Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 393
Likede indlæg: 2015

Re: Hvorfor bliver folk ved med at tro at økologi er godt?

Indlægaf Falstria » 22. nov 2016, 00:08

vUlpeS skrev:Vil det sige at alle vilde fugle er smittebærere, eller kan man (som fugl) trække frinummer?

- Og hvad er "vandring" for noget?

De er alle potentielle smittebærere, men nogle er mere potentielle end andre, det afhænger mest af hvor de kommer fra inden de flyver hertil.

Fugle på træk er jo en årligt tilbagevendende type af vandring, hvor de tilbagelægger meget store afstande.
Mindre vandringer kan være noget som en flok af andefugle der flyver fra sø til sø som led i foragering inden for et begrænset område, men altså fra en sø i tyskland, til en sø i danmark er der ikke langt.
Det er meget få fugle der ikke flyver i flok, dem som ikke flyver i flok har som regel et fast afgrænset territorie, det er altså fugle som flyver i flok der er de største potentielle smittebærere.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1382

Indlægaf Aspargsen » 22. nov 2016, 00:15

Falstria skrev:Hvad tænker de økologisk bevidste forbrugere som stedet her vrimler med om den slags?

Jeg tænker på om du tror på af jorden er flad ?
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 318
Likede indlæg: 5881

Indlægaf eks-Maupassant » 22. nov 2016, 00:20

paint skrev:
vUlpeS skrev:
Falstria skrev:
vUlpeS skrev:
Den her er jeg ikke stensikker på: Epidemier i dyrehold er ofte et resultat af dyrehold i sig selv? Måden kollektiviseringen fungerer på, hvor omgangen, dyrene imellem, er uundgåelig?

Smitten kommer fra vilde dyr (i dette tilfælde vilde fugle).

Epidemier er et resultat af vandring.

Vil det sige at alle vilde fugle er smittebærere, eller kan man (som fugl) trække frinummer?

- Og hvad er "vandring" for noget?

Billede

Billede
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 22. nov 2016, 14:24

Fundet af fugleinfluenza i en besætning med fritgående ænder, på Nordsjælland, har bevirket at Danmark nu har stoppet eksport af æg og fjerkræ til Sydafrika, Vietnam og New Zealand, det har vi en aftale med dem om at det sker automatisk når der er konstateret et udbrud i en besætning (om det er en hobbybesætning betyder ikke noget). Dertil har Japan og Sydkorea valgt at lukke for import midlertidigt.

Økologisk landsforening vil have erstatning til økologer der mister penge på at holde hønsene lukket inde under forhold der ikke er beregnet til formålet.
http://okologi.dk/newsroom/2016/11/fugl ... roducenter

Skal de have det? Penge for ikke at have brugt penge, på en ordentlig stald, i tide.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 16. aug 2017, 18:55

Så! Økologi interesserede meddebatører.

Nu får i muligheden for mere end bare at stemme med fødderne (handle økologisk), stemme på "grønne" partier osv.

Nu får i muligheden for direkte at påvirke hvor mange gårde der omlægges til og drives økologisk.

1 aktie koster 25.000 kr. svarende til mellem 0,05 ha og 0,25 ha landbrugsjord, alt efter bonitet og beliggenhed.

Hvor mange af jer kunne finde på at købe en sådan aktie? :)

http://landbrugsavisen.dk/aktie-i-ny-%C ... r-25000-kr
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 16. aug 2017, 22:52

Skal det have sin egen tråd i grunden? :gruble:

Jeg er ikke vant med at oprette tråde.
Hvilket forum?
0
Bad Samaritan
Kort karma: 54
Likede indlæg: 807

Indlægaf Bad Samaritan » 17. aug 2017, 03:33

Fint koncept. Men jeg har svært ved at se, hvordan du kan stille det op som om, at nu skal økologi-fans til lommerne, hvis de virkelig vil vise alle os andre, hvor lang deres hestehale helt præcis er. Måden vi (over)producerer fødevarer på og dens helt uoverskuelige konsekvenser - både for miljøet og samfundsøkonomien - er et problem, som politikere og deres tilhængere har skabt. Derfor skal problemet også løses politisk, og via skattekronerne...
9
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 162
Likede indlæg: 2119

Indlægaf dykkersild » 17. aug 2017, 13:27

Falstria skrev:Så! Økologi interesserede meddebatører.

Nu får i muligheden for mere end bare at stemme med fødderne (handle økologisk), stemme på "grønne" partier osv.

Nu får i muligheden for direkte at påvirke hvor mange gårde der omlægges til og drives økologisk.

1 aktie koster 25.000 kr. svarende til mellem 0,05 ha og 0,25 ha landbrugsjord, alt efter bonitet og beliggenhed.

Hvor mange af jer kunne finde på at købe en sådan aktie? :)

http://landbrugsavisen.dk/aktie-i-ny-%C ... r-25000-kr

Som medlem af Dansk naturfredningsforening har jeg læst om og syntes godt om projektet - og jeg skal ikke kunne sige mig fri for, at vi måske køber en aktie. Men som B.S skriver, så bør det først om fremmest løses politisk og via skattekroner. Men det er nu også ideen om at der skabes nye arbejdspladser der tiltaler mig. Igen bør det komme via politik men jeg har nu intet problem med at støtte sager økonomisk som privatperson.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 17. aug 2017, 19:49

Bad Samaritan skrev:Fint koncept. Men jeg har svært ved at se, hvordan du kan stille det op som om, at nu skal økologi-fans til lommerne, hvis de virkelig vil vise alle os andre, hvor lang deres hestehale helt præcis er. Måden vi (over)producerer fødevarer på og dens helt uoverskuelige konsekvenser - både for miljøet og samfundsøkonomien - er et problem, som politikere og deres tilhængere har skabt. Derfor skal problemet også løses politisk, og via skattekronerne...

Det er ikke noget jeg stiller op, det er en ekstra mulighed for jer der vil have landbrug til at køre økologisk, opkøb landbrug, så bestemmer i det selv.

Så længe i ikke ejer landbrug bestemmer i intet, men kan blot betale ekstra for jeres varer og skabe efterspørgsel på den måde, det ændre bare ikke noget for den store andel der eksporteres.

Nogle af de andre aktieselskaber der opkøber danske landbrug for tiden, er f.eks. tyske mejerier. De omlægger ikke til økologi.
Nogen andre skal købe jorden før det sker.
0
Bad Samaritan
Kort karma: 54
Likede indlæg: 807

Indlægaf Bad Samaritan » 18. aug 2017, 07:17

Falstria skrev:
Bad Samaritan skrev:Fint koncept. Men jeg har svært ved at se, hvordan du kan stille det op som om, at nu skal økologi-fans til lommerne, hvis de virkelig vil vise alle os andre, hvor lang deres hestehale helt præcis er. Måden vi (over)producerer fødevarer på og dens helt uoverskuelige konsekvenser - både for miljøet og samfundsøkonomien - er et problem, som politikere og deres tilhængere har skabt. Derfor skal problemet også løses politisk, og via skattekronerne...

Det er ikke noget jeg stiller op, det er en ekstra mulighed for jer der vil have landbrug til at køre økologisk, opkøb landbrug, så bestemmer i det selv.

Så længe i ikke ejer landbrug bestemmer i intet, men kan blot betale ekstra for jeres varer og skabe efterspørgsel på den måde, det ændre bare ikke noget for den store andel der eksporteres.

Nogle af de andre aktieselskaber der opkøber danske landbrug for tiden, er f.eks. tyske mejerier. De omlægger ikke til økologi.

Selvfølgelig er det opstillet. Hele dit "I" bygger på en præmis om, at "vi" udgør en eller anden homogen gruppe af forvildede forbrugere, uden noget reelt clue eller rationale for at købe økologisk... for så bliver det så meget nemmere for dig og dine meningsfæller at affærdige en legitim vælgergruppes krav om en mere ansvarlig form for fødevareproduktion som et eller andet fjollet, følelsesmæssigt sentiment, som kan ignoreres efter forgodtbefindende.

Med hensyn til landbruget, så har du selvfølgelig helt ret. "Vi" ejer det ikke. Men vi betaler for festen gennem subsidier og en fuldstændig vanvittig landbrugspolitik, som alt sammen finansieres med vores og kommende generationers skattekroner. Vi er også forbrugere af deres produkter... og vi kan til- eller fravælge dem efter eget forgodtbefindende, helt uden det skal koste os noget som helst ekstra, andet end hvad varen i kurven koster. Her kan du selvfølgelig sagtens begynde at synge den samme gamle sang om, at dansk landbrug er nationens brødkurv, og at vi allesammen ville være fucked uden deres eksport. Men sandheden er, at takket være dem vil dine og mine børn udlede mere CO2 end 25 sudanesere hver især, uden så meget som nogensinde at have gravet een eneste kartoffel op selv - og hvis du ikke vil se dine børn slås med alle verdens fattigrøve om de sidste sparsomme ressourcer, eller bare en kvadratmeter eller to at befinde sig tørskoet på, så kunne det være at du skulle overveje at købe de dér aktier. :)
9
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 19. aug 2017, 21:03

dykkersild skrev:
Som medlem af Dansk naturfredningsforening har jeg læst om og syntes godt om projektet - og jeg skal ikke kunne sige mig fri for, at vi måske køber en aktie. Men som B.S skriver, så bør det først om fremmest løses politisk og via skattekroner. Men det er nu også ideen om at der skabes nye arbejdspladser der tiltaler mig. Igen bør det komme via politik men jeg har nu intet problem med at støtte sager økonomisk som privatperson.

Hvordan løses politisk? er det i EU regi, noget der rækker udover EU, eller bare nationalt?

Og hvor kommer skattekronerne i spil præcist?

Hvordan skal fødevareproduktion foregå, synes du?
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 19. aug 2017, 21:17

Bad Samaritan skrev:Selvfølgelig er det opstillet. Hele dit "I" bygger på en præmis om, at "vi" udgør en eller anden homogen gruppe af forvildede forbrugere, uden noget reelt clue eller rationale for at købe økologisk... for så bliver det så meget nemmere for dig og dine meningsfæller at affærdige en legitim vælgergruppes krav om en mere ansvarlig form for fødevareproduktion som et eller andet fjollet, følelsesmæssigt sentiment, som kan ignoreres efter forgodtbefindende.

Med hensyn til landbruget, så har du selvfølgelig helt ret. "Vi" ejer det ikke. Men vi betaler for festen gennem subsidier og en fuldstændig vanvittig landbrugspolitik, som alt sammen finansieres med vores og kommende generationers skattekroner. Vi er også forbrugere af deres produkter... og vi kan til- eller fravælge dem efter eget forgodtbefindende, helt uden det skal koste os noget som helst ekstra, andet end hvad varen i kurven koster. Her kan du selvfølgelig sagtens begynde at synge den samme gamle sang om, at dansk landbrug er nationens brødkurv, og at vi allesammen ville være fucked uden deres eksport. Men sandheden er, at takket være dem vil dine og mine børn udlede mere CO2 end 25 sudanesere hver især, uden så meget som nogensinde at have gravet een eneste kartoffel op selv - og hvis du ikke vil se dine børn slås med alle verdens fattigrøve om de sidste sparsomme ressourcer, eller bare en kvadratmeter eller to at befinde sig tørskoet på, så kunne det være at du skulle overveje at købe de dér aktier. :)

Næh.

Landbrugsstøtten må du gerne afskaffe, det er ikke noget der gavner dansk landbrug, det skruer bare prisen på jorden op, som du vil opdage hvis du selv skal investere i den som f.eks. igennem det aktieselskab der vil købe jord op til omlægning til økologisk produktionsform.
Gødningslovgivning er noget af det andet der skruer prisen på jord gevaldigt op.
Lav flere restriktive love og så øger du bare prisen på jorden endnu mere.

Det betyder at man ikke bare kan leve af at dyrke hvede på sin jord, der skal mere til, langt mere.

Alt ævlet om CO2 og sudanere preller af, for det udleder langt mindre CO2 ækvivalenter at dyrke et ton fødevare her end i sudan.
At vandet kommer fra oven helt af sig selv er en stor faktor, derudover at jorden ikke er steril sandkasse, men fed muld, er en stor faktor.

Det er ikke danskerne der er fucked uden landbrugets eksport, ikke lige nu, det kan så ændre sig, men vi brødføder altså langt flere end bare os selv grundet den gunstige beligenhed vi har, det er også en forpligtelse vi har i kraft deraf.
1
OberstNasig
Kort karma: 63
Likede indlæg: 700

Indlægaf OberstNasig » 22. aug 2017, 15:37

Falstria skrev:

Undskyld, men nu har jeg læst flere af dine indlæg herinde og du virker som om, at du er personligt fornærmet over, at der er mennesker, der foretrækker økologi.
Hvorfor er det vigtigt for dig, at folk ikke køber økologi? Helt kort fortalt. Hvis du har lyst til at svare mig.
3
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 22. aug 2017, 15:50

OberstNasig skrev:
Falstria skrev:

Undskyld, men nu har jeg læst flere af dine indlæg herinde og du virker som om, at du er personligt fornærmet over, at der er mennesker, der foretrækker økologi.
Hvorfor er det vigtigt for dig, at folk ikke køber økologi? Helt kort fortalt. Hvis du har lyst til at svare mig.

Det helt korte svar er at det er der svaret på løbende i tråden, men den er da rigtig nok blevet noget lang og uoverskuelig.

Det er vigtigt for mig fordi jeg er involveret i både fødevareproduktion, energibesparelser, natur og miljøforbedringer.
Fra jeg står op til jeg går i seng, hver dag.
Ikke altid på samme tid dog.

Målet for mig er ikke at begrænse Økologi, der skal være plads til den dyrkningsform også (iblandt flere andre), men den skal absolut ikke være dominerende, hvilket der er nogle (mange) der er uenig i, dem er jeg i opposition til.

De skal kunne holde deres dyr inde på stald, når der er en epidemi iblandt dyr, økologi eller ej.
De skal kunne holde på næringsstoffer og ikke forurene en enkelt plet jord (fold) så det siver ned i grundvandet, økologi eller ej.
Madspildet skal begrænses, bekæmpelse af svampesygdomme og lagersvampe/skadedyr er derfor vigtigt, økologi eller ej.
Naturen skal skånes mest muligt, derfor skal de dyrkede arealer udnyttes så fældning af regnskov og opdyrkning af ørken så vidt det er muligt kan undgås, økologi eller ej.
Osv.

I det indlæg du citere, skriver jeg intet der går imod økologi, folk skal være velkomne til at opkøbe jord og benytte den dyrkningsform.
Nu kan de så slippe for at skulle lægge 10-30.000.000 kr. for en hel gård, men kan gå sammen og nøjes med at lægge 25.000 kr. for en enkelt aktie hver især.
Det er godt nyt for dem der ønsker mere økologi, det synes jeg de skal benytte sig af.
2
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 22. aug 2017, 16:36

OberstNasig skrev:Undskyld, men nu har jeg læst flere af dine indlæg herinde og du virker som om, at du er personligt fornærmet over, at der er mennesker, der foretrækker økologi.

Kan tilføje at landbrug i DK har været overreguleret i 20 år, som følge af at nogen vil gøre det til noget politisk istedet for at de selv går ind i erhvervet og producerer de varer de ønsker.
Det er altid lettere at bruge andres tid og penge jo.
0

Tilbage til "Livets forhold"