"Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 608

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Stars » 4. aug 2016, 10:34

Wunder8 skrev:Derudover, som med meget andet, ville mit råd efter 10 år som jyde i København være: DROP de etablerede kanaler, brug netværk og beskidte tricks.

Det er fint at være skrevet op i CIU og diverse foreninger, men alle jeg kender har ventet 100 år i de systemer, fordi der er så mange om buddet i forhold til det reelle antal boliger. Jeg selv og mange jeg kender har haft succes med private kollegier, hvilke der er en del af: Egmont, Otto Mønsted, Kollegiegården, Rigshospitalets Kollegium, Valkendorf, for blot at nævne et udpluk. Fælles for de private steder er, at de vælger folk ud fra en motiveret ansøgning, så man rent faktisk har en mulighed for selv at gøre en indsats og påvirke udfaldet fremfor bare at skulle vente til man kradser er (nu overdriver jeg lige lidt, ikke). Flere af de private kollegier har desuden udvalg, man kan ringe til på bestemte tidspunkter for at komme på en akutliste. Det er bare de færreste, der ved det. Jeg gjorde det selv og fik et værelse efter to uger.

Derudover: Netværk! Seriøst, spørg alle du kender, om de kender nogen, der kender nogen. Der er ofte nogen, der fremlejer værelser eller bolig ud, mens de er ude at rejse og lign., og det er da en start. Igen, det er ikke nemt, men der ER altså nogle gode boliger derude, hvis man virkeligt lægger sig i selen. Jeg ved godt, det er en pisseirriterende version over "tag dig sammen", og det er virkeligt sagt i bedste mening, men jeg kan virkeligt ikke understrege nok, hvor meget netværk og personlig indsats (frem for diverse ventelister) betyder :)

Jeg synes bestemt ikke, det er "en pisseirriterende version over "tag dig sammen"" ... Det er da et helt konkret forslag. :)
Nu er min søn ikke desperat, så han søger kun billige boliger i vores egen kommune, men private kollegier er ikke noget, jeg selv har tænkt over. Må lige google, om der er nogen på Frederiksberg :-D
3
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Smiling_Goat » 4. aug 2016, 10:49

JoyNips skrev:Jeg har egentlig ikke indtryk af, at det er så umuligt, som mange fremstiller det som. Jo, hvis man insisterer på kun at benytte de store almennyttige og ønsker en bolig i et byggeri med 30 års ventetid eller hvis man er urealistisk omkring beliggenhed. Og det kan jeg sagtens forstå at man som tilflyttende jyde der skal til at studere er - man ved jo ikke bedre og det er sgu vanskeligt at finde noget hvis man ikke rigtig har netværk og ikke rigtig kender til det geografiske område.
Da jeg flyttede til Kbh kendte jeg én person og syntes, at Bagsværd, hvor jeg fik en lejlighed, var mega-langt væk fra Kbh. 11 år senere ville jeg ryste på hovedet over den studerende, der ikke var villig til at bo i Bagsværd/Skovlunde/Herlev/Albertslund/Glostrup/Taastrup/Ishøj/Brøndby etc., men det er jo fordi jeg ved, at det ikke er så skidelangt væk og ikke er så slemt, som det måske kan lyde, hvis man kun har kendskab til stederne fra medier. Og der er altså en del boligmuligheder indenfor 30 minutters s-togskørsel fra Nørreport, hvis man kigger lidt i retning af Vestegnen. Jeg siger ikke, at der er fantastiske og billige lejligheder i hobetal, men der er nu en del.
Når man så har netværk kan man bruge det til at komme tættere på byen. Min egen lejlighed har jeg lejet ud gennem netværk. I det sekund jeg fortalte, at jeg flyttede ind hos min kæreste havde jeg 15+ mennesker, der enten selv var interesserede eller kendte nogen, som de kunne stå inde for. Hvorfor skulle jeg så begynde at leje ud til en vildtfremmed?

Vil man gerne leje gennem mere officielle kanaler i stedet for privat, så kan jeg anbefale at kigge i retning af pensionskasse, bank, a-kasse/fagforening osv.

Vi har nu både prøvet via almindelige kanaler (boligforeninger) men også via privat udlejning - og vi har som sagt søgt lejlighed på hele Sjælland nærmest. Jeg kan ikke se, hvad vi kunne have gjort anderledes, og jeg kan heller ikke se, hvad vi kan gøre anderledes fremadrettet. Det virker bare håbløst, når man kontakter udlejerne til alle de ledige lejligheder, man kan finde, og hver gang modtager et afslag - hvis man overhovedet hører noget.

Jeg er blevet anbefalet at kontakte ejendomsmæglere og foreslå dem, at de måske kan nævne os over for de af deres husejere, der har svært ved at få deres hjem solgt, mhp. en midlertidig lejeaftale, men jeg ved ikke, hvor god en idé det er.

Jeg vil dog prøve at kigge i Fredensborg, som LadyFox foreslog.
2
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Smiling_Goat » 4. aug 2016, 10:55

Utilregnelig skrev:
Smiling_Goat skrev:Min kæreste og jeg er i samme situation som jer, og har samme oplevelse. Vi skulle fra Jylland til Sjælland. Vi var på ingen måde kræsne med beliggenheden, og er endt i Næstved.. Jeg beder til, at vi får sparet noget anciennitet op, så vi snart kan komme tættere hovedstaden (hvor vi begge arbejder,) men det kommer nok ikke til at ske lige om lidt. Med tættere på hovedstaden mener jeg i øvrigt transporttid med det offentlige á max. 1 time hver vej. Jeg vil faktisk helt undgå København specifikt og bo i en roligere udkantsby.

Jeg har det helt på samme måde! Vi vil nemlig heller ikke engang bo i København, mens helst i byer som Ballerup, Taastrup og den slags. Kører I så med tog eller bil fra Næstved? Og hvor lang tid tager det?

Min kæreste tager bilen, fordi han selv mener, det er hurtigst, men jeg synes stadig det ser ud til at tage 1½ timer hver vej - som da han tog toget. Jeg skal selv med toget, og begynder først til september, så jeg er ikke sikker på transporttiden, men rejseplanen siger ca. 1½ timer hver vej.

Jeg håber bare mit arbejde er så fedt, at det opvejer pendlingen :kryds:
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8529

Indlægaf 2SHY » 4. aug 2016, 11:58

Ellers skal I ned til Lolland eller Falster. Der står en del tomt her i Sakskøbing kan jeg se rundt omkring
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 4. aug 2016, 12:34

Hvad med Slagelse? Det er godt nok langt ude, men ved en del pendler den modsatte vej, så det er muligt. Aner ikke om det er til at få bolig man kan betale på en su, men de har både kollegier og ungdomsbolig, og der var en del lejligheder til leje, da jeg flyttede dertil for nogle år tilbage
1
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3486

Indlægaf FruDulle » 4. aug 2016, 13:10

D.itsen skrev:Hvad med Slagelse? Det er godt nok langt ude, men ved en del pendler den modsatte vej, så det er muligt. Aner ikke om det er til at få bolig man kan betale på en su, men de har både kollegier og ungdomsbolig, og der var en del lejligheder til leje, da jeg flyttede dertil for nogle år tilbage
så så så..."langt ude"... Så bor jeg ved kragerne herude i Stillinge :lol:

Men ja, det tager knap en time med tog til hovedbanen og der er virkelig mange der pendler herfr
1
Whatever
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 4. aug 2016, 13:55

FruDulle skrev:
D.itsen skrev:Hvad med Slagelse? Det er godt nok langt ude, men ved en del pendler den modsatte vej, så det er muligt. Aner ikke om det er til at få bolig man kan betale på en su, men de har både kollegier og ungdomsbolig, og der var en del lejligheder til leje, da jeg flyttede dertil for nogle år tilbage

Men ja, det tager knap en time med tog til hovedbanen og der er virkelig mange der pendler herfr

Jeg er flyttet længere ud siden, så jeg må godt sige det :-D ved bare at der er rigtigt mange studerende der pendler til sdu i Slagelse, fordi de hellere vil bo i Odense eller kbh.
1
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3486

Indlægaf FruDulle » 4. aug 2016, 14:15

D.itsen skrev:
FruDulle skrev:

Jeg er flyttet længere ud siden, så jeg må godt sige det :-D ved bare at der er rigtigt mange studerende der pendler til sdu i Slagelse, fordi de hellere vil bo i Odense eller kbh.

Altså jeg ville også hellere bo i Kbh end Slagelse. Og hellere her på landet end Slagelse. Men det er en nem by at bo i som har det hele.
0
Whatever
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 4. aug 2016, 15:22

Hvad med bofællesskaber? kunne sådan noget her være noget? (har ikke tjekket pris eller ventetid, men mere for at få nogle ideer på bordet. http://www.bdk.dk/selskaber/de-vanfoere ... liger.aspx

http://www.bdk.dk/selskaber/de-vanfoere ... berne.aspx
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3460

Indlægaf HappyPaww » 4. aug 2016, 17:16

2SHY skrev:Ellers skal I ned til Lolland eller Falster. Der står en del tomt her i Sakskøbing kan jeg se rundt omkring

Men det er trods alt noget af en tur at tage hver dag - det er jo ikke holdbart (er selv opvokset i Maribo i øvrigt :D)...

Det skal jo også være realistisk ift transport og økonomi.
3
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2396

Indlægaf Juki » 4. aug 2016, 17:46

Prøv at undersøg om I er medlem nogle steder, der råder over nogle lejligheder :)

Jeg søgte på et tidspunkt lejlighed i Århus, godt nok, men der fik jeg ret hurtigt tilbudt en umiddelbart fin, stor 2-værelses. Det var via Pensam, hvor jeg bl.a. havde forsikringer.
1
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4294

Indlægaf Flora » 4. aug 2016, 17:51

Nej, det er ikke nemt at finde en studiebolig i København og omegn der er til at betale på en SU. Nogle gange er der dog relativt kort ventetid på boliger i belastede områder som f.eks. Mjølnerparken, Tingbjerg og lignende. Det var der i hvert fald da jeg læste. Ellers tænker jeg det er noget med en villighed til at pendle. Kig på byer der ligger på togstrækninger mod København. Hvis der kører tog direkte kan man bruge tiden til at læse og så er det måske til at leve med. Og hvis I kommer helt ned på Midt-/Sydsjælland er der måske større sandsynlighed for at der er noget ledigt. Får I noget kan I jo altid skrive jer op til noget der tættere på og så måske flytte igen efter et år eller hvor længe der nu går. Med hensyn til økonomien har det været sådan tidligere at man som studerende kunne få månedskort til 600 kr. uanset hvor langt væk man boede fra sit studie. Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men hvis det er behøver I jo i hvert fald ikke at bekymre jer om ekstra transportudgifter.
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 396
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 4. aug 2016, 18:07

Hvis i er villige til at flytte helt til slagelse, så er det enormt nemt at få bolig der. Jeg fik en ungdomsbolig på Bredahlsgade fra den ene dag til den anden, og den var jeg så glad for. De er store nok til 2 personer også, hvis i vælger dem i to plan.

.. Det er desuden ikke kun i Kbh det er svært. Her i Odense har jeg måttet købe en andelsbolig for at få noget fornuftigt!
1
x
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8529

Indlægaf 2SHY » 4. aug 2016, 18:10

HappyPaww skrev:
2SHY skrev:Ellers skal I ned til Lolland eller Falster. Der står en del tomt her i Sakskøbing kan jeg se rundt omkring

Men det er trods alt noget af en tur at tage hver dag - det er jo ikke holdbart (er selv opvokset i Maribo i øvrigt :D)...

Det skal jo også være realistisk ift transport og økonomi.

Nej det er også det jeg tænker. Jeg har selv pendlet fra Aalborg til Thisted med 110 km to gange om dagen i 5 måneder og det er altså ikke sjovt i længden. Det er heller ikke helt gratis for at sige det mildt. Men der må da også være noget tættere på end det som er ledigt :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3275

Indlægaf DD_81 » 4. aug 2016, 18:23

Har i været ude i overvejelser om noget af det dyrere nybyg, men så gå efter en 3-4 værelses lejlighed, således at i kan leje 1-2 værelser ud til andre studerende, og dermed være fælles om husleje, internet, kabel-tv osv.

Det var der ihvertfald nogle af de unge studerende der er på min arbejdsplads, som havde gjort, de var 4 unge fyre i sådan en lejlighed, hver sit værelse, lækkert bad og køkken, gode fælles arealer, og de skulle smide 4500 hver, så var alle faste udgifter dækket.
Dertil så havde de hver især en lejekontrakt på deres ene værelse, således at de kunne søge boligsikring.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)

Tilbage til "Livets forhold"