Ondskab eller uenighed?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 84
Likede indlæg: 198

Re: Ondskab eller uenighed?

Indlægaf gnostic » 10. aug 2016, 10:54

Peter Post skrev:Det med at kalde bestemte mennesker onde, skal man være meget påpasselig med. Det er ikke særlig gennemtænkt og desuden en farlig vej at bevæge sig ind på. Du kan ikke inddele verden og andre mennesker ud fra det ene kriterie at det er ondskab. Det enkelte menneske kan være i ondskabens vold. Det kan det være af en række forskellige grunde, ligesom det er helt afgørende, at vi spørger ind til, hvad vi overhovedet mener med, at et menneske kan være ondt. Det er vigtigt at skelne skarpt mellem personer og handlinger. Det er handlingerne, som er onde og ikke menneskene i sig selv. Man kan ikke bare på forhånd stemple enkeltpersoner ud fra simple kategorier.

Men det er jo netop derfor jeg siger at Danskernes Parti er onde. De handler måske ikke ondt, men deres intentioner er onde.

Jeg kan være dybt uenig med mange mennesker om forskellige ting, men jeg kalder dem ikke onde af den grund.

Men hvis uenighederne består i, at deres holdninger går ud på at tage min livsførelse, frihed og velfærd fra mig, så kalder jeg dem ondskabsfulde. Og det kan ingen ændre på.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 10. aug 2016, 11:36

Rakel skrev:
gnostic skrev:
Peter Post skrev:Det med at kalde bestemte mennesker onde, skal man være meget påpasselig med. Det er ikke særlig gennemtænkt og desuden en farlig vej at bevæge sig ind på. Du kan ikke inddele verden og andre mennesker ud fra det ene kriterie at det er ondskab. Det enkelte menneske kan være i ondskabens vold. Det kan det være af en række forskellige grunde, ligesom det er helt afgørende, at vi spørger ind til, hvad vi overhovedet mener med, at et menneske kan være ondt. Det er vigtigt at skelne skarpt mellem personer og handlinger. Det er handlingerne, som er onde og ikke menneskene i sig selv. Man kan ikke bare på forhånd stemple enkeltpersoner ud fra simple kategorier.

Men det er jo netop derfor jeg siger at Danskernes Parti er onde. De handler måske ikke ondt, men deres intentioner er onde.

Hvad ved du om andres intentioner?

Jeg kan jo læse på deres hjemmeside hvad de vil, skulle de få flertal for deres politik.

Og det, som Danskernes Parti vil, er at sige til alle danskere er: "Arbejd, eller blive fængslet!"

For mig er det ikke nok at være uenig i det synspunkt. Jeg har den holdning, at de er ondskabsfulde, når de mener sådan noget.
0
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 5
Likede indlæg: 85

Indlægaf Peter Post » 10. aug 2016, 11:39

gnostic skrev:

Jeg kan være dybt uenig med mange mennesker om forskellige ting, men jeg kalder dem ikke onde af den grund.

Men hvis uenighederne består i, at deres holdninger går ud på at tage min livsførelse, frihed og velfærd fra mig, så kalder jeg dem ondskabsfulde. Og det kan ingen ændre på.
Danskernes Parti er tilhængere af Etnopluralismen.
Det er en nazistisk tankegang og kan derfor godt betegnes som ideologisk ondskab. Men deres intentioner er jo ikke at være onde.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 10. aug 2016, 11:51

Peter Post skrev:
gnostic skrev:

Danskernes Parti er tilhængere af Etnopluralismen.
Det er en nazistisk tankegang og kan derfor godt betegnes som ideologisk ondskab. Men deres intentioner er jo ikke at være onde.

Hvis tankegangen er ond, er intentionerne det også.
0
Brugeravatar
Peter Post

Indlægaf Peter Post » 10. aug 2016, 11:59

gnostic skrev:Hvis tankegangen er ond, er intentionerne det også.
Hvis min tankegang er, at alle indvandre skulle slås ihjel er det ikke ensbetydende med at jeg har intentioner om at gøre det.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 10. aug 2016, 12:02

Peter Post skrev:
Hvis min tankegang er, at alle indvandre skulle slås ihjel er det ikke ensbetydende med at jeg har intentioner om at gøre det.

Ok, min fejl. Det jeg mente var: Hvis din tankegang er ond, er du selv et ondt menneske.
0
Brugeravatar
Peter Post

Indlægaf Peter Post » 10. aug 2016, 12:12

gnostic skrev:
Peter Post skrev:

Ok, min fejl. Det jeg mente var: Hvis din tankegang er ond, er du selv et ondt menneske.
Men hvis min tankegang er socialt accepteret i den gruppe jeg er i, så vil jeg jo kun være ond i andre gruppers øjne.
Så det handler lidt om på hvilken side af plankeværket du befinder dig.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 7385

Indlægaf Wizzze » 10. aug 2016, 12:13

Er Robin Hood ond? Hans handliger, at stjæle, er en forbrydelse, i følge samfundet, er han så ond fordi han begår en forbrydelse? :gruble:
Eller spiller hans motiver før og handlinger efter forbrydelsen ind? Han stjæler for at hjælpe de undertrykte / fattige. Er han stadig ond, eller gør hans motiver handlingen ok ? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Peter Post

Indlægaf Peter Post » 10. aug 2016, 12:22

Wizzze skrev:Er Robin Hood ond? Hans handliger, at stjæle, er en forbrydelse, i følge samfundet, er han så ond fordi han begår en forbrydelse? :gruble:
Eller spiller hans motiver før og handlinger efter forbrydelsen ind? Han stjæler for at hjælpe de undertrykte / fattige. Er han stadig ond, eller gør hans motiver handlingen ok ? :gruble:
Han begår en strafbar handling, men valgte alligevel at gøre det ud fra en etisk overbevisning.
Og så kommer vi tilbage til: den ene mands terrorist er den anden mands frihedskæmper.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 583
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10973

Indlægaf icelady » 10. aug 2016, 12:25

gnostic skrev:
Jeg kan jo læse på deres hjemmeside hvad de vil, skulle de få flertal for deres politik.

Og det, som Danskernes Parti vil, er at sige til alle danskere er: "Arbejd, eller blive fængslet!"

For mig er det ikke nok at være uenig i det synspunkt. Jeg har den holdning, at de er ondskabsfulde, når de mener sådan noget.

Omvendt kan man jo sige, du er ond, fordi du er uenig med folks holdninger.

Kan du ikke selv se, hvor diffust det er at sige, at et menneske er ondt?
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
fisken80
Kort karma: 83
Likede indlæg: 1771

Indlægaf fisken80 » 10. aug 2016, 15:57

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:

Hvad ved du om andres intentioner?

Og så kan du finde mennesker, der mener, at DU er ond, fordi du har holdninger de er uenige i. Er du ond?
1
fisken80

Indlægaf fisken80 » 10. aug 2016, 16:07

Seriøst TS - nu blev jeg alligevel så nysgerrig, at jeg skimmede store dele af Danskernes Partis program. Det KAN du da ikke oprigtigt mene, at du tager seriøst? Det er da en så fuldkommen kliche, at det kun er til at grine af. Og så dumt og stikkende i alle retninger, at man tager sig til hovedet.

Søden TS, de er sgutte onde, de er snotdumme...
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 331
Likede indlæg: 3436

Indlægaf vibbsen » 10. aug 2016, 17:39

fisken80 skrev:Seriøst TS - nu blev jeg alligevel så nysgerrig, at jeg skimmede store dele af Danskernes Partis program. Det KAN du da ikke oprigtigt mene, at du tager seriøst? Det er da en så fuldkommen kliche, at det kun er til at grine af. Og så dumt og stikkende i alle retninger, at man tager sig til hovedet.

EJ, det synes jeg alligevel er lidt frækt sagt.

Jeg synes faktisk at de burde slå sig sammen med Alternativet. På mange områder er de da nøjagtig ligeså flapsi-hapsi-hippie-dippie som Alternativet....På nogen områder endda mere....Hvilket ikke så siger lidt...
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
fisken80

Indlægaf fisken80 » 10. aug 2016, 18:13

vibbsen skrev:
fisken80 skrev:Seriøst TS - nu blev jeg alligevel så nysgerrig, at jeg skimmede store dele af Danskernes Partis program. Det KAN du da ikke oprigtigt mene, at du tager seriøst? Det er da en så fuldkommen kliche, at det kun er til at grine af. Og så dumt og stikkende i alle retninger, at man tager sig til hovedet.

EJ, det synes jeg alligevel er lidt frækt sagt.

Jeg synes faktisk at de burde slå sig sammen med Alternativet. På mange områder er de da nøjagtig ligeså flapsi-hapsi-hippie-dippie som Alternativet....På nogen områder endda mere....Hvilket ikke så siger lidt...

Og det værste er, at det kraftedme er rigtigt. Det er virkelig sært. Men jeg synes altså de er mere skøre end Alternativet fordi deres program stritter i alle retninger.
Miljøpolitisk ligner de enhedslisten...
0
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 49
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 504

Indlægaf tjald62 » 10. aug 2016, 18:13

gnostic skrev:
Peter Post skrev:

Fuck hvor må jeg bare være ond for har tit haft onde tanker om andre og endda ønsket dem døde, men har aldrig gjort det.

Kan du ikke selv se hvor forskruet din tankegang er gnostic ?? Og da du har den tankegang er du selv pr. definition selv ond.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"

Tilbage til "Livets forhold"