Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 455

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf Aspargsen » 16. aug 2016, 08:19

Tux skrev:Gnostic, jeg faldt af ved udsagnet om at en kage kan være ond..

en kage kan kun være ond hvis den indeholder flødeskum !
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 5
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 16. aug 2016, 09:02

Aspargsen skrev:

Næ, det er et must. :savl:

Hytteost derimod! :ad!:
0
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 455

Indlægaf Aspargsen » 16. aug 2016, 10:36

Peter Post skrev:
Aspargsen skrev:

Hvem laver kage med hytteost :8:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 16. aug 2016, 19:07

Aspargsen skrev:
Peter Post skrev:
Aspargsen skrev:

- og så vil jeg gerne anmode om at min tråd bliver on-topic!
3
Brugeravatar
Peter Post

Indlægaf Peter Post » 17. aug 2016, 06:35

Aspargsen skrev:
Peter Post skrev:
Aspargsen skrev:

Onde mennesker!
0
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 6
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 272

Indlægaf Ondemand » 17. aug 2016, 07:10

Naturligvis findes der onde mennesker :devil:
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. aug 2016, 10:03

Jeg har gennemtænkt mit indlæg omkring ondskab. Jeg kan forstå der er opstået nogle misforståelser. Det jeg mente med at "sætte ondskab på formel" var at sige, at ondskab er når man gør noget mod andre, som man er bevidst om de ikke kan lide, men alligevel gør det med det formål at gøre noget ved andre som de ikke kan lide (dvs. gøre noget som f.eks. gør ondt på en anden, fordi man ved det gør ondt på den anden).

På den måde løser jeg to problemer:

1. Er ondskab et indidivuelt eller universelt synspunkt? Efter min logik, som jeg i dette indlæg har redegjort for, er det begge dele.

2. Være i stand til at definere ondskab, og sætte det i en universel ramme, uden at blande hverken Gud eller Fanden ind i det.
0
Brugeravatar
Peter Post

Indlægaf Peter Post » 19. aug 2016, 10:28

Det at mennesket er i stand til ondskab tror jeg er noget som er kodet ind os som et overleverinstinkt af en slags. Men der er selvfølgelig grader af ondskab. Den lille ondskab, som ligger i os alle og så den ekstreme, hvor folk får en nydelse ud af det.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 216
Likede indlæg: 2280

Indlægaf Zombie » 19. aug 2016, 10:37

Jeg tror ikke på ondskab, men manglende empati og sadistiske tilbøjeligheder, får folk til at gøre onde ting.

Det er en brist, de skal låses væk fra os andre.
1
Brugeravatar
Peter Post

Indlægaf Peter Post » 19. aug 2016, 11:43

Zombie skrev:Jeg tror ikke på ondskab, men manglende empati og sadistiske tilbøjeligheder, får folk til at gøre onde ting.

Milgram-eksperimentet
https://da.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet

"Før forsøget sluttede spurgte Milgram 14 af Yale-universitetets psykologi-professorer om hvad de forventede af eksperimentet. Samtlige mente at kun nogle få sadister (gennemsnitteligt 1,2%) ville være villige til at tildele maksimal strømstyrke. Forsøget viste at hele 65% (26 af 40) af forsøgspersonerne var villige til at adlyde opfordringen om højeste strømstyrke, på trods af at "eleven" åbenbart var stærkt lidende og bad om nåde, og at de vidste at de havde friheden til at afbryde. Ingen af forsøgspersonene afbrød forsøget før 300 volt. Ingen af forsøgspersonene insisterede på at undersøge eller snakke med "offeret" efter forsøget."

0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. aug 2016, 13:50

Peter Post skrev:
Zombie skrev:Jeg tror ikke på ondskab, men manglende empati og sadistiske tilbøjeligheder, får folk til at gøre onde ting.

Milgram-eksperimentet
https://da.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet

"Før forsøget sluttede spurgte Milgram 14 af Yale-universitetets psykologi-professorer om hvad de forventede af eksperimentet. Samtlige mente at kun nogle få sadister (gennemsnitteligt 1,2%) ville være villige til at tildele maksimal strømstyrke. Forsøget viste at hele 65% (26 af 40) af forsøgspersonerne var villige til at adlyde opfordringen om højeste strømstyrke, på trods af at "eleven" åbenbart var stærkt lidende og bad om nåde, og at de vidste at de havde friheden til at afbryde. Ingen af forsøgspersonene afbrød forsøget før 300 volt. Ingen af forsøgspersonene insisterede på at undersøge eller snakke med "offeret" efter forsøget."

Og det er lige præcis eksperimenter som Milgram-eksperimentet som bekræfter at jeg har ret i, at mennesker grundlæggende set, er ondskabsfulde.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. aug 2016, 13:56

Manglende empati får ikke folk til at gøre onde ting. Jeg har f.eks. nedsat empati, men jeg har masser af sympati (hvilket er noget helt andet!)

Empati og gruppefølelse hænger meget sammen, og rent faktisk er de værste psykopater de mest empatiske mennesker. De bruger bare deres empatiske evner negativt, f.eks. til at finde ud af hvor det ville gøre mest ondt på deres offer.

Kombinér empatiske psykopater med gruppefølelse (dvs. folket), og så har vi verdenshistoriens gang: Vold, krig, elendighed og diktatur.

Nordkoreanerne griner og græder på kommando.

Nordkorea er det tættest vi kommer på Dantes Inferno (Helvede), og sjovt nok er det ikke fordi diktatoren undertrykker folket, det er folket som undertrykket hinanden (der er én diktator, men flere millioner nordkoreanerne. De kan bare sige stop når det skal være, men de VÆLGER ikke at sige stop for uhyrlighederne, FORDI de er onde!)

Nordkorea det bedste moderne eksempel på når empati og gruppefølelse bliver ekstremt.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 216
Likede indlæg: 2280

Indlægaf Zombie » 19. aug 2016, 14:46

gnostic skrev:

Manglende empati får ikke folk til at gøre onde ting. Jeg har f.eks. nedsat empati, men jeg har masser af sympati (hvilket er noget helt andet!)

Empati og gruppefølelse hænger meget sammen, og rent faktisk er de værste psykopater de mest empatiske mennesker. De bruger bare deres empatiske evner negativt, f.eks. til at finde ud af hvor det ville gøre mest ondt på deres offer.

Kombinér empatiske psykopater med gruppefølelse (dvs. folket), og så har vi verdenshistoriens gang: Vold, krig, elendighed og diktatur.

Nordkoreanerne griner og græder på kommando.

Nordkorea er det tættest vi kommer på Dantes Inferno (Helvede), og sjovt nok er det ikke fordi diktatoren undertrykker folket, det er folket som undertrykket hinanden (der er én diktator, men flere millioner nordkoreanerne. De kan bare sige stop når det skal være, men de VÆLGER ikke at sige stop for uhyrlighederne, FORDI de er onde!)

Nordkorea det bedste moderne eksempel på når empati og gruppefølelse bliver ekstremt.

Jeg skrev også "og sadistiske tilbøjeligheder". Hver for sig er de to karaktertræk harmløse. Til sammen udgør de, hvad vi normalt kendetegner ved ondskab.
0
Brugeravatar
Peter Post

Indlægaf Peter Post » 19. aug 2016, 16:25

gnostic skrev:
Og det er lige præcis eksperimenter som Milgram-eksperimentet som bekræfter at jeg har ret i, at mennesker grundlæggende set, er ondskabsfulde.
Jeg tror jeg vil udlægge det sådan, at langt de fleste mennesker, hvis de bliver sat i det rette miljø, er i stand til at begå noget ondt. Jeg tror det at vi er i stand til at være onde eller ligefrem at slå andre mennesker ihjel, er noget som er indkodet i os fra tidernes morgen. For stenaldermennesket var det simpelthen en nødvendighed for at overleve. Det ligger simpelthen latent i os. Det kan så være nemmere for nogle end andre at kalde det frem.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. aug 2016, 18:39

Peter Post skrev:
gnostic skrev:
Jeg tror jeg vil udlægge det sådan, at langt de fleste mennesker, hvis de bliver sat i det rette miljø, er i stand til at begå noget ondt. Jeg tror det at vi er i stand til at være onde eller ligefrem at slå andre mennesker ihjel, er noget som er indkodet i os fra tidernes morgen. For stenaldermennesket var det simpelthen en nødvendighed for at overleve. Det ligger simpelthen latent i os. Det kan så være nemmere for nogle end andre at kalde det frem.

At dræbe for at overleve, f.eks. slå et dyr ihjel, handler ikke om ondskab. Man slår jo ikke dyret ihjel for sjov, og man sørger for - så vidt det er muligt - at lade dyret få en hurtig død.

Tortur derimod, er ikke noget vi har brug for. Ligesom vi heller ikke har brug for henrettelser, ihvertfald ikke pinefulde henrettelsesmetoder (man kan argumentere for at henrettelse tjener det formål at fjerne forbryderen fra samfundet, ingen forbrydere, ingen kriminalitet, men at pine dem til døde tjener intet formål, da afskrækkelseseffekten gennem utallige videnskabelige studier udebliver i ethvert samfund - selv dem med de hårdeste straffe).

Du har derimod ret i, at vi kan bringes i situationer hvor vi bliver onde. Hvis jeg mister nogen som står mig nært, pga. en eller anden forbryder, ville jeg da også ønske at se forbryderen blive kvalt til døde - langsomt!

Dermed er jeg selv ond. Men forskellen på mig og resten af verden er, at jeg indrømmer min ondskab, som jeg iøvrigt anser som skammeligt.
0

Tilbage til "Livets forhold"