Fra optur til nedtur til en permanent mellemting

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1506

Re: Fra optur til nedtur til en permanent mellemting

Indlægaf DenSyngendeLussing » 9. aug 2016, 20:02

Rapfisk skrev:Jeg er glad for mine store bøffer, over-ear-hovedtelefoner. De er meget mere behagelige end dem, der skal sidde fast i øret. Derudover er der gerne plads til bedre lyd, men det betyder ikke så meget, hvis man hører taleradio.

Det her. De er gode både til gåture og løb, fordi de ikke falder af eller bliver rystet løs. Og man kan få mange glimrende over-ear høretelefoner til ganske rimelige penge!
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4298

Indlægaf Rapfisk » 9. aug 2016, 20:08

Der er et par tråde herinde med gode forslag til podcasts i alle genrer. Selv bruger jeg appen Podcast Addict til at holde styr på mine og finde nye, men de fleste telefoner har vist en afspiller integreret.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1506

Indlægaf DenSyngendeLussing » 9. aug 2016, 20:14

Ado skrev:Dagens nedtur var da jeg storhulkende gik ud af døren og over til min veninde og kom til at kigge ned på min brystkasse, hvor der sad et par klatter smeltet Marabou. Det kan kun gå fremad nu. Og det skal det. Jeg har ikke noget valg. For det handler ikke kun om at jeg skal blive lettere på vægten. Jeg skal også blive tungere på selvværdet. Ellers mister jeg mig selv.

Og det er bare så vigtigt. Lige nu er du vildt ked af det og det er forståeligt, for det er altid bare pissehårdt, når man føler, at man har ramt bunden. Det gode ved det er jo så, at der herfra kun er én vej, og det er op. :)

Den bedste (og eneste langtidsholdbare) tilgang til dit vægttab er, at du gør de her ting, fordi de vil gøre dig glad - ikke fordi du hader, hvad du ser i spejlet. Det skal ikke være en straf at gå en dejlig tur eller spise gode ting. Det skal være noget, du gør, fordi du får det rigtig rart af det. Og derfor synes jeg, det lyder rigtigt lovende, at du har fokus på dit selvværd og hvordan du føler.

Mod og styrke! :pompom:
4
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 119

Indlægaf Petrix » 10. aug 2016, 01:18

Tag fat i en ven eller veninde, som kan hjælpe dig, specielt i de svære tider, hvor du ikke har motivationen til at gå på arbejde, spise sundt, motionere eller hvad du nu gør for at holde dig aktiv og i gang.
Det er vigtigt at du får styr på dine "dårlige dage"
0
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 244
Likede indlæg: 1112

Indlægaf MyGirl » 10. aug 2016, 08:05

Jeg hepper! :pompom:

Og er stensikker på, at du nok skal lykkes - både med den ene og den anden mission!
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 10. aug 2016, 08:32

Petrix skrev:Tag fat i en ven eller veninde, som kan hjælpe dig, specielt i de svære tider, hvor du ikke har motivationen til at gå på arbejde, spise sundt, motionere eller hvad du nu gør for at holde dig aktiv og i gang.

Det er nemlig vigtigt. Jeg har heldigvis to af mine veninder boende tæt på. Den ene er min nabo. Og jeg har været hos hende og hun har lovet, at hun hellere end gerne vil med ud og trave.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 10. aug 2016, 08:48

Jeg er virkelig glad for jeres søde grønne kort og kommentarer.

Fuldstændig sær dag i dag. Kollapsede på sofaen og ligner lort her til morgen. Så meget har jeg tudet. Men jeg tror det er godt for mig.
Har været på vægten og det var omtrent lige så slemt, som jeg troede. Gætter på, at en 2cv vejer lige så meget. Men midt i min stirren ned på tallet, fik jeg også bare en lettelse og en følelse af: "Ja ja, det er slemt. Men ikke værre, end at du inden året er omme kan være nede i et stadig forhøjet bmi, men dog mere acceptabelt niveau".

Og så spiste jeg en lille portion havregryn og drak masser af vand og kaffe og tudede lidt mere.

Jeg har en masse overtimer, som jeg kan få afviklet. Det er netop bestemt, at jeg holder resten af ugen fri. Det er lidt nemmere at sige til mig selv, at det bare er afspadsering. Længe leve virkelighedsflugt.

Nu smider jeg min mobil til opladning, så jeg kan komme ud og gå senere og lukke verden lidt ude med musik/podcast. Egentlig orker jeg ikke en skid. Jeg er simpelthen så træt og udmattet mentalt. Men jeg ved også, at det er en starthurdle jeg skal komme over. (Og så skal jeg have hentet den pakke med fugtfjernere, som GLS lige har smidt i pakkeboksen).

Har netop lige taget en runde i køkkenet og smidt alt hjemmeboende slik ud. Og så skal jeg i Meny og hente en bunke efterårsæbler og knækbrød.
Grønt har jeg masser af og aftensmaden bliver en kyllingegryde med masser af grønt - blandt andet knoldselleri. Og så spiser jeg det med råkost i stedet for ris.

Nå ja - så har jeg købt et korset, der er omtrent 4 størrelser for lille. Helt med vilje. Godt nok vil jeg primært læne mig op ad målebånd, når jeg vil se resultater. Men jeg føler en sær tilfredsstillelse ved at stille mig foran spejlet og se, hvor dybt bizart det ser ud, når jeg tvinger den øverste hægte i. Jeg snupper et billede af det senere og gemmer det væk. Jeg ved allerede nu, at det bliver en stor motivationsfaktor. (Og glæde, når jeg når dertil, hvor det rent faktisk lykkedes mig at passe det).
6
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 119

Indlægaf Petrix » 10. aug 2016, 09:06

Ado skrev:
Petrix skrev:Tag fat i en ven eller veninde, som kan hjælpe dig, specielt i de svære tider, hvor du ikke har motivationen til at gå på arbejde, spise sundt, motionere eller hvad du nu gør for at holde dig aktiv og i gang.

Det er nemlig vigtigt. Jeg har heldigvis to af mine veninder boende tæt på. Den ene er min nabo. Og jeg har været hos hende og hun har lovet, at hun hellere end gerne vil med ud og trave.

Husk også at belønne din krop og dit ydre.
Evt. Massage, sauna, frisør, sund frokost på café og lignende ting.
Spis sundt og ofte og sørg for at holde dit blodsukker stabilt.
5
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 17
Likede indlæg: 535

Indlægaf catnip » 10. aug 2016, 09:30

Jep, nu kan det kun blive bedre - fordi du aktivt tilvælger det. Jeg synes det er befriende at du er så ærlig omkring dine følelser, især de helt bundskrabende og selvudslettende af slagsen. For kun ved at se dem i øjnene kan du aktivt begynde processen omkring at vælge dem fra, og erstatte dem med positive tanker og følelser omkring dig selv og din krop.

Og så synes jeg det her er vildt vigtigt:

DenSyngendeLussing skrev:Den bedste (og eneste langtidsholdbare) tilgang til dit vægttab er, at du gør de her ting, fordi de vil gøre dig glad - ikke fordi du hader, hvad du ser i spejlet.

Noget der virkelig hjælper mig med at føle min krop og re-connecte med den efter længere tids passivitet, er udstrækningsøvelser om morgenen. Selvom man også skal tage sig sammen og få det gjort, tager det kun et par dage (for mig) før velværdsfølelsen begynder at skylle ind over mig. Allerede der føler jeg mig sundere og stærkere fordi jeg kan mærke min krop igen, og det er svært motiverende for yderligere tiltag i den rigtige retning :)
2
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 10. aug 2016, 18:33

Ado skrev:Jeg er virkelig glad for jeres søde grønne kort og kommentarer.

Fuldstændig sær dag i dag. Kollapsede på sofaen og ligner lort her til morgen. Så meget har jeg tudet. Men jeg tror det er godt for mig.
Har været på vægten og det var omtrent lige så slemt, som jeg troede. Gætter på, at en 2cv vejer lige så meget. Men midt i min stirren ned på tallet, fik jeg også bare en lettelse og en følelse af: "Ja ja, det er slemt. Men ikke værre, end at du inden året er omme kan være nede i et stadig forhøjet bmi, men dog mere acceptabelt niveau".

Og så spiste jeg en lille portion havregryn og drak masser af vand og kaffe og tudede lidt mere.

Jeg har en masse overtimer, som jeg kan få afviklet. Det er netop bestemt, at jeg holder resten af ugen fri. Det er lidt nemmere at sige til mig selv, at det bare er afspadsering. Længe leve virkelighedsflugt.

Nu smider jeg min mobil til opladning, så jeg kan komme ud og gå senere og lukke verden lidt ude med musik/podcast. Egentlig orker jeg ikke en skid. Jeg er simpelthen så træt og udmattet mentalt. Men jeg ved også, at det er en starthurdle jeg skal komme over. (Og så skal jeg have hentet den pakke med fugtfjernere, som GLS lige har smidt i pakkeboksen).

Har netop lige taget en runde i køkkenet og smidt alt hjemmeboende slik ud. Og så skal jeg i Meny og hente en bunke efterårsæbler og knækbrød.
Grønt har jeg masser af og aftensmaden bliver en kyllingegryde med masser af grønt - blandt andet knoldselleri. Og så spiser jeg det med råkost i stedet for ris.

Nå ja - så har jeg købt et korset, der er omtrent 4 størrelser for lille. Helt med vilje. Godt nok vil jeg primært læne mig op ad målebånd, når jeg vil se resultater. Men jeg føler en sær tilfredsstillelse ved at stille mig foran spejlet og se, hvor dybt bizart det ser ud, når jeg tvinger den øverste hægte i. Jeg snupper et billede af det senere og gemmer det væk. Jeg ved allerede nu, at det bliver en stor motivationsfaktor. (Og glæde, når jeg når dertil, hvor det rent faktisk lykkedes mig at passe det).

Måske hjælper det dig at tænke anderledes over dine gåture? Du har ikke uddybet så meget, hvad gåture "gør for dig" (medmindre, min hjerne skippede over det, i så fald undskyld). Men i stedet for at tænke på det som en måde, hvorpå du primært øger dit fysiske helbred i form af mere energi og vægttab (og sekundært, med tiden psykiske), kunne det måske være godt at se det at komme i skoven som en form for trøst og et sted, du kan klare hovedet. Eller bare "hurra, podcast-tid!"
Altså, måske glemme antal kilometer eller minutter gået, og tænke over, hvad det ellers giver dig af livskvalitet. :)
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4298

Indlægaf Rapfisk » 10. aug 2016, 19:18

Oddinary skrev:Måske hjælper det dig at tænke anderledes over dine gåture? Du har ikke uddybet så meget, hvad gåture "gør for dig" (medmindre, min hjerne skippede over det, i så fald undskyld). Men i stedet for at tænke på det som en måde, hvorpå du primært øger dit fysiske helbred i form af mere energi og vægttab (og sekundært, med tiden psykiske), kunne det måske være godt at se det at komme i skoven som en form for trøst og et sted, du kan klare hovedet. Eller bare "hurra, podcast-tid!"
Altså, måske glemme antal kilometer eller minutter gået, og tænke over, hvad det ellers giver dig af livskvalitet. :)

This! Nogle gange er det svært at overbevise mig selv om, men jeg fortæller altid mig selv, at træningstid er noget godt, jeg gør for mig selv. For det er det jo. Nogle gange er det en træls pligt at komme af sted, men det er grundlæggende forkælelse - og endnu bedre forkælelse end slik, hvis man ser på det store billede.

Andre tanker, der hjælper mig:

Nogle ting gør man bare, fordi man er voksen. Ligesom man ikke altid gider at gå i bad eller tage opvasken, men på et tidspunkt skal det gøres. Ligeså skal motion passes.

Hvis intet andet virker, så forestiller jeg mig, at den stemme, der siger ovenstående, er en lille indre mor-stemme. Den, der passer på mig og kun vil mig det bedste, men nogle gange er streng og bestemt. Altså, det er ikke min konkrete mors stemme, for hun er jo (dejlig som hun ellers er) et konkret menneske med fejl og mangler, og hende har jeg ikke brug for at stå til regnskab over for. Mere en slags skytsengel - den, der mere end nogen anden ønsker at se mig sund, rask, glad og succesfuld. Og vejen til det er blandt andet ved at gøre gode ting for sig selv, fx gåture i skoven.
4
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
In_your_eyes
Kort karma: 73
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 609

Indlægaf In_your_eyes » 10. aug 2016, 20:22

Søde smukke Ado.

Du er så sej, fordi du gør det her offentligt. Respekt her fra :gogo:
Jeg hepper på dig.
1
:pompom:
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 11. aug 2016, 07:36

Jeg dummede mig i går.

Jeg kogte og spiste et æg til frokost. Og det var først en halv times tid senere, da min krop begyndte at have det sært, at jeg kom i tanke om hvad æg gør ved mig.
Det er dybt sært. Jeg kan skovle citronfromage ind i store mængder, men spiser jeg et blødkogt/hårdkogt æg eller scrambled eller spejlæg, så går min mave fuldstændig amok.

Så skal vi ikke bare sige, at jeg har skidt for de næste tre dage? Alt hvad jeg havde spist i går, forlod i hvert fald min krop.

Til gengæld har jeg fået sovet. Og talt med min ældste veninde. Hende og jeg forstår egentlig hinanden uden at skulle bruge så mange ord.

Morgenmaden bliver skyr og så har jeg nogle blåbær, der skal bruges, så de kommer oven på sammen med lidt HUSK. Og så har jeg planer om at gå ud og fjerne ukrudt i baggården senere. :D Der er masser af det, det sidder godt fast, udlejer forventer jeg fjerner det og det er god motion.

Og erhmm, nu har jeg læst en masse om "blomkålsris" og det prøvede jeg i går med kyllingegryden. Det kommer ikke til at ske igen. Det stinker simpelthen af kloak, når man hælder en varm ret ovenpå. Er det der bønnepasta meget dyrt?
0
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 11. aug 2016, 07:38

De der over-ear bøffer I taler om. Er det sådan nogle store nogen?

Billede
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2501

Indlægaf Pandesteg » 11. aug 2016, 08:24

Ado skrev:Jeg dummede mig i går.

Jeg kogte og spiste et æg til frokost. Og det var først en halv times tid senere, da min krop begyndte at have det sært, at jeg kom i tanke om hvad æg gør ved mig.
Det er dybt sært. Jeg kan skovle citronfromage ind i store mængder, men spiser jeg et blødkogt/hårdkogt æg eller scrambled eller spejlæg, så går min mave fuldstændig amok.

Så skal vi ikke bare sige, at jeg har skidt for de næste tre dage? Alt hvad jeg havde spist i går, forlod i hvert fald min krop.

Til gengæld har jeg fået sovet. Og talt med min ældste veninde. Hende og jeg forstår egentlig hinanden uden at skulle bruge så mange ord.

Morgenmaden bliver skyr og så har jeg nogle blåbær, der skal bruges, så de kommer oven på sammen med lidt HUSK. Og så har jeg planer om at gå ud og fjerne ukrudt i baggården senere. :D Der er masser af det, det sidder godt fast, udlejer forventer jeg fjerner det og det er god motion.

Og erhmm, nu har jeg læst en masse om "blomkålsris" og det prøvede jeg i går med kyllingegryden. Det kommer ikke til at ske igen. Det stinker simpelthen af kloak, når man hælder en varm ret ovenpå. Er det der bønnepasta meget dyrt?

Jeg synes også blomkålsris er nederen :genert: Jeg har i sidste uge (mener jeg) købt en pakke bønnepasta på spot i Rema - kan ikke huske hvad jeg gav for den, men omkring 15 kr tror jeg? Hvis du har en Rema i nærheden, kunne du måske kikke forbi og se om de skulle have nogle pakker tilbage.
Noget andet jeg er glad for at bruge til at erstatte ris/pasta er helt fintsnittet spidskål - hvis man synes den rå konsistens er lidt for knasende, så kan man lige give det 2 minutter på en varm pande, så det lige får lidt mindre crunch.

Og så hep hep! :pompom:
1
Heaven is a place on earth :jule:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"