Findes der onde mennesker?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 397

Re: Findes der onde mennesker?

Indlægaf OberstNasig » 19. aug 2016, 21:36

Ingen fødes onde. Det er min holdning. Men jeg tror at en lang række faktorer, særligt i den skrøbelige opvækst, kan have stor betydning for om man bliver så gennemsyret en sociopat, at man bliver "Ond". Jeg har det lidt vanskeligt med ordet ondt, der minder mig om skønlitterære udtryk. Jeg vil hellere kalde det en sociopat, der ikke føler anger eller empati med andre mennesker og kun er optaget af at få opfyldt egne behov.
0
Nacaw
Kort karma: 3
Likede indlæg: 21

Indlægaf Nacaw » 20. aug 2016, 04:04

Milgram-eksperimentet viser ikke at folk er onde. Tværtimod, det viser at folk stoler på autoriteter, og at tyskerne netop ikke var onde - fordi man kunne replikere forsøget i andre lande. Hele eksperimentet giver først mening når man har den rette kontekst på plads (efterdønningerne af 2. Verdenskrig).

At plukke sådan et eksempel som belæg for den modsatte påstand, er i bedste fald uvidende, og i værste fald manipulerende.
7
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 20. aug 2016, 13:32

Enig med ovenstående. Milgram og Zimbardos eksperimenter kan netop illustrere, at mennesker ikke er onde, men at helt almindelige mennesker kan lave onde handlinger, fordi de er autoritetstro og mener, de handler efter en anden, større mening.
1
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 6
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 265

Indlægaf Ondemand » 20. aug 2016, 13:38

Viskelæder skrev:Enig med ovenstående. Milgram og Zimbardos eksperimenter kan netop illustrere, at mennesker ikke er onde, men at helt almindelige mennesker kan lave onde handlinger, fordi de er autoritetstro og mener, de handler efter en anden, større mening.

Mennesker er ikke generelt onde, men der findes meget, meget onde mennesker. Det er naturligvis hensigten der gør forskellen.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 20. aug 2016, 13:40

Ondemand skrev:
Viskelæder skrev:Enig med ovenstående. Milgram og Zimbardos eksperimenter kan netop illustrere, at mennesker ikke er onde, men at helt almindelige mennesker kan lave onde handlinger, fordi de er autoritetstro og mener, de handler efter en anden, større mening.

Mennesker er ikke generelt onde, men der findes meget, meget onde mennesker. Det er naturligvis hensigten der gør forskellen.

Jeg er til dels enig. Jeg er helt enig i, at hensigten gør forskellen, men jeg ved ikke, om jeg personligt mener, at der findes meget, meget onde mennesker.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 20. aug 2016, 14:35

gnostic skrev:
Peter Post skrev:
Zombie skrev:Jeg tror ikke på ondskab, men manglende empati og sadistiske tilbøjeligheder, får folk til at gøre onde ting.

Det er en brist, de skal låses væk fra os andre.
Milgram-eksperimentet
https://da.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet

"Før forsøget sluttede spurgte Milgram 14 af Yale-universitetets psykologi-professorer om hvad de forventede af eksperimentet. Samtlige mente at kun nogle få sadister (gennemsnitteligt 1,2%) ville være villige til at tildele maksimal strømstyrke. Forsøget viste at hele 65% (26 af 40) af forsøgspersonerne var villige til at adlyde opfordringen om højeste strømstyrke, på trods af at "eleven" åbenbart var stærkt lidende og bad om nåde, og at de vidste at de havde friheden til at afbryde. Ingen af forsøgspersonene afbrød forsøget før 300 volt. Ingen af forsøgspersonene insisterede på at undersøge eller snakke med "offeret" efter forsøget."

Og det er lige præcis eksperimenter som Milgram-eksperimentet som bekræfter at jeg har ret i, at mennesker grundlæggende set, er ondskabsfulde.

Det eksperiment var oppe og vende for lidt tid siden, og jeg mener det slet ikke dur som eksperiment, altså at man ikke er hverken klogere eller dummere efter det eksperiment. Det er højest et pilotstudie, "quick and dirty" hedder det også, der kan bruges som en grov indikator af hvad det kunne være spændende at eksperimentere med.

Problemet med det er, at det har AAAALT for mange parametre på banen samtidigt. I eksperimenter skal man isolere parametre et for et så godt man kan. Hvis man vil teste om en sodavand smager bedre af at man kommer mere sukker i den, så dur det ikke at man i ens eksperiment kommer ekstra sukker, ekstra æblesmag, ekstra kirsebærsmag og ekstra brus i den, fordi man så ikke ved om den bedre/værre/ens smag skyldes sukker, æblesmag, kirsebærsmag eller brus.

De parametre han roder med er bl.a.:

1: Situationen er kunstig og unaturlig. Måske viser eksperimentet bare at folk reagerer mærkeligt, hvis de er en uvant situation de ikke forstår.
2: Folkene har ikke selv prøvet at få stød af maskinen. Måske tror de ikke på at stødene er så slemme?
3: Man ved at folk har meget nemmere ved at slå folk ihjel jo længere afstand der er mellem dem og ofrene. Det er nemmere at trykke på en knap til en kanon der dræber en masse mennesker 50 kilometer væk end at kvæle en person. Eksperimentet bekræfter evt. bare den effekt, og måske ville ingen være villige til at påføre smerten hvis det gjordes f.eks. ved at slå forsøgspersonen i ansigtet.

Jeg mener ikke man overhovedet kan kalde det et eksperiment, fordi der er så meget sjusk med set-uppet. Det er mere det man kalder pseudo-videnskab, dvs. at man "stjæler" nogen ord fra videnskaben så som "eksperiment", "observation" o.lign. og så bruger dem i f.eks. en ideologisk sammenhæng.
3
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 6
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 265

Indlægaf Ondemand » 20. aug 2016, 14:58

Viskelæder skrev:
Ondemand skrev:

Jeg er til dels enig. Jeg er helt enig i, at hensigten gør forskellen, men jeg ved ikke, om jeg personligt mener, at der findes meget, meget onde mennesker.

Folk der draeber og torturerer for fornoejelsens skyld er vel at betragte som onde? :forvirret:
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 20. aug 2016, 15:19

Sidste kommentar på eksperimentet (det gør mig så harm :) )

Han konkluderer uden videre at den afgørende faktor er "autoritet".

Det KAN man slet ikke ud fra hans "eksperiment". Han skal teste med/uden autoritet, og så vise at folk ikke vil trykke på knappen hvis autoritet ikke er til stede.

Han går bare ud fra at hvis folk blev bedt om at trykke på knappen af en ikke-autoritetsperson, så ville de nægte at gøre det. Det må man ikke, forbudt! Det er monster-uvidenskabelig og u-eksperiment bare at gå ud fra ting uden at lave eksperimentet, så man kan vise hvad det er der sker.

F.eks. kunne der være en gruppe af sadister der trykker løs på knappen uanset om det er deres skøre nabo eller en professor i psykologi der beder dem om det. Altså, autoritets-faktoren berører dem måske overhovedet ikke. Og man er jo nødt til at have styr på hvor stor en % af den slags folk der er, før man konkluderes noget som helst om autoriteten.

Det han gør svarer til at man f.eks. sætter eksperimentet op hvor den der ber folk om at trykke på knappen har en bowlerhat på, og så konkluderer man så bare at "folk bliver onde af bowlerhatte".
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 21. aug 2016, 12:12

Mennesker er hverken gode eller onde. Det er blot to ord og følelser, som mennesker bruger til at kategorisere ting, men i virkeligheden det er kun fordi vi har lært, at visse ting er gode eller onde. Intet er i sig selv godt eller ondt, men bliver det så i et menneskes øje.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 21. aug 2016, 12:24

gnostic skrev:Nordkorea er det tættest vi kommer på Dantes Inferno (Helvede), og sjovt nok er det ikke fordi diktatoren undertrykker folket, det er folket som undertrykket hinanden (der er én diktator, men flere millioner nordkoreanerne. De kan bare sige stop når det skal være, men de VÆLGER ikke at sige stop for uhyrlighederne, FORDI de er onde!)

Nordkorea det bedste moderne eksempel på når empati og gruppefølelse bliver ekstremt.

Så i virkeligheden kan de godt lide at være undertrykte og sulte ihjel? - Fordi de får glæde ud af at alle andre har det lige så miserabelt? :nej:

Jeg tror nu mere grunden til at de i nordkorea ikke gør oprør er, at enhver der gør det bliver sat i arbejdslejr eller henrettet, og at de desuden er udsat for massivt hjernevask og indoktrinering livet igennem.

Et lille eksempel på Nordkoreanernes adgang til oplysning og overvågning af dem:
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/t ... re/5886809
http://filmz.dk/nordkoreansk-netflix-ti ... im-jong-un
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1541

Indlægaf Bad Samaritan » 21. aug 2016, 17:47

Nej. Men der findes en ondskab, som kan snige sig ind i stort set alle mennesker. Nogle gange avler vi den selv, mere eller mindre spontant, når vi giver los for al vores frygt og usikkerheder. Andre gange fremdyrkes den metikuløst af meget beregnende og skruppelløse mennesker - ofte med en religiøs eller politisk dagsorden. Den første kan modarbejdes og tøjles - af os selv eller med hjælp fra andre. Men den anden er afgrundsdyb og altopslugende, når den får frit løb - og når først den for alvor folder sig ud i fuldt flor, så får rædslerne ingen ende...
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 21. aug 2016, 18:23

Tux skrev:
gnostic skrev:Nordkorea er det tættest vi kommer på Dantes Inferno (Helvede), og sjovt nok er det ikke fordi diktatoren undertrykker folket, det er folket som undertrykket hinanden (der er én diktator, men flere millioner nordkoreanerne. De kan bare sige stop når det skal være, men de VÆLGER ikke at sige stop for uhyrlighederne, FORDI de er onde!)

Nordkorea det bedste moderne eksempel på når empati og gruppefølelse bliver ekstremt.

Så i virkeligheden kan de godt lide at være undertrykte og sulte ihjel? - Fordi de får glæde ud af at alle andre har det lige så miserabelt? :nej:

Jeg tror nu mere grunden til at de i nordkorea ikke gør oprør er, at enhver der gør det bliver sat i arbejdslejr eller henrettet, og at de desuden er udsat for massivt hjernevask og indoktrinering livet igennem.

Et lille eksempel på Nordkoreanernes adgang til oplysning og overvågning af dem:

Men - hov, vent nu lige lidt: Hvem er det, som sender nordkoreanerne i fangelejr? Hvem angiver hvem? Alle!

Nordkoreanske fangelejre, hele militæret i Nordkorea, er styret af det nordkoreanske folk, eftersom der nærmest er livslang værnepligt i det land.

Nogen skal jo angive nogen, før nogen kommer i fangelejr. Nogen skal jo tage geværet, og affyre skuddet som dræber den dødsdømte. Nogen skal gøre noget. Disse "nogen" er folket.

Vagterne ved grænserne, som skal afskære folket fra at flygte - er almindelige værnepligtige.

Hvis folket valgte at vende sig imod deres leder, ville han være fortabt. Det tager sådan ca. 1 sekund at dræbe den satan.

- men ingen gør det!

Problemet er, at folket lader sig hjernevaske, og lader være med at stille kritiske spørgsmålstegn inde i deres hoveder. Hele verdens befolkning er gruppemennesker. Dvs. de lever og ånder for deres gruppe.

Se bare alt det postyr der er med OL. Jeg er ret uinteresseret i OL, men det virker som et godt eksempel på, at noget så LIGEGYLDIGT som om hvorvidt det ene eller det andet land har vundet et skide boldspil, kan få folk til at følge så meget med, og nogen ligefrem ryge i totterne på hinanden.

Det er fordi folket er styret af gruppemekanismer og den gruppemekanisme er roden til _ALT_ ondskab i denne verden!

Hvis folk bestod af rendyrkede individer, ville vi ikke have krig. Så ville der ikke være værnepligtige til at udkæmpe krigene. Der ville være slåskampe, javist, men ingen krige. Ingen fangelejre. Ingen torturfængsler.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 21. aug 2016, 18:46

gnostic skrev:
Tux skrev:

Men - hov, vent nu lige lidt: Hvem er det, som sender nordkoreanerne i fangelejr? Hvem angiver hvem? Alle!

Nordkoreanske fangelejre, hele militæret i Nordkorea, er styret af det nordkoreanske folk, eftersom der nærmest er livslang værnepligt i det land.

Nogen skal jo angive nogen, før nogen kommer i fangelejr. Nogen skal jo tage geværet, og affyre skuddet som dræber den dødsdømte. Nogen skal gøre noget. Disse "nogen" er folket.

Vagterne ved grænserne, som skal afskære folket fra at flygte - er almindelige værnepligtige.

Hvis folket valgte at vende sig imod deres leder, ville han være fortabt. Det tager sådan ca. 1 sekund at dræbe den satan.

- men ingen gør det!

Problemet er, at folket lader sig hjernevaske, og lader være med at stille kritiske spørgsmålstegn inde i deres hoveder. Hele verdens befolkning er gruppemennesker. Dvs. de lever og ånder for deres gruppe.

Se bare alt det postyr der er med OL. Jeg er ret uinteresseret i OL, men det virker som et godt eksempel på, at noget så LIGEGYLDIGT som om hvorvidt det ene eller det andet land har vundet et skide boldspil, kan få folk til at følge så meget med, og nogen ligefrem ryge i totterne på hinanden.

Det er fordi folket er styret af gruppemekanismer og den gruppemekanisme er roden til _ALT_ ondskab i denne verden!

Hvis folk bestod af rendyrkede individer, ville vi ikke have krig. Så ville der ikke være værnepligtige til at udkæmpe krigene. Der ville være slåskampe, javist, men ingen krige. Ingen fangelejre. Ingen torturfængsler.

Hvis det dog bare var så enkelt :nej:
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10304

Indlægaf icelady » 21. aug 2016, 19:03

gnostic skrev:

- men ingen gør det!

Det er ganske enkelt alt for forsimplet, Gnostic.

Ja, de er hjernevasket. Hvor vil du have de skal få information om, hvordan et liv/samfund også kan være? At et land kan være demokratisk?

Derudover glemmer du fuldstændig den frygt, som mange nordkoreanere har: Hvis jeg ikke retter ind efter systemet, hvad sker der så for mig? Hvad sker der for min familie og venner.

Det samme skete i Tyskland da Hitler fik magten; gik man imod systemet, kunne man risikere at "forsvinde." Dvs dø.

Og selvom jeg tror at folk meget gerne vil have et frit liv, hvor de kan gøre og sige hvad de vil, så kræver det altså et mod af store dimensioner før man sætter sig op mod styret og sætter eget og ens næres liv på spil.
7
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 22. aug 2016, 07:08

icelady skrev:
gnostic skrev:

- men ingen gør det!

Det er ganske enkelt alt for forsimplet, Gnostic.

Ja, de er hjernevasket. Hvor vil du have de skal få information om, hvordan et liv/samfund også kan være? At et land kan være demokratisk?

At tænke selv. Før Den Franske Revolution i 1789 var dén type demokrati som man kendte det i de efterfølgende år i 1790'erne's Frankrig (som dog på ingen måde mindede om de moderne demokratier, men dog alligevel bemærkelsesværdigt) utænkeligt. Altså, utænkeligt for de brede folkemasser som ikke ville tænke selv.

Man skal tænke selv. Men folk LADER sig hjernevaske. Det gør de også i vestligt demokratiske lande.

Mennesker og andre dyr er altså underlige... de lader andre tænke for sig...
0

Tilbage til "Livets forhold"