Hvilken hunderace?

Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3464

Hvilken hunderace?

Indlægaf Ballademager » 10. aug 2016, 15:20

Min søde svigermors trofaste hund synger på sidste vers, og selvom hun pt. ikke vil tale om det overhovedet, så må vi snart tale lidt om en "ny Kvik".

Hendes nuværende hund er en gammel, dansk hønsehund. Sød, men den fylder meget og kræver en del motion. Hun vil gerne kunne besøge sine børn og børnebørn noget mere, men føler ikke, at hun har lyst til at komme med en stor hund. Hun er dog ikke til de helt små hunde som f.eks. chiwawaer. Hun elsker at gå ture og traver gerne to-tre længere ture om dagen.

Hvilke hunderacer ville være egnet til hende ud fra ovenstående beskrivelse? Hvis I har brug for mere info uddyber jeg gerne.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 810
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8322
Kontakt:

Re: Hvilken hunderace?

Indlægaf Ado » 10. aug 2016, 15:21

En KIng Charles Cavalier?
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 10. aug 2016, 15:30

En samojede?
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3464

Indlægaf Ballademager » 10. aug 2016, 15:32

Ado skrev:En KIng Charles Cavalier?

Uh...Rigtig godt bud. De ser rigtig søde ud, og ser umiddelbart ud til at have et rigtig godt sind.

Tak :)
2
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 21
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 332

Indlægaf Venus222 » 10. aug 2016, 15:32

Hvad kan din svigermor tilbyde hunden i form af motion og anden aktivering?

Men et forsigtigt bud kunne være en tibetansk spaniel. Den er i øvrigt også rimelig sund, men man bør være obs. på Patella luxation, som er løse knæskaller (det skal man ved langt de fleste små racer/blandinger af små racer)
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 810
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8322
Kontakt:

Indlægaf Ado » 10. aug 2016, 15:34

Lulu skrev:En samojede?

Det er den skønneste race. :lun: Men de kræver bare meget motion og pelspleje.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5945

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2016, 15:37

Vil hun give hunden mentaltræning også?
Hvor meget vil hun være sammen med hunden?
Bor hun i hus eller lejlighed?
Er det vigtigt at hunden kan med andre hunde?
Er gøen er stort problem?
Er det vigtigt at hunden kan lære at gå uden snor?
Må hunden være selvstændig, og måske lidt stædig, eller skal det være en pleaser?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 22
Likede indlæg: 341

Indlægaf Santa » 10. aug 2016, 15:59

En mini-schnauzer!!!

En hund, der er intelligent (og derfor kræver lidt mental udfordring i hverdagen, for at den ikke skal blive alt for opfindsom med at underholde sig selv!, som elsker at komme på gåture, racen er gennemgående sund, den er utrolig nem at træne, fælder og lugter ikke, hvis den bliver trimmet (ikke klippet) og den regnes for allergi-venlig. Den er ikke så stor, men tilgengæld robust, både fysisk og mentalt.
Og så er de røv-charmerende, legesyge, glade for børn og udholdende, så lange gåture er bare dejligt!

(Verdens bedste og sødeste ejer jeg, se mit profilbillede, men der findes nok osse andre gode schnauzere derude!)
0
Brugeravatar
Santa

Indlægaf Santa » 10. aug 2016, 16:01

PS: schnauzere lider ikke af pantella, selvom det er en lille race.
0
Brugeravatar
Venus222

Indlægaf Venus222 » 10. aug 2016, 16:19

Dværgschnauzeren er disponeret for arvelig katarakt, men ud over det er den rigtig nok rimelig sund.
0
Brugeravatar
Santa

Indlægaf Santa » 10. aug 2016, 16:55

Venus222 skrev:Dværgschnauzeren er disponeret for arvelig katarakt, men ud over det er den rigtig nok rimelig sund.

Korrekt. Men sammenlignet med mange af de andre små racer (især de meget populære mops!) så er den bestemt at betegne som rask!
Og køber man fra en ansvarlig avler, som er medlem af Dansk Kennel Klub, så er risikoen for katarakt meget lille, fordi de ikke avler på hunde, som har fået det konstateret.
Min hund bliver tjekket løbende, når hun alligevel er hos dyrlægen, og jeg har lovet avleren at melde tilbage om alle former for sygdomme hun måtte få, netop for at de kan gøre racen så sund som muligt. De vil også gerne høre om dødsårsagen, hvis den sker "før tid".
Dværgschnauzeren forventes i øvrigt at havde en gennemsnitlig levetid på 14-15 år.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3422

Indlægaf HappyPaww » 10. aug 2016, 18:34

En slædehund på 30 kilo? Det er vist ikke optimalt...

Jeg stemmer - selvfølgelig på en Cavalier ;) Det er virkelig verdens nemmeste hund :gogo:
0
Brugeravatar
Venus222

Indlægaf Venus222 » 10. aug 2016, 20:25

HappyPaww skrev:

Jeg stemmer - selvfølgelig på en Cavalier ;) Det er virkelig verdens nemmeste hund :gogo:

Man skal bare være meget obs. på helbredet. Her tænker jeg fx PL, hjertet og den der sygdom hvor hovedskallen er for lille til hjernen. Desuden så er det jo en modehund, så der er i mange år blevet avlet på revl og krat. Så man skal se sig for... :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3422

Indlægaf HappyPaww » 10. aug 2016, 20:29

Venus222 skrev:
HappyPaww skrev:

Man skal bare være meget obs. på helbredet. Her tænker jeg fx PL, hjertet og den der sygdom hvor hovedskallen er for lille til hjernen. Desuden så er det jo en modehund, så der er i mange år blevet avlet på revl og krat. Så man skal se sig for... :)

Selvfølgelig skal man det. Men finder man et godt opdræt, findes der heldigvis mange sunde hunde. Min Maggie er nu 4,5 år har aldrig været til dyrlæge andet end ved de nødvendige vaccinationer. Det er selvfølgelig ingen garanti, men jeg synes mange fremstiller det lagt værre end det er.

En Cavalier har et utroligt godt sind, og er fx meget tålmodig over for børn, nem atopdrage og sjældent aggressiv. Eneste ulempe er pelsplejen, og så snorker min som en skovhugger :lol:
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2883

Indlægaf JoyNips » 10. aug 2016, 20:38

Uanset race, så sørg for at købe hos en ordentlig opdrætter og med stamtavle. Problemerne er størst med "race"-hunde fundet på dba/gul og gratis som ikke liiiige har stamtavle men til gengæld kun koster det halve af den med stamtavle.

Og så ender det med en syg hund og en klage, der ender på mit skrivebord...
Så hellere et ordentligt gadekryds. De det tavleløse racehunde er skrammel.
5

Tilbage til "Kæledyr"