Aktivering - dagpenge

Åbent forum hvor alle kan deltage, også dig der ikke har oprettet en bruger.
Spørgeren
Likede indlæg: 268

Aktivering - dagpenge

Indlægaf Spørgeren » 8. sep 2015, 16:50

Hej

Jeg er pt. arbejdsløs og har været det i 4.5 måned. Både min a-kasse og mit jobcenter presser på for at jeg skal opsøge praktikker og tage på jobsøgningskurser. Mit spørgsmål er så. Må de egentlig det? Altså jeg synes jeg har læst at man først er forpligtet til aktivering efter 6 (eller 9?) måneders ledighed. Er der nogen der ved noget om det? For jeg synes egentlig ikke det er rimeligt at de tvinger en ud i aktivering når man ikke er forpligtet.
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Re: Aktivering - dagpenge

Indlægaf Elvispop » 8. sep 2015, 16:55

https://www.borger.dk/Sider/Aktivering- ... penge.aspx
Hvornår skal jeg i aktivering?
Du vil senest blive aktiveret af jobcenteret, når du har været ledig i ni måneder og er mellem 30 og 60 år. Hvis du er under 30 år, har du ret og pligt til senest at blive aktiveret, efter du har været ledig i tre måneder. Hvis du er over 60 år, vil du blive aktiveret efter seks måneder. Mens du deltager i aktiveringstilbud, har du pligt til fortsat at søge arbejde og tage imod arbejde, som jobcenteret formidler til dig.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 8. sep 2015, 17:00

Elvispop skrev:https://www.borger.dk/Sider/Aktivering-naar-du-faar-dagpenge.aspx
Du vil senest blive aktiveret af jobcenteret, når du har været ledig i ni måneder og er mellem 30 og 60 år. Hvis du er under 30 år, har du ret og pligt til senest at blive aktiveret, efter du har været ledig i tre måneder. Hvis du er over 60 år, vil du blive aktiveret efter seks måneder. Mens du deltager i aktiveringstilbud, har du pligt til fortsat at søge arbejde og tage imod arbejde, som jobcenteret formidler til dig.

Ja, det er netop det jeg har læst. Jeg er 37, så troede ikke de måtte sende mig ud i noget nu. Men når der står senest, er det så fordi de MÅ aktivere en fra dag 1? Eller hvordan?
0
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 8. sep 2015, 17:12

Liseletpåtå skrev:
Spørgeren skrev:
Elvispop skrev:https://www.borger.dk/Sider/Aktivering-naar-du-faar-dagpenge.aspx

Ja, det er netop det jeg har læst. Jeg er 37, så troede ikke de måtte sende mig ud i noget nu. Men når der står senest, er det så fordi de MÅ aktivere en fra dag 1? Eller hvordan?

Ja, det må de selvfølgelig fra dag et. Og du har pligt til at tage i mod et tilbud.

Ok. Så har jeg bare misforstået reglerne. Tak.
1
Brugeravatar
ILY
Kort karma: 9
Likede indlæg: 84

Indlægaf ILY » 8. sep 2015, 17:18

Spørgeren skrev:
Liseletpåtå skrev:
Spørgeren skrev:

Ja, det må de selvfølgelig fra dag et. Og du har pligt til at tage i mod et tilbud.

okay så har jeg osse misforstået reglerne, det job jeg har nu startede som praktik gennem jobcenteret og der havde jeg ramt de 9 mdr faktisk de 10 og der sagde de at nu skulle jeg jo til og ud i aktivering. :stoned:

og hvert eneste møde før det har aktivering været noget laaaang ude i fremtiden. jeg kunne faktisk ikke få lov selv om jeg bad om det???

At de så mangelde en barselsvirkar hvor jeg kom i praktik var jo bare mit held.
Og når jeg er færdig der har jeg optjent over 26 ugers timer, og det bliver henne ved december, så kryds lige fingre for at idioterne på borgen gør noget rigtig godt, for min jobsøgnings resultater giver altså ikke andre resultater bare fordi jeg har et "aktivt" job på mit cv. :stoned: jeg vil godt bombe samtlige jobcenter sagsbehandlere der sagde: "ja det er meget nemmere at finde job når man allerede har et" - i hvilket univers er det om ???

Men kryds lige allermest for mig, at der er job intern et andet sted :klap:
0
Ja! jeg ved det, min tegnsætning er sikkert forkert og der nok nogle stavefejl. Jeg har lært at leve med det, så kan du osse :kram:
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 8. sep 2015, 17:27

ILY skrev:
Spørgeren skrev:
Liseletpåtå skrev:
Spørgeren skrev:

okay så har jeg osse misforstået reglerne, det job jeg har nu startede som praktik gennem jobcenteret og der havde jeg ramt de 9 mdr faktisk de 10 og der sagde de at nu skulle jeg jo til og ud i aktivering. :stoned:

og hvert eneste møde før det har aktivering været noget laaaang ude i fremtiden. jeg kunne faktisk ikke få lov selv om jeg bad om det???

At de så mangelde en barselsvirkar hvor jeg kom i praktik var jo bare mit held.
Og når jeg er færdig der har jeg optjent over 26 ugers timer, og det bliver henne ved december, så kryds lige fingre for at idioterne på borgen gør noget rigtig godt, for min jobsøgnings resultater giver altså ikke andre resultater bare fordi jeg har et "aktivt" job på mit cv. :stoned: jeg vil godt bombe samtlige jobcenter sagsbehandlere der sagde: "ja det er meget nemmere at finde job når man allerede har et" - i hvilket univers er det om ???

Men kryds lige allermest for mig, at der er job intern et andet sted :klap:

Det er da egentlig mærkeligt. Mit jobcenter har snakket om praktik ved samtlige møder. Og jeg troede nemlig også først det var efter 9 mdr. Men der må jo være forskel på jobcentrene.

Synes ikke det er det fedeste at skulle arbejde ulønnet og har andre ting jeg laver som jeg egentlig synes er mere relevant ift. job. Det synes de så bare ikke. Kunne altså være rart hvis man kunne få lov selv at vælge om man vil i praktik. Hvis de bare insisterer på at nu er det nu, så kan det jo godt blive lidt meningsløst. Men fedt at der kom et job ud af det for dig, selvom det kun er midlertidigt :)
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 939
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8515

Indlægaf 2SHY » 8. sep 2015, 20:31

Man må jo godt selv tilbyde jobrotation/løntilskud/virksomhedspraktik hvis der er steder man synes er relevante og spændende :) Det har jeg da selv gjort. Jobcenteret er bare lykkelig for hvis man selv klarer det
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 8. sep 2015, 20:51

2SHY skrev:Man må jo godt selv tilbyde jobrotation/løntilskud/virksomhedspraktik hvis der er steder man synes er relevante og spændende :) Det har jeg da selv gjort. Jobcenteret er bare lykkelig for hvis man selv klarer det

Ja, jeg ved godt man må. Spørgsmålet var mere om de kan kræve det. Hvis man nu ikke lige synes der er noget relevant og man har andre ting der er mere relevant er det jo lidt irriterende :)
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 8. sep 2015, 21:13

Spørgeren skrev:
2SHY skrev:Man må jo godt selv tilbyde jobrotation/løntilskud/virksomhedspraktik hvis der er steder man synes er relevante og spændende :) Det har jeg da selv gjort. Jobcenteret er bare lykkelig for hvis man selv klarer det

Ja, jeg ved godt man må. Spørgsmålet var mere om de kan kræve det. Hvis man nu ikke lige synes der er noget relevant og man har andre ting der er mere relevant er det jo lidt irriterende :)

Det er rigtigt. Men altså sådan noget som at deltage i et jobsøgnings kursus f.eks. tæller også som aktivering. Det er faktisk det eneste reelle aktivering jeg har været i og det bad jeg selv om at komme på fordi jeg havde brug for hjælpen. Ellers har jeg altid endt med selv at få støvet diverse aktiveringsjobs op. Alle på nær det seneste har været relevante.

Du kan jo også undersøge om der er kurser eller andet uddannelse der ville gøre dig mere attraktiv for arbejdsgiverne og høre om jobcenteret har mulighed for at hjælpe dig med det. Jeg har i hvert fald haft held med det ved at spørge pænt og være god til at argumentere
0

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 12. sep 2015, 12:37

Mit jobcenter insisterer på at jeg skal finde en praktik. Ellers sender de mig ud i noget random :rulle:. Jeg tænker så på at tilbyde praktik de steder hvor jeg alligevel søger job. Så ved man jo at der er et job i den anden ende og det vil selvfølgelig også være relevant.

Tror I man nemmere kommer til samtale hvis man tilbyder at starte som praktik? Og hvordan ville I formulere det i ansøgningen? Altså jeg tænker det jo kan kompensere lidt for manglende erfaring, men kan ikke rigtig finde en god formulering der ikke kommer til at lyde som "jeg kan jo ikke noget, så fortjener ikke løn i starten"-agtigt :gruble:. Nogen bud?
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 12. sep 2015, 12:43

Jeg plejer at skrive en uopfordret ansøgning med hvad det nu indebærer og så slutter jeg af med at skrive noget i stil med "Jeg er interesseret i faste stillinger, vikariater, projektansættelser, jobrotation, løntilskud og virksomhedspraktik" :)
0

Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 12. sep 2015, 12:48

Spørgeren skrev:Mit jobcenter insisterer på at jeg skal finde en praktik. Ellers sender de mig ud i noget random :rulle:. Jeg tænker så på at tilbyde praktik de steder hvor jeg alligevel søger job. Så ved man jo at der er et job i den anden ende og det vil selvfølgelig også være relevant.

Tror I man nemmere kommer til samtale hvis man tilbyder at starte som praktik? Og hvordan ville I formulere det i ansøgningen? Altså jeg tænker det jo kan kompensere lidt for manglende erfaring, men kan ikke rigtig finde en god formulering der ikke kommer til at lyde som "jeg kan jo ikke noget, så fortjener ikke løn i starten"-agtigt :gruble:. Nogen bud?

First thing; lad nu være med at se jobcentret som den store stygge ulv. Du er arbejdsløs og der er evidens for, at den virksomhedsnære indsats er det der virker bedst.

Hvis der er steder du søger job, så sig noget a la; såfremt det har interesse, så kan jeg fx starte med en virksomhedspraktik à 6-13 uger varighed.
4
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 12. sep 2015, 12:52

2SHY skrev:Jeg plejer at skrive en uopfordret ansøgning med hvad det nu indebærer og så slutter jeg af med at skrive noget i stil med "Jeg er interesseret i faste stillinger, vikariater, projektansættelser, jobrotation, løntilskud og virksomhedspraktik" :)

Det lyder som en god måde at gøre det på hvis det er uopfordret. Det vil jeg tage til mig :). Men jeg tænkte på at gøre det på opslåede stillinger. Og så i stedet for bare at søge jobbet på normale vilkår som det er slået op, så tilbyde at de første par måneder kunne være som en praktik, hvor jeg jo så ikke skal have løn. Og så kan de ansætte mig bagefter til den stilling de jo skal have besat, hvis ellers de er tilfredse med mit arbejde :).
0
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 12. sep 2015, 12:58

SonataA skrev:
Spørgeren skrev:Mit jobcenter insisterer på at jeg skal finde en praktik. Ellers sender de mig ud i noget random :rulle:. Jeg tænker så på at tilbyde praktik de steder hvor jeg alligevel søger job. Så ved man jo at der er et job i den anden ende og det vil selvfølgelig også være relevant.

First thing; lad nu være med at se jobcentret som den store stygge ulv. Du er arbejdsløs og der er evidens for, at den virksomhedsnære indsats er det der virker bedst.

Hvis der er steder du søger job, så sig noget a la; såfremt det har interesse, så kan jeg fx starte med en virksomhedspraktik à 6-13 uger varighed.

Er det ikke max 4-8 uger man må være i virksomhedspraktik? Jeg måtte kun være i 4 uger fordi jeg har haft arbejde efter jeg blev færdiguddannet
0

Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 12. sep 2015, 13:00

SonataA skrev:

God idé. Ville du undlade at nævne manglende erfaring? Altså jeg tænker praktik-tilbuddet jo lidt kompenserer for manglende erfaring, men måske det er dumt ligefrem at påpege det?
0

Tilbage til "Åbent forum"