-et eller -ede?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
jajaja
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

-et eller -ede?

Indlægaf jajaja » 4. aug 2016, 15:26

Hej,

Jeg er ved at læse korrektur, og jeg er simpelthen kommet i tvivl om (eller nærmere glemt), hvilke regler der gælder for sætningerne nedenunder. Er det "portrætterede" (nu hvor "personligheder" er i flertal), der er korrekt, eller er det "portrætteret"?

(...)de personligheder, som er portrætteret i teksten, har ikke dette til fælles.

(...)de personligheder, som er portrætterede i teksten, har ikke dette til fælles.

Håber, at et eller andet geni (mindre kan også gøre det) kan hjælpe mig.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5026

Re: -et eller -ede?

Indlægaf Aima » 4. aug 2016, 15:35

Man skelner mellem handling og tilstand. Er der, som i dit tilfælde, tale om en handling, er endelsen 'et'.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
jajaja
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Indlægaf jajaja » 4. aug 2016, 15:40

Ah, mange tak, Aima!

Jeg efterlyste en form for skelnen at gå ud fra, og det giver jo god mening.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5026

Indlægaf Aima » 4. aug 2016, 15:50

jajaja skrev:Ah, mange tak, Aima!

Jeg efterlyste en form for skelnen at gå ud fra, og det giver jo god mening.

Jeg plejer selv at sætte "af nogen" på, hvis jeg er i tvivl. Hvis det giver mening, er det 'et'-endelsen.

Mikkel og Maja blev portrætteret (af nogen? Ja).

Mikkel og Maja blev frustrerede (af nogen? Nej).
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 4. aug 2016, 19:03

Ja. Helt enig med Aima. Forskellen er, om det fungerer som et verbum eller som et tillægsord, ville jeg have sagt - men jeg er jo også lidt gammeldaws, og de lidt yngre er jo tit opdraget med tommelfingerregler snarere end grammatiske regler :)

Men ja, hvis det fungerer som et verbum, holdt man for mange år siden op med at bøje i flertal. Oprindeligt hed det jo "Fuglene ere fløjne", men nu bare "er fløjet".

Bænkene i parken er blevet malet. Fungerer som verbum (eller handling, som Aima siger)
Bænkene i parken er nymalede. Fungerer som tillægsord (tilstand) - der bøjer man stadigvæk i flertal
0

Tilbage til "Sprog"