Er der nogen der kan forklare begrebet 'forbrænding af kalorier'?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Er der nogen der kan forklare begrebet 'forbrænding af kalorier'?

Indlægaf HerErJeg » 10. aug 2016, 05:10

Jeg er begyndt at cykle en del. Det passer mig bedre end løbetræning, hvor jeg går død i forløbet og finder det kedeligt.
Men jeg undrer mig over hvad der bestemmer om der forbrændes mange eller knapt så mange kalorier. F. eks hvis jeg cykler 20 km på 1 time forbrændes der 730 kalorier i følge Endomondo.
Hvis jeg leger med tallene, så forbrændes der noget mindre, hvis jeg kører samme tur på 50 min. Hvis jeg teoretisk kører turen på en halv time forbrændes der meget mindre, men belastningen er rigtig stor.

Er det tiden hvor jeg er i bevægelse der rykker noget, fremfor belastningen? Jeg kan sagtens tage en tur på 1,5 time om aftenen, men så bliver det ikke med fuld kraft. Så bliver det måske en tur på 27-28 km., hvilket i følge online regnemaskiner vil forbrænde 1100 kalorier.
Jeg har ikke pulsmåler eller andet fint udstyr.
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Re: Er der nogen der kan forklare begrebet 'forbrænding af kalorier'?

Indlægaf Neenah » 10. aug 2016, 05:42

Helt grundlæggende: du kan overhovedet ikke regne med online regnemaskiner og endomondos kalorietællere.
7
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Indlægaf HerErJeg » 10. aug 2016, 07:12

Jeg er jo ligeglad med antallet af kalorier som sådan, men interesseret i forholdet mellem varighed og/eller belastning.
Jeg kan jo se at der en stor forskel når der reguleres på tidsfaktoren og antallet af kilometer. Selv om du kalder beregningsmodellerne ubrugelige, kan det jo godt være at det mønster der viser sig er retvisende.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3500

Indlægaf Ballademager » 10. aug 2016, 08:00

Som jeg forstår det, så handler det om, hvor høj puls, du har, og hvor længe, du er i gang. Men det kan variere meget alt efter dagsformen, og hvor hurtigt, du får pulsen op.

Du får de mest præcise målinger med et pulsur (med pulsbælte), som måler din faktiske puls.

Hos mig varierer det meget:

Hvis jeg cykler på arbejde (det er halvanden time i alt frem og tilbage, og min puls er sjældent særlig høj) forbrænder jeg ca 500 kcal på sådan en tur.

Hvis jeg dyrker fitnessboksning i en time forbrænder jeg mellem 350 og 500 kcal alt efter, hvor hurtigr jeg får pulsen op, og hvor længe, pulsen er oppe.

Giver det mening?
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9674

Indlægaf kidkomb » 10. aug 2016, 08:23

Det er også værd at notere sig, at når man træner med hård belastning, så øges muskelmassen mere og den forbrænder kalorier "longterm" jo.
Så det er ikke på den måde et regnskab man kan lave hver dag og så starte forfra dagen efter.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 612
Likede indlæg: 3406

Indlægaf FruDulle » 10. aug 2016, 08:34

Jo mere kraft en bil kører med jo hurtigere forbrænder den også benzinen. Kører den langsomt forbrænder den ikke ret meget og kan holde noget længere.
0
Whatever
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1342

Indlægaf Sophies-mor » 10. aug 2016, 10:03

Det er jo mere du belastes , jo mere forbrænder du. Groft sagt.
2 timers slentren op ad Strøget giver mindre end 1 times hård træning.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D

Tilbage til "Helbred"