Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 211
Likede indlæg: 2342

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf Anilara » 13. aug 2016, 10:22

Fru Sunshine skrev:Jeg synes, det er naivt, at man altid forsøger at se det gode i de onde.
Jeg er sgu ligeglad, lm man er en god familiefar, hvis man samtidig gasser jøder på jobbet. Man er stafig ond.

Naivt? Ok, det forstår jeg så slet ikke. Jeg forsøger ikke at forklare noget uforståelig med en tro på at alle er gode, fordi jeg er naiv og tror det bedste om mennesker, men fordi jeg oprigtig er overbevist om, at alle mennesker både indeholder gode og onde elementer, uanset om du så er ligeglad med det.
Jeg benægter jo ikke, at der findes ondskab, men at jeg blot ikke tror, at nogen er udelukkende onde. Og anerkender at andre ikke tror det, uden at kalde dem kynikere.
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1113
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10486

Indlægaf Fru Sunshine » 13. aug 2016, 11:22

Anilara skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes, det er naivt, at man altid forsøger at se det gode i de onde.
Jeg er sgu ligeglad, lm man er en god familiefar, hvis man samtidig gasser jøder på jobbet. Man er stafig ond.

Naivt? Ok, det forstår jeg så slet ikke. Jeg forsøger ikke at forklare noget uforståelig med en tro på at alle er gode, fordi jeg er naiv og tror det bedste om mennesker, men fordi jeg oprigtig er overbevist om, at alle mennesker både indeholder gode og onde elementer, uanset om du så er ligeglad med det.
Jeg benægter jo ikke, at der findes ondskab, men at jeg blot ikke tror, at nogen er udelukkende onde. Og anerkender at andre ikke tror det, uden at kalde dem kynikere.

Du må da godt kalde mig kyniker.
Jeg mener stadig, at hvis de onde handlinger overskygger andre, så er det ondskab.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 13. aug 2016, 11:45

Fru Sunshine skrev:
Anilara skrev:

Jeg mener stadig, at hvis de onde handlinger overskygger andre, så er det ondskab.

Men jeg synes ikke du er kynisk :-D og synes heller ikke jeg er naiv. Jeg forstår fint din holdning :)
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 787
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 7264

Indlægaf Dikus » 13. aug 2016, 11:49

Men hvis man f.eks. Slår ihjel, fordi man finder en tilfredsstillelse ved det - og vi derfor kalder denne type mord for ondskab, men anerkender at det ikke er alle typer mord, der gør en person ond, så siger vi, at ondskaben er knyttet til personens ønske om at maksimere sin lykke. Er det så alle handlinger, dført for at maksimere egen lykke og med negative konsekvenser for andre, som er ondskab?

I så fald er ultraliberale, hvis handlinger går ud her de svage i samfundet, onde. Hvis ikke: Hvad har ændret sig?
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 66
Likede indlæg: 1075

Indlægaf Tux » 13. aug 2016, 12:02

Dikus skrev:Men hvis man f.eks. Slår ihjel, fordi man finder en tilfredsstillelse ved det - og vi derfor kalder denne type mord for ondskab, men anerkender at det ikke er alle typer mord, der gør en person ond, så siger vi, at ondskaben er knyttet til personens ønske om at maksimere sin lykke. Er det så alle handlinger, dført for at maksimere egen lykke og med negative konsekvenser for andre, som er ondskab?

I så fald er ultraliberale, hvis handlinger går ud her de svage i samfundet, onde. Hvis ikke: Hvad har ændret sig?

Hvorfor skulle ultraliberales ønsker for samfundet være for at maksimere egen lykke?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1113
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10486

Indlægaf Fru Sunshine » 13. aug 2016, 12:04

Anilara skrev:
Fru Sunshine skrev:
Anilara skrev:

Men jeg synes ikke du er kynisk :-D og synes heller ikke jeg er naiv. Jeg forstår fint din holdning :)

Jeg synes nu heller ikke, at du er naiv.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 787
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 7264

Indlægaf Dikus » 13. aug 2016, 12:06

Tux skrev:
Dikus skrev:Men hvis man f.eks. Slår ihjel, fordi man finder en tilfredsstillelse ved det - og vi derfor kalder denne type mord for ondskab, men anerkender at det ikke er alle typer mord, der gør en person ond, så siger vi, at ondskaben er knyttet til personens ønske om at maksimere sin lykke. Er det så alle handlinger, dført for at maksimere egen lykke og med negative konsekvenser for andre, som er ondskab?

Hvorfor skulle ultraliberales ønsker for samfundet være for at maksimere egen lykke?

Det ligger i definitionen på ren liberalisme som ideologi.
0
Brugeravatar
Anilara

Indlægaf Anilara » 13. aug 2016, 12:15

Dikus skrev:
Tux skrev:

Men det er jo fordi tanken er, at det så også er for alles bedste at tænke på sig selv.
0
Petrix
Kort karma: 40
Likede indlæg: 275

Indlægaf Petrix » 13. aug 2016, 12:25

ShuruQ skrev:Denne artikel diskuteres der lystigt på inde på BT's Facebook side.

http://www.bt.dk/krimi/mor-efterlod-boe ... dende-baby

Jeg synes det er alarmerende så mange der er ude at stemple den 6 årige dreng som værende ond, ja nogle kalder ham endda djævlen selv. Sagen er dybt tragisk, men det der sker her er at netop fordi det er så tragisk så tænker folk udelukkende med følelserne og glemmer alt der hedder sund fornuft.

Hans handling er måske nok ond, men han er ikke gammel nok til at forstå konceptet eller tænke over konsekvenser før bagefter, hvorfor han reagerer som han gjorde kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke kender familien eller ham, men jeg er simpelthen ikke enig i at man stempler en 6 årig som værende ubetinget ond.

Det er jo en vanvittig tragisk historie.
At stemple et 6 årigt barn som værende ond er vel ligeså tragisk.
Folk burde virkelig tænke sig om, inden de skriver deres kommenterer - det er virkelig kvalmende
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 7882

Indlægaf ShuruQ » 13. aug 2016, 12:31

Petrix skrev:
ShuruQ skrev:Denne artikel diskuteres der lystigt på inde på BT's Facebook side.

Jeg synes det er alarmerende så mange der er ude at stemple den 6 årige dreng som værende ond, ja nogle kalder ham endda djævlen selv. Sagen er dybt tragisk, men det der sker her er at netop fordi det er så tragisk så tænker folk udelukkende med følelserne og glemmer alt der hedder sund fornuft.

Hans handling er måske nok ond, men han er ikke gammel nok til at forstå konceptet eller tænke over konsekvenser før bagefter, hvorfor han reagerer som han gjorde kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke kender familien eller ham, men jeg er simpelthen ikke enig i at man stempler en 6 årig som værende ubetinget ond.

Folk burde virkelig tænke sig om, inden de skriver deres kommenterer - det er virkelig kvalmende

Netop. Der sidder sågar folk og siger han er psykopat, altså hvis ikke han får støtte og kærlighed til at hele igen men for altid skal stigmatiseres så skal han da nok ende med en psykisk diagnose.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg går ud fra at han har oplevet en form for svigt siden han har så voldsom en reaktion, men ansvaret ligger hos den voksne. Hvorom alting er så er det virkelig dybt tragisk.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Petrix
Kort karma: 40
Likede indlæg: 275

Indlægaf Petrix » 13. aug 2016, 13:09

ShuruQ skrev:
Petrix skrev:

Netop. Der sidder sågar folk og siger han er psykopat, altså hvis ikke han får støtte og kærlighed til at hele igen men for altid skal stigmatiseres så skal han da nok ende med en psykisk diagnose.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg går ud fra at han har oplevet en form for svigt siden han har så voldsom en reaktion, men ansvaret ligger hos den voksne. Hvorom alting er så er det virkelig dybt tragisk.

Om barnet har været udsat for svigt ved vi som sagt ikke, men jeg er sikker på, at ethvert menneske kan udføre en uhensigtsmæssig handling uden at personen har været udsat for det éne eller det andet som barn/ung.
Jo yngre mennesket er, desto større er sandsynligheden for at gøre noget dumt.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 66
Likede indlæg: 1075

Indlægaf Tux » 13. aug 2016, 14:01

Dikus skrev:
Tux skrev:

Næ, liberalismen søger maksimering af alles personlige frihed og lykke, ikke kun de liberales...
0
gnostic
Midlertidigt bortvist
Kort karma: 94
Likede indlæg: 243

Indlægaf gnostic » 13. aug 2016, 14:18

Alle (næsten alle) mennesker rummer noget ondt i sig inkl. mig selv. Om de også rummer noget godt, er det store spørgsmål, men det største spørgsmål er ikke om de rummer mere godt end ondt, men om de rummer _markant_ mere godt end ondt.

Jeg vil definere det gode ved fraværet af det onde plus intentioner om at gøre noget godt for andre (hvilket vil sige dét som andre også synes er godt for dem selv).

Efter min "filosofi" kan man på den måde ikke udføre en ond handling, og samtidig påberåbe sig gode intentioner. Er handlingen ond, bliver intentionerne i bedste fald neutraliseret (dvs. går i 0), i værste fald trækker de endnu mere ned i det samlede minus-regnskab for godt/ondt.

For kort at opsummere hvad jeg mener med godt og ondt, så tager jeg udgangspunkt i hvad individet/subjektet, som handlingen går ud over, er dommeren for om det er godt eller ondt. Alligevel mener jeg at kunne sætte det på formel.

F.eks.:

En kage til dig kan være godt, hvis du synes det er godt. Men den samme handling vil for en anden (som f.eks. er på slankekur) være ondt.
Jeg lader det være op til individet at bestemme det gode eller det onde, men jeg kan alligevel lave en generaliseret udtalelse eller formel for hvad der er godt eller ondt:

Variable:

S_f: Forkortelse for Subjektets negative følelse over for en begivenhed, som er et positivt heltal mellem 0 og 10 (10 er værst).
G_i: Forkortelse for Gerningsmandens Intention, dvs. graden af med hvilken vilje man havde tænkt sig at gennemføre handlingen.

Dermed kan vi sætte ligningen:

Ondskab = S_f * G_i

Eksempel:

Et offer for breiviks terrorhandling havde en negativ følelse af begivenheden på Utøya på 10.
Breivik havde en intention på 100 % for terrorhandlingen på Utøya.

Ergo er ondskab = 10 * 100 = 1000 (højeste tal).

Anden eksempel:

Et offer for en bilulykke pga. dårligt vejr, havde en negativ følelse på 10.
Føreren af den modkørende bil, som pga. vejret kørte galt, havde ingen intention, men dog må det tillægges, at han havde en intention om at køre bilen, så intentionen sættes til 1 % i dette tilfælde:

Ondskab = 10 * 1 = 10.

Tredje eksempel:

En fødselar oplever at få en gave, som vedkommende ikke bryder sig om, men som gæsterne troede ville være perfekt (for fødselaren). Men intentionen for at give en gave var 100 %, men ikke en, som ikke passer, hvilket trækker de 100 % fra igen (0)

Ondskab = 10 * 0 = 0.

(disclaimer: det kan godt være at min ligning skal modificeres).
0
JoyNips
Kort karma: 350
Likede indlæg: 4592

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2016, 14:18

ja, hvis man går ind for Erasmus Montanus-logik...
2
JoyNips
Kort karma: 350
Likede indlæg: 4592

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2016, 14:26

Men er et uopdaget forsøg på mord så Ikke ondt, fordi det ikke er lykkedes? Subjektet et lykkeligt uvidende og den negative indvirkning er dermed 0, hvilket giver resultatet 0.

Og siger du så ikke samtidig, at det vellykkede mord Ikke er ondt, fordi subjektet dør og dermed ikke længere kan have negative følelser, hvorfor man må sætte første led til 0, hvilket igen giver resultatet 0?

Din ligning duer ikke.
2

Tilbage til "Livets forhold"