Hvilke krav vil du stille til en religion?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Hvilke krav vil du stille til en religion?

Indlægaf gnostic » 3. aug 2016, 10:33

Hvis der skulle laves en ny religion og du kunne være med til at præge den, hvilke krav ville du i givet fald stille til den?

Jeg tænker lidt, at vi har brug for en ny verdensreligion, som går ind for tolerance, medmenneskelighed/humanisme (også i humanisme filosofisk-videnskabelig kontekst) og som på én og samme tid kan rumme både muslimer, jøder og kristne, buddhister og flere andre (dvs. at man kan både være f.eks. kristen, og samtidig være en del af denne tro) samt folk som ellers ville være ateister, uden at det dog bliver så bredt, at den bliver meningsløs.

Jeg vil mene, at den skal baseres på den tidlige kristendom, som fundament. Dvs. Jesu liv og virke og udtalelser. Korsfæstelsen og genopstandelsen skal blot være historiefortælling, og særligt genopstandelsen skal være "tro på det hvis du vil, lad være hvis du ikke vil", men uanset udfaldet, er det irrelevant for budskabet (i og med at det skal være Jesus udtalelser og liv/virke som er vigtigt).

Endvidere bør den efter min mening holde sig fra at fortælle om verdens skabelse. Religionen bør give mening i livet nu og her, ikke være videnskabelig historie, kun moralske historier som rummer en sandhed i sin morale, uden at være sandt videnskabeligt (der findes et ord for det, jeg kan dog ikke huske hvad det hedder).

Hvad mener i?
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3361

Re: Hvilke krav vil du stille til en religion?

Indlægaf Hunkat » 3. aug 2016, 10:42

Mit eneste krav til religion er at der ikke er krav om medlemskab.

Det bliver nok svært at designe en religion som nogle af de monoteistiske bekendere hopper med på, netop iog med at kardinalreglen i f.eks. kristendom er 'du må ikke have andre guder end mig'.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3128

Indlægaf Rakel » 3. aug 2016, 11:06

Mener? At det er en utopi i 2016 at skabe en religion, der i bund og grund er en dårlig kopi og 'tag, hvad du har lyst til' af kristendom.
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2965

Indlægaf JoyNips » 3. aug 2016, 11:08

Jeg mener at vi i 2016 ikke har behov for religion.
2
gnostic

Indlægaf gnostic » 3. aug 2016, 11:37

Rakel skrev:Mener? At det er en utopi i 2016 at skabe en religion, der i bund og grund er en dårlig kopi og 'tag, hvad du har lyst til' af kristendom.

Men var kristendommen ikke selv en "tag hvad kirkefædrene havde lyst til" - mens de bortcensurerede andre evangelier, som ikke faldt i deres smag?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 3. aug 2016, 11:37

JoyNips skrev:Jeg mener at vi i 2016 ikke har behov for religion.

Kommer det ikke an på hvad religionen indebærer?
0
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 18
Likede indlæg: 393

Indlægaf Lisva » 3. aug 2016, 12:03

Jeg ville synes, det var ret vanskeligt at tro på noget, jeg selv lige havde fundet på.
2
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2965

Indlægaf JoyNips » 3. aug 2016, 12:07

gnostic skrev:
JoyNips skrev:Jeg mener at vi i 2016 ikke har behov for religion.

Kommer det ikke an på hvad religionen indebærer?

Nej.
0
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 3. aug 2016, 12:08

Skrot det lort!

Religion er et udtryk for vores evige uvidenhed og det principielle udtryk for, at vi aldrig får den viden.

Religion begyndte som en forklarende vejledning for det ukendte i universet, men det forblev som et redskab i hænderne på herskere, de rige og de privilegerede som et middel til at kontrollere oplysninger, rigdom, viden og adfærd. Tilhængere hævder, at der er behov for religion i verden i dag som en kilde til moral og samvittighed. Men ideen om moral som bygger på frygten for straf er latterlig. En sådan moral er vægelsindet og farlig.
3
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 254

Indlægaf Jasmin » 3. aug 2016, 12:14

OCULUS RECORDANS skrev:Skrot det lort!

Religion er et udtryk for vores evige uvidenhed og det principielle udtryk for, at vi aldrig får den viden.

Religion begyndte som en forklarende vejledning for det ukendte i universet, men det forblev som et redskab i hænderne på herskere, de rige og de privilegerede som et middel til at kontrollere oplysninger, rigdom, viden og adfærd. Tilhængere hævder, at der er behov for religion i verden i dag som en kilde til moral og samvittighed. Men ideen om moral som bygger på frygten for straf er latterlig. En sådan moral er vægelsindet og farlig.
AMEN ;)
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
gnostic

Indlægaf gnostic » 3. aug 2016, 12:36

OCULUS RECORDANS skrev:Skrot det lort!

Jeg tror du har misforstået noget.

https://www.amazon.com/Short-History-My ... 184195800X

Det er ikke så simpelt som du fremstiller det. Tværtimod er religion og myter i det hele taget, noget som er udviklet over flere tusinde år. At det misbruges af magthavere gør ikke religion dårligere af den grund. At det misbruges af kreationister til at afvise evolution, er heller ikke gyldig grund til at afvise religioner.

For der findes jo også masser af mennesker som misbruger biler til at køre folk ned - med vilje. Skal vi så afvise biler?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 3. aug 2016, 12:41

Morallære har intet at gøre med at sige "hvis du ikke opfører dig ordentligt, sender den store hvidklædte, hvidskæggede mand i himlen dig ned under jorden til en ulideligt varmt og forfærdeligt sted!"

Det er en senere "moderne" udgave af religion. Buddhisme f.eks. har ikke sådan noget indbygget. Jesu lære havde heller intet med det at gøre, som Jesus sagde:

Paradis er som et sennepskorn. Med det mente han, at sennepsplanten har det med at sprede sig i kornmarken. Altså, at paradis er her på jorden, få steder, og at vi selv kan være med til at sprede det.

Mere jordnært kan det simpelthen ikke blive. Der er ingen tale om noget himmelsk paradis, det er senere fortolkninger og censur som har givet os den opfattelse, at Jesus genopstod fra sin henrettelse og prædikede at alle kunne komme i et himmelsk paradis.

Religion er de fattiges måde, at kommunikere politik på. Desværre har de rige fattet mistanken, og bruger religionen imod de fattige selv, hvormed de kan undertrykke de fattige endnu mere.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 3. aug 2016, 12:52

gnostic skrev:Hvis der skulle laves en ny religion og du kunne være med til at præge den, hvilke krav ville du i givet fald stille til den?

Jeg tænker lidt, at vi har brug for en ny verdensreligion, som går ind for tolerance, medmenneskelighed/humanisme (også i humanisme filosofisk-videnskabelig kontekst) og som på én og samme tid kan rumme både muslimer, jøder og kristne, buddhister og flere andre (dvs. at man kan både være f.eks. kristen, og samtidig være en del af denne tro) samt folk som ellers ville være ateister, uden at det dog bliver så bredt, at den bliver meningsløs.

Jeg vil mene, at den skal baseres på den tidlige kristendom, som fundament. Dvs. Jesu liv og virke og udtalelser. Korsfæstelsen og genopstandelsen skal blot være historiefortælling, og særligt genopstandelsen skal være "tro på det hvis du vil, lad være hvis du ikke vil", men uanset udfaldet, er det irrelevant for budskabet (i og med at det skal være Jesus udtalelser og liv/virke som er vigtigt).

Endvidere bør den efter min mening holde sig fra at fortælle om verdens skabelse. Religionen bør give mening i livet nu og her, ikke være videnskabelig historie, kun moralske historier som rummer en sandhed i sin morale, uden at være sandt videnskabeligt (der findes et ord for det, jeg kan dog ikke huske hvad det hedder).

Hvad mener i?

Altså de samme tanker som liberalteologerne... men det er der jo bare ikke rigtig så meget nyt i...
0
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Smiling_Goat » 3. aug 2016, 13:19

Hvis jeg skulle skræddersy en religion? Hvorfor skulle jeg gøre det? Hvis jeg ikke har en religion, skyldes det formentligt, at jeg ikke har brug for én, og mangler jeg en religion, er det da ikke bare noget, jeg kan stampe op af jorden.

Du får nærmest religion til at lyde som en tur i supermarkedet, så jeg er slet ikke sikker på, hvad du vil have mig til.

Der er nogle kriterier, der skal opfyldes, før noget kan kaldes en religion, og de kriterier opfyldes baseret på troen. Du kan ikke skabe riterne, hvis du ikke har troen fx. Skabelsesberetningen, kan du heller ikke bare finde på. Det hele hænger sammen, bekræftes igen og igen af hinanden og får sin styrke af troen. Nadveren i kirken fx er jo en rite, der udspringer af den religiøse tro på Jesu sidste måltid med sine disciple. Fjerner du troen, kan du ikke have riten. Har du ikke riten, kan du ikke bekræfte din tro. Du kan ikke undvære den ene, og det er langt mere kompliceret end at skrive en historie.

Jeg synes derfor, at de religioner vi har i dag er glimrende bud på gode religioner. Ingen religion er baseret på ondskab og er alle gode, hvis de fortolkes og høres af de rigtige mennesker.

Man kan vel sige, tror jeg, at praktiseringen af enhver religion er baseret på den praktiserendes iboende værdisæt - som så igen kan have fundament i den tro, de er opvokset med - men troen er en forudsætning for religionen.
2
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Indlægaf Tux » 3. aug 2016, 13:57

Der er allerede designet en "moderne" religion om man vil: http://www.venganza.dk/

..ingen grund til at finde på mere
0

Tilbage til "Livets forhold"