Hvilke krav vil du stille til en religion?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Re: Hvilke krav vil du stille til en religion?

Indlægaf gnostic » 3. aug 2016, 19:21

Smiling_Goat skrev:
gnostic skrev:Jeg tror på guder og djævlen. Jeg behøver ikke ritualer for at opnå den tro. Jeg kan bare se mig omkring, så bliver jeg bekræftet i min tro.

Okay, det kan jeg godt følge, det er bare et meget bredt koncept at tro på "guder" og "djævlen." Hvem er disse guder og djævlen? Hvordan passer de ind i verdens skabelse? Hvilken rolle har de hver især i verden i dag - og hvorfor har de det? Hvordan sørger du for at holde dig på god fod med dem? osv. osv. osv.

Jeg troede formålet med tråden var at finde på "den perfekte" religion, og det mener jeg ikke er muligt uden tro - og egentligt også at der allerede findes flere "perfekte" religioner. Nu taler du om en personlig tro på ukendte guder og djævle, så nu er jeg slet ikke med på, hvad det er meningen vi skal. Skal vi tale om vores personlige tro, og hvordan den er "perfekt"?

Jeg skal måske i virkeligheden bare forlade tråden. Jeg er vist bare helt håbløst ikke-med og vil ikke forstyrre den for meget :)

Nej, du skal endelig ikke forlade tråden. Det er fint du spørger ind til min tro (som ikke er at forveksle med mit brugernavn).

Jeg vælger dog at besvare dem pr. privat besked, hvis det er iorden med dig?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 3. aug 2016, 19:54

Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Mener? At det er en utopi i 2016 at skabe en religion, der i bund og grund er en dårlig kopi og 'tag, hvad du har lyst til' af kristendom.

Men var kristendommen ikke selv en "tag hvad kirkefædrene havde lyst til" - mens de bortcensurerede andre evangelier, som ikke faldt i deres smag?

Kort og godt? Nej.

Dit svar "nej" er stik imod hvad historieprofessorer samt teologiprofessorer på universiterne siger. Det er ihvertfald stik imod hvad forskerne siger.

Biblen - og Ny Testament i særdeleshed, var ét stort redigeringsarbejde. Uanset hvad din tro måtte sige, så var biblen blevet til ved at udvælge evangelier, og udelade andre.

Der er sørme forskel på bortcensur og smag og på udvælge/udelade.

Prøv at være mere nøjagtig selv i valget af dine ord. Jeg ved ganske meget om emnet, men den måde du formulere dig vil de færreste med en teologisk baggrund nikke ja til.

Sorry. Dit projekt er dødsdømt. Jeg tror ikke eb meter på det, men lykke til med udførelsen.

Hvorfor blev katarerne brændt med Kirkens velsignelse?
Hvorfor blev div. ikke-kanoniserede skrifter brændt i middelalderen - på ordre fra Kirken?

Er det ikke censur, hvis ikke, hvad er
det så?

Nu springer vi fra oldkirke til middelalderens kirke? Det virker ret uigennemtænkt på mig. Jeg har ingen ambition om at sætte mig ind i det emne, du hiver ind her. Det har intet med oplægget at gøre.

Rakel - nu må jeg altså spørge dig. Tror du oprigtigt på, at Jesus genopstod fra de døde? Sådan, helt fysisk (ikke metaforisk eller andet, men virkeligt)?

Får Jesus genopstandelse slet ikke dig til at tænke "hmm... måske er kristendommen fup og fidus"?
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 4. aug 2016, 05:35

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Mener? At det er en utopi i 2016 at skabe en religion, der i bund og grund er en dårlig kopi og 'tag, hvad du har lyst til' af kristendom.

Men var kristendommen ikke selv en "tag hvad kirkefædrene havde lyst til" - mens de bortcensurerede andre evangelier, som ikke faldt i deres smag?

Kort og godt? Nej.

Dit svar "nej" er stik imod hvad historieprofessorer samt teologiprofessorer på universiterne siger. Det er ihvertfald stik imod hvad forskerne siger.

Biblen - og Ny Testament i særdeleshed, var ét stort redigeringsarbejde. Uanset hvad din tro måtte sige, så var biblen blevet til ved at udvælge evangelier, og udelade andre.

Prøv at være mere nøjagtig selv i valget af dine ord. Jeg ved ganske meget om emnet, men den måde du formulere dig vil de færreste med en teologisk baggrund nikke ja til.

Sorry. Dit projekt er dødsdømt. Jeg tror ikke eb meter på det, men lykke til med udførelsen.

Hvorfor blev div. ikke-kanoniserede skrifter brændt i middelalderen - på ordre fra Kirken?

det så?

Nu springer vi fra oldkirke til middelalderens kirke? Det virker ret uigennemtænkt på mig. Jeg har ingen ambition om at sætte mig ind i det emne, du hiver ind her. Det har intet med oplægget at gøre.

Rakel - nu må jeg altså spørge dig. Tror du oprigtigt på, at Jesus genopstod fra de døde? Sådan, helt fysisk (ikke metaforisk eller andet, men virkeligt)?

Får Jesus genopstandelse slet ikke dig til at tænke "hmm... måske er kristendommen fup og fidus"?

Du tror vel ikke seriøst, at du er den første troende, der stiller spørgsmålstegn ved opstandelsen? Som skrevet i mit første indlæg i troen, så var det præcis dét, der var hovedtanken hos liberalteologerne, så du er altså ikke specielt original i din tankegang.
1
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3120

Indlægaf Rakel » 4. aug 2016, 05:46

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:

Kort og godt? Nej.

det så?

Jeg har sagt det før til dig. Intet af det, du skriver er epokegørende i teologihistorien. Overhovedet.

Ja. Dét gør jeg og den tro var jeg præst i 10 år på og i den tro har jeg døbt mine børn. Nu du beder om et personligt svar.
2
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. aug 2016, 08:39

Rakel skrev:
gnostic skrev:

Jeg har sagt det før til dig. Intet af det, du skriver er epokegørende i teologihistorien. Overhovedet.

Ja. Dét gør jeg og den tro var jeg præst i 10 år på og i den tro har jeg døbt mine børn. Nu du beder om et personligt svar.

fisken80 skrev:Du tror vel ikke seriøst, at du er den første troende, der stiller spørgsmålstegn ved opstandelsen? Som skrevet i mit første indlæg i troen, så var det præcis dét, der var hovedtanken hos liberalteologerne, så du er altså ikke specielt original i din tankegang.

Har jeg påstået at det (mit spørgsmål) var originalt da? Jeg stillede et spørgsmål, jeg har aldrig påstået at mit spørgsmål skulle være originalt.

Men hvorfor tror man (f.eks. Rakel) på at man kan genopstå fra de døde? Hvad ligger til grund for den tro? Jeg mener, der må da være noget, som indikerer at det skete.

Jeg kunne aldrig finde på at tro på sådan noget, ganske enkelt fordi det ikke er fysisk muligt.

Derfor siger jeg, at kristendommen må være fup og fidus, ganske enkelt fordi hovedpersonen siges at rejse sig fra de døde. Det er så åbenlyst, at jeg ikke fatter at kristendommen overhovedet blev til noget.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Indlægaf Tux » 4. aug 2016, 08:46

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:

fisken80 skrev:Du tror vel ikke seriøst, at du er den første troende, der stiller spørgsmålstegn ved opstandelsen? Som skrevet i mit første indlæg i troen, så var det præcis dét, der var hovedtanken hos liberalteologerne, så du er altså ikke specielt original i din tankegang.

Har jeg påstået at det (mit spørgsmål) var originalt da? Jeg stillede et spørgsmål, jeg har aldrig påstået at mit spørgsmål skulle være originalt.

Men hvorfor tror man (f.eks. Rakel) på at man kan genopstå fra de døde? Hvad ligger til grund for den tro? Jeg mener, der må da være noget, som indikerer at det skete.

Jeg kunne aldrig finde på at tro på sådan noget, ganske enkelt fordi det ikke er fysisk muligt.

Derfor siger jeg, at kristendommen må være fup og fidus, ganske enkelt fordi hovedpersonen siges at rejse sig fra de døde. Det er så åbenlyst, at jeg ikke fatter at kristendommen overhovedet blev til noget.

Genopstandelsen er vel hverken mere eller mindre mulig end så mange andre ting. Hvad jeg ikke forstår er hvordan du kategorisk kan benægte den, når du samtidig tror på at der er en guddommelig magt af en slags..
3
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2016, 08:52

gnostic skrev:

Men du skriver selv, at du tror på guder og djævlen. Er guder og djævle fysisk mulige?
2
fisken80

Indlægaf fisken80 » 4. aug 2016, 09:11

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:

Du skrev at du ville lave en ny religion, men dine tanker er jo på ingen måde nye. Liberalteologerne tænkte stort set de samme tanker tilbage i 1800-tallet.
I starten handlede kristendommen ikke specielt meget om genopstandelsen, det kommer først med Paulus og de yngste af evangelierne i NT.
Men ikke for noget, du har tidligere skrevet, at du tror på dele af gnosticismen, ved du godt, hvad Jesus er for en skikkelse der og hvilken rolle han har?

I øvrigt er det urkomisk, at det lige netop er kristendommens metafysiske del du lægger for had. Hvad med Muhammeds himmelrejse, Moses der deler havet og møder Gud personligt og Buddha, der fødes og herefter går og taler som en voksen? ALLE religioner indeholder en metafysisk del, faktisk mener en del forskere, at det lige præcis er dét der gør en religion til en religion. Det metafysiske.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 4. aug 2016, 09:12

JoyNips skrev:
gnostic skrev:

Men du skriver selv, at du tror på guder og djævlen. Er guder og djævle fysisk mulige?

Præcist. Det er hamrende ulogisk.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. aug 2016, 09:41

JoyNips skrev:
gnostic skrev:

Det kommer så sandelig an på hvordan du definerer guder og djævle. F.eks. I det gamle rom var kejseren at betragte som en gud.

Læg dertil, at fysikkens love ikke afskriver paralleluniverser.
0
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 5. aug 2016, 10:35

gnostic skrev:
OCULUS RECORDANS skrev:Skrot det lort!

Religion er et udtryk for vores evige uvidenhed og det principielle udtryk for, at vi aldrig får den viden.

Religion begyndte som en forklarende vejledning for det ukendte i universet, men det forblev som et redskab i hænderne på herskere, de rige og de privilegerede som et middel til at kontrollere oplysninger, rigdom, viden og adfærd. Tilhængere hævder, at der er behov for religion i verden i dag som en kilde til moral og samvittighed. Men ideen om moral som bygger på frygten for straf er latterlig. En sådan moral er vægelsindet og farlig.

Jeg tror du har misforstået noget.

https://www.amazon.com/Short-History-My ... 184195800X

Det er ikke så simpelt som du fremstiller det. Tværtimod er religion og myter i det hele taget, noget som er udviklet over flere tusinde år. At det misbruges af magthavere gør ikke religion dårligere af den grund. At det misbruges af kreationister til at afvise evolution, er heller ikke gyldig grund til at afvise religioner.

For der findes jo også masser af mennesker som misbruger biler til at køre folk ned - med vilje. Skal vi så afvise biler?
Gud bare eksisterer - for evigt, uden grund.
Gud beslutter sig for at skabe ting efter at have eksisteret bogstaveligt for evigt.
Gud skaber et form for ”Big Bang”, gør derefter intet i 10 milliarder år.
Gud skaber Jorden; igen gør intet i 4 milliarder år.
Gud skaber dinosaurer ...
Gud dræber dinosaurer.
Gud skaber mennesket, i "hans billede".
Gud blander sig vildt i anliggender med mennesker på en lille del af hele Jorden, herunder at give et stammesamfund nogle regler at leve efter og hjælpe dem med at besejre deres fjender.
Gud kommer tilbage til jorden i menneskelig form for at prædike i 33 år før han dør en blodig død ment som soning for fejlene iboende i alle mennesker (som han selv skabte).
Gud ophører al manifestation og direkte kontakt med menneskeheden, forlader os med kun en vilkårligt flikket-sammen samling af metaforiske og modstridende åbenbaringer som vores vejledning for at opnå evig lyksalighed. :gruble:
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 5. aug 2016, 10:41

gnostic skrev:
JoyNips skrev:
gnostic skrev:

Det kommer så sandelig an på hvordan du definerer guder og djævle. F.eks. I det gamle rom var kejseren at betragte som en gud.

Læg dertil, at fysikkens love ikke afskriver paralleluniverser.

Åh, jamen jeg tror skam på at det gamle Rom har eksisteret. Jeg tror bare ikke på nutidige romerske kejsere...
1
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 254

Indlægaf Jasmin » 5. aug 2016, 10:58

Hvorfor have en religion?
Religion har ikke monopol på at give en følelse af formål i livet.
Vores liv vil ende permanent en dag, og alt hvad der betyder noget er, hvad vores liv er mens vi lever. Det afgørende er, hvad vi har, og hvad vi gør, og hvordan disse ting påvirker os.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5952

Indlægaf Smiling_Goat » 5. aug 2016, 12:03

Hvorfor kan troende ikke bare have deres tro i fred? Hvorfor skal man stå til regnskab over for folk, der ikke selv tror?

Jeg beder ikke jer udrede, hvorfor I ikke tror, for jeg er 100% ligeglad. I må tro, eller ikke tro, lige præcis hvad I vil. Hvad får jer til at tro, at I har krav på at vide, hvorfor folk tror? Overvejer I overhovedet, hvor utroligt private spørgsmål I stiller? Og det endda i en fjendtlig setting. Jeres måde at formulere jeres spørgsmål på, giver ikke mig indtrykket, at det er okay at tro, og at I søger en egentlig meningsudveksling, som er lige lærerig for troende som ikke-troende.

Nogle spørgsmål er der bare ikke svar på. "Hvorfor tror du?" Er et af dem.
5
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. aug 2016, 19:27

Smiling_Goat skrev:Hvorfor kan troende ikke bare have deres tro i fred? Hvorfor skal man stå til regnskab over for folk, der ikke selv tror?

Jeg beder ikke jer udrede, hvorfor I ikke tror, for jeg er 100% ligeglad. I må tro, eller ikke tro, lige præcis hvad I vil. Hvad får jer til at tro, at I har krav på at vide, hvorfor folk tror? Overvejer I overhovedet, hvor utroligt private spørgsmål I stiller? Og det endda i en fjendtlig setting. Jeres måde at formulere jeres spørgsmål på, giver ikke mig indtrykket, at det er okay at tro, og at I søger en egentlig meningsudveksling, som er lige lærerig for troende som ikke-troende.

Nogle spørgsmål er der bare ikke svar på. "Hvorfor tror du?" Er et af dem.

Fordi tro (i religiøs sammenhæng) har det med at sprede sig på samfundsniveau. Børn bliver opdraget til at tro noget bestemt, og ikke til selv at tage stilling, f.eks. ved at forældrerne tvinger dem til at blive placeret i religiøse friskoler - eller ligefrem blive omskåret!!!

Muslimske piger bliver bedt om (tvunget) til at bære tørklæde, ellers er de ude af familien.

Tro er ikke noget privat. Det er i aller højeste grad et offentligt anliggende, som Staten skal tage vare på!

Hvis tro er noget så privat, så fjern al støtte til religiøse institutioner, forbyd religiøse friskoler, forbyd omskæring, forbyd religiøs indoktrinering fra forældre, og lad folk vælge selv. Sådan, helt reelt vælge selv - også dem under 18!

Hvad angår voksne, burde man måske også overveje at forbyde visse trosretninger, som ekskluderer familiemedlemmer. F.eks. Jehovas Vidner.
Der er ikke noget mere ødelæggende for et menneske, end at opleve at blive smidt ud af familien. Hvis ikke der var noget sådan som Jehovas Vidner og den slags afskum, ville der ikke være så mange fortabte og direkte traumatiseret ødelagte mennesker.
1

Tilbage til "Livets forhold"