"Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 508
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 5749

Re: "Det er så NEMT at finde en bolig, hvis man ikke er kræsen!"

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. aug 2016, 20:07

Nu ved jeg ikke om du er i job, og om din kæreste har eller påregner at få et job ved siden af studiet.

Men har i overvejet at gå i banken og bede om et lånebevis, så i ved hvor meget en ejerbolig må koste, eller hvor stor en samlet ydelse i må have til en andelsbolig? Det kunne jo være det blev løsningen der fik jer ind i en bolig i en fornuftig afstand til københavn :)

jeg tjekkede for sjov, der er f.x. en 3 v. andelsbolig til ca. 700.000 kr i Høje taastrup, med en boligydelse på 4700, med et 20 årigt lån vil brutto huslejen hedde ca. 8200 kr/mdr.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 425
Likede indlæg: 8347

Indlægaf Flora » 4. aug 2016, 20:20

Utilregnelig skrev:Der er kommet virkelig meget respons, så jeg vil lige svare jer alle sammen samlet i stedet for hver for sig.

Først og fremmest tusind tak for jeres forslag! Jeg er sikker på, at de gode råd også kommer andre, der står i en lignende situation, til gode.
Vi har i hvert fald fået nogle flere muligheder på bordet nu, som vi vil kigge nærmere på. Noget nær min kærestes eneste krav er dog, at vi bliver ved med at bo sammen, så muligheden for at finde to lejligheder findes ikke for ham. Så på den måde kan man måske godt kalde os kræsne.
Vi vil også prøve at søge endnu længere ud, men så skal huslejen også være tilsvarende billigere, da - som nogle også nævner i tråden - ungdomskortet nu er blevet dyrere, og at jeg ikke selv er under uddannelse og derfor skal betale dyrt for transport, hvis jeg finder arbejde i nærheden af København.
Muligheden for at finde bolig igennem noget, vi er medlem af, lader ikke til at kunne lade sig gøre - hverken vores bank, forsikringsselskab eller a-kasser har lejeboliger. Ligeledes har vi ingen i vores netværk, der kan hjælpe - desværre.

Hvis du ikke er under uddannelse men arbejder kan du jo få kørselsfradrag, hvis I bor langt fra arbejdspladsen. Det kan din kæreste i øvrigt også hvis han får studiejob i København. Jeg kender en der pendler fra Falster til København og det er vist en ret betydelig del af transportudgifterne hvis ikke det hele, som han får dækket ind via kørselsfradrag. Så umiddelbart tror jeg kun det er transportudgifter til din kærestes studie I behøver at have med i regnestykket. Det er da i hvert fald værd at undersøge hvor meget du vil kunne få i forskellige afstande til København :)
1
:jule:
Brugeravatar
Utilregnelig
Kort karma: 14
Likede indlæg: 193

Indlægaf Utilregnelig » 4. aug 2016, 22:20

DD_81 skrev:Nu ved jeg ikke om du er i job, og om din kæreste har eller påregner at få et job ved siden af studiet.

Men har i overvejet at gå i banken og bede om et lånebevis, så i ved hvor meget en ejerbolig må koste, eller hvor stor en samlet ydelse i må have til en andelsbolig? Det kunne jo være det blev løsningen der fik jer ind i en bolig i en fornuftig afstand til københavn :)

jeg tjekkede for sjov, der er f.x. en 3 v. andelsbolig til ca. 700.000 kr i Høje taastrup, med en boligydelse på 4700, med et 20 årigt lån vil brutto huslejen hedde ca. 8200 kr/mdr.

Flora skrev:Hvis du ikke er under uddannelse men arbejder kan du jo få kørselsfradrag, hvis I bor langt fra arbejdspladsen. Det kan din kæreste i øvrigt også hvis han får studiejob i København. Jeg kender en der pendler fra Falster til København og det er vist en ret betydelig del af transportudgifterne hvis ikke det hele, som han får dækket ind via kørselsfradrag. Så umiddelbart tror jeg kun det er transportudgifter til din kærestes studie I behøver at have med i regnestykket. Det er da i hvert fald værd at undersøge hvor meget du vil kunne få i forskellige afstande til København :)

Jeg er først selv færdiguddannet i slutningen af august, så jeg har endnu ikke fundet et arbejde - af samme grund vil banken heller ikke låne os penge endnu. Jeg søger selvfølgelig arbejde på livet løs, men det er svært at få foden inden for hos en virksomhed, når man ikke er i stand til fysisk at troppe op, synes jeg. Plus at det er ret meget en udfordring med jobsamtaler (hvor jeg har været til en allerede uden at få jobbet - det er trælse penge at bruge på transport), så det hele føles lidt som en ond cirkel lige nu :P

På plussiden er selvfølgelig, at jeg som arbejdsløs ikke behøver valfarte til København hele tiden, hvis vi fik bolig i Ringsted f.eks. - kun til jobsamtaler og møder med a-kassen. Så på den måde er mine transportomkostninger ikke vigtige endnu, og måske de heller ikke bliver det, når jeg får job, pga. kørselsfradrag så - tak for at pointere det, Flora!
1
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 243
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 7405

Indlægaf Hunkat » 5. aug 2016, 03:35

Nu er det ikke for at afspore tråden men...

Undskyld mig, hvor sindsyge tilstande har vi hvis man er 'kræsen' hvis man gerne vil bo sammen som par?

Det er altså langt ud i min optik.

(ikke rettet mod dig TS, jeg synes ikke det er kræsenhed, jeg synes faktisk det er et helt naturligt krav som slet ikke burde komme i spil)
9
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
fisken80
Kort karma: 158
Likede indlæg: 4759

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2016, 08:12

Hunkat skrev:Nu er det ikke for at afspore tråden men...

Undskyld mig, hvor sindsyge tilstande har vi hvis man er 'kræsen' hvis man gerne vil bo sammen som par?

(ikke rettet mod dig TS, jeg synes ikke det er kræsenhed, jeg synes faktisk det er et helt naturligt krav som slet ikke burde komme i spil)

Ved du hvad, jeg sad lige og tænkte det samme. Jeg kan forstå, at man kan bruge ordet kræsen, hvis der er bestemte områder man BARE ikke vil bo i eller hvis man insisterer på, at man kun vil bo i København. Men at sige man er kræsen, fordi man gerne vil bo sammen med sin kæreste synes jeg godt nok er langt ude. Og egentlig også, at man er kræsen, hvis man ikke vil dele sin bolig med totalt ukendte mennesker...

Hvis det gør én kræsen, så er jeg det gange to da.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 747
Likede indlæg: 6312

Indlægaf Rapfisk » 5. aug 2016, 08:49

Stars skrev:Jeg synes bestemt ikke, det er "en pisseirriterende version over "tag dig sammen"" ... Det er da et helt konkret forslag. :)
Nu er min søn ikke desperat, så han søger kun billige boliger i vores egen kommune, men private kollegier er ikke noget, jeg selv har tænkt over. Må lige google, om der er nogen på Frederiksberg :-D

Det er vist stadig kun ét på Frederiksberg, 4. maj-kollegiet. Det kræver, at du eller nogle af din søns bedsteforældre har været modstandskæmpere :)
1
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1216

Indlægaf lulu-p » 5. aug 2016, 08:59

Her i Aarhus er der en del nybyggeri til leje. De stor 4-5 v er ofte svære at leje ud til par eller familier fordi huslejen er høj. De bliver derfor ofte lejet ud til bofællesskaber, hvor 4 studerende bor sammen og lægger 4000-5000 hver for et værelse. Det er dyrt for et værelse, men det er nyt, lækkert og ofte centralt beliggende. Jeg ved ikke om man har de samme muligheder i KBH?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
paint
Kort karma: 247
Likede indlæg: 8772

Indlægaf paint » 5. aug 2016, 09:00

Rapfisk skrev:
Stars skrev:Jeg synes bestemt ikke, det er "en pisseirriterende version over "tag dig sammen"" ... Det er da et helt konkret forslag. :)
Nu er min søn ikke desperat, så han søger kun billige boliger i vores egen kommune, men private kollegier er ikke noget, jeg selv har tænkt over. Må lige google, om der er nogen på Frederiksberg :-D

Det er vist stadig kun ét på Frederiksberg, 4. maj-kollegiet. Det kræver, at du eller nogle af din søns bedsteforældre har været modstandskæmpere :)

Er der ikke også Falkoner Kollegiet og det, vist ret nye, Hedorfs Kollegium?

https://www.kollegierneskontor.dk/defau ... 36&lang=DK

http://www.hedorfskollegium.dk/
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 747
Likede indlæg: 6312

Indlægaf Rapfisk » 5. aug 2016, 09:11

paint skrev:
Rapfisk skrev:

De administreres begge af Kollegiernes Kontor :) (KKIK.dk)
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 247
Likede indlæg: 8772

Indlægaf paint » 5. aug 2016, 10:40

Rapfisk skrev:
paint skrev:
Rapfisk skrev:

De administreres begge af Kollegiernes Kontor :) (KKIK.dk)

Det gør de da også. Dét havde jeg ikke set :)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Utilregnelig

Indlægaf Utilregnelig » 5. aug 2016, 11:04

Hunkat skrev:Nu er det ikke for at afspore tråden men...

fisken80 skrev:Ved du hvad, jeg sad lige og tænkte det samme. Jeg kan forstå, at man kan bruge ordet kræsen, hvis der er bestemte områder man BARE ikke vil bo i eller hvis man insisterer på, at man kun vil bo i København. Men at sige man er kræsen, fordi man gerne vil bo sammen med sin kæreste synes jeg godt nok er langt ude. Og egentlig også, at man er kræsen, hvis man ikke vil dele sin bolig med totalt ukendte mennesker...

Hvis det gør én kræsen, så er jeg det gange to da.

Tak, det er jeg faktisk rigtig glad for, at I siger! Jeg var lidt begyndt at overveje, om jeg skulle foreslå min kæreste det med to lejligheder igen, men I har da helt ret - at ville bo sammen med sin kæreste er ikke kræsenhed. Så selvfølgelig skal vi da finde et sted, hvor vi begge to kan bo.
Senest rettet af Utilregnelig 5. aug 2016, 13:46, rettet i alt 1 gang.
3
Smiling_Goat
Kort karma: 630
Likede indlæg: 9769

Indlægaf Smiling_Goat » 5. aug 2016, 12:13

Utilregnelig skrev:
DD_81 skrev:Nu ved jeg ikke om du er i job, og om din kæreste har eller påregner at få et job ved siden af studiet.

Flora skrev:Hvis du ikke er under uddannelse men arbejder kan du jo få kørselsfradrag, hvis I bor langt fra arbejdspladsen. Det kan din kæreste i øvrigt også hvis han får studiejob i København. Jeg kender en der pendler fra Falster til København og det er vist en ret betydelig del af transportudgifterne hvis ikke det hele, som han får dækket ind via kørselsfradrag. Så umiddelbart tror jeg kun det er transportudgifter til din kærestes studie I behøver at have med i regnestykket. Det er da i hvert fald værd at undersøge hvor meget du vil kunne få i forskellige afstande til København :)

Jeg er først selv færdiguddannet i slutningen af august, så jeg har endnu ikke fundet et arbejde - af samme grund vil banken heller ikke låne os penge endnu. Jeg søger selvfølgelig arbejde på livet løs, men det er svært at få foden inden for hos en virksomhed, når man ikke er i stand til fysisk at troppe op, synes jeg. Plus at det er ret meget en udfordring med jobsamtaler (hvor jeg har været til en allerede uden at få jobbet - det er trælse penge at bruge på transport), så det hele føles lidt som en ond cirkel lige nu :P

På plussiden er selvfølgelig, at jeg som arbejdsløs ikke behøver valfarte til København hele tiden, hvis vi fik bolig i Ringsted f.eks. - kun til jobsamtaler og møder med a-kassen. Så på den måde er mine transportomkostninger ikke vigtige endnu, og måske de heller ikke bliver det, når jeg får job, pga. kørselsfradrag så - tak for at pointere det, Flora!

Mht. omkostninger ifm. transport til jobsamtaler: Er du sikker på, at du ikke kan få tilskud?

Der står lidt om det her (Aarhus Kommune) https://www.aarhus.dk/sitecore/content/ ... sc_lang=da
Jeg kan ikke tro, at det kun er forbeholdt borgere i Aarhus dog, så jeg ville kontakte jobcentret, hvis jeg var dig.
0
Brugeravatar
Utilregnelig

Indlægaf Utilregnelig » 5. aug 2016, 13:46

Smiling_Goat skrev:Mht. omkostninger ifm. transport til jobsamtaler: Er du sikker på, at du ikke kan få tilskud?

Der står lidt om det her (Aarhus Kommune) https://www.aarhus.dk/sitecore/content/ ... sc_lang=da
Jeg kan ikke tro, at det kun er forbeholdt borgere i Aarhus dog, så jeg ville kontakte jobcentret, hvis jeg var dig.

Det vidste jeg ikke - smart! Jeg er ikke ledig endnu (jeg mangler at forsvare mit speciale), så jeg havde ikke undersøgt, hvad jobcentret giver af den slags muligheder. Men så er det da ét problem mindre, når jeg rent faktisk bliver tilknyttet jobcentret :) Så må jeg bare håbe, jeg først skal til jobsamtale igen, når jeg rent faktisk er blevet ledig :P
1
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 17
Likede indlæg: 689

Indlægaf Myresluger » 5. aug 2016, 14:40

Jeg kender nogen der lige er flyttet i nybyggede lejligheder i Valby (i juli og de var først indflytningsklar her og måske er der ledige?)- jeg mener at det er lærernes fagforening der ejer dem - og ingen af dem er lærere, så måske kunne der være noget i fagforeninger i ikke er medlem af?
1
JoyNips
Kort karma: 414
Likede indlæg: 6491

Indlægaf JoyNips » 5. aug 2016, 16:36

Myresluger skrev:Jeg kender nogen der lige er flyttet i nybyggede lejligheder i Valby (i juli og de var først indflytningsklar her og måske er der ledige?)- jeg mener at det er lærernes fagforening der ejer dem - og ingen af dem er lærere, så måske kunne der være noget i fagforeninger i ikke er medlem af?

Ja, der er i hvert fald en del nybygget omkring ny Ellebjerg st
0

Tilbage til "Livets forhold"