LBGT

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6721

LBGT

Indlægaf Wizzze » 20. aug 2016, 07:00

I dag er der Pride i København, hvor LBGT samfundet vil fejre sig selv og blive fejret af os andre. Det er min opfattelse at LBG efterhånden er blevet accepteret af de fleste og ikke kæmper med de problemer og stigmatiseringer som eksisterede for bare 10år siden. Men hvad med T, de transkønnede? forstår og accepterer vi dem på samme måde som LBG ? :gruble:

Transkønnet er fjernet fra listen over psykiske sygdomme, men er det nok? Samtidig har der været meget i medierne de sidste par år om transkønnede personer. F.eks. filmen The Danish Girl, tv-serien Transparent og realityserier om Jazz eller Caitlyn Jenner. Er de med til at øge forståelsen og accepten af transkønnede, eller er de med til at udstille T som mærkelige, anderledes, ikke som os andre, altså holde kløften mellem dem og os ved lige? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5918

Re: LBGT

Indlægaf LadyFox » 20. aug 2016, 07:10

Selvom de fleste accepterer LBG så synes jeg stadig der er massere plads til forbedringer på det område. Homoseksuelle bliver stadig udsat for hatecrimes, og der er stadig folk der på trods af de ikke er direkte imod, ikke synes homoseksuelle burde have samme "rettigheder" som andre, det kunne f.eks. være når det gælder børn.

Mit indtryk er at det er svært at være transkønnet i Danmark, og der er mange onde blikke og kommentarer der møder dem.
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 20. aug 2016, 07:17

Det er nok de færrest af os som personligt kender en Transkønnet person, mens mange af os nok har en eller flere LBG person(er) i vores nærmeste kreds, og ved de er lige så almindelige, kedelige, dejlige og fantastiske mennesker uanset seksualitet som alle andre vi plejer omgang med. Men når de fleste af os ikke har samme personlige kontakt med en Transkønnet, så er det svært at få egne erfaringer og opleve at de er lige som os andre, de har også problemer med stoppede afløb, savner solskin, mangler ideer til aftensmaden osv. osv. Der kan optræden i medier måske hjælpe os andre, selvom den optræden kan være lidt karikeret og stereotyp :gruble:
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 20. aug 2016, 07:20

Wizzze skrev:Det er nok de færrest af os som personligt kender en Transkønnet person, mens mange af os nok har en eller flere LBG person(er) i vores nærmeste kreds, og ved de er lige så almindelige, kedelige, dejlige og fantastiske mennesker uanset seksualitet som alle andre vi plejer omgang med. Men når de fleste af os ikke har samme personlige kontakt med en Transkønnet, så er det svært at få egne erfaringer og opleve at de er lige som os andre, de har også problemer med stoppede afløb, savner solskin, mangler ideer til aftensmaden osv. osv. Der kan optræden i medier måske hjælpe os andre, selvom den optræden kan være lidt karikeret og stereotyp :gruble:

Mange af os kender homoseksuelle ja, men mit indtryk er at mange homoseksuelle bor eller flytter til de større byer. I de små flækker er den slags ikke nødvendigvis lige så normalt, eller velset som i de større byer - jeg har i hvert fald hørt mit fra homoseksuelle fra små flækker.
4
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 20. aug 2016, 07:22

LadyFox skrev:Selvom de fleste accepterer LBG så synes jeg stadig der er massere plads til forbedringer på det område. Homoseksuelle bliver stadig udsat for hatecrimes, og der er stadig folk der på trods af de ikke er direkte imod, ikke synes homoseksuelle burde have samme "rettigheder" som andre, det kunne f.eks. være når det gælder børn.

Mit indtryk er at det er svært at være transkønnet i Danmark, og der er mange onde blikke og kommentarer der møder dem.

Jeg tror også at det er svært at være transkønnet, især kunne jeg tænke mig at det kan være svært på arbejdsmarkedet :gruble:
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 20. aug 2016, 07:28

Wizzze skrev:Det er nok de færrest af os som personligt kender en Transkønnet person, mens mange af os nok har en eller flere LBG person(er) i vores nærmeste kreds, og ved de er lige så almindelige, kedelige, dejlige og fantastiske mennesker uanset seksualitet som alle andre vi plejer omgang med. Men når de fleste af os ikke har samme personlige kontakt med en Transkønnet, så er det svært at få egne erfaringer og opleve at de er lige som os andre, de har også problemer med stoppede afløb, savner solskin, mangler ideer til aftensmaden osv. osv. Der kan optræden i medier måske hjælpe os andre, selvom den optræden kan være lidt karikeret og stereotyp :gruble:

Selvom jeg kun har kendt een transkønnet i mit liv, synes jeg godt at jeg kan regne ud, at transkønnede er ligesom alle andre :) Hende jeg kendte var i øvrigt dybt, dybt underlig.
1
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 20. aug 2016, 07:28

Wizzze skrev:
LadyFox skrev:Selvom de fleste accepterer LBG så synes jeg stadig der er massere plads til forbedringer på det område. Homoseksuelle bliver stadig udsat for hatecrimes, og der er stadig folk der på trods af de ikke er direkte imod, ikke synes homoseksuelle burde have samme "rettigheder" som andre, det kunne f.eks. være når det gælder børn.

Jeg tror også at det er svært at være transkønnet, især kunne jeg tænke mig at det kan være svært på arbejdsmarkedet :gruble:

Det ved jeg der er, kender nogle stykker og har været kæreste med en, som også har været med i et tv-pogram engang, så det det er jeg slet ikke i tvivl om.

Jeg er bare ikke overbevist om at det nødvendigvis er så let at være homoseksuel i Danmark, selvom det da er blevet bedre end det var engang. Jeg tror bestemt det er lettere at være homoseksuel i København, end det er at være homoseksuel ude hvor kragerne vender. Mit indtryk er at det kan være temmelig vanskeligt at være homoseksuel hvis man tilhører op til flere religioner her i landet.
2
Thomas31
Kort karma: 5
Likede indlæg: 32

Indlægaf Thomas31 » 20. aug 2016, 07:39

LadyFox skrev:
Wizzze skrev:

Det ved jeg der er, kender nogle stykker og har været kæreste med en, som også har været med i et tv-pogram engang, så det det er jeg slet ikke i tvivl om.

Jeg er bare ikke overbevist om at det nødvendigvis er så let at være homoseksuel i Danmark, selvom det da er blevet bedre end det var engang. Jeg tror bestemt det er lettere at være homoseksuel i København, end det er at være homoseksuel ude hvor kragerne vender. Mit indtryk er at det kan være temmelig vanskeligt at være homoseksuel hvis man tilhører op til flere religioner her i landet.

Jeg tror efterhånden fordommene mod derude hvor kragerne vender er betydeligt større end overfor homoseksuelle.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 20. aug 2016, 07:41

Thomas31 skrev:
LadyFox skrev:
Wizzze skrev:

Jeg tror efterhånden fordommene mod derude hvor kragerne vender er betydeligt større end overfor homoseksuelle.

Muligvis.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10150

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. aug 2016, 08:07

LadyFox skrev:

Mange af os kender homoseksuelle ja, men mit indtryk er at mange homoseksuelle bor eller flytter til de større byer. I de små flækker er den slags ikke nødvendigvis lige så normalt, eller velset som i de større byer - jeg har i hvert fald hørt mit fra homoseksuelle fra små flækker.

Helt enig.
Og selv i storbyen tror jeg altså også stadig, at der er stor forskel på fx. at skulle starte sit kærligheds/sexliv som henholdsvis heteroseksuel og noget andet, fordi samfundet stadig er meget heteronormativt. Jeg har ofte hørt "bøsse" blive brugt som skældsord blandt børn og unge og tænkt på, hvad det mon gør ved den, der så småt begynder at mærke en vis anderledeshed i sig selv.

Transkønnede har jeg faktisk svært ved at forstå, fordi jeg selv går så lidt op i det biologiske køn, men det får mig på ingen måde til at tænke på dem som underlige freaks. Man behøver ikke at forstå noget for at kunne rumme og acceptere det og være klar over, at et menneske jo altså er meget andet det, der vedrører vedkommendes køn. Det er en beslutning, man tager; at acceptere sine medmennesker. Eller også gør man ikke og kræver at skulle have forklaret og fremvist en masse, før man holder op med sine fordomme. Jeg har ikke så meget tilovers for sidste mulighed.

For mig at se går skellet i øvrigt ofte et helt andet sted end LGBT vs. heteroseksuel, der dog har det tilfælles, at man søger et facit på sit køn og/eller sin seksualitet. Noget at springe ud som. Jeg oplever, at det straks bliver helt sort for de fleste, når det i stedet drejer sig om queer, gender bender og generelt flydende, lidt eller ingen kønsidentitet.
Senest rettet af DetSorteCirkus 20. aug 2016, 08:11, rettet i alt 1 gang.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 809
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8292
Kontakt:

Indlægaf Ado » 20. aug 2016, 08:10

Jeg kender en kvinde, som biologisk set stadig er en mand. Hun er fantastisk, men gud hvor hun kæmper her i livet. Og det er bestemt mit indtryk, at tingene skal blive meget bedre på dette område.
Brækker mig over folk, der har et stenaldersyn på homoseksuelle.
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 68
Likede indlæg: 777

Indlægaf Mangoness » 20. aug 2016, 13:01

På min uddannelse er der en transkønnet kvinde (født som mand - men er nu kvinde), og folk kalder hende for en "den" :(

Jeg har svært ved at vælge imellem, hvilken smiley der er mest passende: :/
:nej: :ticks: :sur: :evil: :boo: :tie: :forvirret:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 809
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8292
Kontakt:

Indlægaf Ado » 20. aug 2016, 13:04

Mangoness skrev:På min uddannelse er der en transkønnet kvinde (født som mand - men er nu kvinde), og folk kalder hende for en "den" :(

Sådanne mennesker er jo virkelig småt begavet.
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 20. aug 2016, 13:15

Mangoness skrev:På min uddannelse er der en transkønnet kvinde (født som mand - men er nu kvinde), og folk kalder hende for en "den" :(

Det er simpelthen så upassende. Det er ligesom en person, der skifter navn fra Ulla til Birgitte og så insisteres der på, at hun stadig skal kaldes Ulla. :rulle:
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 20. aug 2016, 13:24

LadyFox skrev:

Gaypride burde splittes op i en masse små parader - i Thisted, Sønderborg, Holstebro, Struer, Fredericia osv.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"