Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4282

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf Rapfisk » 22. aug 2016, 07:57

gnostic skrev:
gnostic skrev:
Men - hov, vent nu lige lidt: Hvem er det, som sender nordkoreanerne i fangelejr? Hvem angiver hvem? Alle!

Nordkoreanske fangelejre, hele militæret i Nordkorea, er styret af det nordkoreanske folk, eftersom der nærmest er livslang værnepligt i det land.

Nogen skal jo angive nogen, før nogen kommer i fangelejr. Nogen skal jo tage geværet, og affyre skuddet som dræber den dødsdømte. Nogen skal gøre noget. Disse "nogen" er folket.

Vagterne ved grænserne, som skal afskære folket fra at flygte - er almindelige værnepligtige.

Hvis folket valgte at vende sig imod deres leder, ville han være fortabt. Det tager sådan ca. 1 sekund at dræbe den satan.

- men ingen gør det!

Problemet er, at folket lader sig hjernevaske, og lader være med at stille kritiske spørgsmålstegn inde i deres hoveder. Hele verdens befolkning er gruppemennesker. Dvs. de lever og ånder for deres gruppe.

Se bare alt det postyr der er med OL. Jeg er ret uinteresseret i OL, men det virker som et godt eksempel på, at noget så LIGEGYLDIGT som om hvorvidt det ene eller det andet land har vundet et skide boldspil, kan få folk til at følge så meget med, og nogen ligefrem ryge i totterne på hinanden.

Det er fordi folket er styret af gruppemekanismer og den gruppemekanisme er roden til _ALT_ ondskab i denne verden!

Hvis folk bestod af rendyrkede individer, ville vi ikke have krig. Så ville der ikke være værnepligtige til at udkæmpe krigene. Der ville være slåskampe, javist, men ingen krige. Ingen fangelejre. Ingen torturfængsler.

At tænke selv. Før Den Franske Revolution i 1789 var dén type demokrati som man kendte det i de efterfølgende år i 1790'erne's Frankrig (som dog på ingen måde mindede om de moderne demokratier, men dog alligevel bemærkelsesværdigt) utænkeligt. Altså, utænkeligt for de brede folkemasser som ikke ville tænke selv.

Man skal tænke selv. Men folk LADER sig hjernevaske. Det gør de også i vestligt demokratiske lande.

Mennesker og andre dyr er altså underlige... de lader andre tænke for sig...

Du får det til at lyde som om, "den højeste oplysning" er tilgængelig for alle, hvis man bare ønsker det. Det er ikke rigtigt. Man skal have evnerne, og den viden skal være tilgængelig for én.
4
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10268

Indlægaf icelady » 22. aug 2016, 08:05

gnostic skrev:At tænke selv. Før Den Franske Revolution i 1789 var dén type demokrati som man kendte det i de efterfølgende år i 1790'erne's Frankrig (som dog på ingen måde mindede om de moderne demokratier, men dog alligevel bemærkelsesværdigt) utænkeligt. Altså, utænkeligt for de brede folkemasser som ikke ville tænke selv.

Man skal tænke selv. Men folk LADER sig hjernevaske. Det gør de også i vestligt demokratiske lande.

Men Gnostic; når de ikke kender til andet, hvordan i alverden vil du så have, de skal kunne vide, der findes andet??

Hvis du er låst inde i et rum siden du er født, så ved du jo heller ikke, at der findes andre måder at bo på.

Viden om, at der findes andet skal man tilføres; den kan man ikke altid selv opsøge. Og nordkoreanerne kan da slet ikke.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 190

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 09:08

Rapfisk skrev:Du får det til at lyde som om, "den højeste oplysning" er tilgængelig for alle, hvis man bare ønsker det. Det er ikke rigtigt. Man skal have evnerne, og den viden skal være tilgængelig for én.

Selvom man ikke ved hvad demokrati er, eller at det ord overhovedet eksisterer, kan man sagtens have en idé om at folket skal bestemme, istedet for én diktator.

Det kræver ingen oplysning. Det kræver ingen uddannelse. Det kræver ingen viden. Det kræver kun en idé.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 09:10

icelady skrev:
gnostic skrev:At tænke selv. Før Den Franske Revolution i 1789 var dén type demokrati som man kendte det i de efterfølgende år i 1790'erne's Frankrig (som dog på ingen måde mindede om de moderne demokratier, men dog alligevel bemærkelsesværdigt) utænkeligt. Altså, utænkeligt for de brede folkemasser som ikke ville tænke selv.

Men Gnostic; når de ikke kender til andet, hvordan i alverden vil du så have, de skal kunne vide, der findes andet??

Hvis du er låst inde i et rum siden du er født, så ved du jo heller ikke, at der findes andre måder at bo på.

Viden om, at der findes andet skal man tilføres; den kan man ikke altid selv opsøge. Og nordkoreanerne kan da slet ikke.

Man kan stadig godt selv få en idé til hvordan samfundet skal indrettes eller om hvordan så meget andet skal være. Jeg har da vilde idéer om alt fra himmel til jord, fra samfund til meget andet. Jeg har ingen uddannelse. Jeg har ingen viden. Meget af det jeg laver eller foreslår eller har idéer til, ved jeg ikke hvad hedder selvom der givetvis allerede findes navne for det. Alligevel er jeg i stand til at få idéer, om noget jeg aldrig har læst eller hørt om.

Dermed modbevises dit argument. Mennesker kan sagtens få idéer uden at de nødvendigvis tilføres udefra.
0
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 46
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 492

Indlægaf tjald62 » 22. aug 2016, 09:52

gnostic skrev:
icelady skrev:
gnostic skrev:
Men - hov, vent nu lige lidt: Hvem er det, som sender nordkoreanerne i fangelejr? Hvem angiver hvem? Alle!

Nordkoreanske fangelejre, hele militæret i Nordkorea, er styret af det nordkoreanske folk, eftersom der nærmest er livslang værnepligt i det land.

Nogen skal jo angive nogen, før nogen kommer i fangelejr. Nogen skal jo tage geværet, og affyre skuddet som dræber den dødsdømte. Nogen skal gøre noget. Disse "nogen" er folket.

Vagterne ved grænserne, som skal afskære folket fra at flygte - er almindelige værnepligtige.

Hvis folket valgte at vende sig imod deres leder, ville han være fortabt. Det tager sådan ca. 1 sekund at dræbe den satan.

- men ingen gør det!

Problemet er, at folket lader sig hjernevaske, og lader være med at stille kritiske spørgsmålstegn inde i deres hoveder. Hele verdens befolkning er gruppemennesker. Dvs. de lever og ånder for deres gruppe.

Se bare alt det postyr der er med OL. Jeg er ret uinteresseret i OL, men det virker som et godt eksempel på, at noget så LIGEGYLDIGT som om hvorvidt det ene eller det andet land har vundet et skide boldspil, kan få folk til at følge så meget med, og nogen ligefrem ryge i totterne på hinanden.

Det er fordi folket er styret af gruppemekanismer og den gruppemekanisme er roden til _ALT_ ondskab i denne verden!

Hvis folk bestod af rendyrkede individer, ville vi ikke have krig. Så ville der ikke være værnepligtige til at udkæmpe krigene. Der ville være slåskampe, javist, men ingen krige. Ingen fangelejre. Ingen torturfængsler.

Det er ganske enkelt alt for forsimplet, Gnostic.

Ja, de er hjernevasket. Hvor vil du have de skal få information om, hvordan et liv/samfund også kan være? At et land kan være demokratisk?

At tænke selv. Før Den Franske Revolution i 1789 var dén type demokrati som man kendte det i de efterfølgende år i 1790'erne's Frankrig (som dog på ingen måde mindede om de moderne demokratier, men dog alligevel bemærkelsesværdigt) utænkeligt. Altså, utænkeligt for de brede folkemasser som ikke ville tænke selv.

Hvordan kan man tænke anderledes/selv når man ikke ved andet og der er faktisk ikke noget internet for den almindelige borger, men kun for eliten ??

Mennesker er underlige ja, men at postulere at de lader andre tænke for er er nonsens. Jeg er et selvstændig tænkende individ og overholder de love og regler det er lavet i det her land, men der ud over så tænker jeg satme selv og lader ikke andre gøre set.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 22. aug 2016, 10:00

gnostic skrev:
Man kan stadig godt selv få en idé til hvordan samfundet skal indrettes eller om hvordan så meget andet skal være. Jeg har da vilde idéer om alt fra himmel til jord, fra samfund til meget andet. Jeg har ingen uddannelse. Jeg har ingen viden. Meget af det jeg laver eller foreslår eller har idéer til, ved jeg ikke hvad hedder selvom der givetvis allerede findes navne for det. Alligevel er jeg i stand til at få idéer, om noget jeg aldrig har læst eller hørt om.

Dermed modbevises dit argument. Mennesker kan sagtens få idéer uden at de nødvendigvis tilføres udefra.

Du har ikke modbevist noget som helst, for du glemmer at du har levet i et frit land, hvor du bevidst eller ubevidst har fået en masse oplysninger om, hvordan et samfund kan være. Havde du ikke fået de input er det langt fra sikkert, du havde fået ideer.

Disse folk har levet og lever isoleret samfundsmæssigt; det har du aldrig gjort. Dér er forskellen.
5
....

Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 22. aug 2016, 10:33

gnostic skrev:
Selvom man ikke ved hvad demokrati er, eller at det ord overhovedet eksisterer, kan man sagtens have en idé om at folket skal bestemme, istedet for én diktator.

Det kræver ingen oplysning. Det kræver ingen uddannelse. Det kræver ingen viden. Det kræver kun en idé.
Hvis du nu satte dig ind i de faktiske forhold som gør at det Nordkoreanske regime stadig sidder på magten, ville du forstå hvorfor folket ikke bare gør oprør.
Den Nordkoreanske sikkerhedstjeneste er ekstrem aktiv og neutraliserer alle modstandere, før de kan nå at organisere sig. og hvis alle modstandere, bliver fængslet eller slået ihjel før de når at organisere sig., sidder regimet trygt. Regimer der formår at bevare magten år efter år, er dem hvor der aktivt arbejdes med at identificere oprørere, før de bliver en trussel.
En anden faktor er, at regimet opfattes som legitimt. Her er en rigtig god artikel som forklarer det meget bedre end jeg..

http://raeson.dk/2014/analyse-derfor-fo ... nordkorea/
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 22. aug 2016, 12:22

gnostic skrev:
Rapfisk skrev:Du får det til at lyde som om, "den højeste oplysning" er tilgængelig for alle, hvis man bare ønsker det. Det er ikke rigtigt. Man skal have evnerne, og den viden skal være tilgængelig for én.

Jeg synes virkelig det er usympatisk at sige at det er deres egen skyld, at nordkoreanerne lever i verdens mest lukkede og undertrykte samfund..

Så må du også mene at syge og arbejdsløse bare skal tage sig sammen, så skal de nok blive raske og få et job. Det synspunkt mener jeg faktisk er mere sympatisk end det duæ lægger for dagen..
5
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 12:24

Jasmin skrev:
gnostic skrev:

Hvis du nu satte dig ind i de faktiske forhold som gør at det Nordkoreanske regime stadig sidder på magten, ville du forstå hvorfor folket ikke bare gør oprør.
Den Nordkoreanske sikkerhedstjeneste er ekstrem aktiv og neutraliserer alle modstandere, før de kan nå at organisere sig. og hvis alle modstandere, bliver fængslet eller slået ihjel før de når at organisere sig., sidder regimet trygt. Regimer der formår at bevare magten år efter år, er dem hvor der aktivt arbejdes med at identificere oprørere, før de bliver en trussel.
En anden faktor er, at regimet opfattes som legitimt. Her er en rigtig god artikel som forklarer det meget bedre end jeg..

http://raeson.dk/2014/analyse-derfor-fo ... nordkorea/

Det er jeg skam klar over. Jeg påpeger bare, at den sikkerhedstjeneste bla. består i det samme som Stasi benyttede sig af i Østtyskland:

Folkets vilje til at angive deres egne.

Ergo er folket deres egen værste fjende, ikke magtapparatet.

Magtapparatet udgør måske 300, måske 1000. Men befolkningen er immervæk på flere millioner.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 12:27

Tux skrev:
gnostic skrev:

Jeg synes virkelig det er usympatisk at sige at det er deres egen skyld, at nordkoreanerne lever i verdens mest lukkede og undertrykte samfund..

Så må du også mene at syge og arbejdsløse bare skal tage sig sammen, så skal de nok blive raske og få et job. Det synspunkt mener jeg faktisk er mere sympatisk end det duæ lægger for dagen..

Jeg siger ikke at de uskyldige i Nordkorea selv er skyld i de er havnet dér. Det er forfærdeligt for dem, helt klart, men jeg vil først og fremmest lægge skylden på deres egne familier som opdrager deres børn til at være tro mod systemet, og jeg påpeger, at de kan da bare lade være med at angive egne familiemedlemmer.

Dér kunne nordkoreanerne passende starte. Så kan vi tage magtforholdet og den diskussion bagefter. Men faktum er, at det er folket selv som påfører sit eget folk et lorteliv. De gør de ikke bare i Nordkorea, men alle steder i verden.

Se bare diskussionen om netop syge og arbejdsløse, hvor det er FOLKET som lægger dem for had - ikke bare eliten. Eliten står måske for 1 % af hetzen, mens den resterende del af befolkningen står for resten.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 13:00

tjald62 skrev:Hvordan kan man tænke anderledes/selv når man ikke ved andet og der er faktisk ikke noget internet for den almindelige borger, men kun for eliten ??

Nu taler jeg på vegne af mig selv, men for mig tager de ca. 1 mikrosekund at få en idé om ét eller andet, uagtet om jeg har hørt om det eller ej.

Jeg går naturligvis ud fra at alle andre også kan tænke selv og selv få idéer. De lader bare være, af uransaglige årsager.

Idéen om folkestyre ligger iøvrigt lige for. Ligesom 2+2 = 4. Der behøves ikke meget tankevirksomhed for at få den idé, at man gerne vil have folkestyre, hvis man er en del af den jævne befolkning.

Der behøves ikke internet, til at få en idé. Der behøves kun internet, for at sprede idéerne. Men selv at få idéen kræves intet andet end en tænkende hjerne.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 22. aug 2016, 13:29

Jeg var engang til et foredrag om livet i det forhenværende DDR.
Det var en kvinde som blev født i 1946 og levede under styret frem til muren faldt.
Verden er slet ikke så simpel.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 13:41

Jasmin skrev:Jeg var engang til et foredrag om livet i det forhenværende DDR.
Det var en kvinde som blev født i 1946 og levede under styret frem til muren faldt.
Verden er slet ikke så simpel.

Du misser pointen. Det her handler ikke om Nordkorea eller DDR. Det handler om, hvorvidt gruppementalitet er skyld i al slags ondskab, hvortil jeg bruger eksempler fra Nordkorea og DDR.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 22. aug 2016, 13:45

Og du misser stadig den pointe, at folk fra DDR eller Nordkorea var/er under et massivt pres. De risikerer deres eget og deres næres liv, for noget de ikke kan være sikre på kan gennemføres.

Det kan godt ske du ville kunne gøre det, men det er langt fra alle der kan.
2
....

gnostic

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 14:49

icelady skrev:Og du misser stadig den pointe, at folk fra DDR eller Nordkorea var/er under et massivt pres. De risikerer deres eget og deres næres liv, for noget de ikke kan være sikre på kan gennemføres.

Det kan godt ske du ville kunne gøre det, men det er langt fra alle der kan.

- og dermed er der endnu større grund til, at nordkoreanerne burde holde bedre sammen på deres familier og venner, og lade være med at være stikkere hele bundtet.

En person som stikker sine egne, for en "højere sag" som er decideret ondskabsfuld, er et ondskabsfuldt menneske helt dybt inde i sig, og i al sit væsen og i al sin natur. Intet godt kan komme fra sådan afskum.

Enhver nordkoreaner som stikker et familiemedlem til styret, for at have tænkt "kætteriske tanker" er i al sit væsen og i hele sin natur, en ondskabsfuld djævel.

Det er naturligvis noget andet hvis de tortureres til at sige det, fordi styret er på sporet af noget. Tortur kan kun de stærkeste modstå, men decideret uopfordret fortælle regimet "hey, nu skal i høre, min onkel her han siger at Kim Jung Un er en nar. Han bor på den og den adresse i Pyongyang. Kan jeg forvente en hædersmedalje for mit angiveri?" - er modbydeligt, og er direkte ondskabsfuldt!

- desværre er det mit indtryk, ud fra de dokumentarer jeg har set om Nordkorea, og det jeg har læst om styret, at de fleste nordkoreanere ville gøre.

EDIT: Et eller andet siger mig, at dette indlæg er baseret forkert...
0

Tilbage til "Livets forhold"