Ny fyr med stor gæld

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Aesel82
Kort karma: 8
Likede indlæg: 135

Re: Ny fyr med stor gæld

Indlægaf Aesel82 » 21. aug 2016, 17:47

Det er meget svært at få gældssanering.

Man må nu gerne eje noget, men man skal for eksempel forsøge at afdrage på gælden. Hvis man bare stikker hovedet i busken, som han gør nu, og ikke afdrager, så får han ikke gældssanering.

Derudover må gælden ikke være forbrugsgæld, og så må man ikke have indrettet sig med henblik på at få gældssanering.

Det sagt, så fungerer gældssanering på den måde, at man over en nærmere bestemt årrække afdrager et aftalt beløb om måneden, og når årene et gået, så er man gældfri. Så hvis han overholder den aftale, så kan I købe noget inden for en overskuelig fremtid.

Men jeg synes I skal undersøge noget mere om gældssanering, så I har en ide om, om det overhovedet er realistisk, at han kan få det.
1
Aesel82
Kort karma: 8
Likede indlæg: 135

Indlægaf Aesel82 » 21. aug 2016, 17:49

0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Indlægaf Luffegås » 22. aug 2016, 07:17

Jeg tror ikke jeg ville have hus med en jeg ikke kunne snakke om gæld med.
Så tag dog bare fat :) Du vil ham jo gerne, så vil han forhåbentligt også dig, men pas på med du ikke lover at deltage i for megen tilbagebetaling, så du ender med at selv sidde hårdt i det, men klart man kan finde nogen aftaler.
I mit forhold har vi begge lidt gæld, men ingen står i RKI, hvilket gør det let, men så i perioder betaler den ene for mere mad end den anden, så vi kan hjælpe hinanden med at få alt ud af verden
0
Brugeravatar
TheAuthor
Kort karma: 52
Likede indlæg: 410

Indlægaf TheAuthor » 22. aug 2016, 07:34

Altså man KAN vel godt få en såkaldt 0-løsning. Det fik en jeg kender for få år siden (max 5 år siden).
Alt gæld blev afskrevet og hun gik fra retten uden gæld længere. Derudover kan hun optage lån på lige fod med alle andre nu.
Dog tror jeg ikke hendes tidligere bank, ville tage hende som kunde nogensinde igen. ;)
0
Everyone Deserves Their Happy Ending ..
pige1987
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf pige1987 » 22. aug 2016, 07:36

Han er godkendt til gældsanering, han skulle bare have sig et fast arbejde og det har han nu.

Er man ikke stemplet på en eller anden måde når man har fået gældsanering? Vil man nogenside kunne gå ud at invistere i egen bolig/bil eller lign. igen? Altså kan banken se man har fået gældsanering.

Vi har nu snakket lidt om det og han blev meget fornærmet... Jeg ønsker jo bare ikke at finde sammen med en der er så bundet af at bo i et lejet hus(endda forældrenes = billig husleje) mange år fremad og dermed bremse mine drømme nu når jeg allerede har en alder på 29. Øv hvor gør det ondt det skal ende sådan, men nogle gange skal man også tænke på sig selv. :-(
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3545

Indlægaf Ballademager » 22. aug 2016, 08:59

pige1987 skrev:Han er godkendt til gældsanering, han skulle bare have sig et fast arbejde og det har han nu.

Er man ikke stemplet på en eller anden måde når man har fået gældsanering? Vil man nogenside kunne gå ud at invistere i egen bolig/bil eller lign. igen? Altså kan banken se man har fået gældsanering.

Vi har nu snakket lidt om det og han blev meget fornærmet... Jeg ønsker jo bare ikke at finde sammen med en der er så bundet af at bo i et lejet hus(endda forældrenes = billig husleje) mange år fremad og dermed bremse mine drømme nu når jeg allerede har en alder på 29. Øv hvor gør det ondt det skal ende sådan, men nogle gange skal man også tænke på sig selv. :-(

Men har du undersøgt, om han ville kunne låne til eksempelvis et hus bagefter? Kan sagtens følge dig i, at det ikke er rart at skulle bremse sine drømme, men det er da også lidt ærgerligt at sortere et godt forhold fra, hvis du ikke ved, hvordan tingene kommer til at hænge sammen? Hvis det nu kun er, lad os sige, tre-fire år, han er påvirket af det, kunne det så ikke være det værd? Dette skal du selvfølgelig have undersøgt, så du ved, hvad du går ind til. Man går alligevel oftest ikke lige ud og køber hus som det første, når man lige har lært hinanden at kende.

Det er ikke fordi, at jeg ikke forstår dine overvejelser, men du virker glad for ham, og derfor er det da ærgerligt at droppe det, hvis det nu kan løses i løbet af nogle år.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
pige1987

Indlægaf pige1987 » 22. aug 2016, 09:25

Ballademager skrev:
pige1987 skrev:Han er godkendt til gældsanering, han skulle bare have sig et fast arbejde og det har han nu.

Men har du undersøgt, om han ville kunne låne til eksempelvis et hus bagefter? Kan sagtens følge dig i, at det ikke er rart at skulle bremse sine drømme, men det er da også lidt ærgerligt at sortere et godt forhold fra, hvis du ikke ved, hvordan tingene kommer til at hænge sammen? Hvis det nu kun er, lad os sige, tre-fire år, han er påvirket af det, kunne det så ikke være det værd? Dette skal du selvfølgelig have undersøgt, så du ved, hvad du går ind til. Man går alligevel oftest ikke lige ud og køber hus som det første, når man lige har lært hinanden at kende.

Det er ikke fordi, at jeg ikke forstår dine overvejelser, men du virker glad for ham, og derfor er det da ærgerligt at droppe det, hvis det nu kan løses i løbet af nogle år.

Selvfølgelig skal vi ikke købe noget lige med det samme. Jeg har nok bare lidt svært ved at satse 4-5 år og så stadig sidde hver for sig. Jeg kan ikke se mig selv bo hvor han bor nu - ligegodt hvor dejlig han er. :mellow: Men så er muligheden selvfølgelig at finde en lejebolig sammen midlertidig. Jeg er nok bare nået en alder hvor drømmen om stabil/god økonomi, "villa, volvo og vovse", kommer tættere på. Jeg spekulere som det knager... :gruble:
0
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4572

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2016, 09:27

Når han er godkendt til gældssanering, så taler det for at gælden er af en art, der ikke er dumme forbrugslån eller ubetalte togbøder eller tilsvarende dumt, så det er jo positivt.

Og nej, man får ikke en markering på sig, så bank og realkredit i al fremtid kan se, at man er blevet gældssaneret. Ens egen bank kan se det, men så kan man jo skifte. Man vil selvfølgelig ikke være en god kunde fra start, når man ikke har opsparing og en god historik, men det kan man så oparbejde sig.

pige1987 skrev:Vi har nu snakket lidt om det og han blev meget fornærmet... Jeg ønsker jo bare ikke at finde sammen med en der er så bundet af at bo i et lejet hus(endda forældrenes = billig husleje) mange år fremad og dermed bremse mine drømme nu når jeg allerede har en alder på 29. Øv hvor gør det ondt det skal ende sådan, men nogle gange skal man også tænke på sig selv. :-(

Hvis I skal satse på en fremtid sammen, så skal I kunne snakke om det her uden at han bliver fornærmet. At kunne tale om økonomi i det hele taget, og i særdeleshed, når der er tale om en problematisk økonomi, som også vil få betydning for dig, synes jeg er et absolut minimum.

Han skal fortælle dig ærligt, hvorfor han er kommet i en situation, hvor han skal gældssaneres, og han skal fortælle dig konkret, hvad det er for vilkår, der er gældende for gældssaneringen, så du ved, hvad du har at forholde dig til, og kan finde ud af om drømmen om hus og bil sammen med ham er inden for rækkevidde.

Hvis han bliver fornærmet over at skulle fortælle det og ikke vil lægge kortene på bordet, synes jeg faktisk det er væsentligt værre end gældssaneringen i sig selv.
24
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf girl_beat » 22. aug 2016, 09:28

pige1987 skrev:Vi har nu snakket lidt om det og han blev meget fornærmet... Jeg ønsker jo bare ikke at finde sammen med en der er så bundet af at bo i et lejet hus(endda forældrenes = billig husleje) mange år fremad og dermed bremse mine drømme nu når jeg allerede har en alder på 29. Øv hvor gør det ondt det skal ende sådan, men nogle gange skal man også tænke på sig selv. :-(

Er du kommet til bunds i, hvordan gælden er opstået, og hvordan han betaler/forholder sig til den nu? Det er i min optik det bedste at være helt ærlige omkring, så du ved, om han er klar til at arbejde sig ud af situationen eller bare læner sig tilbage og håber at slippe af med problemerne :)

Edit: Akehurst har lige skrevet det så fint ovenfor :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 748

Indlægaf ajnaM » 22. aug 2016, 09:44

Min kærestes bror og hans familie har fået gældssanering efter et huskøb, der slog helt fejl, og som endte med at ryge på tvangsauktion. De har fået en periode, vistnok på 5 år, hvor de afbetaler ret mange penge hver måned - men ikke urealistisk mange penge. Efter den periode er de gældfri. Pengene er en brøkdel af den reelle gæld - den var så høj, at de ikke engang havde råd til at betale renterne. Og de endte også med at stoppe med at betale, og derfor kom huset på tvangsauktion. Man kan altså godt lade være med at betale og stadig få en gældssanering.

De fik to år i RKI. Det er vistnok standard efter en gældssanering. Men efter de 2 år er de frie til at gå ud og købe et nyt hus, hvilket de også har tænkt sig. Jeg ved ikke engang, om banken kan se, de tidligere har fået gældssanering - det er i hvert fald ikke noget, der står i RKI længere...

Jeg kender en anden, der har fået gældssanering efter at være gået personligt konkurs med en virksomhed. Vedkommende har senere startet ny virksomhed og har fin succes med den. Det er altså, ud fra hvad jeg kan se i min omgangskreds, ikke verdens undergang at få gældssanering, og man kan godt komme på fode igen. Det er jo sådan set også meningen med ordningen, kan man sige.

Gældssanering i sig selv ville derfor ikke nødvenidgvis være en dealbreaker for mig. Det ville det til gengæld være, at han blev fornærmet over at skulle tale om det!
6
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3545

Indlægaf Ballademager » 22. aug 2016, 09:47

pige1987 skrev:
Ballademager skrev:

Selvfølgelig skal vi ikke købe noget lige med det samme. Jeg har nok bare lidt svært ved at satse 4-5 år og så stadig sidde hver for sig. Jeg kan ikke se mig selv bo hvor han bor nu - ligegodt hvor dejlig han er. :mellow: Men så er muligheden selvfølgelig at finde en lejebolig sammen midlertidig. Jeg er nok bare nået en alder hvor drømmen om stabil/god økonomi, "villa, volvo og vovse", kommer tættere på. Jeg spekulere som det knager... :gruble:

De drømme kan jeg sagtens forstå - forstår også godt følelsen af, at man ikke har lyst til at vente på dem i evigheder. Men som du selv er inde på, så kan I sagtens finde en god, midlertidig løsning som f.eks. en god lejebolig, indtil der de styr på økonomien. Det skal selvfølgelig kunne fungere for dig, men hans gæld behøver ikke betyde, at I ikke kan påbegynde et "rigtigt" voksenliv sammen.

Måske skulle du/I kontakte de myndigheder, der giver gældssanering, og få overblik over, hvad det vil betyde for ham og dig fremover? Så kan du træffe en mere "omformed decision".
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
pige1987

Indlægaf pige1987 » 22. aug 2016, 09:48

Tak for alle jeres svar.

Grunden til gælden er at da han skulle skilles fra eks-konen var det kun ham der havde skrevet under og hænger derfor på alt den gæld de havde.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 22. aug 2016, 09:49

achillaxedprune skrev:Jeg havde droppet ham... Ligegyldigt grunden til han var havnet i situationen.

For mig ville det være en absolut dealbreaker, at han regner med at få gældssanering... Hele hans (og eventuelt min) fremtid afhænger af, om han får det, hvilket han sikkert ikke gør. Og får han det endelig, så er det 5 år, mener jeg, hvor man skal leve på en sten før end gælden er afskrevet. Nix, det gad jeg simpelthen ikke.

Jeg gider ikke tumper... Folk der satser på at få gældssanering, og ikke afbetaler på deres gæld, er et fjols i min optik.

Det er godt nok sort/hvidt. :D

Jeg var faktisk overrasket, da jeg hørte om det konkrete tilfælde, hvor forholdsvis lidt de faktisk skal afdrage med. Altså, det er selvfølgelig penge - mener det er i omegnen af 6.000 kroner om måneden - men det er SLET ikke sådan, at de skal leve på en sten. Beløbet bliver fastsat, så man kan fungere, have et sted at bo, have børn, bil osv. Bevares, ikke noget luksus, men heller ikke sådan, at de ikke kan fungere.

Hvis jeg havde valget mellem at være sammen med min kæreste og mine børn på de vilkår, eller ikke at have dem og have en fin økonomi, er jeg slet ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge.
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2380

Indlægaf achillaxedprune » 22. aug 2016, 10:03

ajnaM skrev:
achillaxedprune skrev:Jeg havde droppet ham... Ligegyldigt grunden til han var havnet i situationen.

For mig ville det være en absolut dealbreaker, at han regner med at få gældssanering... Hele hans (og eventuelt min) fremtid afhænger af, om han får det, hvilket han sikkert ikke gør. Og får han det endelig, så er det 5 år, mener jeg, hvor man skal leve på en sten før end gælden er afskrevet. Nix, det gad jeg simpelthen ikke.

Jeg gider ikke tumper... Folk der satser på at få gældssanering, og ikke afbetaler på deres gæld, er et fjols i min optik.

Jeg var faktisk overrasket, da jeg hørte om det konkrete tilfælde, hvor forholdsvis lidt de faktisk skal afdrage med. Altså, det er selvfølgelig penge - mener det er i omegnen af 6.000 kroner om måneden - men det er SLET ikke sådan, at de skal leve på en sten. Beløbet bliver fastsat, så man kan fungere, have et sted at bo, have børn, bil osv. Bevares, ikke noget luksus, men heller ikke sådan, at de ikke kan fungere.

Hvis jeg havde valget mellem at være sammen med min kæreste og mine børn på de vilkår, eller ikke at have dem og have en fin økonomi, er jeg slet ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge.

Nu er det jo med udgangspunkt i et nyt spirende forhold og ikke et etableret et... Der er en kæmpe forskel på, hvad jeg vil gå igennem med min mand, nu hvor vi er blevet en familie, og hvad en date i sin tid ville være blevet vippet ud for. Og en date, der havde massiv gæld, ikke afdrag på gælden og regnede med at få gældssanering for at blive gældfri... Ja, han ville altså blive vippet ud.
Både fordi jeg vil leve et andet liv end et, hvor det lige kan løbe rundt (jeg har levet med for lidt alt for længe), og fordi det i mine øjne er noget af det mest usexede, ikke at have styr på sådan noget. En mand, der havde den holdning til sin økonomi, at man bare lader være med at afbetale på sin gæld, ikke gider tale om det og tror, man bare kan få gældssanering. Nej nej nej, det tørrer mig helt ud. :lol:

Beløbet man skal afdrage med fastsættes efter ens indkomst mv. Så det er slet ikke sikkert, at det altid er 6000 kr. Man afdrager med det, som man kan.
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 22. aug 2016, 10:06

achillaxedprune skrev:
ajnaM skrev:

Nu er det jo med udgangspunkt i et nyt spirende forhold og ikke et etableret et... Der er en kæmpe forskel på, hvad jeg vil gå igennem med min mand, nu hvor vi er blevet en familie, og hvad en date i sin tid ville være blevet vippet ud for. Og en date, der havde massiv gæld, ikke afdrag på gælden og regnede med at få gældssanering for at blive gældfri... Ja, han ville altså blive vippet ud.
Både fordi jeg vil leve et andet liv end et, hvor det lige kan løbe rundt (jeg har levet med for lidt alt for længe), og fordi det i mine øjne er noget af det mest usexede, ikke at have styr på sådan noget. En mand, der havde den holdning til sin økonomi, at man bare lader være med at afbetale på sin gæld, ikke gider tale om det og tror, man bare kan få gældssanering. Nej nej nej, det tørrer mig helt ud. :lol:

Beløbet man skal afdrage med fastsættes efter ens indkomst mv. Så det er slet ikke sikkert, at det altid er 6000 kr. Man afdrager med det, som man kan.

Præcis, man afdrager med det, man kan - og de beregninger er altså ikke efter, at man skal leve på en sten. Min svoger bor i et lejet hus i en forstad til en stor by, har to biler, to børn i privatskole osv. Igen bare for at sige, at man ikke nødvendigvis skal leve for ingenting.

Og selvfølgelig er det en stor forskel, om det er et etableret forhold eller ej. Og jeg er HELT enig i, at han skal ud til siden, hvis han ikke vil tale om det. Men der kan jo altså være mange årsager til, at folk havner i den situation. Og jeg kan faktisk se flere, hvor manden ikke nødvendigvis skulle ud, bare fordi han havde fået gældssanering.
1

Tilbage til "Forhold og sex"