Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Falstria
Kort karma: 77
Likede indlæg: 415

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Falstria » 23. aug 2016, 20:57

Bad Samaritan skrev:
Det er jo slet ikke det ærinde han er ude i. Så læs dog hvad manden skriver! :lol:

Det er jo det jeg har gjort.

I Uganda, Kenya og Rwanda har jeg selv set, hvordan økologiske metoder gør fattige landmænd rigere, hvilket sikrer mere mad på bordet og bedre husstandsindkomster, som betaler for, at børn kan komme i skole, og landbrug forbedres.

Så længe vi er i Danmark og taler dansk med hinanden, så er Økologi et begreb, der for jordbrug, udelukkende handler om ingen kemisk bekæmpelse, ingen GMO og ingen kunstgødning.

Jeg læser heller ikke noget sted at direktøren bakker op om tørkeresistente GM afgrøder, som ellers kunne kickstarte landbrug i Afrika.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1284

Indlægaf hotlips » 24. aug 2016, 04:37

Jeg har bestemt indtryk af det er meget få der køber øko ene og alene for deres egen sundheds skyld, det handler i høj grad om alt muligt andet der ikke nødvendigvis direkte er noget der gør en forskel for os selv, de kommende generationer, dyrevelfærd natur og et, naturligvis helt ufunderet, håb om at økologiske landmænd er knapt så kyniske i forhold til deres omgivelser.

Iøvrigt kan man godt købe økologiske blomster.

Man kan også købe økologiske plantefrø, og det er der mange der gør, det er et hastigt voksende marked og dyrkning og deling af afgrøder blandt private er vel nærmest det nye sort indenfor havebrug og der er forskellige sider som deljorden og grupper på facebook som er meget aktive hvor folk skriver hvis de har for mange æbler eller hvor der er brombær.

Det er også sider hvor mange kommer som helt nybegyndere både helt unge og folk der er gået på pension som kun har haft prydhave altid fordi de vil dyrke noget spiseligt og i botanisk haves butik midt i København er det de sælger mest af og spørges mest til spiselige afgrøder der dyrkes i lejligheder og gårdhaver som Urban gardening.

Men jeg tror også en generel mistillid til det konventionelle landbrug betyder noget for mange og jeg tror ting som at de støtter ministre der er tæt på at være deciderede økomodstandere som lytter til bæredygtigt landbrug der for få år siden var blacklistet på Christianborg fordi de truer folk der siger dem imod med sagsanlæg og støtte til en landbrugspakke der gentager fejl vi allerede har begået og betalt enorme summer for at rette op på, får mange til at vende sig fra dem og købe øko mere fordi det er et alternativ til dem end så meget andet.

Vi køber øko i det omfang vi har råd herhjemme og dyrker det meste frugt og alt grønt til madpakken selv i sommerhalvåret og det er også for en stor del for at tage hensyn til omgivelserne hvor det dyrkes og for at fremme biodiversiteten her hvor vi bor.

Men det tæller da at jeg gerne vil undgå sprøjtemidler i min dreng og når vi nu skal vælge så foretrækker jeg klart at han kortvarigt tørrer mås i konventionelle produkter end at han æder dem og jeg har indtryk af det er sådan mange andre også prioriterer de ting.
6
Falstria

Indlægaf Falstria » 24. aug 2016, 17:17

hotlips skrev:Jeg har bestemt indtryk af det er meget få der køber øko ene og alene for deres egen sundheds skyld, det handler i høj grad om alt muligt andet der ikke nødvendigvis direkte er noget der gør en forskel for os selv, de kommende generationer, dyrevelfærd natur og et, naturligvis helt ufunderet, håb om at økologiske landmænd er knapt så kyniske i forhold til deres omgivelser.

Iøvrigt kan man godt købe økologiske blomster.

Man kan også købe økologiske plantefrø, og det er der mange der gør, det er et hastigt voksende marked og dyrkning og deling af afgrøder blandt private er vel nærmest det nye sort indenfor havebrug og der er forskellige sider som deljorden og grupper på facebook som er meget aktive hvor folk skriver hvis de har for mange æbler eller hvor der er brombær.

Det er også sider hvor mange kommer som helt nybegyndere både helt unge og folk der er gået på pension som kun har haft prydhave altid fordi de vil dyrke noget spiseligt og i botanisk haves butik midt i København er det de sælger mest af og spørges mest til spiselige afgrøder der dyrkes i lejligheder og gårdhaver som Urban gardening.

Men jeg tror også en generel mistillid til det konventionelle landbrug betyder noget for mange og jeg tror ting som at de støtter ministre der er tæt på at være deciderede økomodstandere som lytter til bæredygtigt landbrug der for få år siden var blacklistet på Christianborg fordi de truer folk der siger dem imod med sagsanlæg og støtte til en landbrugspakke der gentager fejl vi allerede har begået og betalt enorme summer for at rette op på, får mange til at vende sig fra dem og købe øko mere fordi det er et alternativ til dem end så meget andet.

Vi køber øko i det omfang vi har råd herhjemme og dyrker det meste frugt og alt grønt til madpakken selv i sommerhalvåret og det er også for en stor del for at tage hensyn til omgivelserne hvor det dyrkes og for at fremme biodiversiteten her hvor vi bor.

Men det tæller da at jeg gerne vil undgå sprøjtemidler i min dreng og når vi nu skal vælge så foretrækker jeg klart at han kortvarigt tørrer mås i konventionelle produkter end at han æder dem og jeg har indtryk af det er sådan mange andre også prioriterer de ting.

Hvis du har ret i at det skulle være mistillid der er årsagen til at vi er verdensmestre i at købe økologisk, så må det være fordi mere vil have mere.

Stedet hvor borgerne (staten) har udøvet størst indflydelse på landbruget i længst tid og nu begynder butikkerne også at drive fødevarepolitik på vegne af kunderne, istedet for at lade dem stemme med deres pengepung. Uden at landbrugsfaglighed blandes ind i det på noget tidspunkt.
I landet med den største og ældste tradition for uddannelse af landbrugerne og den højeste grad af fødevaresikkerhed.
0
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 737

Indlægaf ajnaM » 24. aug 2016, 17:51

Spasserinde skrev:Okay, jeg forsøger lige at omformulere så kommende debattører måske kan få en mere neutral intro til emnet:

Jeg købte på et tidspunkt økologisk ligesom alle andre i min familie og omgangskreds, fordi det jo virkede så åbenlyst, at det var sundt og godt, og når alle gjorde det, så måtte det jo være rigtigt.

Det sidste års tid har jeg dog forsøgt at være lidt mere obs på videnskaben bag, og er stødt på rigtigt mange artikler, der understreger, at der faktisk ikke er videnskabelig basis for at påstå at økologi er sundere. Ganske vist indeholder konventionelle produkter flere syntetiske pesticider, men undersøgelserne glemmer ofte at tjekke for ”naturlige” pesticider som er lovlige i økologisk landbrug og kan være lige så giftige.

Ydermere fremstilles økologi også ofte som værende bedre for miljø og klima, men siden det har et lavere udbytte (fordi flere af afgrøderne og dyrene dør), betyder det, at der skal meget mere land og flere ressourcer til for at producere samme mængde. Det medfører en del ekstra udledning af andre ubehagelige stoffer, det beslaglægger langt større landområder som ellers kunne bruges til natur, og det har potentiale til at forværre den kommende globale fødevaremangel, fordi produktionen er meget mindre end ved konventionelt landbrug. I en artikel linket herunder fremgår det fx at hvis man skulle producere den mængde fødevarer, USA producerer i dag, men gøre det økologisk, ville det svare til at udrydde alle parker og vildnisser i det kontinentale USA.

Jeg får i stigende grad det indtryk, at økologi er et marketingsstunt, som spiller på det ”intuitivt” gode ved "det naturlige valg", selv om det så viser sig at disse antagede fordele ikke finder støtte i forskningen - somme tider tværtimod.

Naturligvis synes jeg det er problematisk ud fra et samfundsperspektiv, hvis denne øko-trend rent faktisk viser sig både at være dyr, uden effekt og har negative globale konsekvenser. Omvendt oplever jeg dog, at hverken min omgangskreds eller familie er kritiske over for økologi overhovedet – alle ser det bare som helt naturligt, at det er bedre.

Så ja, hvad er det, der foregår?

Økologi er dårligt for miljø og skaber problemer med at producere mad nok:
http://www.b.dk/kommentarer/oekologisk- ... e-tusinder

Forskning kan ikke bevise at økologi er sundt:
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... i-er-sundt

Jeg er vokset op på landet. Mine forældre havde et af de første økologiske landbrug i Danmark.

Når man vokser op på landet, er en stor del af ens kammerater landmandsbørn, ligesom ens forældres netværk i stor grad består af landmænd. Jeg har derfor kommet på en del gårde, og jeg vil sige det sådan, at der aldrig rigtig har været tvivl for mig om, at det giver mening at købe økologisk. Egentlig bare fordi, der har været gigantisk forskel på landmændenes forhold til deres produkter og naturen. Jeg har endnu til gode at møde en konventionel landmand, der ikke primært har været drevet af det økonomiske, mens jeg kun har mødt enkelte økologiske, der har.

Tingene har muligvis ændret sig over de sidste 20 år, hvor jeg indrømmet har haft ret lidt med landmænd at gøre, men jeg tror nu stadig, noget er det samme.
4
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1814

Indlægaf Anilara » 24. aug 2016, 20:07

ajnaM skrev:
Jeg er vokset op på landet. Mine forældre havde et af de første økologiske landbrug i Danmark.

Når man vokser op på landet, er en stor del af ens kammerater landmandsbørn, ligesom ens forældres netværk i stor grad består af landmænd. Jeg har derfor kommet på en del gårde, og jeg vil sige det sådan, at der aldrig rigtig har været tvivl for mig om, at det giver mening at købe økologisk. Egentlig bare fordi, der har været gigantisk forskel på landmændenes forhold til deres produkter og naturen. Jeg har endnu til gode at møde en konventionel landmand, der ikke primært har været drevet af det økonomiske, mens jeg kun har mødt enkelte økologiske, der har.

Tingene har muligvis ændret sig over de sidste 20 år, hvor jeg indrømmet har haft ret lidt med landmænd at gøre, men jeg tror nu stadig, noget er det samme.

Som en, der også er vokset op på en stor (dog konventionel) gård, vil jeg så sige, at mit indtryk er absolut anderledes. Jeg kender stadig 13 landmænd (foruden alle dem jeg kendte som barn), og ingen er drevet af økonomi - for man bliver sgu ikke rigtig rig inden for den branche. Tværtimod er det for mange ikke en overskudsbranche, og sådan var det også for 20år siden.
Alle som én af de landmænd (og - kvinde) jeg kender, har valgt branchen allerførst pga interesse for jordbrug, dyr og natur. Både økologerne og de konventionelle.
Det er også derfor jeg føler debatten ofte bliver forskruet, at konventionelle fremstilles som mere kyniske og ligeglade. Langt de fleste har bare en anden opfattelse af hvad dyrevelfærd er, hvad der er godt og eller skidt for naturen mv, er min erfaring. Selv de forskellige landmænd imellem har respekt for hinandens arbejde, har jeg erfaret. Mere end vi andre umiddelbart udviser :)

Nu er jeg så klar over at vi hver især kommer med hver vores subjektive oplevelser - men det er sgu svært at bruge som argumenter i en objektiv debat. Dog forstår jeg også godt, hvis du blot ville tilkendegive, hvorfor du har den tilgang du har. Det er jo nok lidt det samme jeg gør.
5
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1508

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. aug 2016, 21:35

- og så viser det sig så også, at Lomborgs kilder til hans påstande, rent faktisk siger det modsatte. Jeg er ikke overrasket..

http://politiken.dk/mad/premium/ECE3344001/faktatjek-har-lomborg-ret-i-sin-kritik-af-oekologi/
3
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1505

Indlægaf Bad Samaritan » 25. aug 2016, 04:01

Velvet-Goldmine skrev:- og så viser det sig så også, at Lomborgs kilder til hans påstande, rent faktisk siger det modsatte. Jeg er ikke overrasket..

http://politiken.dk/mad/premium/ECE3344001/faktatjek-har-lomborg-ret-i-sin-kritik-af-oekologi/

En udmærket gennemgang af Lomborgs selektive "forskning". Så mangler vi bare at journalisterne begynder at interessere sig for, hvem som har ham på lønningslisten - og hvorfor.
2
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 25. aug 2016, 15:07

Velvet-Goldmine skrev:- og så viser det sig så også, at Lomborgs kilder til hans påstande, rent faktisk siger det modsatte. Jeg er ikke overrasket..

Jeg kan desværre ikke læse den. :( Jeg er ellers stødt på den på facebook også, hvor jeg også postede Lomborg-linket. En bekendt der sidder i en relevant position i staten kommenterede også Lomborg meget kritisk og det lød temmelig sagligt, men en del af kritikken var beregningsniveau, så det tager en del tid at grave sig igennem argumenterne fra hver side af debatten.

Det er underligt, at det skal være så svært. Hvis folk der udtaler sig til medierne nu bare holdt op med primært at skubbe de pointer, der var i deres personlige interesse, ville det formentlig være lidt nemmere. Det gælder også den artikel, der linkes til, af formanden for Økologisk Landsforening. Han ved sikkert meget om sagen, men han er jo OM NOGET en stærk interessent i debatten og kan ikke forventes at være objektiv. Derfor kan han jo sagtens have valide pointer, men man kan nok ikke tage det, han siger, for gode varer pr. automatik. I det hele taget virker det, som om debatten kræver, at man går enormt meget i dybden med det konkrete materiale for at finde ud af, hvad der nogen lunde belæg for, og hvad der bare er retorik.
Senest rettet af Spasserinde 25. aug 2016, 18:41, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 25. aug 2016, 15:30

FruDulle skrev:Jeg tror at de fleste i min omgangskreds godt er klar over at mit hjerte banker utroligt højt for økologi. Jeg blogger desuden og lægger bl.a. madplan ud hver uge. Jeg skriver ikke øko ved hver eneste ting vi spiser. Folk ved det sikkert implicit. Jeg sidder ikke og fortæller folk vi har til middag at x y z er øko og købt i den biodynamiske hemmelige butik i kælderen på Frederiksberg. Who gives a f...?

Ja signalværdi har en betydning for et eller andet selvpromoverende segment. Og det er lidt grinagtigt og primitiv snobberi. Ligesom folk der har dyre tasker gør opmærksom på at det er Prada eller whatever. Men det gælder altså ikke for en mig som ellers er glødende økolog.

Derfor er det også enormt trættende med en debat som den er, hvor oplægget lægger op til at folk som prioriterer økologi er dumme og med en generelt nedladende tone. Der kommer en masse indlæg om at man ikke dør at konventionelt og ikke bliver sundere af økologi. Men økologi påstår heller ikke at man kommer i bedre form, bedre kan tåle 20 smøger eller bliver tynd af det. Det handler om vores helse, vores fremtid og vores planet. Jeg synes det er enormt dumt, at benægte de facts der ligger for hvordan både planet og mennesker er kommet i værre og værre stand de sidste 70-80 år og benægte at forurening af jord, vand, afgrøder og forarbejdning af fødevarer med alt muligt lort, ikke har en indflydelse.

Men nu synes jeg altså også du læser en maaaaaaaaaaaaaaasse ting, der ikke står i mit indlæg. Som om at fordi du og jeg er uenige i nogle ting, så er jeg automatisk også klimaklimabenægter og tror ikke på, forbrug eller landbrug har en indflydelse.

Tværtom jeg er temmelig opmærksom på klimaændringer og går bestemt op i miljø. Der er imponerende videnskabeligt belæg for, at klimaforandringerne er menneskeskabte som følge af vores CO2-udledning - det er slet ikke et spørgsmål længere. Og dertil kommer alle de andre ting, vi har fucket up - massiv forurening af havene, masseudryddelse af dyrearter m.v. Det er lige præcis DERFOR det gør indtryk på mig, når der stilles spørgsmålstegn ved effekten af noget, som folk og staten bruger tid og penge på fordi man tror det gør en forskel. Jeg synes, vi skal gøre det, der virker. For mig inkluderer det, at når man fx diskuterer tiltag eller valg som økologi, GMO osv., så forholder man sig også til størrelsen af effekterne - herunder hvorvidt de kan påvises eller bare er "teoretiske" og hvordan de klarer sig sammenlignet med andre tiltag man kunne gøre eller købe for samme beløb - samt hvilke andre effekter, det måske har, som man glemmer, fx at der kræves mere land, som kunne være brugt på ren natur.

Vi kan så diskutere disse effekter, sagligheden af forskellige debattører og eksperters udsag osv., men det er usagligt at hævde, at fordi man sætter spørgsmålstegn ved effektiviteten af økologi, så er man bare ligeglad med Jorden.

Forskellen på dig og mig er ikke, at du vil redde Jorden og menneskeheden og at jeg ikke vil. Forskellen er vel bare, at min primære interesse er at gøre det på en måde, som rent faktisk virker. Hvis det er økologi, så er det fint, så er det det, jeg hepper på. Hvis det ikke er økologi, så rooter jeg for noget andet.
2
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 25. aug 2016, 15:53

Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg er optaget af at redde planeten fra den nært forestående undergang.
1
Falstria

Indlægaf Falstria » 25. aug 2016, 16:35

Spasserinde skrev:Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg er optaget af at redde planeten fra den nært forestående undergang.

Billede
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 25. aug 2016, 16:39

Falstria skrev:
Spasserinde skrev:Jeg vil på det kraftigste understrege, at jeg er optaget af at redde planeten fra den nært forestående undergang.

Billede

Klimaet nede som nr 13. Ingen af de andre ting kan bruges til noget hvis det går galt med klimaet. Nr 1 gør direkte klimaet værre, fordi større økonomisk aktivitet = mere udledning af CO2 med den nuværende teknologi.

Hvad er pointen med at redde folk fra fattigdom, hvis de alligevel alle sammen dør 50 år efter.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 25. aug 2016, 16:56

Billede
0
Falstria

Indlægaf Falstria » 25. aug 2016, 17:01

eks-Maupassant skrev:Klimaet nede som nr 13. Ingen af de andre ting kan bruges til noget hvis det går galt med klimaet. Nr 1 gør direkte klimaet værre, fordi større økonomisk aktivitet = mere udledning af CO2 med den nuværende teknologi.

Hvad er pointen med at redde folk fra fattigdom, hvis de alligevel alle sammen dør 50 år efter.

Det var også bare for at sige at der er nok at gå igang med...

Økologi er slet ikke med på listen.
1
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 25. aug 2016, 18:40

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:Klimaet nede som nr 13. Ingen af de andre ting kan bruges til noget hvis det går galt med klimaet. Nr 1 gør direkte klimaet værre, fordi større økonomisk aktivitet = mere udledning af CO2 med den nuværende teknologi.

Det var også bare for at sige at der er nok at gå igang med...

Økologi er slet ikke med på listen.

At økologi ikke er med kan jo sådan set være, fordi det ikke er et mål i sig selv. :) Mon ikke det, af dem der tror på det, ses som et middel. Dets blotte fravær er i hvert fald ikke så mærkeligt, synes jeg.
0

Tilbage til "Livets forhold"