Madpakker til børn

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3485

Madpakker til børn

Indlægaf FruDulle » 10. aug 2016, 09:15

Jeg er blevet madpakkemor og jeg synes altså at det var sjovere at han bare fik mad i dagplejen :fløjt:

Men mad skal der til og rigeligt af den. Jeg læste lige en artikel om hvad børn helst vil have med. På top 3 var pizzasnegle, pølsehorn og frugt. De første to ting er jeg ikke vokset op med og har aldrig smagt eller lavet en pizzasnegl. Har prøvet at lave pølsehorn nogle gange til barnet, men det gider han da ikke spise.

Jeg havde planer om at der ikke går rugbrødsmadder i den, men også holder fast i at give ham ting i som varierer lidt mere og som han er glad for. Mini wrap, forårsruller, sticks osv. Han er på sin anden uge og er overraskende nok glad for rugbrødsmadder. Det har ellers ikke rigtig været et hit før. Overhovedet. Jeg bager selv rugbrød og får han lidt af hvert på. En masse snack grønt og noget frugt og nogle andre fiberrige kulhydrater.

Der er ikke en nul sukker politik i børnehaven og de må gerne have den ellers udskældte figenstang med. Det passer mig fremragende, selvom at det ikke betyder at han får en pose matadormix med. Tilgengæld får han romkugler med i næste uge til sin fødselsdag :love:

Hvad sker der i jeres børns madkasser rundt omkring derude?
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Re: Madpakker til børn

Indlægaf FruDulle » 10. aug 2016, 09:19

0
Whatever
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 391

Indlægaf Anlewi » 10. aug 2016, 09:23

Vores madpakker til børnene er vist kedelige, men det er hvad børnene vil spise

Rugbrød med pålæg
Agurk, peberfrugt eller andet grønt
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 10. aug 2016, 09:42

Anlewi skrev:Vores madpakker til børnene er vist kedelige, men det er hvad børnene vil spise

Rugbrød med pålæg
Agurk, peberfrugt eller andet grønt

Samme her. Men nu er skolens køkken heldigvis åbnet igen, så nu er der kun madpakker på turdage :banan:
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 10. aug 2016, 09:45

Mine foretrækker rugbrødsmadder og gnavegrønt de fleste dage - så det får de. Forsøg på 'spændende' madpakker bliver gang på gang skudt ned. Mellemste nupper jævnligt rester fra aftensmaden med - men ellers er det rugbrød 9 ud af 10 dage.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 10. aug 2016, 09:49

Emil får med:
Rugbrød (rygklappere på gider han nemlig ikke rugbrød)
Grøntsagsstave og typisk lidt hummus til at dyppe dem i
Frisk frugt
Figenstang / tørret frugt
Smoothie fra rema (dem med kun frugt i)
Oliven og marineret hvidløg
Pasta / falafel eller anden rest fra aftensmad hvis vi har noget han gider og som er et hit

Det eneste problem for os er pålæg. Eneste sikre hit er makrel i tomat og leverpostej. Så de to er med hver dag resten bliver altid på forsøgskanin.

Jeg har planer om at den baby der ventes herhjemme om 2,5 mdr er en nem baby og så vil jeg lave lidt andet i madpakken også
0
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 10. aug 2016, 09:50

Min knægt hader rugbrød, og frokost er generelt bare ikke hans favoritmåltid. Så det har været noget svært at finde ting, han vil spise. Vi er endt på hjemmelavede pizzasnegle og pirogger samt wraps. That's it!
0
Kan man ringe til en voksen?
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2343

Indlægaf Studsgaard » 10. aug 2016, 09:51

Mine børn er ikke så vilde med rugbrødsmadder, de spiser ikke ret meget traditionelt pålæg.

Vores madpakker kan være:
Sandwich eller grovboller med fyld - det vil de meget heller have end rugbrød.
En rest af noget grovpasta med et stykke kød (eksempelvis noget kylling, frikadelle eller rest fra aftensmaden) samt noget grønt.
Af grønt foretrækker mine gulerødder, agurk og peber. Men også majs og ærter bliver tit valgt.
De store er begyndt også gerne at ville have en salat med noget kød og et stykke grovbrød til.

Ellers bager jeg gerne små grove boller/brød eller pølsehorn og pizzasnegle - dog siger de at pizzasneglene kan blive lidt trælse.

Datteren kan bedst lide hendes ting er delt op, så er det rart med en stor madkasse med flere rum.
Hun har en med fire rum, et eksempel på hvad hun får kan være: rum 1: en ostehaps. Rum 2: små frikadeller eller kyllingepølse. Rum 3: en stor grovbolle (måske med ost, eller bare til at gnave af) Rum 4: gnave grønt

Derudover har de også altid noget frugt med. Og sammen med frugten noget brød agtigt (knækbrød/bolle/skorpe/"rugbrøds Chips dimser"- jeg ved ikke hvad de hedder, men det er sådannoget krydret tørret rygbrød lavet til noget der minder om en blanding imellem Chips og knækbrød)

Müslibarer er de også begyndt at bede om.

Håber det kan give lidt ider når de ikke er til traditionelle madpakker
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2343

Indlægaf Studsgaard » 10. aug 2016, 09:53

Jer der laver wraps, hvad putter i i dem?
Og bruger i bare de der købe tortilla ? (Jeg kan godt lide hvis det ikke kræver alt formeget forberedelse)
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 10. aug 2016, 09:57

Jeg laver Wrap af en enten tortilla eller æg. Putter alt muligt i, som i rester :D laks, kylling, steak og forskelligt fint snittet grønt.
0
Whatever
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 52
Likede indlæg: 708

Indlægaf Charly » 10. aug 2016, 11:01

Jeg køber grovtortillaer :) Der må IKKE komme koldt kød i og da slet ikke fisk! - det er fuldstændigt uhyrligt, hvis du spørger min søn. Så der kommer salat, majs, agurk, peberfrugt, salsa og bacon - bacon må allernådigst godt være der.
0
Kan man ringe til en voksen?
Lismaens
Kort karma: 87
Likede indlæg: 469

Indlægaf Lismaens » 10. aug 2016, 11:15

Jeg kan virkelig anbefale madpakke gruppen på Face. :gogo: Manner, den har givet mig meget inspiration på det sidste. Eksempelvis brocolli-nuggets, som også blev vist i Go' Morgen Danmark. Jeg har to kræsne piger, der ikke så godt kan lide pålæg af nogen art, så lige for tiden bliver der bagt/stegt en del. Jeg fandt nogle bitte små burgerboller i Netto i går, som man sikkert også kan bage selv. Dem fik de to med hver af i dag med små mini-deller jeg havde lavet i ovn, sammen med en kyllingepølse, snack-peber, mandler og muslisnacks. De elsker pastasalat og Sistema har en smart madkasse med bestik i låget, så ofte laver jeg en ordentlig røvfuld pastasalat med tun og en masse grønt, som de så får med ad to omgange, samt det bliver aftensmad den ene dag. Før sommerferien fik de en grov sandwich/bagel med div. kødpålæg, salat og dressing. Det var et hit længe. Men nu kan de pludselig ikke lide det mere, siger de... Sådan er det tit med dem - noget er bare the shit, i rigtig lang tid og derfor kører vi med det dag efter dag og så går der tit en uges tid eller to, hvor de ikke rigtigt spiser mad på skolen, indtil jeg finder på et nyt hit...

Jeg HADER at smøre madpakker, det er simpelthen dødens pølse når de er så picky!

Ofte giver jeg dem også bare en rugbrødsmad med de kan lide og supplerer op med druer, mælkesnitte og div. andre knap så sunde snacks. Bare fordi jeg ikke oooorker, og de i det mindste får noget ned i maverne.

De har heldigvis (for mig) skole-bod her på deres nye skole, så den store får ofte også penge med. De har bl. a. en stor salatbar, som hun som regel køber af og det fungerer fint.
0
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3123

Indlægaf Rakel » 11. aug 2016, 17:10

Lillesøster bager pølsehorn, pirogger, grovboller og pizzasnegle til madpakken. I str 3 år.

Jeg superviserer (og retter af og til projektet op) og hun er meget stolt. Det ryger i fryseren og op enkeltvis.

Kyllingelår/frikadeller sætter hun pris på at få med. Kylling, hvis det er i overskud fra aftensmaden og frikadeller har vi i fryseren. En rest pasta vil hun også gerne have med eller små kogte kartofler.

Rugbrød med fiskepålæg/leverpostej/rullepølse/tørret skinke. Hun vælger selv pålæg.

Ærter i en bøtte (fra frost) og små rosinæsker.

Melon/jordbær/blåbær/vindruer/ pære/æble/pære/banan/fersken er det, hun typisk vælger af frugt.

Peberfrugt i alle farver/gulerod/broccoli/blomkål/agurk/tomat/radiser/glaskål peger hun ud af grøntsager.

Kiks af og til. Små tykke amerikanske pandekager især æble/kanel.

Lillesøster er med til at handle ind og lave madpakken dagligt. Og vælger i høj grad selv, hvad der skal i madpakken. Jeg gad så også godt madordning, men vi fik altså børnehave uden og er i øvrigt super tilfredse med den.

Vi kører med 2 rundtommer rugbrød, en pizzasnegle/pølsehorn/pirog/grovboller, 5 slags grønt og 2 slags frugt og fylder op med resten til der er 12-15 ting i madkassen. Det passer med appettitten :)
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 11. aug 2016, 17:24

Jeg må prøve det der med pizzasnegle og pirogger en dag.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 11. aug 2016, 17:43

Har meldt mig ind i den der madpakkegruppe på fb. Folk kan alligevel blive ret hidsige over ostehaps og salamistænger.
0
Whatever

Tilbage til "Mad og drikke"