Kvinde: Du sparer forkert op!

JoyNips
Kort karma: 391
Likede indlæg: 5477

Re: Kvinde: Du sparer forkert op!

Indlægaf JoyNips » 1. aug 2016, 16:20

Vi sparer primært op i friværdi lige nu. Og så sætter vi lidt ekstra til side til baby på vores opsparingskonto i banken.
0
fisken80
Kort karma: 135
Likede indlæg: 3688

Indlægaf fisken80 » 1. aug 2016, 18:51

Jeg HAR prøvet det med aktier, og det tabte jeg på. Ikke ret meget, da det var lavrisiko aktier, men stadig en lille smule og nok til, at der ikke gider det igen.
Jeg har en rigtig god pensionsopsparing, der forrenter sig udmærket, vi har vores ejerlejlighed og så har jeg en rigtig pæn opsparing i banken, der ganske rigtigt giver meget lidt i rente, men til gengæld er den uden risiko og pengene er tilgængelige når jeg ønsker det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10254

Indlægaf Fru Sunshine » 1. aug 2016, 18:52

Jeg sparer op i designerkjoler. Det kan ikke være forkert, NÅ!
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2494

Indlægaf Karkluden » 1. aug 2016, 19:01

Tja, jeg har også prøvet aktier og værdipapirer osv. Endda med råd fra en meget anerkendt rådgiver. Det var af noget arv, og med "lav risiko". Alligevel tabte jeg penge.
Så muligvis gør jeg det forkert ved at spare op i banken med en lille rent samt at betale gæld af, men det taber jeg i det mindste ikke alle pengene på, som jeg gjorde med aktier. Hvis vi en dag kommer markant mere til penge, vil jeg overveje at give det endnu et forsøg.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 898
Likede indlæg: 14122

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. aug 2016, 19:22

Ligesom jeg ikke kan se mig selv sidde og udtænke skattefiduser sammen med en privat rådgiver for at krydre min egen privatøkonomi, der i og med det overhovedet var blevet aktuelt, allerede måtte være mere end god, er jeg simpelthen fremmed overfor decideret investering og spekulation med egen vinding for øje. Det er bare ikke en del af mit selvbillede.
Tværtimod har jeg altid været meget påpasselig med ikke at hoppe med på forestillingen om, at det altid i sig selv handler om størst muligt afkast, uanset om man har en ide om, hvad pengene skal bruges til.

Sker det en dag, at jeg står med en formue, som jeg ikke ved, hvad jeg skal stille op med, ryger de i en almennyttig fond, og der skal jeg med glæde arbejde for at få pengene til at yngle.
3
Beetles and eggs and blues and pour a little everything else - Cocteau Twins
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10254

Indlægaf Fru Sunshine » 1. aug 2016, 20:23

Jeg har forresten også en lille opsparingskonto. De store opsparinger står min mand for.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1085
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 10532

Indlægaf Daine » 1. aug 2016, 21:05

Jeg sparer op ved at betale så meget ekstra af på mine andelslån som jeg kan. Det betyder jeg er gældfri om 21 år frem for de 30 der ellers er standard hos min bank. Derudover har jeg en alderspension jeg sætter ind på hver måned, som er investeret i div papirer - det står banken for, jeg har ikke forstand eller interesse for det.
Jeg sparer også penge op, men til specifikke formål. I år var det nyt køkken, til næste år renovering af for- og baghave - og på sigt badeværelset. Det kan ikke betale sig at investerer de penge, det er ikke vilde beløb :)
Og med en butiksløn og ovenstående, er der ikke meget tilbage til sjov. Lidt er der dog ;)
1
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 272
Likede indlæg: 2537

Indlægaf lillebjoern » 2. aug 2016, 07:59

Jeg har en pluskonto i banken, som giver højere renter end min almindelige budgetkonto. Hvis jeg fik flere penge kunne jeg godt overveje at sætte dem i aktier eller obligationer, men så skulle jeg have virkelig meget hjælp. :-D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
computermus
Kort karma: 60
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 1241

Indlægaf computermus » 3. aug 2016, 14:32

Jeg har en budgetkonto hvor al min løn går ind, en aldersopsparing hvor der hver måned sættes et fast beløb ind som banken investerer i aktier, ellers sparer jeg ikke op, jeg vælger i stedet at sætte ekstra penge ind på min kassekredit.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 442
Likede indlæg: 4073

Indlægaf Pandesteg » 4. aug 2016, 06:14

Vi har en konto med høj rente, som blev oprettet ifb. med vores boliglån. Tror renten er 6-7%, så vidt jeg husker. Den fungerer også som vores budgetkonto, så der er størst muligt flow på kontoen. Men vi bruger den også til at spare op på. Lige nu sparer vi op til en tur til New York til næste år. Men jeg har aldrig haft og kommer nok aldrig til at have så mange penge, at det kommer til at give mening at lave store investeringer. Jeg tjener ikke alverden og har som regel masser af ideer til hvad jeg skal bruge mine penge på. Min mand er bedre til at spare op end jeg, men tror heller ikke, at han er interesseret i at "gamble" med sine penge.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
avdotja
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1718

Indlægaf avdotja » 5. aug 2016, 09:26

Jeg har sparer udelukkende op i (selvvalgte) aktier og har ikke en specielt stor spredning i min portefølje, så er helt sikker alt for risikovillig i forhold til hvad man normalt anbefaler :-D
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 383
Likede indlæg: 7258

Indlægaf Flora » 5. aug 2016, 09:45

Jeg sparer op på en konto i banken. Min opsparing er ikke stor nok til det ville give mening at investere.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1983

Indlægaf Mani » 5. aug 2016, 10:59

Altså alt efter hvor man bor er der jo også en hvis risiko i opsparing i friværdi. Boligpriserne er jo også svingende - lige så vel som aktie.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 481
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 5100

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. aug 2016, 19:44

Mani skrev:Altså alt efter hvor man bor er der jo også en hvis risiko i opsparing i friværdi. Boligpriserne er jo også svingende - lige så vel som aktie.

Det er da rigtig at priserne svinger, og man ikke nødvendigvis kommer ud med et overskud, og nogle bliver direkte insolvente gr. boligkøb.
Men hvis man laver det regnestykke, så skal man vel også lave en modregning på hvad det ville have kostet i husleje i en lejebolig.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1983

Indlægaf Mani » 13. aug 2016, 10:19

Ballademager skrev:
DD_81 skrev:
Mani skrev:Altså alt efter hvor man bor er der jo også en hvis risiko i opsparing i friværdi. Boligpriserne er jo også svingende - lige så vel som aktie.

Det er da rigtig at priserne svinger, og man ikke nødvendigvis kommer ud med et overskud, og nogle bliver direkte insolvente gr. boligkøb.
Men hvis man laver det regnestykke, så skal man vel også lave en modregning på hvad det ville have kostet i husleje i en lejebolig.

Det regnestykke lavede vi, før vi købte bolig. Vi ville ikke kunne have lejet en tilsvarende bolig i vores område, uden at skulle betale min 5000 mere til bolig end vi gør nu. Det er endda penge, som vi aldrig ser igen.

Det beskytter os selvfølgelig ikke mod teknisk insolvens, hvis værdien af boligen falder, men i det mindste går vores penge da til afdrag på boligen.

Jo, men hvis vi nu tænker et et eksempel hvor priserne falder og I samtidig ikke har råd til at blive, så må I sælge og gå derfra med en gæld. Det sker altså af og til - f.eks. har jeg set det ved skilsmisse.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'

Tilbage til "Privatøkonomi"