selvom lejer har accepteret prisen og skrevet under på det.

Det er et marked hvor de eneste der på nogen måde kan komme i klemme er udlejer. Så jeg forstår sgu godt at der er mangel på boliger. Jeg ville ikke igen udleje et værelse. Never ever.
4
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4558

Indlægaf Akehurst2 » 2. aug 2016, 14:36

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:
Code71 skrev:
Det er der så heller ikke nogen der taler om/for. Der tales om at hvis de reelle omkostninger på en lejlighed er feks 8.000 som på ingen måde er unormalt i København, så får du jo ikke nogen til at udleje et værelse til feks 1.500,00 med alle de problemer en lejer medfører

Der kunne med garanti skaffes tonsvis af studenterboliger i København med et pennestrøg hvis man i stedet for en eller anden latterlig akademisk udregnet kvm pris, i stedet kiggede på udlejers reelle udgifter på lejligheden

Men hvordan er udlejers udgifter lejers problem? Hvis udlejer har købt på toppen eller renoveret for dyrt, så er det okay at lade lejer betale det, men hvis udlejer har gjort et godt køb, så skal lejer også bo billigt?

Jeg er helt enig i, at man skal se på lejefastsættelse i medfør af lejelovgivningen. Man kan vælge at give den helt fri (evt. så begrænset af den generelle ågerbestemmelse i aftaleloven), eller man kan vælge at der stadig skal være en vis regulering. Men udlejers udgifter kan jeg aldrig vil være relevante, da det vil give en helt vilkårlig lejefastsættelse.

Du misforstår hvad det er jeg prøver at fortælle dig. Når en udlejer ikke kan få dækket de udgifter der er. Hvorfor så udleje? Det har intet med lejers problem at gøre. Men alt at gøre med at der er boligmangel netop pga disse regler som udelukkende og ensidigt favoriserer lejer. De kan leje sig ind et sted og bo der. Når de så flytter, indbringer de udlejer for huslejenævnet og udlejer skal så betale en masse tilbage. Med tilbagevirkende kraft. Selvom lejer har accepteret prisen og skrevet under på det.

Det er et marked hvor de eneste der på nogen måde kan komme i klemme er udlejer. Så jeg forstår sgu godt at der er mangel på boliger. Jeg ville ikke igen udleje et værelse. Never ever.

Ja, jeg havde forstået det, der er markeret med fed som at du mente, man skulle kigge på udlejers udgifter, men det er så ikke det, du mener.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 2. aug 2016, 15:25

paint skrev:Jeg gad i øvrigt godt se et fair bud på, hvordan udlejningsprisen skulle fastsættes ved udlejning af værelser i en ejerbolig. Man må jo tage med i beregningen, at lejeren bidrager til ejerens formue, hvis lejen skal udregnes 1:1 med udlejerens udgifter til lejligheden (lån etc.). Og dette er vel ikke rimeligt?
Man skal også lige inddrage i beregningen, at en boligejer, kan sælge sin ejerbolig og stikke overskuddet skattefrit i lommen, ved salget.

Afdrag skulle under ingen omstændigheder regnes med - det er jo opsparing.
Renteudgifter er til gengæld en reel udgift ... så skulle man bare finde en rimelig ordning ift. friværdi, som jo er penge, ejeren KUNNE forrente, hvis de ikke var bundet i lejligheden.

Men altså - så vidt jeg har forstået, så kan man jo skattemæssigt vælge en model, hvor man betaler skat af overskuddet mellem lejeindtægter og udgifter. Måske man kunne bruge noget fra de regler?
0
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 943

Indlægaf IrmaPigen » 3. aug 2016, 15:32

De rødes boligpolitik fremmer på ingen måde at folk gider leje ud.

Pisk, ekstremt ringe mulighed for at få dækket omkostninger (hvis man som privat udlejer følger reglerne om lejens fastsættelse) ringe mulighed for en fornuftig forrentning af investeret kapital (typisk professionelle udlejere) og ekstremt besværlige, uklare og svært forståelige regler i lejelovgivningen om stort set alt, fremmer på ingen måde lysten til at blive udlejer, hvad enten det er privat eller som professionel investor.

I tillæg hertil bevirker reglerne om tilbudspligt at lejeboliger forsvinder.

Som det sidste nye skud på stammen vil rød blok nu forringe muligheden for driften af forældrekøb dvs. rent skatteteknisk. I forvejen betaler forældre-købere ejendomsavancebeskatning i forbindelse med salg (hvis de ikke selv de facto har beboet ejendommen). Det er åbenbart ikke nok for de røde. Nænej, vi skal også straffe de forældre økonomisk, der rent faktisk skaffer deres børn en bolig og dermed bidrager til lette presset på det øvrige lejeboligmarkedet. Og det er jo som bekendt allerede maks presset i forvejen.

Det er så dumt, at det skriger til himlen.

De røde lever i en eller anden pladder-romantisk lille lyserød bobbel, hvor ingen må tjene penge på noget og alle skal brandbeskattes økonomisk af det de tjener. De fatter ikke at deres ideologi slet ikke virker i den nuværende samfundsudvikling.

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:Der er mange gode argumenter for at kigge rigtig kritisk på lejelovgivningen og særligt på lejefastsættelsen.

Jeg synes bare ikke, at muligheden for at kunne leje horribelt dyre enkeltværelser ud til studerende, der kan risikere udsmidning med kort varsel, er en af dem.

Professionelle udlejere, der indretter deres forretning i overensstemmelse med lovgivningen kan sagtens få en god forretning ud af udlejning, også i dagens København og Århus. Amatørudlejere kan så ikke altid, hvis de ikke har sat sig ind i tingene før de kaster sig ud i udlejning, men amatørudlejning i større stil er heller ikke nødvendigvis ønskværdigt.

0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4558

Indlægaf Akehurst2 » 4. aug 2016, 07:50

IrmaPigen skrev:De rødes boligpolitik fremmer på ingen måde at folk gider leje ud.

Pisk, ekstremt ringe mulighed for at få dækket omkostninger (hvis man som privat udlejer følger reglerne om lejens fastsættelse) ringe mulighed for en fornuftig forrentning af investeret kapital (typisk professionelle udlejere) og ekstremt besværlige, uklare og svært forståelige regler i lejelovgivningen om stort set alt, fremmer på ingen måde lysten til at blive udlejer, hvad enten det er privat eller som professionel investor.

Som det sidste nye skud på stammen vil rød blok nu forringe muligheden for driften af forældrekøb dvs. rent skatteteknisk. I forvejen betaler forældre-købere ejendomsavancebeskatning i forbindelse med salg (hvis de ikke selv de facto har beboet ejendommen). Det er åbenbart ikke nok for de røde. Nænej, vi skal også straffe de forældre økonomisk, der rent faktisk skaffer deres børn en bolig og dermed bidrager til lette presset på det øvrige lejeboligmarkedet. Og det er jo som bekendt allerede maks presset i forvejen.

De røde lever i en eller anden pladder-romantisk lille lyserød bobbel, hvor ingen må tjene penge på noget og alle skal brandbeskattes økonomisk af det de tjener. De fatter ikke at deres ideologi slet ikke virker i den nuværende samfundsudvikling.

Nu har lejeloven og lov om regulering af boligforholdende jo kunnet ændres i mange omgange også under borgerlige regeringer - de har jo nogle år på bagen. Så at lægge hele skylden på rød blok virker lidt ensporet.

Hvis man i øvrigt skal kritisere de lovgivningsmæssige rammer for udlejning, så synes jeg du også skal inddrage boligsikring. Hvis ikke der blev givet så rigelige tilskud til husleje (om end det er ved at blive begrænset nu), så ville der kunne frigøres almene boliger til folk, der rent faktisk bor og arbejder eller studerer i byerne i stedet for at de går til dem, der kan opretholde tilstrækkeligt med tilskud til at have råd.
1
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 4. aug 2016, 08:31

Akehurst2 skrev:
IrmaPigen skrev:De rødes boligpolitik fremmer på ingen måde at folk gider leje ud.

Nu har lejeloven og lov om regulering af boligforholdende jo kunnet ændres i mange omgange også under borgerlige regeringer - de har jo nogle år på bagen. Så at lægge hele skylden på rød blok virker lidt ensporet.

Hvis man i øvrigt skal kritisere de lovgivningsmæssige rammer for udlejning, så synes jeg du også skal inddrage boligsikring. Hvis ikke der blev givet så rigelige tilskud til husleje (om end det er ved at blive begrænset nu), så ville der kunne frigøres almene boliger til folk, der rent faktisk bor og arbejder eller studerer i byerne i stedet for at de går til dem, der kan opretholde tilstrækkeligt med tilskud til at have råd.

At skiftende regeringer har haft mulighed for at ændre lejelovgivningen grundlæggende (uden at det er sket), ændrer ikke ved de fundamentale forudsætninger og ideologier, som lovgivningen er gennemsyret er.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2950

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2016, 08:33

At tage røven på opfatter jeg som at opkræve en leje, der reelt er ulovlig. Og nej, det kunne jeg ikke finde på. Men jeg udlejer da min lejlighed for dét, den er værd i markedsleje. Hvorfor skulle jeg snyde mig selv?
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 4. aug 2016, 21:12

JoyNips skrev:At tage røven på opfatter jeg som at opkræve en leje, der reelt er ulovlig. Og nej, det kunne jeg ikke finde på. Men jeg udlejer da min lejlighed for dét, den er værd i markedsleje. Hvorfor skulle jeg snyde mig selv?

Men hvis du har en småejendom, så må du jo heller ikke tage markedslejen i lejelovens forstand. Og så vil du jo ifølge huslejenævnet opkræve en alt for høj leje og dermed reelt ulovlig.
0
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Kort karma: 68
Likede indlæg: 386

Indlægaf De Suspekte Bryster » 4. aug 2016, 22:21

Fra Københavns kommunes hjemmeside (http://www.kk.dk/artikel/udlejning-af-værelser-0):
"Accessoriske værelser
Hvis lejemålet er en del af udlejers lejlighed, og udlejer selv bor i lejligheden, skal lejen fastsættes efter det lejedes værdi, jf. lejelovens § 47, stk. 2."

$47 stk 2 i lejeloven (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=173642):
" Ved afgørelse efter stk. 1, 1. pkt., skal der foretages en sammenligning med den leje, som er almindeligt gældende i kvarteret eller området for tilsvarende hus og husrum med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand."

Så markedsprisen er det, den er og der tages hensyn til det ved afgørelser i huslejenævnet.

Jeg lejede et møbleret værelse på 17 kvm ud for 5.000 kr/md til en udvekslingsstuderende på CBS. Da han skulle hjem efter 5 mdr fortalte han mig, at hvis jeg ville udleje værelset igen, så kendte han flere, der var interesserede. Alle de venner, han havde fået på CBS (andre udvekslingsstuderende) synes, at hans værelse var det bedste. Det var møbleret pænt og brugbart og det var i cykelafstand til CBS (10 min). Han følte sig på ingen måde snydt, tværtimod.

Problemet med boligsituationen i København for studerende er, at der ikke er nok kollegieværelser og studieboliger. That's it. Det er dét, der skaber et marked for privat udlejning til studerende.
1
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 5. aug 2016, 05:29

De Suspekte Bryster skrev:Fra Københavns kommunes hjemmeside (http://www.kk.dk/artikel/udlejning-af-værelser-0):
"Accessoriske værelser
Hvis lejemålet er en del af udlejers lejlighed, og udlejer selv bor i lejligheden, skal lejen fastsættes efter det lejedes værdi, jf. lejelovens § 47, stk. 2."

$47 stk 2 i lejeloven (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=173642):
" Ved afgørelse efter stk. 1, 1. pkt., skal der foretages en sammenligning med den leje, som er almindeligt gældende i kvarteret eller området for tilsvarende hus og husrum med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand."

Så markedsprisen er det, den er og der tages hensyn til det ved afgørelser i huslejenævnet.

Jeg lejede et møbleret værelse på 17 kvm ud for 5.000 kr/md til en udvekslingsstuderende på CBS. Da han skulle hjem efter 5 mdr fortalte han mig, at hvis jeg ville udleje værelset igen, så kendte han flere, der var interesserede. Alle de venner, han havde fået på CBS (andre udvekslingsstuderende) synes, at hans værelse var det bedste. Det var møbleret pænt og brugbart og det var i cykelafstand til CBS (10 min). Han følte sig på ingen måde snydt, tværtimod.

Problemet med boligsituationen i København for studerende er, at der ikke er nok kollegieværelser og studieboliger. That's it. Det er dét, der skaber et marked for privat udlejning til studerende.

Det lejedes værdi er en ting.

Markedsleje er en helt anden ting.

Det lejedes værdi har intet med markedsleje at gøre.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1541

Indlægaf Bad Samaritan » 10. aug 2016, 03:41

Jeg lejer min andelslejlighed på 70 kvadratmeter på indre Nørrebro ud til præcis dét den koster mig i månedlig afgift i kroner og ører, selv om mange af mine venner mener, at jeg sagtens kunne få langt mere for den. Men 1). jeg hader, hader, HADER åger. 2). jeg fandt jordens sødeste lejer, som allerede var blevet tørret godt og grundigt af et svindlersvin, og som var mindre end et døgn fra at blive hjemløs. Hun bøvler aldrig, er klar på den uvished der kommer med at leje fra én, som stort set kun arbejder på korttidskontrakter - og så er hun bare awesome, spørger til hvordan jeg har det engang imellem, åbner min post for mig og hjælper med små irriterende problemer som at følge op på licens-afmeldinger og ting hun slet ikke behøver at kære sig om... og senest har hun tilbudt at male hele hytten gratis, da hun synes der skal være pænt og lækker til når jeg engang kommer hjem.

Jeg tjener ikke så meget som en krone på at leje ud til hende. Men til gengæld har jeg visheden om, at jeg ikke kommer hjem til et bombet lokum eller at lejligheden bliver brugt til optagelserne af "19 huller med rigmandssønnen 2"... og det betyder bare mere - også at vide det kommer en til gode, som straight up bare er et godt menneske, der havde inderligt brug for at nogen gav hende en chance, eller i det mindste bare ikke så hende som et byttedyr lige dér, hvor hun stod og var temmelig sårbar efter at være skredet fra et dårligt forhold.

Men jeg synes boligmarkedet i København er helt fucked. Jeg har selv siddet i bestyrelsen i min andelsforening, og folks grådighed kender simpelthen ingen grænser. Folk "annekserer" forhaver, som egentlig var til fælles brug, for at øge friværdien. Et andet par indgik en aftale med foreningen om en loftsudvidelse til næsten 1 million (endte det med at koste), og brugte så familiens hotshot-advokat til at finde et smuthul i vedtægterne, så at foreningen endte med regningen uden så meget som en forøgelse af den månedlige afgift, og senest har vores forening måtte forbyde AirBnB-udlejning, fordi flere af de familier som har opkøbt og udvidet deres lejligheder simpelthen drev hotelvirksomhed, og ovenikøbet bad vores vicevært og håndværkere om at udføre opgaver som nøgleoverdragelser og what not.

Jeg synes man selv langt hen ad vejen har et medansvar for, hvilket samfund man har lyst til at leve i - og hvis man synes det er fedt nok at plukke en eller anden fattig studerende for mere end halvdelen af, hvad man selv betaler for at leje et pultekammer, så skal man da endelig bare gøre det. Men så mister man også bare retten til at bitche over, hvordan velfærdssamfundet og den kulturelle lim eller hvad man nu ellers måtte mene holder sammen på hele butikken er i hastig opløsning - eller for den sags skyld hvordan indvandrere, bistandsklienter, banker, dansk industri, påskeharen eller nogen som helst andre truer os på sameksistensen.
15
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2376

Indlægaf paint » 10. aug 2016, 09:04

Bad Samaritan skrev:
[...]

folks grådighed kender simpelthen ingen grænser. Folk "annekserer" forhaver, som egentlig var til fælles brug, for at øge friværdien. Et andet par indgik en aftale med foreningen om en loftsudvidelse til næsten 1 million (endte det med at koste), og brugte så familiens hotshot-advokat til at finde et smuthul i vedtægterne, så at foreningen endte med regningen uden så meget som en forøgelse af den månedlige afgift, [...].

Jeg giver dig ret i dét med grådigheden og de ufine metoder. I min forrige andelslejlighed, var jeg selv vidne til, hvordan ellers umiddelbart almindelige 'pæne' mennesker, kan opføre sig, når/hvis de får chancen til det.
Dén med inddragelse af loftsrum og integrering af loftsrum i lejligheden, blev også praktiseret dér. Jeg var også, på et tidspunkt med i bestyrelsen, men trak mig ud, fordi flere lejligheder i ejendommen blev solgt ret hurtigt efter hinanden og nogle andre kom ind og fik flertal i bestyrelsen, mens ejendommen var under renovering og alt rodede. Og de, havde en helt anden dagsorden, end den oprindelige bestyrelse.

I denne renoveringsperiode, hvor der ikke var styr på ret meget og nogle stykker flyttede (bl.a fordi andelskronen steg voldsomt i forbindelse med renoveringen) fik dem i bestyrelsen raget nabolejligheder til sig, til den gamle (og lavere) andelskrone-pris, som så blev sammenlagt med deres egen lejlighed – betalt af de samlede renoveringsomkostninger. (herefter steg andelskronen voldsomt)
Dette gav dem en umiddelbar fortjeneste på, vel omkring 3- 400.000 kr (værdistigning på basis af den gamle andelskrone.)

Herefter besluttede de at lukke for flere sammenlægninger i ejendommen. Efterfølgende, kunne det ikke omstødes, fordi lejlighederne allerede var (strukturelt) sammenlagt i renoveringsprocessen.

Det værste af det hele var, at det var renoveringsprisens indflydelse på huslejen, som havde frigjort lejlighederne. På trods af løfter om det modsatte, da andelsforeningen blev dannet, Flere andelshavere, var kun gået med til at købe lejligheden på betingelse af at huslejen ikke ville stige væsentligt. De kunne nu ikke betale den nye og høje husleje og dermed, var der ledige lejligheder, som så blev gaflet af folk i bestyrelsen, inden andelskronen steg.

Tal lige om bolighajer med anløben moral. Almindelige mennesker (nogle af dem) er ikke et hak bedre.

Jeg solgte selv min egen lejlighed, efter renoveringen. Jeg kunne simpelthen ikke udholde at se de skiderikker, som havde lavet dette nummer.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2274

Indlægaf Zombie » 10. aug 2016, 12:15

Personligt er jeg rimelig meget på skideren, fordi jeg har en hund og er bundet til Midt og Østsjælland grundet min gamle mor, som ikke har anden familie end mig og min søster, som bor i Odense (så det påfalder mig at være i nærheden, til at tage mig af hende - sådan er det bare, no discussion).

Så jeg er i den situation, at jeg måske kommer til at udskyde afleveringen af mit speciale medio 2017 - udelukkende for at kunne blive boende i min studiebolig indtil jeg finder noget andet, hvor hunden er velkommen - eller får lagt penge nok til side, til at have råd til at købe en andelsbolig. Hvor jeg heldigvis er skrevet op nogle fornuftige steder og har været det i en rum tid.

Det virker rimelig absurd, at jeg må skyde færdiggørelsen af min uddannelse på den måde. Alternativet er at skaffe mig af med hunden. Hvis man sætter sine penge på, at jeg kunne finde på dét, tror jeg oddsene er 1 milliard million trillion kroner... For det kommer IKKE til at ske. Så hellere hjemløs eller - GYS! - bo hos min far. :tie:

På alle andre fronter er jeg ellers den perfekte lejer - stille, voksen, god økonomi, ikke-ryger, sjældent hjemme og har hunden med, med mindre jeg er på arbejde. Min hund fælder lidt, men bider ikke i noget, er renlig, larmer ikke... Total nem og sød hund.
But nooooo. :naughty: Fuck me. :rulle:
0
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Indlægaf HerErJeg » 11. aug 2016, 06:18

Lidt i samme boldgade er den diskussion med om det er rimeligt at børn betaler 2.000 kr. eller mere for at bo hjemme, fordi så kan de lære hvad penge er værd.
Argumentet er så, at de skal være velkomne til at prøve at finde noget der er billigere og bo alene.
0

Tilbage til "Livets forhold"