Tør du spå om fremtiden?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Re: Tør du spå om fremtiden?

Indlægaf eks-Maupassant » 8. aug 2016, 17:54

Vlad Kalashnikov skrev:
eks-Maupassant skrev:Nogen af de jobs jeg regner som sikre mod outsourcing, det der dem der kræver at man kan dansk. Det er et SVÆRT sprog at lære. Det vil være så ressourcekrævende at oplære f.eks. 300 ukrainere til at have et godt nok dansk så man kan starte et callcenter at det nok ikke vil ske.
Jeg vil tro at 95% af spørgsmål til et callcenter er forskellige variationer af de samme 10-20 spørgsmål. Det ville kunne forholdsvist nemt kunne håndteres af et basalt AI-system. Der er allerede forskellige tidlige ligende systemer til mobiltelefoner, mm.

Ja, det tror jeg er mere realistisk end at lære ukrainere dansk.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2016, 16:38

paint skrev:Her er et uddrag af hans tanker

”Mange vil spørge, hvad demokrati skal gøre godt for
[...]

Jeg har i hvert fald jævnligt her på det seneste spekuleret på, om demokratiet ikke er i alvorlig fare på længere sigt. Ikke specielt i DK, men sådan generelt. :genert:

Fx:
Da der var stor krise i de sydeuropæiske lande blev der i vidt omfang forsøgt med teknokratstyre.
Hele den der "trumpisme" med "Ned med eliten og dem, der har forstand på tingene ... vi vil have nemme løsninger og en stærk mand!"
Og så selvfølgelig i Vesteuropa, den nye befolkningsgruppe, som ikke føler noget ansvar over samfundet - men kun for klan og religion og hvad har vi - det hjælper nok heller ikke.
0
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1517

Indlægaf fisken80 » 10. aug 2016, 18:15

dgd2007 skrev:
paint skrev:Her er et uddrag af hans tanker

”Mange vil spørge, hvad demokrati skal gøre godt for
[...]

Jeg har i hvert fald jævnligt her på det seneste spekuleret på, om demokratiet ikke er i alvorlig fare på længere sigt. Ikke specielt i DK, men sådan generelt. :genert:

Fx:
Da der var stor krise i de sydeuropæiske lande blev der i vidt omfang forsøgt med teknokratstyre.
Hele den der "trumpisme" med "Ned med eliten og dem, der har forstand på tingene ... vi vil have nemme løsninger og en stærk mand!"
Og så selvfølgelig i Vesteuropa, den nye befolkningsgruppe, som ikke føler noget ansvar over samfundet - men kun for klan og religion og hvad har vi - det hjælper nok heller ikke.

Jeg tror du har en pointe. Og kigger man historisk på det, så kan man jo heller ikke ligefrem påstå, at demokrati har været den mest dominerende styreform...
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 285

Indlægaf FruitFly » 10. aug 2016, 20:28

fisken80 skrev:Jeg tror du har en pointe. Og kigger man historisk på det, så kan man jo heller ikke ligefrem påstå, at demokrati har været den mest dominerende styreform...

Jeg begynder også at spekulere over om demokrati nu også virkelig ER den mindst ringe styreform...
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2016, 20:47

FruitFly skrev:Jeg begynder også at spekulere over om demokrati nu også virkelig ER den mindst ringe styreform...

Ja, jeg tror ikke, det er noget man kan tage for givet. Men vi vil helt sikkert savne det, når man skal se på den samme leder og høre på hans hyldest i 30 år - og kommer i spjældet, hvis man kritiserer ham. :(
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 285

Indlægaf FruitFly » 10. aug 2016, 21:20

dgd2007 skrev:
FruitFly skrev:Jeg begynder også at spekulere over om demokrati nu også virkelig ER den mindst ringe styreform...

Men vi vil helt sikkert savne det, når man skal se på den samme leder og høre på hans hyldest i 30 år - og kommer i spjældet, hvis man kritiserer ham. :(

Måske.
0
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 72

Indlægaf kokkenok » 11. aug 2016, 03:10

FruitFly skrev:
fisken80 skrev:Jeg tror du har en pointe. Og kigger man historisk på det, så kan man jo heller ikke ligefrem påstå, at demokrati har været den mest dominerende styreform...

Jeg begynder også at spekulere over om demokrati nu også virkelig ER den mindst ringe styreform...

Cubanerne har det vist meget godt og jeg mener ikke de cubanere der er svømmet til Florida..
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
yessup
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Indlægaf yessup » 4. sep 2016, 10:00

Jeg tror grundlæggende han har ret. Grunden til vi har kunnet have så udstrækt en demokratisk frihed i Danmark er at vi har været et monoetnisk samfund.

Det er den menneskelige natur at folk gerne vil bo sammen med nogen der ligner dem selv. Helst vil man have sin egen stat. Hvis det ikke kan lade sig gøre vil man isolere sig i en ghetto, med andre fra ens etniske gruppe. Et velfungerende multietnisk samfund kræver til gengæld det modsatte: at folk blander sig, tolererer hinanden, og går på kompromis med deres egen kultur. Derfor er et multikulturelt samfund altid i en eller anden grad et eliteprojekt, der tvinges ned over hovedet på flertallet.

Så, ja, Danmark bliver ikke ved med at være et "puslingeland der hygger sig i smug, mens verden brænder om din vugge". Vi kommer til at få et højere konfliktniveau i Danmark, og en deraf følgende modreaktion i form af en mere kontrollerende stat. Sådan som man allerede ser det med f. eks. omfattende logning af internettet og begrænsninger på religiøse prædikanters ytringsfriheden.

Sjovt nok er jeg ikke så ked af det. Hellere et ærligt diktatur end den jantelov og politisk korrekthed som har præget de seneste halvtreds års socialdemokratiske Danmark.
Senest rettet af yessup 4. sep 2016, 10:12, rettet i alt 1 gang.
0
yessup
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Indlægaf yessup » 4. sep 2016, 10:06

eks-Maupassant skrev:
Der er så få der kan dansk at det aldrig bliver til en stor ting.

Men kan det klares med engelsk, ja så er der da fremtid i det.

Men man kan måske forestille sig at danskere flytter fra Danmark, for at udføre de jobs der kræver danskkundskaber i udlandet. Jeg kender faktisk et par stykker, der er flyttet, for at arbejde med kundekontakt på dansk fra udenlandske kontorer. Meget kommunikation foregår jo alligevel via internet og telefon nu om stunder.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 471

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 4. sep 2016, 12:52

dgd2007 skrev:

Ja, jeg tror ikke, det er noget man kan tage for givet. Men vi vil helt sikkert savne det, når man skal se på den samme leder og høre på hans hyldest i 30 år - og kommer i spjældet, hvis man kritiserer ham. :(
Jeg har nu efterhånden boet i en del forskellige udemokratiske stater, og finder ikke det påvirker livskvaliteten eller frihedsgraden. Tværtimod er den personlige frihed ofte større end i Danmark.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 14. sep 2016, 13:58

yessup skrev:
eks-Maupassant skrev:
Der er så få der kan dansk at det aldrig bliver til en stor ting.

Men kan det klares med engelsk, ja så er der da fremtid i det.

Men man kan måske forestille sig at danskere flytter fra Danmark, for at udføre de jobs der kræver danskkundskaber i udlandet. Jeg kender faktisk et par stykker, der er flyttet, for at arbejde med kundekontakt på dansk fra udenlandske kontorer. Meget kommunikation foregår jo alligevel via internet og telefon nu om stunder.

Ja har også mødt nogen der har gjort det.

Jeg ved ikke hvor stor ting det bliver, et telejob er jo ikke så attraktivt der er mange der gider lave hele deres liv om for det.

Dem jeg kendte der gjorde det, det var mere noget med at det var sjovt at bo et sted med sol og strand og arbejde i nogen måneder, men det var vist ikke sådan med at have det job i årevis.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"