Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Findes der onde mennesker?

Indlægaf gnostic » 11. aug 2016, 20:26

Min anden tråd blev låst, så nu prøver jeg igen, på en anden mere spørgende måde:

Jeg opsummerer lige fra den anden tråd hvad andre mener:

Jeg nævnte nogle ting:

* Et menneske kan tænke noget ondt om andre.

* Det samme menneske kan ønske at noget ondt skal ske for andre andre.

* Dette menneske kan tilmed gøre noget ondt ved andre.

- til hvilket andre svarede:

"Men det gør ikke dette menneske til et ondt menneske."

Nu vil jeg gerne vide:

1. Findes der onde mennesker?

2. Hvad definerer et ondt menneske?

3. Hvad er ondskab?

Pkt. 3 vil jeg selv, for god ordens skyld definere som: Ønske eller vilje/intention og/eller handling, som har til formål at gøre ondt på et andet menneske med det formål at det skal gøre ondt.

F.eks. er en politibetjents handling som pacificerer en anholdt, hvor det gør ondt på den anholdte, er naturligvis ikke i sig selv ondskab. For det må antages, at det ikke havde til formål at gøre ondt på den anholdte.

Men en henrettelse i den elektriske stol, hvor man kender til konsekvenserne (at det gør ondt, og at det er meningen, der er faktisk folk som har overlevet div. henrettelser gennem historien) må jo betragtes som rendyrket ondskab.
Senest rettet af gnostic 11. aug 2016, 20:32, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 168
Likede indlæg: 893

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf Æble » 11. aug 2016, 20:30

Hvorfor er det vigtigt for dig at definere ondskab?
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 11. aug 2016, 20:33

Æble skrev:Hvorfor er det vigtigt for dig at definere ondskab?

Fordi folk altid spørger mig hvad ondskab er, når jeg siger at folk er onde.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 11. aug 2016, 20:41

Gnostic, så sent som i går kørte det af sporet i en lignende tråd der endte med at blive låst.

Er du sikker på det er smart med endnu en?
3
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
gnostic

Indlægaf gnostic » 11. aug 2016, 20:46

ShuruQ skrev:Gnostic, så sent som i går kørte det af sporet i en lignende tråd der endte med at blive låst.

Er du sikker på det er smart med endnu en?

Det håber jeg.
0
morjanne76
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Indlægaf morjanne76 » 11. aug 2016, 20:47

Jeg forstår ikke, hvorfor du er så optaget af ondskab. Hvad får du ud af det?
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 11. aug 2016, 20:51

morjanne76 skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor du er så optaget af ondskab. Hvad får du ud af det?

Fordi jeg ser den alle vegne, og det bliver kun værre. Jeg forsøger at gøre opmærksom på den stigende ondskab i verden, med det formål at få folk til at stoppe med det.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10315

Indlægaf icelady » 11. aug 2016, 20:56

Som udgangspunkt tror jeg ikke, der er mere ondskab i verden nu end for feks 100 år siden, den er bare mere tydelig nu, med div mediers/internettets udbredelse.

Det handler også om, hvor meget man fokuserer på det.

For dig ville det bedste klart være, hvis du kunne fokusere mindre på det onde du mener du ser. Men om det er muligt for dig, ved jeg ganske enkelt ikke.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
morjanne76
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Indlægaf morjanne76 » 11. aug 2016, 21:09

gnostic skrev:
morjanne76 skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor du er så optaget af ondskab. Hvad får du ud af det?

Fordi jeg ser den alle vegne, og det bliver kun værre. Jeg forsøger at gøre opmærksom på den stigende ondskab i verden, med det formål at få folk til at stoppe med det.

Problemet er jo bare, at livet og mennesker ikke er så sort/ hvid som du gør det/ dem til.
Er du selv ond?
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1836

Indlægaf Anilara » 11. aug 2016, 22:27

Ondskab er subjektiv, så hvad jeg synes er ondt, er ikke nødvendigvis sandheden. Derfor kan jeg ikke svare på spørgsmålet.
Man kan sagtens synes nogle udfører en ond handling eller tænker i onde baner, men man kan ikke forvente en universel enighed i dette. Det er jo ikke en Disneyfilm vi lever i.
2
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 168
Likede indlæg: 893

Indlægaf Æble » 12. aug 2016, 04:44

Hvis man fokuserer på det gode, og får mere godt til at ske, så reduceres det onde.

Det må ikke være rart for dig at tænke så meget på ondskab. Prøv at fokusere på det du vil opnå i stedet for det du vil indgå.
0
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 12. aug 2016, 05:02

gnostic skrev:

Kan du dokumentere, at ondskab er blevet værrere (end hvornår) eller er det en subjektiv opfattelse?
0
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 12. aug 2016, 05:09

Har du i øvrigt overvejet at gå på biblioteket og låne noget litteratur om emnet? Det ville formentlig være en mere farbar vej end debatten.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5919

Indlægaf Dikus » 12. aug 2016, 09:13

Tilstedeværelsen af ondskab forudsætter tilstedeværelsen af det gode. Det er et begreb, der anvendes af religiøse mennesker. Ellers taler man om rette og slette handlinger.

Hvilken religion lader du definere godhed?
2
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 12. aug 2016, 10:09

Jeg er enig med dig i, Gnostic, at ondskab forudsætter en intention om at gøre andre ondt. Der kan findes konsekvenser af handlinger som gør andre ondt, men hvis intentionen ikke er at det skal gøre ondt, vil jeg heller ikke mene, at handlingen eller personen er ond.

Findes der onde mennesker, spørger du? Jeg mener at der findes mennesker, der er så skadede, at de ønsker at påføre andre lidelse og at bevidne den lidelse. De finder fornøjelse og forløsning ved at få andre til at lide. Jeg ville nok mene, at de har ondskab i sig; til gengæld vil jeg også mene, at de er tragiske skabninger. Der må ikke findes noget mere ensomt sted at være som menneske end dér, hvor man ikke kan elske og ikke kan være i harmoni med de andre mennesker.

Mennesker er flokdyr. Vi har brug for hinanden. Vi har brug for at blive set og hørt og spejlet. Vi har brug for at føle os elskede og at blive rørt ved. At befinde sig et sted som menneske hvor det eneste man kan finde ud af er at ødelægge andre mennesker, ødelægge alle relationer, påføre skade, skabe afstand, krig og konflikt, svigte tillid, knuse andres liv - så er man så forladt og så ensom at man ikke kan finde trøst og heling noget sted, man kan aldrig være lykkelig. Man er helt alene i hele verden og det kan aldrig blive anderledes.

Så er der den gruppe mennesker, som egentlig ikke finder nydelse ved at slå ihjel eller torturere, de gør det fordi de kan, og det kan de, fordi de ikke er i stand til at føle empati. Der findes en lejemorder ved navn Iceman, som under et interview om sin karriere som lejemorder for mafiaen illustrerede sin totale mangel på, hvad kan man sige, drift? Retning, lyst? Der var intet derinde, han fandt ikke tilfredsstillelse eller glæde eller ved at myrde, det kostede ham bare heller ingenting fordi han intet følte. Er han ond? Mja. Han forårsager meget lidelse og rationelt ved han godt at han gør det, så selvom han ikke føler tilfredsstillelse eller nydelse ved at slå ihjel, vil jeg stadig mene, at han handler ondt.

Du skriver tit om politik, især socialpolitik, og om hvordan den skader mennesker, der ikke har de samme ressourcer som flertallet. Den politik er i mine øjne utroligt skadelig, men menneskene bag den er ikke onde. De forstår verden som et sted der bliver bedre af at man presser folk. Deres verdens- og menneskesyn er skruet sådan sammen. Fx neoliberalister mener at mennesker vokser med ansvar. At man bliver stærkere af at skulle tage sig af sig selv. Og at det samfund vi har har skabt, simpelthen, er en kultur hvor vi ikke tager ansvar for os selv. Vi har haft muligheden for at lægge ansvaret over på andre og det har vi gjort så længe, at vi nu ikke længere kan finde ud af at tage det. Det mener de gør os alle fattigere, både som mennesker og samfundsøkonomisk.
6

Tilbage til "Livets forhold"