Ny fyr med stor gæld

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4537

Re: Ny fyr med stor gæld

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2016, 10:15

ajnaM skrev:De fik to år i RKI. Det er vistnok standard efter en gældssanering. Men efter de 2 år er de frie til at gå ud og købe et nyt hus, hvilket de også har tænkt sig. Jeg ved ikke engang, om banken kan se, de tidligere har fået gældssanering - det er i hvert fald ikke noget, der står i RKI længere...

Den bank, man har når man gældssaneres, ved det jo - og de glemmer det ikke. Bankernes interne oplysninger om kunder er jo nogen, de selv beslutter sig for at notere og det er ikke sådan, at man har krav på at få dem slettet på et tidspunkt.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2371

Indlægaf achillaxedprune » 22. aug 2016, 10:16

ajnaM skrev:Præcis, man afdrager med det, man kan - og de beregninger er altså ikke efter, at man skal leve på en sten. Min svoger bor i et lejet hus i en forstad til en stor by, har to biler, to børn i privatskole osv. Igen bare for at sige, at man ikke nødvendigvis skal leve for ingenting.

Og selvfølgelig er det en stor forskel, om det er et etableret forhold eller ej. Og jeg er HELT enig i, at han skal ud til siden, hvis han ikke vil tale om det. Men der kan jo altså være mange årsager til, at folk havner i den situation. Og jeg kan faktisk se flere, hvor manden ikke nødvendigvis skulle ud, bare fordi han havde fået gældssanering.

Ja okay, det lader til de har det ganske udmærket. :)

Og Manjabasse... På det område, der er du bare mere large end mig! :-p
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 739

Indlægaf ajnaM » 22. aug 2016, 10:17

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:De fik to år i RKI. Det er vistnok standard efter en gældssanering. Men efter de 2 år er de frie til at gå ud og købe et nyt hus, hvilket de også har tænkt sig. Jeg ved ikke engang, om banken kan se, de tidligere har fået gældssanering - det er i hvert fald ikke noget, der står i RKI længere...

Den bank, man har når man gældssaneres, ved det jo - og de glemmer det ikke. Bankernes interne oplysninger om kunder er jo nogen, de selv beslutter sig for at notere og det er ikke sådan, at man har krav på at få dem slettet på et tidspunkt.

Det er klart!

Jeg tænker også, at det er ret naturligt for mange at skifte bank efter en gældssanering...
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3253

Indlægaf DD_81 » 22. aug 2016, 17:04

pige1987 skrev:Vi har nu snakket lidt om det og han blev meget fornærmet... Jeg ønsker jo bare ikke at finde sammen med en der er så bundet af at bo i et lejet hus(endda forældrenes = billig husleje) mange år fremad og dermed bremse mine drømme nu når jeg allerede har en alder på 29. Øv hvor gør det ondt det skal ende sådan, men nogle gange skal man også tænke på sig selv. :-(

En ting er gælden, som meget sandsynligt ikke er en "fjumregæld" - men at han ligefrem bliver meget fornæmet over at du har taget hul på emnet, dét synes jeg derimod er et stort bekymringspunkt. Det ville være alfa omega for mig i et forhold, særligt i en situation som jeres, kan tale åbent og ærligt om økonomi.
Selvfølgelig er jeres forhold ret nyt, men jeg synes du har nogle gode argumenter og bevæggrunde for hvorfor det her er vigtigt og væsentligt for netop dig. Og ja man skal tænke på sig selv, og at vægte økonomisk stabilitet, og ikke mindst åbenhed omkring økonomi, det synes jeg bestemt ikke man skal skamme sig over!

Og så synes jeg altså også der er en bekymringsfaktor omkring hans økonomiske sans, når han alene har valgt at stå som debitor i et tidligere samliv.
Har man råd til at sidde i et hus alene, fint nok, har man råd til billån alene fint nok, - men han har jo tydeligvis ikke haft råd alligevel, og så har man lavet en ret stor fejlvurdering.
9
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 22. aug 2016, 21:44

pige1987 skrev:Tak for alle jeres svar.

Grunden til gælden er at da han skulle skilles fra eks-konen var det kun ham der havde skrevet under og hænger derfor på alt den gæld de havde.

Men hvor kommer dén gæld fra? En skilsmisse i sig selv giver jo ikke gæld.

Det forklarer ikke, om det er et fejlslagent huskøb, konkurs i egen virksomhed eller forbrugsgæld.
0
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 739

Indlægaf ajnaM » 23. aug 2016, 15:16

DD_81 skrev:
pige1987 skrev:Vi har nu snakket lidt om det og han blev meget fornærmet... Jeg ønsker jo bare ikke at finde sammen med en der er så bundet af at bo i et lejet hus(endda forældrenes = billig husleje) mange år fremad og dermed bremse mine drømme nu når jeg allerede har en alder på 29. Øv hvor gør det ondt det skal ende sådan, men nogle gange skal man også tænke på sig selv. :-(

En ting er gælden, som meget sandsynligt ikke er en "fjumregæld" - men at han ligefrem bliver meget fornæmet over at du har taget hul på emnet, dét synes jeg derimod er et stort bekymringspunkt. Det ville være alfa omega for mig i et forhold, særligt i en situation som jeres, kan tale åbent og ærligt om økonomi.
Selvfølgelig er jeres forhold ret nyt, men jeg synes du har nogle gode argumenter og bevæggrunde for hvorfor det her er vigtigt og væsentligt for netop dig. Og ja man skal tænke på sig selv, og at vægte økonomisk stabilitet, og ikke mindst åbenhed omkring økonomi, det synes jeg bestemt ikke man skal skamme sig over!

Og så synes jeg altså også der er en bekymringsfaktor omkring hans økonomiske sans, når han alene har valgt at stå som debitor i et tidligere samliv.
Har man råd til at sidde i et hus alene, fint nok, har man råd til billån alene fint nok, - men han har jo tydeligvis ikke haft råd alligevel, og så har man lavet en ret stor fejlvurdering.

Man kan også have været ung og dum. Og være blevet mere voksen siden.

Men igen, man skal kunne tale om det!
1
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 134
Likede indlæg: 1539

Indlægaf Bad Samaritan » 26. aug 2016, 10:58

Fuck gælden. Den gør ham ikke til et dårligt menneske - og hvis du er vild med ham, så finder du/I en vej, når/hvis I når dertil engang. Det er mere det du skriver med, at han satser på at få gældssanering. Det er edderma'me et dårligt sats. Selv hvis han får det - hvilket jeg tvivler kraftigt på, hvis det blot er med afsæt i en skilsmisse - så bliver det gennem et årelangt, altopslidende forløb, hvor han ikke vil kunne eje så meget som en rød reje. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det bare er din gengivelse eller straight up hans ordvalg. Det kan selvfølgelig være at manden er røvulykkelig og desperat. Men hvis jeg havde en sød kæreste, jeg gerne ville opbygge noget med, så ville jeg fandme ikke "satse" på den slags - og på at slæbe hende med igennem den mølle dér...

Hvis det er et nyt forhold, så vil jeg råde dig til at passe gevaldigt på her. Især hvis det pludselig går stærkt og han vil flytte sammen og alt muligt. For han vil ikke kunne eje en skid - og det vil være dit navn på stort set alt I erhverver jeg sammen. Så pas nu på, før du vågner op selv står tilbage med en kæmpegæld lige pludselig.
4
pige1987
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf pige1987 » 26. aug 2016, 13:01

Jeg har sagt stop. Der var også dårligt mavefornemmelse ved andre ting, så stoppede mens legen var god.
14
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 134
Likede indlæg: 1539

Indlægaf Bad Samaritan » 26. aug 2016, 13:21

pige1987 skrev:Jeg har sagt stop. Der var også dårligt mavefornemmelse ved andre ting, så stoppede mens legen var god.

Øv for noget skod! Men mavefornemmelser skal man lytte til - og du har jo tænkt grundigt over det her. Der er nogle ting, du virkelig gerne vil, som umuliggøres af den situation han står i og/eller den måde han har valgt at håndtere den på, og helt uagtet hans intentioner, så ville du ikke kun skulle gå på kompromis, men også løbe en urimeligt stor risiko i processen. Det gør nok avs nu. Men længere henne ad vejen tror jeg du vil kunne se tilbage på det og sige, at du traf en fornuftig og velovervejet beslutning.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4294

Indlægaf Rapfisk » 26. aug 2016, 14:03

Hvor er det fedt, at du passer på dig selv og lytter til din mavefornemmelse, selv om det er ærgerligt, at den ikke var der.

Bedre held næste gang, eller hvad man siger.
3
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
pige1987
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf pige1987 » 27. aug 2016, 07:47

Tak for jeres svar.

Jeg kan mærke det er det rigtige selvom jeg da også savner lidt hans selskab. Da jeg så afslog hans forslag, at vi så bare kunne have sex sammen fjernede han mig som ven på FB. Hmmmm??? Efterfølgende har han dog sendt beskeder som han tænker på mig hele tiden, vil leve med mig... osv.
0

Tilbage til "Forhold og sex"