Forventninger til æresportsgæster

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1227

Re: Forventninger til æresportsgæster

Indlægaf godtnavn » 19. aug 2016, 11:20

Dejligt at de trods alt ikke er sure så der ikke skal være dårlig stemning til jeres bryllup. Og synes du er gået meget længere end jeg selv ville have gjort, men omvendt har du stået fast på hvad du ville.

Håber I får en fantastisk fest i morgen!
1
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 19. aug 2016, 17:41

Whoopie skrev:
Lathyrus skrev:I Jylland er det altså meget udbredt med æresport til bryllup. Når det så er sagt, er det helt hen i vejret at forvente bespisning :rulle:

Æresporten laves i forvejen og skal blot monteres aftenen inden brylluppet. Der hvor jeg kommer fra er det brugt at stille en kasse øl/vand og evt lidt chips/slik/kage ud til dem der kommer med porten. Men brudeparret deltager ikke i det og forventes ikke at stille op med mad.

Jeg håber ikke det kommer til at ødelægge jeres dag pga stress og tøse-sure folk :ae:
"Vi jyder får da også skylden for alting" ;) . Jeg vil tro, at der er store regionale og familiemæssige forskelle i sådanne traditioner, så at sige at det er en hel landsdelstradition fremfor en mindre tradition i visse familier, vil jeg mene er at sætte barren ret højt.

Ok så - alle de bryllupper jeg har været til i Jylland har været med æresport. Og både venner og familie har brugt det, ligesom jeg også ser det rundt omkring på huse og feststeder. Vi har venner og familie i både øst-, vest- og nordjylland og alle har haft æresport.
Det betyder selvfølgelig ikke at alle jyder bruger det, men det er min opfattelse at det er meget udbredt.
0
Fynbo
Kort karma: 17
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 154

Indlægaf Fynbo » 19. aug 2016, 20:05

Lathyrus skrev:Ok så - alle de bryllupper jeg har været til i Jylland har været med æresport. Og både venner og familie har brugt det, ligesom jeg også ser det rundt omkring på huse og feststeder. Vi har venner og familie i både øst-, vest- og nordjylland og alle har haft æresport.
Det betyder selvfølgelig ikke at alle jyder bruger det, men det er min opfattelse at det er meget udbredt.

Der har også været æresport til alle de bryllupper, jeg har været til i Jylland og i øvrigt også her på Fyn.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 19. aug 2016, 22:31

Af alle de bryllupper jeg har været til i Jylland har der ikke været æresport.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Craver
Kort karma: 43
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 342

Indlægaf Craver » 20. aug 2016, 06:30

Stort tillykke med brylluppet i dag - håber, I får en fantastisk dag! :lun:

(og wauw, min svigermor kunne have gjort akkurat det samme! Godt kæmpet :kys: )
1
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3436

Indlægaf HappyPaww » 20. aug 2016, 06:33

Håber i får en fantastisk dag :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6017

Indlægaf LadyFox » 20. aug 2016, 06:44

Ja, god dag :D
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5901

Indlægaf Dikus » 20. aug 2016, 10:37

:blomst: TILLYKKE
0
Aesel82
Kort karma: 8
Likede indlæg: 135

Indlægaf Aesel82 » 20. aug 2016, 11:10

:blomst: Hav en fantastisk dag :dåne:
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1227

Indlægaf godtnavn » 20. aug 2016, 17:15

Du må næsten flashe billeder af æresporten!

Håber du også deler nogle mere romantiske billeder fra dagen, elsker bryllupsbilleder :lun:
1
superboa
Kort karma: 28
Likede indlæg: 243

Indlægaf superboa » 20. aug 2016, 20:23

Stort tillykke med brylluppet :)
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 21. aug 2016, 18:13

Stort tillykke med dagen igår - håber I havde en skøn dag :blomst:

Og helt enig - vi bliver da nødt til at se nogle billeder af den famøse port :lol:
2
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 23. aug 2016, 06:56

Tusind tak allesammen. Jeg deler gerne billede af både bryllup og æresport. Sammen med en fortsættelse af farcen! For det var da slet slet ikke slut :D

Svigerfar købte pølser - vi pyntede op og mine forældre hjalp på feststedet ca 300 meter fra hjemmet. Svigerfar kunne ikke lave æresport ret længe, så han kom vist mest bare med maden, lyskæde og hjerte.
Midt i klargøring af lokale blev vi ringet op. Nu var der næsten ikke flere pølser og hvad i alverden skulle de så gøre og det var fandme for dårligt at manden ikke engang havde skaffet nok pølser! Min kæreste sagde heldigvis meget klart, at det gad hun på ingen måde involveres i. Det måtte de selv finde ud af - de er voksne mennesker og der er både brugs og fakta indenfor 1 km.

Senere tog mine forældre hjem til os og tænkte de lige ville tage en pølse. Idet de gjorde det, blev de resterende hurtigt pakket væk med en kommentar om, at det da virkeligt var godt at nogen sørgede for at der var mad. Mine forældre kom hurtigt tilbage til os - det var virkelig urar stemning.

Og som kronen på værket kunne de fortælle, at en del af folkene havde stået og raset over, at vi ikke kom hjem - for "så lang tid kan det da for helvede ikke tage at pynte op!?! Det skal da godt nok pyntes meget!!!"

Dette var bare æresport-drama. Så var der også vrede smser over bordplan og så videre.
Selve festen gik dog forrygende uden dramatik (så vidt jeg ved) :)
16
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1838

Indlægaf Sangius » 23. aug 2016, 07:01

Oh god... Jeg har da aldrig hørt lignende. Jeg forstår slet ikke at der har været så meget som en kvart forventning til jer dagen før jeres bryllup! Det er jo JERES bryllup, så det er jo JER der skal gå op i, hvad der bliver gjort og ikke gjort. Alle andre landsbytosser kan sgu da være ligeglade :forvirret:

Jeg synes fandme du har været easygoing. Hvis nogen havde forventet af mig at jeg skulle ordne et eller andet dagen før mit bryllup, så havde jeg faret i flint :fløjt:
Senest rettet af Sangius 23. aug 2016, 12:22, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 23. aug 2016, 10:57

:nerve:
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..

Tilbage til "Fest og bryllup"