ö i andre lande?

Åbent forum hvor alle kan deltage, også dig der ikke har oprettet en bruger.
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1231

ö i andre lande?

Indlægaf godtnavn » 16. aug 2016, 07:19

Det her er måske et mærkeligt spørgsmål :genert:

Men kan alle landes tastature lave ö? Altså de kan selvfølgelig hvis man gør en stor indsats eller kopierer det ind, ligesom man godt kan få lave et ø i udlandet, men hvis man har et ö i sit navn vil det så på papirer i udlandet optræde som o eller vil de kunne lave det?
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: ö i andre lande?

Indlægaf ShuruQ » 16. aug 2016, 07:40

I hvert fald i de lande hvor de benytter det latinske alfabet vil du finde denne eller lignende knapper, hvor der både er til ö, ñ og ô uden du skal ind og klippe/klistre :).

....jpg

(og jeg skal vist have fundet en vatpind og have renset mit tastatur lidt :fløjt: ).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. aug 2016, 09:22

Det vil sige stort set alle lande kan? Er der mon et sted man kan tjekke om dette er tilfældet?
0
PerXX
Kort karma: 2
Likede indlæg: 87

Indlægaf PerXX » 16. aug 2016, 09:50

Selvom tastaturet ikke har en knap med trema som ShuruQ viser, kan man stadig skrive ö ved hjælp af ASCII code.

Hold ALT knappen nede, tast 148 på det numeriske tastatur, og slip så ALT knappen igen: ö
ALT+0248 = ø

Om du kan forvente at lande der ikke bruger disse tegn vil bruge dem er nok mere tvivlsomt.
2
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. aug 2016, 09:52

PerXX skrev:Selvom tastaturet ikke har en knap med trema som ShuruQ viser, kan man stadig skrive ö ved hjælp af ASCII code.

Hold ALT knappen nede, tast 148 på det numeriske tastatur, og slip så ALT knappen igen: ö
ALT+0248 = ø

Om du kan forvente at lande der ikke bruger disse tegn vil bruge dem er nok mere tvivlsomt.

Og det du beskriver er nok for besværligt til de ved hvordan de skal gøre det. Pis.

Er lidt negativ over det, havde virkelig håbet det ikke ville være et problem.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 16. aug 2016, 09:55

godtnavn skrev:
PerXX skrev:Selvom tastaturet ikke har en knap med trema som ShuruQ viser, kan man stadig skrive ö ved hjælp af ASCII code.

ALT+0248 = ø

Og det du beskriver er nok for besværligt til de ved hvordan de skal gøre det. Pis.

Er lidt negativ over det, havde virkelig håbet det ikke ville være et problem.

Jeg er født nysgerrig, det indrømmer jeg blankt, men må jeg spørge hvad du skal bruge det til :)?
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 16. aug 2016, 09:57

Hvis det er i forbindelse med lufthavne, h ar jeg aldrig oplevet problemer med at skrive under i stedet for ü i mit navn.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. aug 2016, 10:00

ShuruQ skrev:
Jeg er født nysgerrig, det indrømmer jeg blankt, men må jeg spørge hvad du skal bruge det til :)?

Jeg er gravid og har forelsket mig i et navn med et ö :) Jeg har selv ø i mit efternavn og har oplevet problemer med det, f.eks. at der står ø i mit pas, men at andre lande både kan finde på at skrive mit navn med "o" og "oe" dette kan give store problemer i f.eks. lufthavne hvis ens navn ikke er stavet ens alle steder.

Derfor vil jeg ikke byde mit barn et navn med et bogstav der ikke kan laves nemt i hele verden :) Omvendt føles det navn bare så rigtigt. Nå, jeg må håbe det bliver det andet køn så problemet slet ikke er der.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 16. aug 2016, 10:05

godtnavn skrev:
ShuruQ skrev:

Jeg er gravid og har forelsket mig i et navn med et ö :) Jeg har selv ø i mit efternavn og har oplevet problemer med det, f.eks. at der står ø i mit pas, men at andre lande både kan finde på at skrive mit navn med "o" og "oe" dette kan give store problemer i f.eks. lufthavne hvis ens navn ikke er stavet ens alle steder.

Derfor vil jeg ikke byde mit barn et navn med et bogstav der ikke kan laves nemt i hele verden :) Omvendt føles det navn bare så rigtigt. Nå, jeg må håbe det bliver det andet køn så problemet slet ikke er der.

Det burde ikke kunne give problemer. Jeg har en kammerat med efternavnet D'Alessandro, så står det også i hans pas, og han var nervøs når han skulle rejse også fordi når man booker billetter kan man ikke skrive apostroffen, men skal skrive det ud i et. Jeg skrev så til en bekendt (Fullers fra dindebat), da han arbejder i en lufthavn og han sagde den slags ikke er noget man skulle være nervøs for da de godt ved at der er navne og symboler man ikke kan have på en billet. Så så længe dit pas ikke siger Gerda Thomsen og billeten er booket under Tove Henningsen er der i forhold til lufthavne ikke problemer med de mindre petitesser. Det ville give massive problemer for en masse tyskere, islændinge, færinger osv hvis det generelt skulle være et problem.

Tillykke med graviditeten og ro på, det burde ikke være et problem.
Senest rettet af ShuruQ 16. aug 2016, 10:08, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 311
Likede indlæg: 5767

Indlægaf Animi » 16. aug 2016, 10:08

Jeg har en veninde med et ü i sit navn, og hun har aldrig haft problemer med det i lufthavnen - og hun rejser rigtig meget :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. aug 2016, 10:27

Kan da være prikker har mindre berydning end en streg i ø. Jeg har haft problemer i asien fordi der stod oe på visapapirerne de havde lavet til mig og ø i passet, jeg var tæt på at blive smidt hjem, heldigvis fik en veninde der kunne sproget hjulpet så jeg fik lov at komme ind, uden hendes hjælp tror jeg ikke det var lykkes.

Jeg bliver lidt mere positiv når nu I skriver det ikke giver problemer med o/ö :) Så skal kæresten bare overbevises om at det er rigtigt når han har hørt på brok over mit ø :P
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 16. aug 2016, 18:59

Hvor gammelt er dit pas? :gruble:

Jeg har også ø - og i det beige felt ved siden af billledet står det som ø.
Men i i det lyseblå felt nedenunder, der minder mere om girokort-stil, står det med oe.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. aug 2016, 19:04

dgd2007 skrev:Hvor gammelt er dit pas? :gruble:

Jeg har også ø - og i det beige felt ved siden af billledet står det som ø.
Men i i det lyseblå felt nedenunder, der minder mere om girokort-stil, står det med oe.

Jeg har faktisk ikke tjekket med mit nye, er en del år siden jeg var i asien (tror en 10-15 år siden og passer kan snildt have været ældre). Måske er det så slet ikke et problem mere? Her var det værste at de havde stavet mit navn på hele 3 måder, både med ø, o og oe på hver sine papirer, det gav stor forvirring.
Senest rettet af godtnavn 16. aug 2016, 19:10, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3452

Indlægaf HappyPaww » 16. aug 2016, 19:05

Der er jo i øvrigt en del lande der bruger ö - så det ses jo langt oftere end dansk ø, og bør derfor heller ikke give problemer..

Hvad er navnet? :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2016, 00:19

godtnavn skrev:Jeg har faktisk ikke tjekket med mit nye, er en del år siden jeg var i asien (tror en 10-15 år siden og passer kan snildt have været ældre). Måske er det så slet ikke et problem mere? Her var det værste at de havde stavet mit navn på hele 3 måder, både med ø, o og oe på hver sine papirer, det gav stor forvirring.

Jeg plejer bare at skrive "oe" på de oplysninger, jeg giver til luftfartselskabet, når jeg bestiller billetten. Det fungerer fint.
0

Tilbage til "Åbent forum"