DF: Skær DR ned med 25 procent

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 4
Likede indlæg: 70

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Lover-Moses » 5. aug 2016, 18:19

Som grund princip er DR helt iorden, men som med EU er projektet blevet for dyrt og omfattende. Jeg kan på ingen måde se hvorfor jeg skal betale for, at DR kan sende x-faktor. I min verden hører det til på en kommerciel kanal.

Og så er jeg i øvrigt for at betale det over skatten, så alle bidrager ligeligt.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 77
Likede indlæg: 921

Indlægaf Bimmerdyret » 5. aug 2016, 19:04

fisken80 skrev:Jeg er dybt uenig, hvis ikke vi havde DR så ville der ikke være én eneste dansk kanal, der lavede ordentligt, oplysende og originalt tv, det ville være vanvittigt at droppe det. Selvfølgelig skal det understøttes.

Men hvis DR er så fantastik og laver så meget ordentligt, oplysende og originalt tv - hvorfor har vi så 4 DR kanaler (her tænker jeg på DR, DR2 og DR3 og K) hvor størstedelen af deres sendeflade er genudsendelser??

I princippet kunne man vel droppe 75% af alle genudsendelserne og så samle alt andet på 2 kanaler.

For netop hvad angår sådan noget som programplanlægningen, så knækker filmen efter min mening.
Hvorfor skal der på en kanal sendes tv efter kl 1:30?
Idag:
Hvorfor vælger man at sende en (lyder iøvrigt ret interessant) dokumentar omkring alkoholisme kl 1:35-2:35 for derefter at genudsende dagens deadline???
Hvorfor vælger man på DR K at sende 2 Hitchcock film i træk, men så sende en sovjetisk sci-fi kl 3:00 ??? (taler for at de fleste har set H-filmene før og måske er der mere K i en sci-fi fra Sovjet (den har jeg så iøvrigt set...det er berigende)

Og hvad er det egentlig der så gør at DR ikke som TV 2 kan sende OL åbningen??? :wacko:
Ja, ja sikkert noget med penge, men så kunne man nok have forvaltet pengene bedre (ikke fordi jeg skal se det, men det er der nok mange,der gerne ville)
0
Lys
Kort karma: 72
Likede indlæg: 1327

Indlægaf Lys » 5. aug 2016, 19:13

Bimmerdyret skrev:
fisken80 skrev:Jeg er dybt uenig, hvis ikke vi havde DR så ville der ikke være én eneste dansk kanal, der lavede ordentligt, oplysende og originalt tv, det ville være vanvittigt at droppe det. Selvfølgelig skal det understøttes.

Men hvis DR er så fantastik og laver så meget ordentligt, oplysende og originalt tv - hvorfor har vi så 4 DR kanaler (her tænker jeg på DR, DR2 og DR3 og K) hvor størstedelen af deres sendeflade er genudsendelser??

I princippet kunne man vel droppe 75% af alle genudsendelserne og så samle alt andet på 2 kanaler.

For netop hvad angår sådan noget som programplanlægningen, så knækker filmen efter min mening.
Hvorfor skal der på en kanal sendes tv efter kl 1:30?
Idag:
Hvorfor vælger man at sende en (lyder iøvrigt ret interessant) dokumentar omkring alkoholisme kl 1:35-2:35 for derefter at genudsende dagens deadline???
Hvorfor vælger man på DR K at sende 2 Hitchcock film i træk, men så sende en sovjetisk sci-fi kl 3:00 ??? (taler for at de fleste har set H-filmene før og måske er der mere K i en sci-fi fra Sovjet (den har jeg så iøvrigt set...det er berigende)

Og hvad er det egentlig der så gør at DR ikke som TV 2 kan sende OL åbningen??? :wacko:
Ja, ja sikkert noget med penge, men så kunne man nok have forvaltet pengene bedre (ikke fordi jeg skal se det, men det er der nok mange,der gerne ville)

DR og TV2 har fordelt OL-rettighederne mellem sig, og DR sender så afslutningsceremonien. Hvis begge kanaler sendte de samme dele fra OL ville der jo også være nogen, der brokkede sig - ligesom da begge kanaler sendte EM-finalen i fodbold.

Jeg synes egentlig, at det er ansvarlig brug af penge til rettigheder, at DR og TV 2 ikke sender for mange dubletter.

Sådan mere generelt, synes jeg sagtens at man kan diskutere hvad public service er og om DR rammer skiven, herunder også antallet af radio- og tv-kanaler, og om DRs budget skal beskæres. Jeg synes dog på ingen måde, at politikerne kan blande sig i indholdet, og jeg mener også at DR har sin berettigelse som uafhængig tv-station.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 5. aug 2016, 19:26

Lys skrev:DR og TV2 har fordelt OL-rettighederne mellem sig, og DR sender så afslutningsceremonien. Hvis begge kanaler sendte de samme dele fra OL ville der jo også være nogen, der brokkede sig - ligesom da begge kanaler sendte EM-finalen i fodbold.

Jeg synes egentlig, at det er ansvarlig brug af penge til rettigheder, at DR og TV 2 ikke sender for mange dubletter.

Sådan mere generelt, synes jeg sagtens at man kan diskutere hvad public service er og om DR rammer skiven, herunder også antallet af radio- og tv-kanaler, og om DRs budget skal beskæres. Jeg synes dog på ingen måde, at politikerne kan blande sig i indholdet, og jeg mener også at DR har sin berettigelse som uafhængig tv-station.

:D takker for oplysningen omkring OL.
Men det er jo en hjernedød løsning, der er en public service skandale for dem, der gerne ville have set åbningsceremonien men som ikke kan tage TV2.
Hvis nu man tog en VM finale og delte den mellem en gratis og en betalingskanal..så er det samme situation = for ringe.
Faktisk forstår jeg slet ikke hvorfor de skal samarbejde om det egentlig eller hvad der er problemet i at en betalingskanal og en gratis kanal sender det samme :forvirret:

ALLE kan jo se det på den gratis kanal, og hvis betalingen gerne vil vise det samme i forsøg på at gafle seere, så kan de da tage chancen.Taber de penge, må DE da tage konsekvensen - hvorfor skal seerne?

Jeg kan huske mange gange (endda før vi fik 2 danske nationale kanaler) at SVT1 og SVT2 delte fodboldkampe mv mellem sig. Begge kanaler have en særidentitet, men de kunne sgu finde ud af ikke altid at lægge nyheder på samme tid, film der ikke startede asynkront samt dele sportsbegivenheder.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 54
Likede indlæg: 975

Indlægaf BlueBunny » 5. aug 2016, 19:29

Lover-Moses skrev:Som grund princip er DR helt iorden, men som med EU er projektet blevet for dyrt og omfattende. Jeg kan på ingen måde se hvorfor jeg skal betale for, at DR kan sende x-faktor. I min verden hører det til på en kommerciel kanal.

Og så er jeg i øvrigt for at betale det over skatten, så alle bidrager ligeligt.

Det er da ikke ligeligt over skatten?
Det er da netop ligeligt nu?

Hvis det er indkomstbetinget, så mener du nogen skal se gratis tv, og andre betale feks dobbelt op af nu?

Det er jeg dybt uenig i.
0
Lys

Indlægaf Lys » 5. aug 2016, 19:51

Bimmerdyret skrev:
Lys skrev:DR og TV2 har fordelt OL-rettighederne mellem sig, og DR sender så afslutningsceremonien. Hvis begge kanaler sendte de samme dele fra OL ville der jo også være nogen, der brokkede sig - ligesom da begge kanaler sendte EM-finalen i fodbold.

Men det er jo en hjernedød løsning, der er en public service skandale for dem, der gerne ville have set åbningsceremonien men som ikke kan tage TV2.
Hvis nu man tog en VM finale og delte den mellem en gratis og en betalingskanal..så er det samme situation = for ringe.
Faktisk forstår jeg slet ikke hvorfor de skal samarbejde om det egentlig eller hvad der er problemet i at en betalingskanal og en gratis kanal sender det samme :forvirret:

ALLE kan jo se det på den gratis kanal, og hvis betalingen gerne vil vise det samme i forsøg på at gafle seere, så kan de da tage chancen.Taber de penge, må DE da tage konsekvensen - hvorfor skal seerne?

Jeg kan huske mange gange (endda før vi fik 2 danske nationale kanaler) at SVT1 og SVT2 delte fodboldkampe mv mellem sig. Begge kanaler have en særidentitet, men de kunne sgu finde ud af ikke altid at lægge nyheder på samme tid, film der ikke startede asynkront samt dele sportsbegivenheder.

Grunden til at de deler er vist primært, at rettighederne til at vise OL er så dyre, at DR ikke ville kunne købe dem alene. Det samme gælder rettighederne til de store fodboldslutrunder (og vist også håndbold). Alternativt ville det koste for meget på andre områder - måske ville DR så ikke kunne lave drama (jeg kender ikke de eksakte priser, men det er vist princippet).
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 5. aug 2016, 20:20

Lys skrev:
Bimmerdyret skrev:

Grunden til at de deler er vist primært, at rettighederne til at vise OL er så dyre, at DR ikke ville kunne købe dem alene. Det samme gælder rettighederne til de store fodboldslutrunder (og vist også håndbold). Alternativt ville det koste for meget på andre områder - måske ville DR så ikke kunne lave drama (jeg kender ikke de eksakte priser, men det er vist princippet).

Det tvivler jeg så heller ikke på, men så er det i bund og grund et økonomisk problem og en prioritering af at de ikke vælger public service i den forbindelse - enten eller i mine øjne. De kan ikke blæse og have mel i munden på een gang.

Jeg kender heller ikke priserne, men ærlig talt, så kunne de da droppe min. 1 kanal, de kunne droppe de pivringe talentshows og X-factor hvor ingen alligevel bliver til en skid. De kunne købe færre programmer ind, så de ikke behøvede at sende kl 4:30 om natten "bare fordi"

OG.. bare en tanke..måske kunne DR indgå i et samarbejde af svensk oprindelse hvad angår drama. Mig bekendt er det stort set altid Danmark der er primusmotor og så Sverige der lige kommer lidt med i arbejdet.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 148
Likede indlæg: 3845

Indlægaf paint » 5. aug 2016, 20:51

BlueBunny skrev:
Lover-Moses skrev:Som grund princip er DR helt iorden, men som med EU er projektet blevet for dyrt og omfattende. Jeg kan på ingen måde se hvorfor jeg skal betale for, at DR kan sende x-faktor. I min verden hører det til på en kommerciel kanal.

Hvis det er indkomstbetinget, så mener du nogen skal se gratis tv, og andre betale feks dobbelt op af nu?

Det er jeg dybt uenig i.

Det er der allerede nogle der gør. De 'borgerlige' fik ved sidste medieforlig gennemtrumfet en afskaffelse af erhvervslicensen. Erhverslivet ser nu gratis TV. Og Dr, blev ikke kompenseret for den manglende indtægt. I stedet fik de en spareordre, der kostede omkring 100 journalister jobbet.

Og i øvrigt, til særligt interesserede, så får DR ikke alle licensindtægterne. De får kun en del af dem. TV2-regional-TV, er også finansieret af licensmidlerne (plus flere andre)

Og nu vi er ved offentlig støtte til medierne, så får danske aviser og netaviser 370 mio om året i støtte (af skatteborgerne)

Eksempelvis: Politiken – 19,2 millioner kroner; Ekstra Bladet – 17,5 millioner kroner; JydskeVestkysten – 17,5 ..etc.
Senest rettet af paint 5. aug 2016, 20:59, rettet i alt 1 gang.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Lys

Indlægaf Lys » 5. aug 2016, 20:58

paint skrev:
BlueBunny skrev:

Det er jeg dybt uenig i.

Det er der allerede nogle der gør. De 'borgerlige' fik ved sidste medieforlig gennemtrumfet en afskaffelse af erhvervslicensen. Erhverslivet ser nu gratis TV. Og Dr, blev ikke kompenseret for den manglende indtægt. I stedet fik de en spareordre, der kostede omkring 100 journalister jobbet.

Og i øvrigt, til særligt interesserede, så får DR ikke alle licensindtægterne. De får kun en del af dem. TV2-regional-TV, er også finansieret af licensmidlerne (plus flere andre)

Til gengæld står DR for opkrævningen af alle licensmidler - også dem til TV2-regionerne og radio 24/7 (er der flere?)
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 148
Likede indlæg: 3845

Indlægaf paint » 5. aug 2016, 21:00

Lys skrev:
paint skrev:
BlueBunny skrev:

Det er jeg dybt uenig i.

Til gengæld står DR for opkrævningen af alle licensmidler - også dem til TV2-regionerne og radio 24/7 (er der flere?)

Ja, men de ca. 35% af dem, skal afleveres til Staten.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2693

Indlægaf eks-Maupassant » 6. aug 2016, 18:03

If. til at folkeoplysning behøver at ksoste 3 millarder, vil jeg henlede til at wikipedia er 2 pladser efter dr pt. Og det for 0 kroner.

Hvis man brugte de 3 millarder på wikipedia i stedet for ville man få ca 10.000 gange mere folkeoplysning ud af det, i stedet for at lade DR brænde dem af med X-Factor og alt deres andet plat og gøgl. Evt suppleret af produktion af dokumentarer og debatprogrammer der kunne uploades direkte på youtube og smides op på fildelingssitsene.

Og grunden er den, at det bedst kan betale sig at bruge den nyeste teknologi i stedet for at brænde ressourcer af på gammel-lort teknologi der er 80 år gammel.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 22
Likede indlæg: 563

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 7. aug 2016, 06:19

eks-Maupassant skrev:If. til at folkeoplysning behøver at ksoste 3 millarder, vil jeg henlede til at wikipedia er 2 pladser efter dr pt. Og det for 0 kroner.

Hvis man brugte de 3 millarder på wikipedia i stedet for ville man få ca 10.000 gange mere folkeoplysning ud af det, i stedet for at lade DR brænde dem af med X-Factor og alt deres andet plat og gøgl. Evt suppleret af produktion af dokumentarer og debatprogrammer der kunne uploades direkte på youtube og smides op på fildelingssitsene.

Og grunden er den, at det bedst kan betale sig at bruge den nyeste teknologi i stedet for at brænde ressourcer af på gammel-lort teknologi der er 80 år gammel.
Skrev engang artikler på den danske Wiki, og spurgte DR om jeg måtte bruge deres gamle billeder, mm. Det måtte jeg ikke. Hvorfor er hele DR-arkivet ikke i public domain?
0
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 30
Likede indlæg: 545

Indlægaf Nicolait » 7. aug 2016, 07:41

Jeg så nu hellere at man sparede den halve mia. på TV2 regionerne ved at nedlægge dem.
Det er kun ligegyldige ting, de sender.

http://www.recordere.dk/2015/08/baggrun ... -licensen/
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 7. aug 2016, 10:27

Vlad Kalashnikov skrev:
eks-Maupassant skrev:If. til at folkeoplysning behøver at ksoste 3 millarder, vil jeg henlede til at wikipedia er 2 pladser efter dr pt. Og det for 0 kroner.

Skrev engang artikler på den danske Wiki, og spurgte DR om jeg måtte bruge deres gamle billeder, mm. Det måtte jeg ikke. Hvorfor er hele DR-arkivet ikke i public domain?

Fordi folkeoplysning rager DR en høstblomst. Det er vigtigere for dem at sidde med deres lukkede arkiv, så de har en begrundelse for at suge penge af folk. "Se vi passer jo så godt på arkivet, giv os penge."
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 8. aug 2016, 13:31

Her et typisk eksempel på hvor dårligt DR er: En journalist sakser et ritzau telegram videre om EUs flygtningeaftale med Erdogan. Det er helt tydeligt at den DR ansatte hverken ved hvad aftalen går ud på eller har gidet bruge 5 minutter på at google den. Erdogans fremstilling er forkert - aftalen løs ikke "tyrkiet modtager flygtninge og penge til gengæld visumfrihed for tyrkere". Den løs "Tyrkiet modtager flygtninge og penge PLUS Tyrkiet vedtager forskellige reformer (hvad han ikke har gjort) til gengæld for visumfrihed for tyrkere.

Sagen er den enkle at Erdogan ikke har opfyldt de dele af aftalen han skulle have gjort for at visumfriheden blev aktiveret, bl.a. ændringer af landets terrorlovgiving.

Jeg googlede "tyrkiet aftale visumfrihed EU" og den første artikel jeg fik forklarede sagen. Det tog 20 sekunder. http://www.b.dk/globalt/eu-tyrkiet-har- ... isumfrihed

Det er for mig ufatteligt at vi gider betale idioter der ikke kan finde ud af at google, og endnu mere ufatteligt at en JOURNALIST har en så ringe almenviden at han/hun ikke bare ved det allerede. Hvis man arbejder på en nyhedsredaktion bør man følge med i nyhedsstrømmen, og ikke glemme det 2 minutter efter man har set det.

For mig er dem fra DR dovne parasitter der hverken gider bruge 20 sekunder på at google noget, eller at vedligeholde deres almenviden om deres eget arbejdsfelt.

eb.dk er glimrende til at levere den slags sjuskede misinformation ganske gratis. Forstår ikke hvad vi skal med dr.dk. Eller hvorfor folk synes det er bedre end eb.dk.

http://www.dr.dk/nyheder/udland/erdogan ... mfri-rejse
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"