Vores kræsenpind.

Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Re: Vores kræsenpind.

Indlægaf Evapeva » 4. aug 2016, 19:06

vibbsen skrev:
Akehurst2 skrev:
Evapeva skrev:Her kommer så et grelt tilfælde på én, hvis kræsenhed er ud over det sædvanlige. :D
Vi havde inviteret et vennepar - min gamle veninde og hendes nye kæreste. Hun havde godt sagt, at han var kræsen, så vi lavede madpandekager med alverdens fyld, der manglede virkelig intet. Selvfølgelig opdelt, så man selv kunne bygge sin egen pandekage. Han tog et kig på bordet, og sagde "hvad er nummeret til pizzariaet?" :lol: Jeg fandt nogle ovnkartofler og pølser i fryseren og lavede til ham i stedet, og han spiste med største velbehag. :stoned: Flabet nok, ikke? Gode manerer har aldrig været hans stærke side, men han er efterhånden ved at komme efter det her 9 år senere. :P

Nøj, hvor er du sød!

Jeg havde godt nok ikke disket op med andet mad til en, der var så flabet. Er faktisk lidt imponeret over, at ud ikke bare smed ham ud.

Enig. Fair nok at man er kræsen. Det kan jeg leve med. Men ektremt dårlige manerer hos voksne (Hvilket jeg håber vi taler om i dette tilfælde da det ellers vil være et virkelig skummelt forhold :lol: :lol: ). Dem har jeg absolut ingen tolerance overfor. Jeg havde meddelt at jeg ikke kendte til nummeret til pizzariaet og spurgt om vi skulle sætte os til bords :nerve: :nerve: :nerve: :nerve:

Haha - han ER sådan. Eller var. Vi har lææænge ventet på bedring i retning af almindelig pli hos ham - og han er sgu vokset med opgaven inden for de sidste par år, sådan at vi nu kan holde ham ud uden at sidde bilen på vej hjem og himle op over ham! Til gengæld er han skidegod med børn, og når vi er samlet fire voksne og fire børn, så er han eminent til at passe på ungerne, mens vi andre drikker kaffe. Hahahaha. Noget kan han da bruges til. :D
4
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 4. aug 2016, 19:09

DD_81 skrev:har vist fået læst alle dine indlæg Eva, og vil gerne byde ind med følgende.

- "det kan jeg ikke lide" - "fint, så lad være med at spise det"
Det virker glimrende herhjemme, og selvom "det kan jeg ikke lide" bliver gentaget flere gange er svaret det samme, uden at der ellers løftes et øjebryn, eller bare et "okay"
Ellers bruges misundelsesretorikken, "ej hvor er det heldigt, så er der flere til mig, far og lillebror, fedt!!" og italesæt det yderligt, "her Farmand, du må få en hakkebøf mere, for A ville ikke have en" - hvis der ikke er tale om decideret kræsenhed, som i virkeligt ikke kan lide, så går den rent ind hos en på 4½ år! :fløjt:

- spørg ind til hvorfor, sådan virkeligt grundigt.
Både for måske at få et svar, men bestemt lige så meget for at få barnet til helt reelt at overveje hvorfor det faktisk ikke kan lide, eller ikke har lyst til denne ting. Og hvis ikke barnet selv kan komme med nogle ting, så spørg konkret "er det smagen" "er det fordi det knaser" "er det farven" osv.

- tricket med "du må ihvertfald ikke få/spise/tage" kan også virke rigtig fint, men måske han er så stor at han alligevel lurer hvad der ligger bag, og ikke lader sig narre.

- når nu det fylder forholdsvis meget i jeres spisesituationer, så prøv at portions-anrette hver især inden i sætter jer til bords. Lad tingene blive på køkkenbordet, og lav hver sin tallerken. Så har i taget "jeg kan ikke lide" delen inden i rammer bordet.

- at hjælpe til med madlavning skaber også nysgerrighed og lyst til at smage og spise, - men det tænker jeg i nok allerede har været ude i??
og så det at være medbestemmende ifht. den mad der skal serveres, være med til at handles osv. Hvis i får kørt en rytme ind hvor i flere gange ugentligt kan få noget han kan lide, og som alle har lyst til at spise, så får i jo skabt nogle positive mad-situationer :)

Mega gode råd - tak :kys:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2998

Indlægaf vibbsen » 4. aug 2016, 19:26

Eller så er der jo altid Forhandle/lokke/true metoden...Den er hamrende upædagogisk. Men den virker :-D

Hørt ved aftensbordet i Casa Vibbsen

Emma: Jeg kan ikke lide pizzaen. Der er chili i.
Mor : Nej. Der er ingen chili i.
Emma : Jo, der er så.
Far : Nej, der er ingen chili i. Det siger mor jo.
Emma : Jeg er ikke sulten mere
Mor : Jo du er så. Du har kun spist 1 bid pizza.
Emma : Jeg vil hellere have franskbrød.
Mor (sorterer 6 stykker 3*3 cm pizza fra og lægger i det ene hjørne af tallerkenen) : Der er overhovedet ikke så meget som en krumme franskbrød før du har spist de her 6 stykker pizza.
Emma : Jamen jeg kan ikke spise mere.
Mor : Fint. Så kan du heller ikke spise franskbrød.
Emma trækker resigneret på skuldrene : OKAAAYYY....Så spiser jeg de 6 stykker. Men så vil jeg også have franskbrød. Med smør. Og ost.
Mor : Spis din pizza. Så får du franskbrød
Far (mumler noget om det helt skæve i at bruge hvidt brød med smør til at lokke sin 4 årige til at spise pizza)

:lol: :lol: :lol:
7
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 70
Likede indlæg: 781

Indlægaf Mangoness » 4. aug 2016, 19:33

vibbsen skrev:Eller så er der jo altid Forhandle/lokke/true metoden...Den er hamrende upædagogisk. Men den virker :-D

Hørt ved aftensbordet i Casa Vibbsen

Emma: Jeg kan ikke lide pizzaen. Der er chili i.
Mor : Nej. Der er ingen chili i.
Emma : Jo, der er så.
Far : Nej, der er ingen chili i. Det siger mor jo.
Emma : Jeg er ikke sulten mere
Mor : Jo du er så. Du har kun spist 1 bid pizza.
Emma : Jeg vil hellere have franskbrød.
Mor (sorterer 6 stykker 3*3 cm pizza fra og lægger i det ene hjørne af tallerkenen) : Der er overhovedet ikke så meget som en krumme franskbrød før du har spist de her 6 stykker pizza.
Emma : Jamen jeg kan ikke spise mere.
Mor : Fint. Så kan du heller ikke spise franskbrød.
Emma trækker resigneret på skuldrene : OKAAAYYY....Så spiser jeg de 6 stykker. Men så vil jeg også have franskbrød. Med smør. Og ost.
Mor : Spis din pizza. Så får du franskbrød
Far (mumler noget om det helt skæve i at bruge hvidt brød med smør til at lokke sin 4 årige til at spise pizza)

:lol: :lol: :lol:

Jeg elsker det! :lol: :-D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 4. aug 2016, 20:15

En anden ting jeg bruger med succes...

I ungernes børnehaver er der madordning, og der æder de hvad som helst og i store mængder, uden at blinke, og de elsker maden.
Der er dog også tilvalg af div. og mulighed for en rugbrødsmad hvis man vitterligt ikke kan lide maden der serveres.

Men Rasmus kunne 5 år gammel sagtens være på tværs, og ihvertfald ikke lide min mad.
Så jeg spurgte åbenlyst i børnehavens køkken om ikke Susanne ville give mig opskriften på hendes boller i karry, og så remsede hun op, du skal bruge det, det og det.
Og så lavede vi det efter Susannes opskrift, og så kunne det lige pludselig godt spises.
Vi har fået meget mad efter "Susannes opskrifter" :P

Den mandlige pædagogmedhjælper har ydermere fortalt drengene at det broccoli, blomkål og gulerødder der gør at man bliver bom-stærk, så de ryger ned med ekstra stort behag, for alt hvad Ole siger, dét er ihvertfald rigtig.
10
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2016, 08:34

Fru Sunshine skrev:
Og så er der dem, der nu mener, at det er min kræsenhed, der har påvirket hende, men det tror jeg ikke på, for vores store dreng er næsten altædende og har altid været det.

Var det bare så nemt, så havde jeg heller ikke været så kræsen som barn. Mine forældre var det modsatte af kræsne og serverede alskens spændende og veltilberedt mad, og jeg ville spise hakkebøf, frikadeller, bacon, agurk, grøn peber (kun grøn!), rå blomkål, brød med smør (kun lyst brød og knækbrød), pomfritter og frugt. Og det var det. Mine forældre rev sig i håret af frustration.

Jeg var endda selv helt vildt træt af at være så kræsen, for når man bliver lidt større og gerne vil kunne spise med hos veninderne er det svært, når man er så kræsen, og som flere andre har beskrevet hadede jeg det fokus, der er på en, når man sorterer fra og ikke spiser det hele, selvom man forsøger at gøre det diskret og ikke henlede opmærksomheden på sig selv.

Jeg bliver faktisk helt glad af den her tråd, for jeg synes der er så mange gode råd, og alle sammen med en stor respekt for barnet. Det er ikke fedt at være kræsen, så kan han hjælpes ud af det på en god måde er det så fint.
2
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1516

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2016, 18:34

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Og så er der dem, der nu mener, at det er min kræsenhed, der har påvirket hende, men det tror jeg ikke på, for vores store dreng er næsten altædende og har altid været det.

Var det bare så nemt, så havde jeg heller ikke været så kræsen som barn. Mine forældre var det modsatte af kræsne og serverede alskens spændende og veltilberedt mad, og jeg ville spise hakkebøf, frikadeller, bacon, agurk, grøn peber (kun grøn!), rå blomkål, brød med smør (kun lyst brød og knækbrød), pomfritter og frugt. Og det var det. Mine forældre rev sig i håret af frustration.

Jeg var endda selv helt vildt træt af at være så kræsen, for når man bliver lidt større og gerne vil kunne spise med hos veninderne er det svært, når man er så kræsen, og som flere andre har beskrevet hadede jeg det fokus, der er på en, når man sorterer fra og ikke spiser det hele, selvom man forsøger at gøre det diskret og ikke henlede opmærksomheden på sig selv.

Jeg bliver faktisk helt glad af den her tråd, for jeg synes der er så mange gode råd, og alle sammen med en stor respekt for barnet. Det er ikke fedt at være kræsen, så kan han hjælpes ud af det på en god måde er det så fint.

Så enig hele vejen. Jeg hadede min kræsenhed da jeg blev bevidst om den, for det var lige netop et problem at spise andre steder. Jeg kunne f.eks. ikke klare millionbøf og det var jo for pokker noget ALLE børn spiste, så det fik man bare serveret alle steder i alle sammenhænge. Og det er pænt svært ikke at henlede opmærksomheden på sin kræsenhed lige ved den ret...
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2410

Indlægaf Bøtte » 10. aug 2016, 16:15

Jeg tilbød for gu' ved hvilken gang S en smagsprøve af sovsen da jeg smagte til og hun sagde ja og kunne faktisk lide det, og ville gerne have noget til maden. Ikke meget men det lå på tallerkenen uden brok.
Det er eddermame stort!

Og undskyld Eva, det er ikke for at vade i det :genert:
Mere en slags håb, for S er altså virkelig også en kræsenpind.
4
S :lun:
V :lun:

Tilbage til "Børn"