Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2571

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf LaScrooge » 12. aug 2016, 10:30

Rakel skrev:
gnostic skrev:
morjanne76 skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor du er så optaget af ondskab. Hvad får du ud af det?

Fordi jeg ser den alle vegne, og det bliver kun værre. Jeg forsøger at gøre opmærksom på den stigende ondskab i verden, med det formål at få folk til at stoppe med det.

Kan du dokumentere, at ondskab er blevet værrere (end hvornår) eller er det en subjektiv opfattelse?

Hvordan skulle man kunne dokumentere det og er det en forudsætning for at diskutere emnet? Selvfølgelig er det subjektivt. Jeg ved godt at Gnostic har nogle problemer, men jeg ser også virkelig mange bekymrende tendenser i verden. Ikke decideret ondskab, men den tankeløshed, den fremmed- og andetgørelse som fx Hannah Ahrendt beskrev som forudsætninger for 2. verdenskrigs menneskeudryddelser, ser jeg gry, både herhjemme og på verdensplan. Den ligegyldighed og hårdhed overfor andre mennesker hvor intet undskylder noget og hvor man ikke kan rumme at andre ikke er som een selv, den mangel på forståelse og indlevelse der fx får folk til at sige, at arbejdsløse må tage sig sammen og flytte efter jobbene, fx, at intet undskylder arbejdsløshed, at man skal yde hvad man kan, også selvom det er 30 minutter om ugen og man skal medbringe sin seng... Den gryende sindelagkrontrol. Alt sammen er bekymrende tendenser og det er ikke en hemmelighed, at det findes verden over. Men det uhyggelige er, at det findes i højtudviklede samfund som vores, hvor vi burde have forudsætningerne for at forhindre en gentagelse af tidligere tiders gru.

Jeg tror folk herinde generelt er uvillige til at diskutere Gnostics ideer fordi de tror at de puster til et forvrænget verdensbillede. Men helt at benægte at de tendenser findes, tænker jeg det kun gør værre for Gnostic, fordi det er en bevidst forkert spejling. Det er som at stå og pege på et træ og spørge "Ser I det træ? Synes I ikke det har mistet nogle af bladene på den ene side" og alle så nægter at træet overhovedet er der. "Træet er kun i dit hoved" "Hvorfor er du så interesseret i træer?!" I det mindste kan man da medgive at træet findes, så ingen skal føle at de befinder sig i et sindssygt parallelunivers.
12
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 46
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 492

Indlægaf tjald62 » 12. aug 2016, 11:15

LaScrooge skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
morjanne76 skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor du er så optaget af ondskab. Hvad får du ud af det?

Fordi jeg ser den alle vegne, og det bliver kun værre. Jeg forsøger at gøre opmærksom på den stigende ondskab i verden, med det formål at få folk til at stoppe med det.

Kan du dokumentere, at ondskab er blevet værrere (end hvornår) eller er det en subjektiv opfattelse?

Hvordan skulle man kunne dokumentere det og er det en forudsætning for at diskutere emnet? Selvfølgelig er det subjektivt. Jeg ved godt at Gnostic har nogle problemer, men jeg ser også virkelig mange bekymrende tendenser i verden. Ikke decideret ondskab, men den tankeløshed, den fremmed- og andetgørelse som fx Hannah Ahrendt beskrev som forudsætninger for 2. verdenskrigs menneskeudryddelser, ser jeg gry, både herhjemme og på verdensplan. Den ligegyldighed og hårdhed overfor andre mennesker hvor intet undskylder noget og hvor man ikke kan rumme at andre ikke er som een selv, den mangel på forståelse og indlevelse der fx får folk til at sige, at arbejdsløse må tage sig sammen og flytte efter jobbene, fx, at intet undskylder arbejdsløshed, at man skal yde hvad man kan, også selvom det er 30 minutter om ugen og man skal medbringe sin seng... Den gryende sindelagkrontrol. Alt sammen er bekymrende tendenser og det er ikke en hemmelighed, at det findes verden over. Men det uhyggelige er, at det findes i højtudviklede samfund som vores, hvor vi burde have forudsætningerne for at forhindre en gentagelse af tidligere tiders gru.

Jeg tror folk herinde generelt er uvillige til at diskutere Gnostics ideer fordi de tror at de puster til et forvrænget verdensbillede. Men helt at benægte at de tendenser findes, tænker jeg det kun gør værre for Gnostic, fordi det er en bevidst forkert spejling. Det er som at stå og pege på et træ og spørge "Ser I det træ? Synes I ikke det har mistet nogle af bladene på den ene side" og alle så nægter at træet overhovedet er der. "Træet er kun i dit hoved" "Hvorfor er du så interesseret i træer?!" I det mindste kan man da medgive at træet findes, så ingen skal føle at de befinder sig i et sindssygt parallelunivers.

Tror mere at folk er uvillige til at diskutere det med gnostic fordi han ser det som sort eller hvidt, men faktisk så er det nuanceret det billede om der findes onde mennesker eller ikke. Og jeg syntes at det har du beskrevet meget godt i dit forrige indlæg :)
1
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2571

Indlægaf LaScrooge » 12. aug 2016, 11:26

tjald62 skrev:
Tror mere at folk er uvillige til at diskutere det med gnostic fordi han ser det som sort eller hvidt, men faktisk så er det nuanceret det billede om der findes onde mennesker eller ikke. Og jeg syntes at det har du beskrevet meget godt i dit forrige indlæg :)

Tak :) Jo, selvfølgelig er det nuanceret, men nogle af svarene i denne tråd afviser helt, at det dels er relevant at diskutere hvad ondskab er og afviser at der findes ondskab - man beder endda om dokumentation for det. På trods af at det er helt indlysende, at nogle af de tendenser, Gnostic skriver om, faktisk findes. Så kan det godt være, at de forklaringer, Gnostic har på det, er langhårede for de fleste, men helt at nægte? - det synes jeg er lidt ondt, for det er lidt det samme som at påstå at træet slet ikke findes og det gør det jo. Så synes jeg faktisk det er bedre at lade være med at svare.
3
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 818
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8463
Kontakt:

Indlægaf Ado » 12. aug 2016, 12:29

Ja, det mener jeg helt klart der gør. Det kan godt være, at nogle mennesker har en masse teorier, som kan erstatte ondskab med en anden "egenskab", men i min verden er Breivik, Lundin, Dahmer, Bundy, terrorister, Himmler, Kim Il Sung og Hitler rendyrket ondskab. Blot for at nævne nogle få.
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
paint
Kort karma: 98
Likede indlæg: 2412

Indlægaf paint » 12. aug 2016, 14:12

LaScrooge skrev:
tjald62 skrev:

Tak :) Jo, selvfølgelig er det nuanceret, men nogle af svarene i denne tråd afviser helt, at det dels er relevant at diskutere hvad ondskab er og afviser at der findes ondskab - man beder endda om dokumentation for det. På trods af at det er helt indlysende, at nogle af de tendenser, Gnostic skriver om, faktisk findes. Så kan det godt være, at de forklaringer, Gnostic har på det, er langhårede for de fleste, men helt at nægte? - det synes jeg er lidt ondt, for det er lidt det samme som at påstå at træet slet ikke findes og det gør det jo. Så synes jeg faktisk det er bedre at lade være med at svare.

Jeg ser også de tendenser og tænker også over dem. Det gør alle vel, i ét eller andet omfang. Jeg har da også, i flere omgange, givet gnostic ret i hans observationer (på den anden debat) – altså i tendenserne, som er uhyggelige.
Men derfra og til at hoppe med på vognen om, at alle mennesker er født onde og ikke laver andet end ondt, er der et stykke vej.

For mig, er det et socialt/politisk samfundsproblem, på globalt plan, formentlig afstedkommet af en voldsom fremvoksende neo-liberalisme, hvor ALT skal gøres op i penge, overskud og profit. Men det er jo ikke noget nyt, som lige er dukket op. Fænomenet stikker sit grimme fjæs frem, når forholdene er til det – i ny og næ, i historien. Og forholdene er til det, i særlig grad lige nu.

Men tag fx Ayn Rand og hendes bog 'Atlas Shrugged ' ('Og verden skælvede'), som vist er fra 1950erne. Dagbladet Information, har betegnet hendes tanker, som 'Et manifest for psykopater'
https://www.information.dk/kultur/2012/ ... psykopater

Men er det ondskab, et sygt (småpsykopatisk) samfundssyn eller et psykopatisk menneskesyn? Det er svært, helt klart at konkludere. Begrebet 'ondskab' (i sig selv), er meget snævert defineret, så snævert at det kan være svært af diskutere.
Men er Lars Sejer fra Saxo Bank ' ond' eller er han ultraliberalist og er dette i sig selv ondskabsfuldt? Han har i hvert fald, fået bogen genoptrykt og uddelt den med rund hånd, til alle sine medarbejdere. Et par stykket fra Tænketanken 'Cepos', har endda offentligt (i Deadline) forsvaret dette samfundssyn, ud fra nogle økonomiske betragtninger (jeg troede ganske vist at det var løgn, da jeg hørte det). Men dette opfatter jeg ikke som værende intentionelt ondt, men mere 'forskruet' og vanvittigt.

For gnostic, forekommer spørgsmålet mere at være af eksistentiel art, hvilket er i en helt anden boldgade end fx mit eget mere samfundsprægede syn på det. Når gnostic. Kører frem med sin 'alle er onde' agenda, lyder det mere som den onde Kejser i Star Wars og når han så kobler Gud og religion ind i diskussionen, så er det måske at de fleste står af.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 12. aug 2016, 14:55

paint skrev:Men tag fx Ayn Rand og hendes bog 'Atlas Shrugged ' ('Og verden skælvede'), som vist er fra 1950erne. Dagbladet Information, har betegnet hendes tanker, som 'Et manifest for psykopater'

Men er det ondskab, et sygt (småpsykopatisk) samfundssyn eller et psykopatisk menneskesyn? Det er svært, helt klart at konkludere. Begrebet 'ondskab' (i sig selv), er meget snævert defineret, så snævert at det kan være svært af diskutere.
Men er Lars Sejer fra Saxo Bank ' ond' eller er han ultraliberalist og er dette i sig selv ondskabsfuldt? Han har i hvert fald, fået bogen genoptrykt og uddelt den med rund hånd, til alle sine medarbejdere. Et par stykket fra Tænketanken 'Cepos', har endda offentligt (i Deadline) forsvaret dette samfundssyn, ud fra nogle økonomiske betragtninger (jeg troede ganske vist at det var løgn, da jeg hørte det). Men dette opfatter jeg ikke som værende intentionelt ondt, men mere 'forskruet' og vanvittigt.

Til det markerede:

Du tager noget så grueligt fejl. Mennesker er hverken forskruede eller vanvittige. Donald Trump f.eks. er hverken idiot eller sindssyg. Donald Trump er snu som bare fanden! Trump lyver, han siger ikke de falske postulater fordi han er dum/ikke ved bedre, men fordi han tror det gavner hans sag, og hvis han kan få folket med på den, så er det bare perfekt for ham.

Fælles for ultraliberalisterne, konservative, reaktionære osv. osv. er at de ved hvad de gør, og de gør det fordi de synes det er sjovt at pine andre mennesker. At pine andre mennesker på et samfundsmæssigt plan er for dem det ultimative mål.

De findes skam også på venstrefløjen, de typer. Se på Nordkorea. Det er ikke fordi Nordkoreas ledelse er dumme, vanvittige eller lign. men fordi de kan li' at se sit folk lide nød.

Målet er det samme, men midlerne (den økonomiske politik) er forskellig. Men resultatet er lidelse, og det er dét man vil opnå.

Jeg så en dokumentar på DR igår aftes som fik mig til at skrive tråden her. Den omhandlede dødsstraf, og her fortalte de at trods pinefulde henrettelser, fortsætter de med det - til trods for at alle læger både kan forudse smerten - og bødlerne senere står frem og fortæller at "ja, fangen vred sig i smerte".

Dommeren i højesteret slog fast, at henrettelsesmidlet var i strid med loven om at man ikke må lide en smertefuld grusom død, men blev stemt ned af et flertal af lægdommere.

Den dømte, som fik sin sag for højesteret, men som tabte, sagde hans sidste ord:

"My body is on fire!"

I Californien har befolkningen ligeledes nedstemt et forslag om at afskaffe dødsstraffen. Folket vil beholde den.

Derfor konkluderer jeg, at det her ikke er noget som et fåtal af "sindssyge rablende galninge" går ind for. Nej, psykopati er mere normen, og ikke-psykopater er en sjælden vare blandt menneskeheden.

DERFOR hader jeg (mange) mennesker!
Senest rettet af gnostic 12. aug 2016, 18:22, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 12. aug 2016, 15:21

Jeg tror ikke folk bliver født onde, men jeg tror, at individet kan udvikle sig til noget, som nogle ville kategorisere som værende et ondt individ. Men det er svært at sige. Fordi hvornår er man er syg og hvornår er man ond? Er syge mennesker onde, blot fordi de gør onde gerninger.....?? Ja, jeg ved det ikke.

Jeg personligt ville nødig kalde folk onde, men snarere deres gerninger, som kan være ondskabsfulde etc.
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 98
Likede indlæg: 2412

Indlægaf paint » 12. aug 2016, 15:52

gnostic skrev:
paint skrev:Men tag fx Ayn Rand og hendes bog 'Atlas Shrugged ' ('Og verden skælvede'), som vist er fra 1950erne. Dagbladet Information, har betegnet hendes tanker, som 'Et manifest for psykopater'

[...]
Målet er det samme, men midlerne (den økonomiske politik) er forskellig. Men resultatet er lidelse, og det er dét man vil opnå.

Du sammenblander 'mål' og 'midler' og får noget småparanoidt ud af det.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Indlægaf BlueBunny » 12. aug 2016, 16:26

Jeg synes ondskab er et sjældent fænomen.

At ikke mange vil give sig i kast med at diskutere emnet, tror jeg bla skyldes at det er nuanceret og måske kræver en længere debat.

Jeg tror at flere tænker som mig, at der ikke er plads til nuancerne her, og såfremt de endelig ville tone frem, så vil tråden få en karakter hvor den låses eller slettes. Det er min erfaring med TSs tråde.
2
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Indlægaf Tux » 12. aug 2016, 17:11

gnostic skrev:
Fælles for ultraliberalisterne, konservative, reaktionære osv. osv. er at de ved hvad de gør, og de gør det fordi de synes det er sjovt at pine andre mennesker. At pine andre mennesker på et samfundsmæssigt plan er for dem det ultimative mål.

Jeg så en dokumentar på DR igår aftes som fik mig til at skrive tråden her. Den omhandlede dødsstraf, og her fortalte de at trods pinefulde henrettelser, fortsætter de med det - til trods for at alle læger både kan forudse smerten - og bødlerne senere står frem og fortæller at "ja, fangen vred sig i smerte".

Og her er der folk falder af Gnostic,

For mig virker der langt ude at tro, at målet virkelig er at mennesker skal lide. At opnå noget har altid uheldige konsekvenser, sådan er det bare.

Man kan så diskutere om det man opnår ved en given politik er de uheldige konsekvenser værd, hvilket så er hvad man gør i politik, de uheldige konsekvenser tror jeg simpelthen ikke nogen ser som målet i sig selv..
3
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 46
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 492

Indlægaf tjald62 » 12. aug 2016, 18:41

LaScrooge skrev:
tjald62 skrev:

Jeg giver dig fuldstændig ret, men det folk stejler over er at gnostic kun ser det som enten sort eller hvidt og ikke vil se at der er nuancer.

Gennerelt tror jeg at mennesker er gode, men at man kan have genetisk fejl eller man er blevet misrøget som barn som gør at man gør noget ondt og ikke kan se at det er galt.
2
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2016, 18:42

LaScrooge skrev:Jeg er enig med dig i, Gnostic, at ondskab forudsætter en intention om at gøre andre ondt. Der kan findes konsekvenser af handlinger som gør andre ondt, men hvis intentionen ikke er at det skal gøre ondt, vil jeg heller ikke mene, at handlingen eller personen er ond.

Hvad er så definitionen på at gøre nogen ondt?
eller rettere hvad er "ondt" ?

Der mangler en generelt begrebsmæssig definition på ondskab samt handlinger - hvis man ikke kan definere dem, så kan man heller ikke udtale eller diskutere dem.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2016, 18:46

Ado skrev:Ja, det mener jeg helt klart der gør. Det kan godt være, at nogle mennesker har en masse teorier, som kan erstatte ondskab med en anden "egenskab", men i min verden er Breivik, Lundin, Dahmer, Bundy, terrorister, Himmler, Kim Il Sung og Hitler rendyrket ondskab. Blot for at nævne nogle få.

Men det er personer og ikke ondskab.
De personer du nævner er meget forskellige og deres baggrund for det (du så slet ikke engang kan relatere til eller definere som ondskab), er slet og ret persontbårent.

Er der HITLER...som 3 årig der er ond...
Eller er det hans handlinger der er onde.
1
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 818
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8463
Kontakt:

Indlægaf Ado » 12. aug 2016, 18:57

Bimmerdyret skrev:
Ado skrev:Ja, det mener jeg helt klart der gør. Det kan godt være, at nogle mennesker har en masse teorier, som kan erstatte ondskab med en anden "egenskab", men i min verden er Breivik, Lundin, Dahmer, Bundy, terrorister, Himmler, Kim Il Sung og Hitler rendyrket ondskab. Blot for at nævne nogle få.

Men det er personer og ikke ondskab.
De personer du nævner er meget forskellige og deres baggrund for det (du så slet ikke engang kan relatere til eller definere som ondskab), er slet og ret persontbårent.

Er der HITLER...som 3 årig der er ond...
Eller er det hans handlinger der er onde.

Jeg havde forventet sådan et svar, men min mening er stadig den samme. Folk, der kan udføre så grumme handlinger, er onde.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4303

Indlægaf Flora » 12. aug 2016, 19:09

Man kan vel også godt blive ond selvom man ikke nødvendigvis var det fra fødslen. Jeg er enig med Ado i at Hitler var ond da han gassede 6 mio jøder uanset at han muligvis var åh så nuttet da han var 3 år gammel. Tilsvarende med Breivik, Lundin osv.
1
Debattens sødeste :engel:

Tilbage til "Livets forhold"