Bør man straffes for mord man ikke ved man har begået?

Åbent forum hvor alle kan deltage, også dig der ikke har oprettet en bruger.
Test
Likede indlæg: 268

Bør man straffes for mord man ikke ved man har begået?

Indlægaf Test » 17. aug 2016, 10:11

Havde lige en diskussion i en gruppe og synes det kunne være spændende at høre flere menneskers syn på det.

Bør man straffes og hvordan bør straffen være hvis:

Et helt almindeligt velfungerende menneske er i byen og får uvidende puttet et stof i sin drink, som får ham/hende til at gå amok i en blodrus og slår flere mennesker ihjel. Personen ved ikke han/hun gør det pga stofferne. Bør personen straffes? og hvordan? og skal straffen være anderledes, hvis personen selv havde valgt at tage stoffer? og ville det gøre en forskel om personen var tidligere straffet?
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3339

Re: Bør man straffes for mord man ikke ved man har begået?

Indlægaf Hunkat » 17. aug 2016, 10:20

Jeg tænker at man ville straffe for manddrab, altså hvor intentionen ikke har været mord men konsekvensen er at folk er døde. Ligesom trafikuheld, det er jo ikke chaufførens plan at køre nogen ned men man må også tage hensyn til ofrene(s familie)s retsfølelse.

Selv kender jeg kun til et enkelt tilfælde hvor en morder er helt sluppet for straf og det var en sag om ekstremt søvngængeri hvor en mand i Canada slog sin svigerfamilie ihjel.
Senest rettet af Hunkat 17. aug 2016, 10:22, rettet i alt 1 gang.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1848

Indlægaf Sangius » 17. aug 2016, 10:21

Hvis du er blevet dopet kan den der har givet dig stoffet vel straffes. Tager du selv stoffet, skal du selv straffes. Tænker jeg.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2115

Indlægaf eks-Maupassant » 17. aug 2016, 10:26

Hedder det ikke "utilregnelig i gerningsøjeblikket" ?
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1848

Indlægaf Sangius » 17. aug 2016, 10:40

Hunkat skrev:Jeg tænker at man ville straffe for manddrab, altså hvor intentionen ikke har været mord men konsekvensen er at folk er døde. Ligesom trafikuheld, det er jo ikke chaufførens plan at køre nogen ned men man må også tage hensyn til ofrene(s familie)s retsfølelse.

Selv kender jeg kun til et enkelt tilfælde hvor en morder er helt sluppet for straf og det var en sag om ekstremt søvngængeri hvor en mand i Canada slog sin svigerfamilie ihjel.

Tænker du mener uagtsom manddrab? For manddrab er vist bare det samme som mord.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3339

Indlægaf Hunkat » 17. aug 2016, 10:42

Sangius skrev:
Hunkat skrev:Jeg tænker at man ville straffe for manddrab, altså hvor intentionen ikke har været mord men konsekvensen er at folk er døde. Ligesom trafikuheld, det er jo ikke chaufførens plan at køre nogen ned men man må også tage hensyn til ofrene(s familie)s retsfølelse.

Ja,uagtsomt selvfølgelig. Det andet er måske lige hårdt nok
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 5
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 17. aug 2016, 10:43

Jeg vil mene at personen bliver dømt skyldig i manddrab. Så er det op til dommeren at afgøre om man i medfør af straffelovens § 16 anser personen som utilregnelig i gerningsøjeblikket på grund af sindssygdom, eller tilstande der må ligestilles hermed, hvorefter man kan frifindes for straf.
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 18. sep 2016, 20:17

Sangius skrev:

Ja, i Danmark skelner man ikke mellem manddrab og mord. Det hedder bare manddrab.

Der kan så også være tale om uagtsomt manddrab, hvor man ikke havde forsæt til at slå ihjel - oplagt fx ved trafikuheld. Man kan også gøre sig skyldig i vold med døden til følge (et legemsangreb af særligt rå, brutal eller farlig karakter med døden til følge), hvor man så også dømmes for vold og ikke for manddrab.

(Og så er der forskellige former for drab, som hjælp til selvmord, drab på begæring og kvinder der dræber deres barn umiddelbart efter fødslen, men de er ikke relevante for den diskussion).
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 19. sep 2016, 06:22

Du må ikke tage en andens liv. Og der under skal ikke være en masse "med mindre" paragraffer... Det skal bare være punktum... At straffen så måske ikke skal være livstid selvfølgelig er noget andet, og der kan være en masse formildende omstændigheder, og mulighed for at komme tidligere ud og alt det der. Men det skal ikke være så man bare kan slå ihjel, og påstå man havde fået stoffer af nogen andre og ikke vidste hvad man gjorde, og så blive frikendt.. Folk udnytter alle systemer..
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 19. sep 2016, 07:39

Det virker som en meget tænkt og teoretisk situation..
0

Tilbage til "Åbent forum"