Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf gnostic » 13. aug 2016, 14:18

Alle (næsten alle) mennesker rummer noget ondt i sig inkl. mig selv. Om de også rummer noget godt, er det store spørgsmål, men det største spørgsmål er ikke om de rummer mere godt end ondt, men om de rummer _markant_ mere godt end ondt.

Jeg vil definere det gode ved fraværet af det onde plus intentioner om at gøre noget godt for andre (hvilket vil sige dét som andre også synes er godt for dem selv).

Efter min "filosofi" kan man på den måde ikke udføre en ond handling, og samtidig påberåbe sig gode intentioner. Er handlingen ond, bliver intentionerne i bedste fald neutraliseret (dvs. går i 0), i værste fald trækker de endnu mere ned i det samlede minus-regnskab for godt/ondt.

For kort at opsummere hvad jeg mener med godt og ondt, så tager jeg udgangspunkt i hvad individet/subjektet, som handlingen går ud over, er dommeren for om det er godt eller ondt. Alligevel mener jeg at kunne sætte det på formel.

F.eks.:

En kage til dig kan være godt, hvis du synes det er godt. Men den samme handling vil for en anden (som f.eks. er på slankekur) være ondt.
Jeg lader det være op til individet at bestemme det gode eller det onde, men jeg kan alligevel lave en generaliseret udtalelse eller formel for hvad der er godt eller ondt:

Variable:

S_f: Forkortelse for Subjektets negative følelse over for en begivenhed, som er et positivt heltal mellem 0 og 10 (10 er værst).
G_i: Forkortelse for Gerningsmandens Intention, dvs. graden af med hvilken vilje man havde tænkt sig at gennemføre handlingen.

Dermed kan vi sætte ligningen:

Ondskab = S_f * G_i

Eksempel:

Et offer for breiviks terrorhandling havde en negativ følelse af begivenheden på Utøya på 10.
Breivik havde en intention på 100 % for terrorhandlingen på Utøya.

Ergo er ondskab = 10 * 100 = 1000 (højeste tal).

Anden eksempel:

Et offer for en bilulykke pga. dårligt vejr, havde en negativ følelse på 10.
Føreren af den modkørende bil, som pga. vejret kørte galt, havde ingen intention, men dog må det tillægges, at han havde en intention om at køre bilen, så intentionen sættes til 1 % i dette tilfælde:

Ondskab = 10 * 1 = 10.

Tredje eksempel:

En fødselar oplever at få en gave, som vedkommende ikke bryder sig om, men som gæsterne troede ville være perfekt (for fødselaren). Men intentionen for at give en gave var 100 %, men ikke en, som ikke passer, hvilket trækker de 100 % fra igen (0)

Ondskab = 10 * 0 = 0.

(disclaimer: det kan godt være at min ligning skal modificeres).
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2969

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2016, 14:18

Dikus skrev:Men hvis man f.eks. Slår ihjel, fordi man finder en tilfredsstillelse ved det - og vi derfor kalder denne type mord for ondskab, men anerkender at det ikke er alle typer mord, der gør en person ond, så siger vi, at ondskaben er knyttet til personens ønske om at maksimere sin lykke. Er det så alle handlinger, dført for at maksimere egen lykke og med negative konsekvenser for andre, som er ondskab?

ja, hvis man går ind for Erasmus Montanus-logik...
2
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2969

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2016, 14:26

Men er et uopdaget forsøg på mord så Ikke ondt, fordi det ikke er lykkedes? Subjektet et lykkeligt uvidende og den negative indvirkning er dermed 0, hvilket giver resultatet 0.

Og siger du så ikke samtidig, at det vellykkede mord Ikke er ondt, fordi subjektet dør og dermed ikke længere kan have negative følelser, hvorfor man må sætte første led til 0, hvilket igen giver resultatet 0?

Din ligning duer ikke.
2
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Indlægaf Tux » 13. aug 2016, 14:55

Gnostic, jeg faldt af ved udsagnet om at en kage kan være ond..
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 13. aug 2016, 15:04

JoyNips skrev:
Dikus skrev:Men hvis man f.eks. Slår ihjel, fordi man finder en tilfredsstillelse ved det - og vi derfor kalder denne type mord for ondskab, men anerkender at det ikke er alle typer mord, der gør en person ond, så siger vi, at ondskaben er knyttet til personens ønske om at maksimere sin lykke. Er det så alle handlinger, dført for at maksimere egen lykke og med negative konsekvenser for andre, som er ondskab?

ja, hvis man går ind for Erasmus Montanus-logik...

Næh. Prøv at tegn det. Det er jo netop et af kerneproblemerne i etikken. Og derfor, "ond" bliver kædet sammen med religion og man ellers taler om de rette eller slette handlinger.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 13. aug 2016, 15:05

Tux skrev:
Dikus skrev:
Tux skrev:

I så fald er ultraliberale, hvis handlinger går ud her de svage i samfundet, onde. Hvis ikke: Hvad har ændret sig?

Hvorfor skulle ultraliberales ønsker for samfundet være for at maksimere egen lykke?

Det ligger i definitionen på ren liberalisme som ideologi.

Næ, liberalismen søger maksimering af alles personlige frihed og lykke, ikke kun de liberales...

Og i så fald er alle i den definition onde, hvis de følger den ideologi. (Og man accepterer den forudgående definition, vel at mærke)
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 164
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 13. aug 2016, 15:12

Dikus skrev:
Tux skrev:
Næ, liberalismen søger maksimering af alles personlige frihed og lykke, ikke kun de liberales...

Og i så fald er alle i den definition onde, hvis de følger den ideologi. (Og man accepterer den forudgående definition, vel at mærke)

Nej, for det er ikke hensigten at nogen skal have det elendigt? Andre skal skabe egen lykke, ikke egen ulykke (mener de).
Ellers er alle ideologier jo indeholdende ondskab, da ingen ideologi er optimal for alle.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Indlægaf Tux » 13. aug 2016, 15:31

Dikus skrev:
Tux skrev:
Dikus skrev:
Tux skrev:

I så fald er ultraliberale, hvis handlinger går ud her de svage i samfundet, onde. Hvis ikke: Hvad har ændret sig?

Hvorfor skulle ultraliberales ønsker for samfundet være for at maksimere egen lykke?

Det ligger i definitionen på ren liberalisme som ideologi.

Mej det kan jeg slet ikke følge dig i..
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 13. aug 2016, 15:41

Anilara skrev:
Dikus skrev:
Tux skrev:

Nej, for det er ikke hensigten at nogen skal have det elendigt? Andre skal skabe egen lykke, ikke egen ulykke (mener de).
Ellers er alle ideologier jo indeholdende ondskab, da ingen ideologi er optimal for alle.

Men den hensigt lå ikke i den definition, jeg diskuterer.

Hvis man putter den hensigt ind, bliver spørgsmålet, hvordan du vurderer det kriterie for opfyldt? Hvis det er hensigten, det skal gøre ondt, fordi man bliver stærk af smerte? Alle mord er så ikke ondskab - massemorderen, der myrder for egen fornøjelses skyld, men ikke har som hensigt at gøre ondt?
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 164
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 13. aug 2016, 17:36

Dikus skrev:
Anilara skrev:
Dikus skrev:
Tux skrev:

Men den hensigt lå ikke i den definition, jeg diskuterer.

Hvis man putter den hensigt ind, bliver spørgsmålet, hvordan du vurderer det kriterie for opfyldt? Hvis det er hensigten, det skal gøre ondt, fordi man bliver stærk af smerte? Alle mord er så ikke ondskab - massemorderen, der myrder for egen fornøjelses skyld, men ikke har som hensigt at gøre ondt?

Ja, det er jo så netop min definition. For mig er noget ikke ondskab, hvis ikke ondskaben i sig selv er hensigten. Så er begrebet ondskab noget man bruger, for at begribe en så voldsom handling. Handlingen er ond, men yderst sjældent mennesket. (Men dette viser jo igen at ondskab er subjektivt, og jeg forstår godt andre kan være uenige.) :)
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 13. aug 2016, 17:39

Tux skrev:Gnostic, jeg faldt af ved udsagnet om at en kage kan være ond..

Min logik er skruet således sammen fx. at "alt er lavet af atomer, min jakke er lavet af atomer, ergo er min jakke atomer".
Der er intet "Erasmus Montanus" over den logik. For den er jo rigtig.

Prøv at læse praktisk talt, alle mine indlæg på dén måde. Det er de samme mekanismer der er i spil, når man giver en kage til en velvidende at vedkommende er på slankekur, som at torturere en uskyldig i den elektriske stol.

Bevares, det ene er ondere end den anden. Men det ændrer ikke på ligningen. Ligningen er den samme, så at sige.

At der er stor forskel på om man giver en kage til en person på slankekur, eller om man torturerer en i den elektriske stol, ændrer intet. Absolut intet.

- for de har begge en fællesnævner.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 394
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3895

Indlægaf Delfin » 13. aug 2016, 18:02

Fru Sunshine skrev:Jeg synes, det er naivt, at man altid forsøger at se det gode i de onde.
Jeg er sgu ligeglad, lm man er en god familiefar, hvis man samtidig gasser jøder på jobbet. Man er stafig ond.

Pointen var ikke at se det onde i det gode, men at et menneske kan have begge sider i sig. Der er ikke noget godt ved at gasse jøder.
2
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 5
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 15. aug 2016, 12:42

Netop den tanke, at det onde er noget, som kan identificeres så klart, at det kan opspores og udryddes, er måske er den farligste tanke af alle. Og det var jo netop denne tankegang, som lå bag Breiviks handlinger.

I Breiviks tilfælde står vi over for det, jeg kalder den idealistiske ondskab. Her gør man noget ondt i den tro, at det er godt. Her identificerer man en anden part som ond, og så bekæmper man den andens ondskab som bekræftelse på sin egen godhed. Læser man Breiviks manifest, finder man et ekstremt sigende billede på det mønster.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. aug 2016, 17:13

Peter Post skrev:Netop den tanke, at det onde er noget, som kan identificeres så klart, at det kan opspores og udryddes, er måske er den farligste tanke af alle. Og det var jo netop denne tankegang, som lå bag Breiviks handlinger.

I Breiviks tilfælde står vi over for det, jeg kalder den idealistiske ondskab. Her gør man noget ondt i den tro, at det er godt. Her identificerer man en anden part som ond, og så bekæmper man den andens ondskab som bekræftelse på sin egen godhed. Læser man Breiviks manifest, finder man et ekstremt sigende billede på det mønster.

Med den logik kan man argumentere for, at biler måske er den farligste opfindelse af dem alle. Tænk så mange færdselsulykker. Eller våben. For ikke at tale om alt muligt andet som også er farligt.

At noget bliver misbrugt betyder jo ikke at det er farligt i alle henseender. Det handler i høj grad om hvordan man bruger det, ikke _at_ man bruger det.
0
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 5
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 16. aug 2016, 05:52

gnostic skrev:
Peter Post skrev:Netop den tanke, at det onde er noget, som kan identificeres så klart, at det kan opspores og udryddes, er måske er den farligste tanke af alle. Og det var jo netop denne tankegang, som lå bag Breiviks handlinger.

Med den logik kan man argumentere for, at biler måske er den farligste opfindelse af dem alle. Tænk så mange færdselsulykker. Eller våben. For ikke at tale om alt muligt andet som også er farligt.

At noget bliver misbrugt betyder jo ikke at det er farligt i alle henseender. Det handler i høj grad om hvordan man bruger det, ikke _at_ man bruger det.
Så har du ikke forstået noget af det som jeg har skrevet.
1

Tilbage til "Livets forhold"