Aktivering - dagpenge

Åbent forum hvor alle kan deltage, også dig der ikke har oprettet en bruger.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Re: Aktivering - dagpenge

Indlægaf Dikus » 12. sep 2015, 22:52

Spørgeren skrev:
Dikus skrev:Jeg tænker, det hiver god mening ved uopfordret ansøgning, hvor man ønsker at skabe en ny stilling. Ellers ser jeg ikke fidusen.

På min gamle arbejdsplads blev en ansøger sorteret fra, fordi han tilbød praktik han blev opfattet som useriøs med manglende tillid til eget værd

Ja, jeg kan godt se det kan komme til at virke som om man ikke synes man er noget værd hvis man ikke vil have løn de første par måneder. Og hvis man ikke selv synes det, hvorfor skulle de så ansætte en? Men mon ikke også det er forskelligt fra sted til sted om de opfatter det sådan eller som at man er ivrig for at få jobbet?

Hmm, den er sgu svær :gruble:

Jo. Og så kommer det igen an på jobtype og praksis inden for den type stilling.
0
Spørgeren
Likede indlæg: 268

Indlægaf Spørgeren » 13. sep 2015, 10:40

Nu er jeg nået frem til denne formulering:

"Da jeg er nyuddannet har jeg naturligt ikke den store erfaring, men jeg er lærenem og vil derfor hurtigt kunne sætte mig ind i nye områder. Hvis det har interesse har jeg desuden mulighed for at tilbyde virksomhedspraktik i op til 8 uger, hvor jeg vil kunne sætte mig ind i jeres IT-systemer og øvrige arbejdsopgaver inden en eventuel ansættelse".

Må jeg høre jeres mening?
4
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 13. sep 2015, 10:45

Det lyder super godt!!!
0
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 13. sep 2015, 10:52

:gogo:
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8532

Indlægaf 2SHY » 13. sep 2015, 11:24

Det lyder fint :gogo: Bare husk at tjekke med jobcenteret at det rent faktisk er 8 uger du kan tilbyde og ikke kun 4 :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 13. sep 2015, 11:34

Super. Så er det det jeg skriver :)

Jeg har checket med jobcenteret og jeg må gerne tilbyde 8 uger.
2
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 15. sep 2015, 15:01

Nu sidder jeg lige og kigger på et job i Odense som jeg vil søge. Jeg tænker på også at tilbyde praktik der, men så så jeg lige at det koster 4000 kr. om måneden at pendle frem og tilbage (bor i København). Det er selvsagt ikke realistisk hvis jeg selv skal betale det af mine dagpenge. Men kan man få tilskud til sådan noget? Altså noget transportfradrag eller lignende hvis man skal i virksomhedspaktik? Kunne ikke finde noget ved at google. Er der nogen der ved det? Ellers søger jeg det selvfølgelig bare som et almindeligt job.
0
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 17. okt 2015, 16:41

Jeg håber I lige kan hjælpe mig igen.

Jeg har ikke haft held med de der praktikker, men har til gengæld fået noget freelance arbejde hos en udenlandsk virksomhed. Jeg arbejder for dem hjemmefra og har lavet lidt i løbet af de seneste par uger. Jeg skal selvfølgelig have fratrukket indtægten i dagpengene, men nu sidder jeg lige og læser på min a-kasses hjemmeside og bliver lidt forvirret. Der står noget med et skema der skal sendes ind hvis man får supplerende dagpenge som så skal godkendes. Det har jeg ikke lige været opmærksom på da jeg troede man bare skrev timerne på ydelseskortet. Så nu bliver jeg lidt i tvivl om jeg egentlig bare skal skrive timerne på kortet når jeg udfylder det i morgen eller om jeg kan få problemer hvis jeg ikke har fået det godkendt først. Er der nogen der ved noget om hvordan det fungerer med freelance og dagpenge?

Jeg kan selvfølgelig bare ringe og høre, men tænkte om en af jer lige vidste noget. Er lidt bange for at sende noget ind, hvis jeg kan få problemer ud af det.
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Neenah » 17. okt 2015, 16:54

Spørgeren skrev:Jeg håber I lige kan hjælpe mig igen.

Jeg har ikke haft held med de der praktikker, men har til gengæld fået noget freelance arbejde hos en udenlandsk virksomhed. Jeg arbejder for dem hjemmefra og har lavet lidt i løbet af de seneste par uger. Jeg skal selvfølgelig have fratrukket indtægten i dagpengene, men nu sidder jeg lige og læser på min a-kasses hjemmeside og bliver lidt forvirret. Der står noget med et skema der skal sendes ind hvis man får supplerende dagpenge som så skal godkendes. Det har jeg ikke lige været opmærksom på da jeg troede man bare skrev timerne på ydelseskortet. Så nu bliver jeg lidt i tvivl om jeg egentlig bare skal skrive timerne på kortet når jeg udfylder det i morgen eller om jeg kan få problemer hvis jeg ikke har fået det godkendt først. Er der nogen der ved noget om hvordan det fungerer med freelance og dagpenge?

Jeg kan selvfølgelig bare ringe og høre, men tænkte om en af jer lige vidste noget. Er lidt bange for at sende noget ind, hvis jeg kan få problemer ud af det.

Jeg mindes at freelance er lidt et tricky område, så du skal nok uanset hvad forhøre dig hos din a-kasse for en sikkerheds skyld :)
0
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 17. okt 2015, 17:11

Neenah skrev:
Spørgeren skrev:Jeg håber I lige kan hjælpe mig igen.

Jeg mindes at freelance er lidt et tricky område, så du skal nok uanset hvad forhøre dig hos din a-kasse for en sikkerheds skyld :)

Ja, jeg skal selvfølgelig have snakket med dem.

Det var mere om det kan have en konsekvens at man allerede har lavet noget uden at få det godkendt først. Og om det derfor skaber problemer hvis jeg sender ydelseskortet ind hvor det så står på.

Altså, jeg synes jo selv det burde være ok at lave hvilket som helst arbejde så længe man ikke modtager dagpenge samtidig, men der er sgu så mange mærkelige regler, så bliver bare lidt bange for at fortælle dem at jeg allerede har lavet noget. In case det af en eller anden årsag er "ulovligt" :/.

Så det kunne bar være rart hvis nogen kendte noget til det, så jeg lige er forberedt.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 17. okt 2015, 17:12

Du er nødt til at skrive det på kortet - og så tage fat i dem. Du har jo haft timerne - så du har ikke andre muligheder.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8532

Indlægaf 2SHY » 17. okt 2015, 17:16

Du skal formodentlig bare skrive det på ydelseskortet. Det er i hvert fald det jeg har tænkt mig at gøre med det jeg har lavet de sidste 3 uger. Jeg kontaktede min a-kasse inden for at høre om de havde behov for kontrakt og frigørelsesattest, hvis det kun var for en ultrakort periode, og det havde de ikke. Men ring hellere for en sikkerheds skyld :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4160

Indlægaf decibell » 17. okt 2015, 17:21

Jeg ville ringe til dem og forklare, at du har haft noget arbejde, som du nu har fået at vide måske hører under andre regler, og at du nu er i tvivl om, hvordan du nu skal forholde dig. De skal nemlig vurdere, om du er lønmodtager eller selvstændig i det freelance-arbejde. Der står i linket, hvad de bl.a. ser på.

Nogle A-kasser har telefontid i weekenden, så ring så hurtigt som muligt. Pøj pøj med det. :)

https://aka.dk/dagpenge/selvst-ndig-og- ... freelancer
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 17. okt 2015, 17:56

decibell skrev:Jeg ville ringe til dem og forklare, at du har haft noget arbejde, som du nu har fået at vide måske hører under andre regler, og at du nu er i tvivl om, hvordan du nu skal forholde dig. De skal nemlig vurdere, om du er lønmodtager eller selvstændig i det freelance-arbejde. Der står i linket, hvad de bl.a. ser på.

Nogle A-kasser har telefontid i weekenden, så ring så hurtigt som muligt. Pøj pøj med det. :)

https://aka.dk/dagpenge/selvst-ndig-og- ... freelancer

Ja, det har jeg nemlig også læst, men så fandt jeg også dette om ændring i ydelseskortet https://aka.dk/nyt-ydelseskort. Der kunne det godt se ud til man bare skriver det på selvom de ikke har godkendt. Eller læser jeg det forkert?

Nå, men de har telefonåbent i morgen, så må jeg jo lige ringe til dem. Der er vel også grænser for hvor sure de kan blive når jeg ikke har fået udbetalt dagpenge mens jeg har arbejdet og har tænkt mig at skrive dem på.

Blev bare lige lidt panisk over om man skulle have sagt det inden, men tænkte bare ikke lige over det.
0
Spørgeren

Indlægaf Spørgeren » 17. okt 2015, 17:57

2SHY skrev:Du skal formodentlig bare skrive det på ydelseskortet. Det er i hvert fald det jeg har tænkt mig at gøre med det jeg har lavet de sidste 3 uger. Jeg kontaktede min a-kasse inden for at høre om de havde behov for kontrakt og frigørelsesattest, hvis det kun var for en ultrakort periode, og det havde de ikke. Men ring hellere for en sikkerheds skyld :)

Super. Så er der nok ingen problemer i det. Men ja, jeg ringer til dem i morgen.
0

Tilbage til "Åbent forum"