Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 811
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8338
Kontakt:

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf Ado » 12. aug 2016, 19:27

Nå ja og idioten i Nice i lastbilen. Han var også ond. Der er ikke andre ord, der dækker, når der er tale om et menneske, der sætter sig ind i en lastbil og trykker speederen i bund og pløjer direkte ind i en flok mennekser og tilmed drejer rattet for at ramme så mange, som muligt.
5
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 12. aug 2016, 19:32

Bimmerdyret skrev:
Ado skrev:Ja, det mener jeg helt klart der gør. Det kan godt være, at nogle mennesker har en masse teorier, som kan erstatte ondskab med en anden "egenskab", men i min verden er Breivik, Lundin, Dahmer, Bundy, terrorister, Himmler, Kim Il Sung og Hitler rendyrket ondskab. Blot for at nævne nogle få.

Men det er personer og ikke ondskab.
De personer du nævner er meget forskellige og deres baggrund for det (du så slet ikke engang kan relatere til eller definere som ondskab), er slet og ret persontbårent.

Er der HITLER...som 3 årig der er ond...
Eller er det hans handlinger der er onde.

Man kan vel godt sige personen Hitler senere var ond uden nødvendigvis at sige at Hitler var ond som 3 årig. Det er to forskellige ting, synes jeg.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 777

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2016, 19:40

Ado skrev:
Bimmerdyret skrev:
Ado skrev:Ja, det mener jeg helt klart der gør. Det kan godt være, at nogle mennesker har en masse teorier, som kan erstatte ondskab med en anden "egenskab", men i min verden er Breivik, Lundin, Dahmer, Bundy, terrorister, Himmler, Kim Il Sung og Hitler rendyrket ondskab. Blot for at nævne nogle få.

De personer du nævner er meget forskellige og deres baggrund for det (du så slet ikke engang kan relatere til eller definere som ondskab), er slet og ret persontbårent.

Jeg havde forventet sådan et svar, men min mening er stadig den samme. Folk, der kan udføre så grumme handlinger, er onde.

Hvilket så er din holdning/argument at det er handlinger der er det afgørende.
Så rent religiøst så vil du mene at GUD er ond grundet: syndfloden, osv osv....
Og et offer, der reagerer/handler som resultat af den grusomhed det har været udsat for er bare -ond.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2016, 19:43

ShuruQ skrev:
Bimmerdyret skrev:

Man kan vel godt sige personen Hitler senere var ond uden nødvendigvis at sige at Hitler var ond som 3 årig. Det er to forskellige ting, synes jeg.

Ja. så kan man da konkludere at man ikke er født ond.
Men er man født, hvad er man så født som?
HVis HITLER er ond, så kan det jo jf ovenfor ikke være fødsel der er afgørende, men noget andet.
Ergo..det er ikke handlinger?
0
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 12. aug 2016, 19:50

Bimmerdyret skrev:
Ado skrev:
Bimmerdyret skrev:

Jeg havde forventet sådan et svar, men min mening er stadig den samme. Folk, der kan udføre så grumme handlinger, er onde.

Hvilket så er din holdning/argument at det er handlinger der er det afgørende.
Så rent religiøst så vil du mene at GUD er ond grundet: syndfloden, osv osv....
Og et offer, der reagerer/handler som resultat af den grusomhed det har været udsat for er bare -ond.

Du vil bare vildt gerne køre diskussionen ud i det ekstreme? For sidste gang: Det kræver ondskab i et menneske at kunne udføre en ond handling.´Det er meget simpelt.

Og nej, du kan ikke få mig til at ændre mening.
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9186

Indlægaf Fru Sunshine » 12. aug 2016, 20:01

Selvfølgelig findes der onde mennesker. Jeg begriber ikke, at nogen overhovedet forsøger at benægte det med underlige argumenter.

Hvorfor de er blevet det, er for så vidt ligegyldigt for mig at se, og at det sandsynligvis er forskruede hjerner, der udlever ondskaben er egentlig heller ikke relevant.
En som Breivik er ond, og så er jeg pænt ligeglad med, hvordan han var som 3-årig.

Og hånden på hjertet kan ikke mange af os sige os fri for at have en småled side. Det er den, der får os til at sidde og gnække i skjul, når det går dem vi ikke kan lide mindre godt, og som gør os irriterede hvis det går dem lidt for godt.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2016, 22:25

Flora skrev:Man kan vel også godt blive ond selvom man ikke nødvendigvis var det fra fødslen. Jeg er enig med Ado i at Hitler v
ar ond da han gassede 6 mio jøder uanset at han muligvis var åh så nuttet da han var 3 år gammel. Tilsvarende med Breivik, Lundin osv.

Men nu VAR det jo så ikke Hitler der personligt gassede jøderne.
Dem, der lagde strategi osv. er vel dem, man skal se på lige i den sammenhæng.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 388
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3843

Indlægaf Delfin » 12. aug 2016, 23:34

]Når Rudolf Höss, kommandant i Auschwitz, havde fri fra arbejdet med at organisere gasningen af jøder i Auswitch, gik han de få meter til sin villa lige udenfor lejren, hvor han, efter datterens udsagn, var en kærlig familiemand og far til fem. Var han ond eller god?

Billede
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3406

Indlægaf dgd2007 » 12. aug 2016, 23:44

Jeg hørte en sød (og ret dyb) historie forleden!

En indianerdreng spurgte sin far (eller høvdingen eller medicinmanden, det kan jeg ikke rigtig huske):
"De mennesker, som regner som gode, gør lige pludselig onde ting ... hvordan kan det være? Og er jeg også selv sådan?"
"Der er to ulve i dig - en god ulv og en ond ulv - og de kæmper altid om magten over dig!"
"Gips! Men hvem af dem vinder så?"
"Det gør den, som du fodrer!"
4
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Indlægaf Flora » 13. aug 2016, 07:16

Bimmerdyret skrev:
Flora skrev:Man kan vel også godt blive ond selvom man ikke nødvendigvis var det fra fødslen. Jeg er enig med Ado i at Hitler v
ar ond da han gassede 6 mio jøder uanset at han muligvis var åh så nuttet da han var 3 år gammel. Tilsvarende med Breivik, Lundin osv.

Men nu VAR det jo så ikke Hitler der personligt gassede jøderne.
Dem, der lagde strategi osv. er vel dem, man skal se på lige i den sammenhæng.

Nej, men så gav han ordre til det. Det er sgu da ondskabsfuldt uanset hvordan du vender og drejer det.
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 13. aug 2016, 07:26

Delfin skrev:Når Rudolf Höss, kommandant i Auschwitz, havde fri fra arbejdet med at organisere gasningen af jøder i Auswitch, gik han de få meter til sin villa lige udenfor lejren, hvor han, efter datterens udsagn, var en kærlig familiemand og far til fem. Var han ond eller god?

Det ene udelukker ikke det andet.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Anilara » 13. aug 2016, 07:32

Jeg tror, at de, som udfører onde handlinger, for det meste gør det med et mål for øje, som ikke er ondskab.
Når Hitler gassede folk, Breivik skød unge mennesker, ham i Nice kørte folk ihjel, er jeg af den overbevisning, at de gjorde det, fordi de mente, at det tjene noget godt - og så er det, at ondskab bliver en subjektiv størrelse.
Jeg mener ikke man nødvendigvis er ond, når man udøver onde handlinger, hvis deres mål og intention er at gøre noget "for det gode" (selvom jeg personligt mener de gør noget utilgiveligt og hovedløst).

Og det er så der vi nok grundlæggende er uenige. Du tror målet for de mennesker, er at være ondskaben selv. Jeg tror, at målet og intentionen er noget andet. Muligvis fordi jeg er i benægtelse, hvad ved jeg, men hvem er andre at dømme min holdning om, at onde mennesker ikke findes? Og omvendt kan jeg heller ikke afvise, at de gør. Vi er simple debattører.
4
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1823

Indlægaf Anilara » 13. aug 2016, 07:35

Det er nok også forskelligt hvornår vi mener, at folk er onde. For mig, kan mennesker sagtens være onde i øjeblikke, men umiddelbart tror jeg ikke at nogen indeholder 100% ondskab overfor alt hele tiden. Når nogen i øjeblikke også kan være gode, kan jeg ikke selv få mig selv til at kalde vedkommende ond, men menneskelig.
1
Brugeravatar
Ado
Kontakt:

Indlægaf Ado » 13. aug 2016, 07:40

Jeg er simpelthen for upædagogisk til at være enig i "at det er handlingen; ikke mennesket, der er ond". Hvis vi tager Bundy som eksempel, så havde han intet andet motiv, end at han elskede at slå ihjel. Det gav ham en personlig tilfredsstillelse.
Hvis det ikke er rendyrket ondskab, så ved jeg sgu egentlig ikke hvad det er.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2341

Indlægaf paint » 13. aug 2016, 08:38

Anilara skrev:Jeg tror, at de, som udfører onde handlinger, for det meste gør det med et mål for øje, som ikke er ondskab.
Når Hitler gassede folk, Breivik skød unge mennesker, ham i Nice kørte folk ihjel, er jeg af den overbevisning, at de gjorde det, fordi de mente, at det tjene noget godt - og så er det, at ondskab bliver en subjektiv størrelse.
Jeg mener ikke man nødvendigvis er ond, når man udøver onde handlinger, hvis deres mål og intention er at gøre noget "for det gode" (selvom jeg personligt mener de gør noget utilgiveligt og hovedløst).

Og det er så der vi nok grundlæggende er uenige. Du tror målet for de mennesker, er at være ondskaben selv. Jeg tror, at målet og intentionen er noget andet. Muligvis fordi jeg er i benægtelse, hvad ved jeg, men hvem er andre at dømme min holdning om, at onde mennesker ikke findes? Og omvendt kan jeg heller ikke afvise, at de gør. Vi er simple debattører.

Enig. Mange ondskabsfulde handlinger, er blevet begået efter devisen; 'Målet helliger midlet'. Dvs. i personens subjektive og forskruede opfattelse, kan 'midlet' (de onde handlinger) retfærdiggøres ved at de tjener, et for personen at se, godt formål. Handlingerne (de onde) er ikke målet i sig selv.

Hitler, var i alt sit vanvid, overbevist om at hans mission var at frelse verden fra jøderne, som han mente ville overtage verden. Den eneste løsning han kunne se, var at fjerne dem alle samt andre med ikke europæisk 'blod'. Tankegangen var selvfølgelig vanvittig, men den viser at mennesket, skal have én eller anden undskyldning for at foretage sig grusomme ting. Og hér, kan man spørge, hvem de skal have den undskyldning overfor. Svaret er: Sig selv. Samvittigheden og den indre følelse af, hvad der er rigtigt og forkert, skal overtrumfes af et mål , som i Hitlers tilfælde var ovenstående.

I eksperimentelle forsøg med hypnose, har det vist sig at man ikke uden videre kan hypnotisere en person, til at fx begå et mord. Men hvis man, i hypnosen, overbeviser forsøgspersonen om, at det at dræbe en given person, er et gode, fordi vedkommende (der skal myrdes) har tænkt sig at slå en masse uskyldige mennesker ihjel, som forsøgspersonen nu kan redde, ved at slå ham ihjel – så kan det lade sig gøre at få folk til det (under indflydelse af hypnose) – igen, en indre censor, skal overbevises om at man udfører en 'god' handling.
Ham der sad oppe i det amerikanske bombefly, under anden verdenskrig og smed atombomberne ned i hovedet på japanerne, gjorde det ikke, fordi han sad og frydede sig over det. Han gjorde det, fordi han mente at han, ved denne handling, kunne stoppe krigen og dermed forhindre mange millioner sagesløse menneskers død.

Jeg siger ikke, at jeg finder det rigtig, at 'målet helliger midlet' - altså at en ond gerning IKKE er det primære mål, men bare et mindre onde set i forhold til målet. Men ikke desto mindre bruges tanken i alle former for krigsførelse. (sagt meget kort og firkantet)
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen

Tilbage til "Livets forhold"