Kvinde: Du sparer forkert op!

Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6821

Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf Wizzze » 1. aug 2016, 10:52

Alt for mange kvinder sparer kun op på en konto i banken der reelt ikke forrenter deres opsparing, men bare overlader pengene til at blive ædt op af inflation. Mens mænd i større grad sparer op i andre former, som aktier, obligationer mv. Det fører til større økonomisk ulighed mellem kønnene, mændenes formuer vokser, mens kvinderne stagnerer.

http://penge.borsen.dk/nyheder/privatoe ... aring.html

http://www.bt.dk/penge/kvinder-snyder-s ... est-ud-af-

Hvordan sparer du op, bare en konto i banken, i en porcelænsgris på hylden, kunst på væggen, eller de kedelige værdipapirer, som aktier, obligationer og investeringsforeninger?? Eller måske noget helt helt andet?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6084

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf LadyFox » 1. aug 2016, 10:55

Jeg spare op i "madrassen", eller i en dåse faktisk. Jeg stoler ikke på banken :genert:
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
didas
Kort karma: 223
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2275

Indlægaf didas » 1. aug 2016, 11:05

Jeg "sparer" op på en konto i banken. Beløbet er så latterligt lavt at det ikke kan betale sig at gøre noget andet ved det.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3346

Indlægaf Hunkat » 1. aug 2016, 11:11

Lige nu sparer jeg op i banken. Problemet med gode råd af den slags er lidt det samme som når lejere bliver rådet til at købe et sted at bo istedet. Det kræver penge for at få penge.

Min opsparing er ikke ret stort lige nu pga. elevløn og enhver bankrådgiver ville grine sig halvt fordærvet hvis jeg sagde jeg gerne ville sætte de penge i aktier. Ofte giver det jo ikke mening med mindre man har 25-30.000 at skyde ind fra start.
2
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 608

Indlægaf Stars » 1. aug 2016, 11:22

Kan en del af forklaringen ikke også være, at mænd (generelt/statistisk) er mere risikovillige?
Det sidder på min rygrad, at man ikke skal sætte penge i aktier, man ikke er klar til at miste ... og jeg er ikke klar til at miste nogle af mine spare skillinger :blush:
Så lige nu står de i banken - når der er nok af dem, bliver realkreditlånet i sommerhuset betalt ud.
4
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 1. aug 2016, 11:23

Jeg sparer op i banken, sådan at det bliver modregnet i kærestens boliglån. Han får groft sagt mine renter/afkast.
Det er umiddelbart det der gav bedst mening, men kan godt være min opsparing er ved at nå et niveau hvor det kan give mening at investere den. Men håber vi skal købe hus for den inden for et år, og så er jeg ikke sikker på det alligevel kan betale sig
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 1. aug 2016, 12:51

Jeg sparer op i mit hus, i min pensionsopsparing (hvor risiko villigheden er baseret på min alder), i banken og i aktier. Er det forkert? Eller er "Kvinde: Du sparer forkert op!" forkert?
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4215

Indlægaf Persnikedy » 1. aug 2016, 12:53

Fast beløb hver måned i banken og alt i mønter ender i sparegrisen
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Kort karma: 68
Likede indlæg: 386

Indlægaf De Suspekte Bryster » 1. aug 2016, 13:03

Jeg har min opsparing på min andelskassekredit, dvs. den er med til at mindske den gæld, jeg har i min lejlighed. Da jeg betaler ca. 4,6% i rente af gælden, er det en ret god "forrentning" af min opsparing.

Jeg har også et Excel ark med mit regnskab, hvor jeg har budgetposter. Fx. betaler jeg boligydelse til andelsforeningen hvert kvartal, men jeg lægger 1/3 af beløbet af hver måned og de penge har jeg så styr på er afsat til det formål. De penge står på min lønkonto, hvor jeg får 5% i rente af beløbet under 50.000 kr. Der står som regel 30 - 50.000 kr på den konto, så også de penge har en ok forrentning, synes jeg.

Begge dele er sikre måder at sørge for at mine penge ikke bliver spist af inflation. Som en anden var inde på, er mænd jo generelt mere risikovillige..
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3265

Indlægaf DD_81 » 1. aug 2016, 13:05

p.t. er vores opsparing ikke i en kategori hvor der skal tænkes investering. Den skal være let tilgænglelig, til når behovet for at bruge penge opstår.

Og så sparer vi op i murstenen ;) - vi har med vilje sammensat vores lån sådan at boliglånet er betalt ud hurtigt, og vores realkredit regner vi med at kunne have betalt ud på 15-20 år. Det "koster" nogle penge her og nu, men alligevel en del mindre end vi f.x. skulle have betalt for en lejebolig der kan rumme en familie på 6. Og det betyder stor økonomisk frihed i fremtiden, eller mulighed for at tænke investering.

Og så er der selvfølgelig den arbejdsgiver administrerede pension, der for mit vedkommende ligger på en fornuftig %-sats, og som har et godt afkast.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6821

Indlægaf Wizzze » 1. aug 2016, 13:28

Mani skrev:Jeg sparer op i mit hus, i min pensionsopsparing (hvor risiko villigheden er baseret på min alder), i banken og i aktier. Er det forkert? Eller er "Kvinde: Du sparer forkert op!" forkert?

I følge artiklerne burde du være mand med den opførsel :D

Måske du lige skulle trække dig tilbage til toilettet og tjekke efter :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 231
Likede indlæg: 1406

Indlægaf Filipai » 1. aug 2016, 13:41

HVAD?!?!? Siger du at sko og smykker er dårlige investeringer?? Nu har jeg da aldrig.

Nå, men jeg er på SU, og har lejlighed og bil, resten ryger ind på en konto, fordi de skal bruges på rejser og bryllup.

Jeg har tilgengæld "ufrivilligt" sparet op i min lejlighed, da den er steget til det 3-dobbelte i pris, i forhold til hvad jeg gav.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3481

Indlægaf FruDulle » 1. aug 2016, 13:50

Min mand sparer vores op i aktier og mursten
0
Whatever
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1345

Indlægaf Sophies-mor » 1. aug 2016, 14:58

Stars skrev:Kan en del af forklaringen ikke også være, at mænd (generelt/statistisk) er mere risikovillige?
Det sidder på min rygrad, at man ikke skal sætte penge i aktier, man ikke er klar til at miste ... og jeg er ikke klar til at miste nogle af mine spare skillinger :blush:
Så lige nu står de i banken - når der er nok af dem, bliver realkreditlånet i sommerhuset betalt ud.

Dette.
Minus sommerhus.
Jeg nægter at smide penge ud til en eller anden fiktiv værdisætning af papirpenge.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 1. aug 2016, 15:16

Wizzze skrev:
Mani skrev:Jeg sparer op i mit hus, i min pensionsopsparing (hvor risiko villigheden er baseret på min alder), i banken og i aktier. Er det forkert? Eller er "Kvinde: Du sparer forkert op!" forkert?

I følge artiklerne burde du være mand med den opførsel :D

Måske du lige skulle trække dig tilbage til toilettet og tjekke efter :devil:

:lol:
Måske derfor jeg har giftet mig med en mand, som har en sko-fetich og har leget med My Little Pony :-D
3
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'

Tilbage til "Privatøkonomi"