Hvad er menneskets natur ifølge dig?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Hvad er menneskets natur ifølge dig?

Indlægaf Spasserinde » 15. aug 2016, 22:44

Jeg synes det kunne være sjovt at høre, hvilke tanker folk gør sig om menneskets natur.

Det kan være alt muligt I har tænkt igennem tiden - er vi egoistiske på bunden, næstekærlige, er vi skabt til monogami, finder vi kun ægte mening i relationer, er vi Gud's skabninger etc.

Skyd løs.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3430

Re: Hvad er menneskets natur ifølge dig?

Indlægaf dgd2007 » 15. aug 2016, 23:34

Spasserinde skrev:er vi egoistiske på bunden, næstekærlige?
Begge dele ... men det man dyrker mest, bliver man bedst til :)

Spasserinde skrev:er vi skabt til monogami?
Hmm ... ved ikke. Men det er bestemt mest praktisk, og der er jo også ca. lige mange af hver. I mine "formative år" (pragtfuldt udtryk, jeg lærte af en anden debattør for nylig :)) var det meget moderne med "fri kærlighed". Men jeg syntes nu ikke, det så ud til at virke i praksis. (Det kan man måske også sige om del ægteskaber, men altså ...)

Spasserinde skrev:finder vi kun ægte mening i relationer?
Nej.

Spasserinde skrev:er vi Gud's skabninger?
I mangel af et bedre ord, så ja :D Vi er i hvert fald skabninger.

Spasserinde skrev:etc.
Kan ikke lige finde på noget selv :fløjt:
1
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 4
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 16. aug 2016, 06:56

Krig er en del af menneskets natur. Det, der truer vores livsrum, gør os aggressive. Og det beredskab bruger vi. Vi kan jo mene, at det er dybt dysfunktionelt, at vi angriber hinanden. Men det har vi altid gjort og vil altid gøre det. Mennesket er grundlæggende et dyr, og kun vores tillærte etik, normer og kultur har gennem årene adskilt os og gjort os til den førende primat i verden. Noget tyder på, at vi er blevet fredeligere, men hvis vi trues af en anden stamme, så går det løs
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3430

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2016, 03:32

Peter Post skrev:[...]
Mennesket er grundlæggende et dyr, og kun vores tillærte etik, normer og kultur har gennem årene adskilt os og gjort os til den førende primat i verden.
[...]

Det er selvfølgelig også en afgørende forskel: at mennesket kan have etik og normer og kultur. Så vi skiller os da lidt ud :)
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2356

Indlægaf paint » 17. aug 2016, 08:13

Mennesket, er en sammensat størrelse, der falder lidt uden for de gængse kategorier. Biologisk set, er vi dyr, som alle andre dyr. Mentalt, skiller vi os ud, ved vores intelligens og vores selv/jeg-bevidsthed. MEN vi har stadig vores dyriske instinkter i fuld funktion.

Det vil i praksis sige, at vi på den éne side, har de overlevelsesinstinkter (og andre instinkter), som dyr også har. Vi kan, til tider og under særlige omstændigheder, reagere og agere, med basis i vore dyriske instinkter. På den anden side, kan vi også reagere og agere, med basis i vores højere hjerne-funktioner fx ved at udvikle etik, moral, civilisation etc.

Disse to sider af os, kan på sin vis fremkalde en vis skizofreni. På dén måde at vi står med en ben i hver lejr – den dyriske og den højere udviklede del af os. Disse to sider, er svært forenelige - heraf den lettere skizofrene menneskelige natur.

Vores bevidsthed om egen eksistens; vores selvbevidsthed og vores bevidsthed om, at vi er her, at vi lever her på planeten, samt at vi kun lever her i et vist tidsrum, i modsætning til dyr, som bare er her, uden bevidsthed om at de er her, hvad de er etc. - har gjort at vi har udviklet den nævnte etik, moral og et adfærdskodeks, som skal forsøge at tøjle vore lavere (dyriske) instinkter, samt en filosofi eller religion, som skal sætte os i stand til at kunne leve med denne viden og vores indbyggede modsætninger. Fx, bevidstheden om vores egen dødelighed og begænsede levetid.

Kort sagt, er vi hverken et dyr eller væsner, med basis i højere hjernefunktioner. Vi er på godt og ondt, begge dele.

Måske er vi en slags aspiranter til, med tiden at udvikle os til væsner med en højere bevidsthed,med en ægte sammensmeltning/symbiose af de to sider af os. Måske, bliver vi en dag, rigtige 'mennesker' (og ikke halvvejs dyr). Men der er vist ret lang vej, dertil.

Billede
Senest rettet af paint 17. aug 2016, 23:02, rettet i alt 2 gange.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 17. aug 2016, 08:30

At overleve.
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5894

Indlægaf Smiling_Goat » 18. aug 2016, 09:48

Paint: Hvad mener du med "den lettere skizofrene menneskelige natur"? Ud fra min forståelse af hvad skizofreni er, forstår jeg ikke, hvad du mener.
Skizofreni er et skisma mellem den faktiske verden og den oplevede verden. Det er hallucinationer på de forskellige sanser, det kan være problemer med at overskue daglige opgaver, tilbagetrukkenhed socialt (som kan fremstå noget nær autistisk) med medfølgende vanskeligheder ud i sociale normer. Jeg kan ikke forstå, hvordan det gør sig gældende for den menneskelige natur generelt - kan du uddybe? Jeg er ellers ret enig med dig, tror jeg.

_________

Menneskets hjerne er bygget op efter de forskellige evolutionære trin. Krybdyrhjernen nederst, pattedyrhjernen oven på den og menneskets hjerne (frontallappen) øverst - så vidt jeg har lært. Jeg har også lært, at menneskets adfærd bunder i, hvilke instinkter/hvilken hjerne der aktiveres. Når man drikker alkohol fx sættes frontallappen og "pattedyrhjernen" ud af spil, og krybdyrhjernen får frit spillerum - derfor bliver man ofte sulten og liderlig, når man er fuld.

Det er derfor et samspil mellem de forskellige hjerner, der udgør menneskets natur. Vi er monogame i den udstrækning, der giver mening biologisk. Menneskebørn er så forsvarsløse, at jo flere beskyttere de har des bedre, derfor er der teser der går på, at folk finder sammen i par (og samfund) for at beskytte deres afkom, og at kærligheden mellem disse individer giver de bedste forudsætninger. Derfor udskilles også oxytocin ("kærlighedshormonet") ifm. seksuelt samkvem, kys, når barnet dier osv. Samtidig går en anden teori på, at man kan vurdere et dyrs monogame tilbøjeligheder baseret på dets testikler (jo større testikler, des flere damer kan bedækkes eller sådan noget,) og da menneskets ikke er væsentligt store, ej heller væsentligt små, ift. resten af kroppen formoder man, at vi er monogame til en vis udstrækning.

Det leder mig så til min forestilling om vores indstilling til hinanden som mennesker: Jo mere fasttømret en gruppe er, des bedre overlevelseschancer har den, derfor tror jeg, at vi er genetisk disponerede til at være venlige, så længe det giver mening for os. Det ville være i modstrid med selvopretholdelsesdriften at være for venlige. Det tror jeg også hænger sammen med Maslows behovspyramide, som siger at mennesket har fem behov: Fysiologiske, tryghed, sociale, "egoistiske" og selvrealiserende. Efterhånden som disse behov opfyldes aktiveres de ovenstående i pyramiden. Så.. Når et menneske er mæt og føler sig trygt, kan det godt finde overskuddet til at hjælpe andre - og gør det, bl.a. fordi det giver de bedste overlevelsesbetingelser - omend vi næppe er opmærksomme på det, for det ville ødelægge hele det sociale aspekt.

Samtidig har vi brug for religion, har jeg lært og synes giver mening, fordi vi er opmærksomme på vores egen dødelighed, og det skaber angst. For at dulme den angst, laver vi forklaringsmodeller, der trøster os - egentligt et godt eksempel på samspil mellem frontallap og krybdyrhjerne.

Nåh ja, og frontallappen er først færdigudviklet i begyndelsen af 20'erne, hvorfor man aldrig skal stole på en teenager :D (unge mænd kan heller ikke udskille oxytocin ifm. seksuelt samkvem på samme måde som mere modne mænd, hvorfor de er mere tilbøjelige til at være hensynsløse ift. hvem de knalder, og det er derfor en god idé at være lidt forsigtig som ung kvinde.)

Det blev langt (og nørdet,) men du spurgte selv, og jeg synes emnet er spændende :P
Senest rettet af Smiling_Goat 18. aug 2016, 10:03, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. aug 2016, 09:56

Smiling_Goat skrev:Paint: Hvad mener du med "den lettere skizofrene menneskelige natur"? Ud fra min forståelse af hvad skizofreni er, forstår jeg ikke, hvad du mener.
Skizofreni er et skisma mellem den faktiske verden og den oplevede verden. Det er hallucinationer på de forskellige sanser, det kan være problemer med at overskue daglige opgaver, tilbagetrukkenhed socialt (som kan fremstå noget nær autistisk) med medfølgende vanskeligheder ud i sociale normer. Jeg kan ikke forstå, hvordan det gør sig gældende for den menneskelige natur generelt - kan du uddybe? Jeg er ellers ret enig med dig, tror jeg.

_________

[...]

Jeg brugte betegnelsen (skizofren) i den lidt 'poppede' udgave, med betydningen 'splittet' og 'modsætningsfyldt'. Sjovt nok, er jeg selv lidt imod det overfladiske og lettere misvisende brug af diagnoser som finder sted. men lige hér, kunne det godt forsvares, når jeg samtidigt uddybede hvad jeg mente med det. ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 18. aug 2016, 10:02

paint skrev:
Smiling_Goat skrev:Paint: Hvad mener du med "den lettere skizofrene menneskelige natur"? Ud fra min forståelse af hvad skizofreni er, forstår jeg ikke, hvad du mener.

_________

[...]

Jeg brugte betegnelsen (skizofren) i den lidt 'poppede' udgave, med betydningen 'splittet' og 'modsætningsfyldt'. Sjovt nok, er jeg selv lidt imod det overfladiske og lettere misvisende brug af diagnoser som finder sted. men lige hér, kunne det godt forsvares, når jeg samtidigt uddybede hvad jeg mente med det. ;)

Jeg har bare altid lært, at skizofreni ikke har noget at gøre med splittelse, og jeg har hele tiden troet, du var psykolog, så da du begyndte at lyde som om, at du mente skizofreni og splittelse hang sammen, men jeg alligevel ikke var helt sikker på, det var det du mente, tænkte jeg, at jeg ville spørge - tak for uddybningen.

Jeg vil godt udfordre nogen til at lave en længere sætning :afro:
2
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. aug 2016, 10:13

Smiling_Goat skrev:
paint skrev:

_________

[...]

Jeg har bare altid lært, at skizofreni ikke har noget at gøre med splittelse, og jeg har hele tiden troet, du var psykolog, så da du begyndte at lyde som om, at du mente skizofreni og splittelse hang sammen, men jeg alligevel ikke var helt sikker på, det var det du mente, tænkte jeg, at jeg ville spørge - tak for uddybningen.

Jeg vil godt udfordre nogen til at lave en længere sætning :afro:

Jeg er skam psykolog og jeg ved godt, hvad Skizofreni er. Og nej. Det er ikke personlighedsspaltning. Men som jeg skrev, er der opstået en tendens til at bruge betegnelsen i en 'populariseret' udgave, som ikke har så meget at gøre med dét det egentlig handler om.
Og som jeg skrev, at når jeg nu uddybede hvad jeg faktisk mente med det, kunne det godt forsvares at bruge det om et modsætningsforhold, som er netop det den populariserede udgave, handler om.
0

Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 18. aug 2016, 10:26

paint skrev:Jeg er skam psykolog og jeg ved godt, hvad Skizofreni er. Og nej. Det er ikke personlighedsspaltning. Men som jeg skrev, er der opstået en tendens til at bruge betegnelsen i en 'populariseret' udgave, som ikke har så meget at gøre med dét det egentlig handler om.
Og som jeg skrev, at når jeg nu uddybede hvad jeg faktisk mente med det, kunne det godt forsvares at bruge det om et modsætningsforhold, som er netop det den populariserede udgave, handler om.

Nååååh, så er jeg med. Det var hele psykologaspektet, der forvirrede mig, for jeg var ikke sikker på om (pga. dit erhverv,) du mente den kliniske forståelse af skizofreni, og den var noget anderledes end min forståelse af samme - og jeg kunne ikke regne ud, hvordan den gjorde sig gældende i dit udsagn. Jeg tror ikke, jeg havde ikke været i tvivl, hvis jeg havde troet, du var tandlæge eller sådan noget :P

Jeg ved heller ikke, hvorfor jeg kan huske, hvad du laver. Det er noget sært noget, der bliver lagret i hjernen nogle gange.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1536

Indlægaf Bad Samaritan » 20. aug 2016, 21:37

At lære mindst muligt af flest mulige fejltagelser på alt for lang tid i et alt for kort liv... sådan pretty much.
1
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 117

Indlægaf Petrix » 21. aug 2016, 00:57

Vores overordnede natur er at bringe vores egne gener videre.
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1061

Indlægaf KinderBueno » 21. aug 2016, 13:37

Jeg tror ikke, vi er skabt til at leve enlige tilværelser. Man kan helt sikkert godt vænne sig til det og føle sig fint tilpas med det, men grundlæggende køber jeg helt sikkert den dér med, at mennesker er flokdyr og har brug for relationer til andre mennesker.
1
hej hest, hestehest

Tilbage til "Livets forhold"