Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aspargsen
Bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1380

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Aspargsen » 21. aug 2016, 23:09

eks-Maupassant skrev:
godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:
Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.

Jeg tror bare aldrig jeg har besøgt en der ville svarer som dit eksempel. De fleste tror jeg dog ville vide hvor de normalt handler ind, deraf Netto-svaret. Man ville især vide hvor ens havregryn var fra hvis man havde fundet nogle havregryn der var så awesome at man serverede havregryn med mælk for gæster :lol:

Og jeg er ret sikker på jeg ikke ubevidst slår på glasset når vi har gæster og holder en tale om hvilke af ingredienserne i deres måltid der er økologiske. Men måske gør jeg, man ved jo ikke selv hvad man gør ubevidst :stoned:

Heh jeg glemmer det meget hurtigt. Jeg handler en 4-5 steder fordi der er mange supermarkeder herinde.

Langt det meste marketingsstuff foregår ubevidst.
her er da også mange supermarkedet, men det er da meget sjældent af jeg handler i 2
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 340
Likede indlæg: 1597

Indlægaf Falstria » 21. aug 2016, 23:16

debatdebat skrev:Dansk økologi har skrappere krav end tysk økologi, så vidt jeg ved - og med sikkerhed strammere krav end EU's økologiordning, som er kritiseret for at være for vag og er under revurdering. Så jeg forstår altså ikke helt din pointe?
Økologi er jo heller ikke kun sundhed (jeg formoder, du mener næringsindholdet?), men handler også om landmændenes indtjening, beskyttelse af drikkevandet, eksponeringen for pesticider, jordens evne til at lagre CO2, jordens evne til at holde på vand i tørke. Altsammen viste det omtalte metastudie - på baggrund af godt 100 andre studier fra hele verden - at økologi klarer bedre end konventionelt. Kun på ét parameter vandt konventionelt landbrug, og det var i udbytte, men forskellen var så lille, at det ikke betyder noget for fødevareforsyningen, hvorfor FN da også i en række rapporter har anbefalet, at økologi kommer til at spille en større rolle i verdens landbrug. Økologisk jord har i øvrigt vist sig at kunne modstå tørke bedre end sprøjtet jord, hvorfor udbyttet faktisk vil være højere på øko-marker i visse egne såsom dele af Afrika. Pt. producerer vi mad nok til 10-12 mia. mennesker, men pga fattigdom og madspild (ca. 30-40% af alle spiselige fødevarer ender aldrig som mad) har vi stadig sult på kloden, uanset om landbruget er økologisk eller konventionelt.

Danske konventionelle har skrappere krav at leve op til end andre landes konventionelle, samt verdens skrappeste kontrolapparat til at overvåge produktionen. Det er pointen.

Det ligger ikke i lovgivning fra EU eller DK, men i de kontrakter og aftaler som man skal overholde hvis man som landmand vil levere noget til et dansk mølleri, malteri, mejeri, slagteri.

Derfor finder du ikke glyphosat rester i dansk øl som overskrider grænseværdien for drikkevand 300 gange, men det har man fundet i tysk øl.
Du finder det heller ikke i dansk brød, som iøvrigt også er fri for stråforkortene midler.
Derfor finder du nærmest ikke medicinrester i dansk kød og mælk.

Og altså med hensyn til om der er nogle mikrogram mere af et vitamin i økologisk agurk, kan opvejes bare ved at spise lidt ekstra agurk hvis den er konventionel.

Jordens evne til at holde på vand og lagre CO2 handler om graden af mekanisk jordbearbejdning og nedmuldning af plantemateriale, det er fløjtende ligegyldigt om det er økologisk eller konventionel plantemateriale.

Udbytteforskellen variere fra land til land, i DK har den været holdt kunstigt lille, som følge af at vi skulle være verdens første land til at lave en gødningslov. I de varmere lande hvor svampe og insekt angreb er langt hyppigere, bruges der langt flere sprøjtemidler for ikke at miste hele årets høst.

Forudsætningen for at jord kan modstå tørke, er at jorden er levende. Før man drømmer om at opdyrke Afrika, skal man hellere lege lidt med gener der gør planterne tørketollerante. Man får ikke vækket jord til live efter flere 1000 års udpining og udvaskning bare sådan lige, det er en meget lang proces på flere hundrede år.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 874
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8554

Indlægaf Dikus » 22. aug 2016, 00:14

0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 340
Likede indlæg: 1597

Indlægaf Falstria » 22. aug 2016, 01:24

Dikus skrev:http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/18/467136329/is-organic-more-nutritious-new-study-adds-to-the-evidence

Min Facebook diskuterer med...

Til det med at økologisk mælk skulle være sundere, er det jo endnu et glimrende eksempel på hvad branding kan.

Det der gør mælken sundere er at køerne har spist mere græs og mindre majs, så omega3 stiger og omega6 falder. Det behøvede jo ikke at være økologisk græs...
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 874
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8554

Indlægaf Dikus » 22. aug 2016, 04:36

Falstria skrev:
Dikus skrev:http://www.npr.org/sections/thesalt/2016/02/18/467136329/is-organic-more-nutritious-new-study-adds-to-the-evidence

Min Facebook diskuterer med...

Til det med at økologisk mælk skulle være sundere, er det jo endnu et glimrende eksempel på hvad branding kan.

Det der gør mælken sundere er at køerne har spist mere græs og mindre majs, så omega3 stiger og omega6 falder. Det behøvede jo ikke at være økologisk græs...

Næh. Men det er det.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 291
Likede indlæg: 4952

Indlægaf eks-Maupassant » 22. aug 2016, 10:00

LadyFox skrev:
eks-Maupassant skrev:
godtnavn skrev:
eks-Maupassant skrev:
kidkomb skrev:Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. -må jeg se dine havregryn?

"Tak for mad. Det smagte rigtig dejligt. Hvor købte du de havregryn henne, de er anderledes end dem jeg spiser."

1: "Uh ja, det er ØKOLOGISKE havregryn fra en lille bio shop der giver penge af overskuddet til at redde verden."

2: "Det er de billige fra Lidl."

signalværdi.dk

Og der ville mit svar være noget ala "det er bare almindelige finvalsede havregryn, måske plejer du at spise grovvalsede?" eller "det er havregryn fra Netto". Jeg tror sgu aldrig det ville falde mig ind at nævne at mine havregryn var øko, pånær hvis jeg havde en gæst der ville ahve et billede af posen fordi hun synes de smagte så fantastisk at hun ville have de samme. Men det tvivler jeg sgu på ville ske med havregryn, ligeledes tvivler jeg på jeg nogensinde ville serverer havregryn med mælk til gæster :lol:

Jeg er faktisk aldrig blevet spurgt til et specielt madprodukt, men ofte opskrifter på retter :)

Bare fordi man går op i økologi behøver man ikke fortælle sine gæster det, medmindre ens gæster spørg ind til det, men igen, det har jeg sgu aldrig oplevet.

Tja, mit svar ville nok være "Aner det ikke, jeg har glemt det." :)

Altså, man kan ikke bare vurdere ud fra hvad man selv gør, dvs. det man er bevidst om at man gør.

Men hvorfor virker det mere realistisk at folk handler dom de gør for andres skyld end for deres egen? Altså, hvorfor er det nærmest utænkeligt at mange drikker en økologisk mælk fordi at det kan de godt lide, fremfor at folk gør det for at vise den frem?

Jeg siger ikke der ikke findes mennesker der går op i at vise deres øko-indkøb frem.. jeg forstår bare ikke hvorfor det nødvendigvis skulle være flertallet af dem der køber øko. Der kan være mange grunde til folk handler som de gør, for at vise maden frem er kun en af de mulige grunde.

Og igen - hvem er de mennesker der viser deres indkøb frem for gæster? Jeg kender dem ikke. Ja, der er nogle Bloggere der har meget travlt med at fortælle om det, men de er nok ikke reperspektive for hele den gruppe der køber mere eller mindre øko, og så tjener de jo altså penge på at brande sig selv. Det er lidt noget andet.

Det ene udelukker jo ikke det andet. Der er mange forskellige motiver i omløb til at købe hvad som helst. Så folk der køber øko ud fra en overbevisning om at det er godt for deres sundhed, yes det findes også.

Jeg nævner det her fordi jeg er trist over at marketing, brands, signalværdi osv., har så meget kraft i dag og for folk til at købe så meget junk.

Det mest økologiske man kan gøre at nedsætte sit forbrug. Dvs det ville være bedre for miljøet hvis man f.eks. drak vand og mindre mælk.

MEN vi ser at hele anti-forbrugs tankegangen er blevet spændt for marketingsvognen, så folk forbruger for at sende signalværdier om at de er imod forbrug. Folk vil ikke lave om på deres livsstil - så i stedet sætter man nogen klistermærker på tingene, om at man har lavet om på den.

Sidst men ikke mindst "det vi godt kan lide" er langt hen ad vejen et resultat af marketing, brands og det klistermærke der er på produktet. Folk SVÆRGER på at de bedst kan lide Pepsi Cola f.eks., men i blindtest kan folk ikke kende forskel på Pepsi, Coca og den billige fra Fakta. Det vigtige er at den billige fra Fakta har et dårligt brand, mens Pepsien har et godt. Bortset fra det er produkterne stort set identiske, men folk gider godt alligevel betale dobbelt pga brand, signalværdi, narrativ om dem selv osv.

Tvivler på hvor mange der kan smage forskel på normal mælk og øko mælk i blindtest. Det kan folk jo have noget sjov med derhjemme :)
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 40
Likede indlæg: 867

Indlægaf Stars » 22. aug 2016, 10:10

eks-Maupassant skrev:...

Tvivler på hvor mange der kan smage forskel på normal mælk og øko mælk i blindtest. Det kan folk jo have noget sjov med derhjemme :)

Det tror jeg faktisk, de fleste kan.
Men altså ikke fordi koen har andre levevilkår og mad, men fordi økomælk i modsætning til konventionel mælk ikke er homogeniseret.
3
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 746
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 10820

Indlægaf LadyFox » 22. aug 2016, 10:18

Stars skrev:

Men altså ikke fordi koen har andre levevilkår og mad, men fordi økomælk i modsætning til konventionel mælk ikke er homogeniseret.

Enig. Der er stor forskel. Det var der i hvert fald den gang jeg drak mælk - jeg fandt øko-mælk modbydeligt.
0
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 22. aug 2016, 10:19

Andet eksempel er at her i København, øko-kapital of Denmark, der ser man rutinemæsigt at frit tilgængelige æbletræer, f.eks. i kolonihaveområder, der får æblerne lov til at falde ned og rådne, fordi ingen gider at samle dem op. Det ville være LANGT mere øko at samle dem op og spise dem - de er jo max øko fordi ingen har gjort noget ved træet - men folk gider ikke. De vil købe deres æbler i supermarkedet, hvor der er brugt en masse CO2 på indpakning, på at transportere dem rundt i Europa osv.

Min konklusion på det er, at øko-folkene ikke går op i miljø så meget. Hvis de gjorde det ville de vælge de mest miljøvenlige løsninger når de havde muligheden - men det gør de jo ikke.

Du kan vælge den bedste løsning, at samle æblerne op og spise dem, helt uden at hele det "kapitalistiske" apparat med produktion, transport, opvarmning af supermarkeder, indpakning, produktion af indpakningen i Kina og transport over hele kloden, osv osv blev involveret - men det gider folk ikke, fordi de er på vej ned i Irma for at købe øko-æbler.

Hvis alle øko-folkene med haver gad plante nogen ting de kunne spise i deres haver - det ville gøre meget mere for miljøet end at de købte øko i supermarkederne. Men de gider jo ikke.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 22. aug 2016, 10:27

Stars skrev:

Tja måske.

Men hvor mange øko produkter kan man det? Smør, mel, tomater, hvidløg.

Gider man teste det? Nej det gider man ikke.

Gad dem der elsker Pepsi og sværger de kan smage forskel teste det? Nej det gider man ikke.

For mig er det bare det samme. Folk påvirkes af brands og fortællinger til at tro at X smager bedre end Y, og derfor siger de også at de kan smage forskel, selv om de ikke kan, og selv om de godt ved, at de aldrig har testet af om de kan eller ej.

Fordi det mere handler om mere fluffy ting, om at "positionere sig selv som en person der godt kan lide X". Folk TROR virkelig de kan smage forkel på Pepsi og den random trashy cola.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 746
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 10820

Indlægaf LadyFox » 22. aug 2016, 10:30

eks-Maupassant skrev:Andet eksempel er at her i København, øko-kapital of Denmark, der ser man rutinemæsigt at frit tilgængelige æbletræer, f.eks. i kolonihaveområder, der får æblerne lov til at falde ned og rådne, fordi ingen gider at samle dem op. Det ville være LANGT mere øko at samle dem op og spise dem - de er jo max øko fordi ingen har gjort noget ved træet - men folk gider ikke. De vil købe deres æbler i supermarkedet, hvor der er brugt en masse CO2 på indpakning, på at transportere dem rundt i Europa osv.

Min konklusion på det er, at øko-folkene ikke går op i miljø så meget. Hvis de gjorde det ville de vælge de mest miljøvenlige løsninger når de havde muligheden - men det gør de jo ikke.

Du kan vælge den bedste løsning, at samle æblerne op og spise dem, helt uden at hele det "kapitalistiske" apparat med produktion, transport, opvarmning af supermarkeder, indpakning, produktion af indpakningen i Kina og transport over hele kloden, osv osv blev involveret - men det gider folk ikke, fordi de er på vej ned i Irma for at købe øko-æbler.

Hvis alle øko-folkene med haver gad plante nogen ting de kunne spise i deres haver - det ville gøre meget mere for miljøet end at de købte øko i supermarkederne. Men de gider jo ikke.

Jeg synes du er rimelig generaliserende. Der er da massere folk der dyrker ting der kan spises i deres haver, også i København - også blandt folk der prioriterer øko i deres indkøb. Det er trods alt ret krævene at være selvforsynende, også i København - især hvis man også har job, familie, venner og motion at passe ved siden af - med derfor kan man jo godt have en jordbær busk, et pæretræ og nogle urter at pulse om - men hey, det er der faktisk ret mange der har.
Jeg plukker normalt brombær og hyldebær i løbet af sommeren, offentligt, i København, og jeg kan fortælle at det er jeg langt fra den eneste der gør. Jeg ved så ikke om de andre der også gør det generelt køber øko, men det går jeg heller ikke udfra du ved om de gør?

Nu kan jeg igen kun tale for mig selv, som dog ikke lever specielt økologisk, men kun lidt - jeg plukker ikke æbler, både fordi jeg ikke lige kender nogle offentlige æbletræer der ikke står helt eller delvist på nogens grund, og dels fordi jeg meget sjældent bruger æbler, og de par gange om året jeg bruger æbler er ikke nødvendigvis i sæson. Jeg synes ikke rigtig du kan sige særlig meget om folk værdier, og grundlag for deres indkøbsvaner udfra om du kender til nogle æbletræer der ikke bliver plukket.
2
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 22. aug 2016, 10:43

LadyFox skrev:
eks-Maupassant skrev:Andet eksempel er at her i København, øko-kapital of Denmark, der ser man rutinemæsigt at frit tilgængelige æbletræer, f.eks. i kolonihaveområder, der får æblerne lov til at falde ned og rådne, fordi ingen gider at samle dem op. Det ville være LANGT mere øko at samle dem op og spise dem - de er jo max øko fordi ingen har gjort noget ved træet - men folk gider ikke. De vil købe deres æbler i supermarkedet, hvor der er brugt en masse CO2 på indpakning, på at transportere dem rundt i Europa osv.

Jeg synes du er rimelig generaliserende. Der er da massere folk der dyrker ting der kan spises i deres haver, også i København - også blandt folk der prioriterer øko i deres indkøb. Det er trods alt ret krævene at være selvforsynende, også i København - især hvis man også har job, familie, venner og motion at passe ved siden af - med derfor kan man jo godt have en jordbær busk, et pæretræ og nogle urter at pulse om - men hey, det er der faktisk ret mange der har.
Jeg plukker normalt brombær og hyldebær i løbet af sommeren, offentligt, i København, og jeg kan fortælle at det er jeg langt fra den eneste der gør. Jeg ved så ikke om de andre der også gør det generelt køber øko, men det går jeg heller ikke udfra du ved om de gør?

Nu kan jeg igen kun tale for mig selv, som dog ikke lever specielt økologisk, men kun lidt - jeg plukker ikke æbler, både fordi jeg ikke lige kender nogle offentlige æbletræer der ikke står helt eller delvist på nogens grund, og dels fordi jeg meget sjældent bruger æbler, og de par gange om året jeg bruger æbler er ikke nødvendigvis i sæson. Jeg synes ikke rigtig du kan sige særlig meget om folk værdier, og grundlag for deres indkøbsvaner udfra om du kender til nogle æbletræer der ikke bliver plukket.

Selvforsynende er nok umuligt, det kræver et stort areal og meget arbejde.

Ja der er folk der gør det. Ikke særligt mange efter min erfaring. Min erfaring fra den periode jeg var "plukker" i Kbh var, at jeg var stort set den eneste der gjorde det, og det var uberørt når jeg kom. Minus brombærrene på Amager Fælled :)

Uanset er der en KÆMPE gruppe mennesker der går op i øko og ikke kunne drømme om at plante noget. Det kan man jo se når man går rundt i områder med haver - stort set alle er beplantet med græs & blomster og ej nogen spiselige ting. Også i områder hvor supermarkederne bugner med øko stuff.

Tænk hvor meget det ville betyde hvis alle der køber øko plantede nogen kartofler deres haver. (Dem der har haver self.)

Man kunne også presse på at det offentlige plantede træer med ting man kunne spise på de gode steder, f.eks. parken ved Sydhavnen. Man ku plante den til med valnøddetræer, og bum så havde vi cuttet en hel masse unødvendig Co2 til at køre valnødder rundt i verden osv.
0
godtnavn
Kort karma: 311
Likede indlæg: 2056

Indlægaf godtnavn » 22. aug 2016, 10:54

LadyFox skrev:
Stars skrev:

Enig. Der er stor forskel. Det var der i hvert fald den gang jeg drak mælk - jeg fandt øko-mælk modbydeligt.

Økomælk må da gerne homogeniseres? Det er det ikke altid, men man kan sagtens få homogeniseret øko mælk, så vidt jeg ved er det kun biodynamisk mælk der ikke må homogeniseres.

Jeg bruger personligt kun mælk i madretter, så jeg aner intet om smagsforskellen :)
0
fisken80
Kort karma: 139
Likede indlæg: 4023

Indlægaf fisken80 » 22. aug 2016, 11:21

eks-Maupassant skrev:
LadyFox skrev:

Selvforsynende er nok umuligt, det kræver et stort areal og meget arbejde.

Ja der er folk der gør det. Ikke særligt mange efter min erfaring. Min erfaring fra den periode jeg var "plukker" i Kbh var, at jeg var stort set den eneste der gjorde det, og det var uberørt når jeg kom. Minus brombærrene på Amager Fælled :)

Uanset er der en KÆMPE gruppe mennesker der går op i øko og ikke kunne drømme om at plante noget. Det kan man jo se når man går rundt i områder med haver - stort set alle er beplantet med græs & blomster og ej nogen spiselige ting. Også i områder hvor supermarkederne bugner med øko stuff.

Tænk hvor meget det ville betyde hvis alle der køber øko plantede nogen kartofler deres haver. (Dem der har haver self.)

Man kunne også presse på at det offentlige plantede træer med ting man kunne spise på de gode steder, f.eks. parken ved Sydhavnen. Man ku plante den til med valnøddetræer, og bum så havde vi cuttet en hel masse unødvendig Co2 til at køre valnødder rundt i verden osv.

Enten er det meget længe siden du plukkede ellers også så lyver du for at bevise din pointe (ja undskyld, men det mener jeg sgu). Jeg er selv ivrig plukker af bær og æbler, og man skal edderbankemig godt nok være hurtigt ude, hvis man skal nå at få noget som helst før alt er ryddet.
Jeg bor ganske vist i Odense, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at det skulle være specielt meget anderledes her.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 40
Likede indlæg: 867

Indlægaf Stars » 22. aug 2016, 11:22

godtnavn skrev:
LadyFox skrev:
Stars skrev:

Økomælk må da gerne homogeniseres? Det er det ikke altid, men man kan sagtens få homogeniseret øko mælk, så vidt jeg ved er det kun biodynamisk mælk der ikke må homogeniseres.

Jeg bruger personligt kun mælk i madretter, så jeg aner intet om smagsforskellen :)

Jeg er holdt op med at kigge efter det, så det kan da godt være, at man kan nu. Men det kunne man ikke for nogle år tilbage.
Jeg ved godt, mejerierne gerne må - jeg tror bare de har fravalgt det pga. udbud/efterspørgsel ift. udgifter.
0

Tilbage til "Livets forhold"