Har du en sok i overskud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Har du en sok i overskud?

Indlægaf ShuruQ » 8. aug 2016, 22:05

paint skrev:
FruitFly skrev:I stedet for bare at disse Morten Messerschmidt kunne det være interessant at høre nogen argumenter for, hvorfor det er en dårlig idé at indføre repræsentativt demokrati i politi- og dommerstanden.

Jeg er med på at det er nemmest bare at sige "omg, manden er skør", men kønt er det ikke.

Det kunne tænkes at faglige kvalifikationer, var en bedre indikator for faglig dygtighed end en persons evne til at føre sig frem i en popularitets-konkurrence.

Skulle vi så ikke også vælge de lokale overlæger, hospitalsdirektører?

Præcis og i givet fald hvor ville grænsen så gå for hvad vi skulle have indflydelse på?
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 8. aug 2016, 22:09

paint skrev:
FruitFly skrev:I stedet for bare at disse Morten Messerschmidt kunne det være interessant at høre nogen argumenter for, hvorfor det er en dårlig idé at indføre repræsentativt demokrati i politi- og dommerstanden.

Jeg er med på at det er nemmest bare at sige "omg, manden er skør", men kønt er det ikke.

Det kunne tænkes at faglige kvalifikationer, var en bedre indikator for faglig dygtighed end en persons evne til at føre sig frem i en popularitets-konkurrence.

God ide. Det er ikke værre end at vælge politikere uden faglig viden, som skal lovgive på sundhedsområdet.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2336

Indlægaf paint » 8. aug 2016, 22:24

landsbytossen skrev:
paint skrev:

God ide. Det er ikke værre end at vælge politikere uden faglig viden, som skal lovgive på sundhedsområdet.

En Sundhedsminister, behøver ikke at være læge. Som Minister, har vedkommende en helt ministerium med eksperter inden for sundhedøkonomi, primær sundhed, jura, hospitalsdrift osv.

En lokal politichef, ifølge Messerdrengen, skulle så selv styre og tilrettelægge politiets arbejde i sit område. Danmark, er ikke større end at man kan styre og planlægge politiets arbejdsområder, mere eller mindre centralt.

Og helt bortset fra dét, så skal politik og ordenshåndhævelse, holdes så adskilt fra hinanden som muligt.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 9. aug 2016, 08:34

Hvilket samfund vil du helst leve i? Et samfund, hvor domstolene er total uafhængige og upartiske eller et samfund, hvor domstolene dømte efter hvad pøblen syntes? Efter min mening, så skal dommere ikke lade sig kue af pøblen.

M.h.t. anklagemyndigheden, så ved jeg godt nok ikke, hvad hr. MM mener de gør forkert.

Hvorfor skulle anklagemyndigheden påstand lyde på 2 år ubetinget for noget, som 10.000 retskilder siger maks. kan give 5 måneder betinget? De har ikke det sidste ord anyway? En dommer kan ikke bare dømme, som han/hun har lyst til. En dommer er bundet af de forskellige retskilder i den forstand at de må være styrende for hvorledes en stillingtagen til et retligt problem afgøres. En dommer kan således ikke fravige retskilderne blot fordi denne ikke bryder sig om det normative indhold som fremgår af den pågældende retskilde. Dette vil være udtryk for en personlig holdning og dette er på ingen måde acceptabelt.
2
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4097

Indlægaf Persnikedy » 9. aug 2016, 09:04

Wizzze skrev:
Mani skrev:Undskyld, men hvem formår at vaske og ikke have en sok i overskud af og til?
Jeg donerer gerne min samling!

Mine tennissokker forsvinder altid helt når de ryger til vask :gruble: Tror det er noget med vores vand og den molekylære sammensætning af tennissokker? :gruble:

Mine farverige sokker forsvinder også. Om det så er dem med ugedagens navne eller dem med prinsesser. All now without solemates (tøhø). Jeg tror det er sokke nisser
1
Fab-Yule-Ous
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 9. aug 2016, 09:05

Dommere skal være uafhængige. Det er svært at være reelt uafhængig, hvis man er på valg hvert fjerde år.

I dag er dommere ansat for livet (til de er 65 år, that is) og det er særdeles vanskeligt at afskedige en dommer. Det beskytter dommerne mod at skulle træffe politisk opportune afgørelser, men sikrer i stedet, at de kan holde sig til loven, som Grundloven også foreskriver, at de skal.

Udover at jeg synes, det er en dårlig ide med dommere på valg, så vil det så også formentlig kræve en grundlovsændring. Det er så ikke noget, man bare lige gør.
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 9. aug 2016, 09:11

Det er i øvrigt interessant, om "folket" nødvendigvis kræver strengere straffe, når det kommer til stykket.

Lægdommerundersøgelsen i 1987 viste, at lægdommere dømmer mildere end de juridiske dommere: http://jm.schultzboghandel.dk/upload/mi ... /kap3.html

Den her artikel er også god til at få forståelse af, at en ting er, hvad folket siger og mener i den mere overordnede, unuancerede debat og en anden, hvad de mener, når de udtaler sig på et mere oplyst grundlag: http://jura.ku.dk/njm/38/38_01_retsfoelelse.pdf
0
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 432

Indlægaf Aspargsen » 11. aug 2016, 12:59

paint skrev:

må jeg forslå skoleinspektøren på den lokale folkeskole

og så har jeg også en hel skuffe fuld af enlige sokker :O
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 72

Indlægaf kokkenok » 11. aug 2016, 14:25

Så længe en politidirektør skal kunne løse opgaver på strategisk niveau i krisetider, så vil jeg gerne have politidirektører der ved bare lidt om hvad de laver. Jeg ser ikke en evne til at blive valgt, værende garanti eller på nogen måde sigende om evnen eller viljen til at performe i krisesituationer.
Der er en kontraktansættelse at foretrække.

Iøvrigt, synes jeg en cand.jur er en god start på det en politidirektør skal kunne, men burde ikke stå alene. Jeg håber de får en øvelse og lidt træning i ny og næ og gerne lidt uddannelse i indsats ledelse, for at læse arbejdsfunktionen under dem at kende - som det har været god dansk skik i mange år i beredskab og forsvar.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 72

Indlægaf kokkenok » 11. aug 2016, 14:25

kokkenok skrev:

Så længe en politidirektør skal kunne løse opgaver på strategisk niveau i krisetider, så vil jeg gerne have politidirektører der ved bare lidt om hvad de laver. Jeg ser ikke en evne til at blive valgt, værende garanti eller på nogen måde sigende om evnen eller viljen til at performe i krisesituationer.
Der er en kontraktansættelse at foretrække.

Iøvrigt, synes jeg en cand.jur er en god start på det en politidirektør skal kunne, men burde ikke stå alene. Jeg håber de får en øvelse og lidt træning i ny og næ og gerne lidt uddannelse i indsats ledelse, for at læse arbejdsfunktionen under dem at kende - som det har været god dansk skik i mange år i beredskab og forsvar.

http://brs.dk/viden/publikationer/Docum ... 202013.pdf
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Jammerdalen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 34

Indlægaf Jammerdalen » 11. aug 2016, 23:10

paint skrev:
ShuruQ skrev:
paint skrev:
ShuruQ skrev:
Culpøs skrev:
ShuruQ skrev:Det er altså lidt imponerende at en mand som Morten Messerschmidt der har en relativ høj intelligens kan lukke så meget idioti ud.

Jeg er ikke sikker på jeg har sokker i overskud, ikke så længe siden jeg ryddede ud i dem og smed de makkerløse væk. Men det er ligefør jeg med vilje vil skabe nye makkerløse strømper for at kunne lukke munden på bl.a. Messerschmidt.

Ja, han er faktisk lynende intelligent, men det der er godt nok.......

Præcis. Og det gør det endnu mere uhyggeligt nærmest, havde han nu været på lavere intelligensniveau havde det været knap så skræmmende.

Høj intelligens (hvis han har det) og bizarre ideer, lyder ellers også ret uhyggeligt.

Det mener jeg bestemt at have læst han skulle have. Og det er jo netop det jeg siger, at det er endnu mere uhyggeligt fordi han ikke er uintelligent.

Jeps. Men som jeg skriver, ville jeg finde det mere harmløst, hvis manden var idiot. Chancen, for at vinde gehør for ideen, ville være mindre. ;)

Argh I bliver ved med at misforstå hinanden! :-D
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1517

Indlægaf Bad Samaritan » 12. aug 2016, 19:29

Fordi en del folkevalgte sheriffer ofte ender med at få for travlt med at gnubbe skuldre med alle de rigtige mennesker, føre valgkamp og i det hele taget sikre sin egen karriere, til også at sørge for at deres politifolk passer deres arbejde på ansvarlig vis - og fordi de værre af slagsen ofte ender med kun at kære sig om de dele af befolkningen, som kærer sig om ham. Det kan vi også lære af USA, hvis Hr. Messerschmidt skulle være i tvivl...
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"