Hårolie og hårstegning

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5905

Hårolie og hårstegning

Indlægaf Smiling_Goat » 5. aug 2016, 13:33

Min frisør har gjort mig bekymret, fordi hun har fortalt mig en masse om noget, men ikke det hele, så jeg har forstået, at det er skidt, men ikke hvordan jeg undgår det.

Jeg kan forstå, at hårolie er godt til tørt hår (det vidste jeg godt, og jeg bruger det selv.) Hun siger, at man skal bruge det rigtige, for bruger man det forkerte, lægger det sig som en hinde på håret og fedter. Det kan ikke give næring, for det ligger som sagt uden på håret, men samtidig kan det heller ikke lukke anden næring, heat defence eller andet ind. Håret er altså nærmest forseglet. Samtidig betyder det, at man, hvis man bruger glattejern, steger sit hår (ophedet olie,) og det ødelægger jo håret.

Rigtig god grundlæggende viden.

Så spurgte jeg, hvordan jeg undgår at bruge det forkerte så, og det synes jeg ikke rigtigt jeg fik svar på. Så.. Er der nogen, der kan besvare det? Hvordan finder jeg ud af, om de olier jeg bruger er sådan nogen, der lægger en hinde?
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 24
Likede indlæg: 322

Re: Hårolie og hårstegning

Indlægaf twinkle » 5. aug 2016, 13:49

Jeg ville kigge på indholdet af silikone, for det er det, silikone gør - ligger sig som en hinde over hårstrået :)
Så det er rigtig godt at læse ingredienslister og sortere produkter fra, der indeholder silikone. Hvis order slutter på -cone eller -xane er det en silikone. Kig bl.a. også i sulfat - og silikonefri styling tråden, der er en mere udtømmende liste.
4
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 10. aug 2016, 17:54

Jeg har læst at silikone netop er godt i lige præcis varmebeskyttelse, fordi det lægger en (beskyttende) hinde?

Men olie kan selvfølgelig blive ret varmt, så måske er det selve olien, der ikke er god at bruge. Nogen der ved hvordan silikone opfører sig kemisk ved kontakt med varme? :D
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 14. aug 2016, 20:25

Oddinary skrev:Jeg har læst at silikone netop er godt i lige præcis varmebeskyttelse, fordi det lægger en (beskyttende) hinde?

Men olie kan selvfølgelig blive ret varmt, så måske er det selve olien, der ikke er god at bruge. Nogen der ved hvordan silikone opfører sig kemisk ved kontakt med varme? :D

Ja, det er netop fordi olien jo kan blive så varm at håret tager skade. Så hvis man bruger hårolie, og vil glatte håret, skal man benytte en olie, der ikke bare lægger sig som en hinde, men som rent faktisk trænger ind i håret. Nu har jeg bare droppet mine olier, til jeg kan købe den min frisør anbefalede - og brugte med godt resultat i mit hår. Jeg skal ikke have klinket noget :P

Og jeg aner intet om silikone desværre.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 14. aug 2016, 20:28

Hvad er "hårstegning" :genert:?
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 15. aug 2016, 08:18

Smiling_Goat skrev:
Oddinary skrev:Jeg har læst at silikone netop er godt i lige præcis varmebeskyttelse, fordi det lægger en (beskyttende) hinde?

Ja, det er netop fordi olien jo kan blive så varm at håret tager skade. Så hvis man bruger hårolie, og vil glatte håret, skal man benytte en olie, der ikke bare lægger sig som en hinde, men som rent faktisk trænger ind i håret. Nu har jeg bare droppet mine olier, til jeg kan købe den min frisør anbefalede - og brugte med godt resultat i mit hår. Jeg skal ikke have klinket noget :P

Det giver bare ikke mening for mig, hvorfor det at trænge ind i håret skulle beskytte mod varme. :)

Her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387693/ står at "Silicones are hybrid (inorganic-organic) inert, heat-resistant and rubber-like polymers derived from cristal quartz" og at "Polysiloxane polymers (silikoner) may re-cement lifted cuticle scales and prevent damage from heat." - Men ordet "may" er selvfølgelig brugt og det er sparsomt med referencer, så det skal tages med et gran salt, men det er godt nok ikke meget, man kan finde.
Der står også lidt om olier, hvordan de kan reducere hair damage, men det er både på protein loss (som kun kokosolie reducerer), water loss og coating to reduce friction. Og mineralsk olie, som overhovedet ikke trænger ind, havde faktisk god effekt ift. at reducere spaltede spidser. Men igen, sparsom evidens. (Og det med olie lader ikke til at være direkte relaterbart).

Anyway, det beviser ikke noget, jeg har bare lidt svært ved at finde ud af hvor folk får deres "sikre hårviden fra". Altså, jeg vil virkelig gerne vide det. For jeg kan kun finde anekdotisk bullshit, men det kan jo også være, at jeg bare ikke formår at navigere godt nok.
Men indtil videre siger min logik mig, at jeg personlig helst vil have en beskyttende film, der er varmeresistent.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 15. aug 2016, 08:39

Oddinary skrev:
Smiling_Goat skrev:

Det giver bare ikke mening for mig, hvorfor det at trænge ind i håret skulle beskytte mod varme. :)

Her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387693/ står at "Silicones are hybrid (inorganic-organic) inert, heat-resistant and rubber-like polymers derived from cristal quartz" og at "Polysiloxane polymers (silikoner) may re-cement lifted cuticle scales and prevent damage from heat." - Men ordet "may" er selvfølgelig brugt og det er sparsomt med referencer, så det skal tages med et gran salt, men det er godt nok ikke meget, man kan finde.
Der står også lidt om olier, hvordan de kan reducere hair damage, men det er både på protein loss (som kun kokosolie reducerer), water loss og coating to reduce friction. Og mineralsk olie, som overhovedet ikke trænger ind, havde faktisk god effekt ift. at reducere spaltede spidser. Men igen, sparsom evidens. (Og det med olie lader ikke til at være direkte relaterbart).

Anyway, det beviser ikke noget, jeg har bare lidt svært ved at finde ud af hvor folk får deres "sikre hårviden fra". Altså, jeg vil virkelig gerne vide det. For jeg kan kun finde anekdotisk bullshit, men det kan jo også være, at jeg bare ikke formår at navigere godt nok.
Men indtil videre siger min logik mig, at jeg personlig helst vil have en beskyttende film, der er varmeresistent.

Er det mig, du taler til? For jeg har intet sagt om, at noget skulle trænge ind i håret for at beskytte mod varme.. Så, det er det ikke, vel? :genert:

(det er altså svært med den her slags citater :P)
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3564

Indlægaf Lemonella » 15. aug 2016, 11:53

ShuruQ skrev:Hvad er "hårstegning" :genert:?

Jeg vil tro uden, at vide det, at der menes, at håret "steger" fordi man har puttet olie i.

Min frisør bruger en Paul Mitchell smoothing olie i mit hår. Jeg bruger den også selv, når jeg husker det. Hun siger, jeg skal lade olien trænge godt ind i håret, inden jeg føntørrer og bruger glattejern.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 15. aug 2016, 12:17

Lemonella skrev:
ShuruQ skrev:Hvad er "hårstegning" :genert:?

Jeg vil tro uden, at vide det, at der menes, at håret "steger" fordi man har puttet olie i.

Min frisør bruger en Paul Mitchell smoothing olie i mit hår. Jeg bruger den også selv, når jeg husker det. Hun siger, jeg skal lade olien trænge godt ind i håret, inden jeg føntørrer og bruger glattejern.

Nemlig, hårstegning ligesom hvis man steger det i olie på panden :D

Ehm.. Ad, men I forstår.
3

Tilbage til "Skønhed"