Er du bloddonor?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Maria86
Kort karma: 2
Likede indlæg: 16

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Maria86 » 22. aug 2016, 16:54

EN gang alvorlig sygdom = udelukket på livstid. Men tak til jer der har gjort det :gogo: :gogo: Jeg er en af dem der har gjort brug af jeres indsats :gogo:
1
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1049

Indlægaf Guldfisk » 22. aug 2016, 17:01

Jeg er, men må ikke i pollensæsonen (græs og bynke) og med rejser, forkølelser osv. derudover, er det heldigt, hvis jeg når forbi dem to gange om året.
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 337

Indlægaf Fræksak » 22. aug 2016, 17:12

Ja, jeg er. Har været det i mange år men er vist kun oppe på 16-18 tapninger pga. diverse graviditeter, karantæne pga medicin, rejser osv.

Som ung ragede det mig en papand, men de sidste par år har jeg desværre syntes, at det var jævnt ubehageligt. Men jeg tager mig sammen og bliver tappet alligevel. Det er trods alt kort tids ubehag for noget, der er ret vigtigt. Jeg er i øvrigt 0 rhesus negativ, så mit blod er ret anvendeligt.
0
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 853

Indlægaf Daphne » 22. aug 2016, 17:17

Jeg har lige meldt mig til på deres hjemmeside for ca. 1,5 uge siden. Jeg har aldrig kunnet lide at blive stukket, og jeg har det svært med sygehuse (det er ikke blevet bedre af de seneste par måneder...) Men nu har jeg tilbragt en del tid på sygehuse på det seneste og kom frem til, at det nok var på tide at blive meldt til. Jeg synes, det er en god og relativ nem måde at hjælpe andre på.
Så jeg venter spændt på min indkaldelse :)
4
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1854

Indlægaf Sangius » 22. aug 2016, 17:27

Jeg var før jeg blev gravid. Men jeg har meget svært ved at tappes hver 3. måned. Min ferritin og blodprocent falder meget, og det er skide svær at opbygge det igen i de tre måneder der er mellem tapningerne. I fremtiden tror jeg, at jeg vil tappes hver 6. måned i stedet, så jeg ikke går med en konstant blodmangel.

Min mand bliver tappet hver 3. måned, og hans krop har aldrig opdaget at der skulle mangle noget. Sådan en 500 mL fylder altså også lidt mindre i 110 kg, end de gør i 60 kg :O
1
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 22. aug 2016, 17:29

Det er desuden hyggeligt at donere. Hos os får vi en pose chips og en kakaomælk/sodavand hvis man vil have det. Man kan også vælge at få en øl :D
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 941
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8524

Indlægaf 2SHY » 22. aug 2016, 17:32

Nej. Jeg er permanent udelukket pga:
Nikkelallergi
Besvimelsesanfald
Psykisk sygdom
Medicinforbrug incl. psykofarmaka

Det gør mig nu ikke noget. Jeg hader at få taget blodprøver og forsøger altid at trække mine kvartals blodprøver til hvert halve år
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 22. aug 2016, 17:41

klumphen skrev:
Halldora skrev:Ja, jeg er bloddonor. Går så tit, jeg må - dvs. hver 4. måned (er kvinde). Har prøvet en plasmatapning, men det kunne jeg ikke tåle. Blev så dårlig efterfølgende både lige efter og de efterfølgende tre dage, men heldigvis fik jeg lov til at fortsætte som alm. fuldblodsdonor. :-) Har en tid til tapning igen i midten af oktober - og jeg glæder mig altid til de mega skønne marcipanbrød i mini-udgave (dem kan man få på OUH) og kakaomælk.
...

Får man marcipanbrød og kakaomælk for det?! :8: Så kunne det da godt være at jeg skulle overveje det igen :lol2: Har en sjælden blodtype, så jeg har altid tænkt at der ikke var nogen stor efterspørgsel på mit produkt.

Faktisk vil de rigtig gerne have specielle blodtyper mange steder.

Jeg har været bloddonor, men jeg må ikke pga. medicin. Desværre. Det er jeg meget ked af. Jeg arbejder selv i sundhedsvæsenet, og ved hvor vigtigt det er med bloddonorer, og jeg synes, der skal være en rigtig god grund til at lade være.

Jeg er til gengæld organgdonor og hornhindedonor. De skal bare tage, hvad de kan bruge.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
In_your_eyes
Kort karma: 73
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 609

Indlægaf In_your_eyes » 22. aug 2016, 17:55

klumphen skrev:
Halldora skrev:Ja, jeg er bloddonor. Går så tit, jeg må - dvs. hver 4. måned (er kvinde). Har prøvet en plasmatapning, men det kunne jeg ikke tåle. Blev så dårlig efterfølgende både lige efter og de efterfølgende tre dage, men heldigvis fik jeg lov til at fortsætte som alm. fuldblodsdonor. :-) Har en tid til tapning igen i midten af oktober - og jeg glæder mig altid til de mega skønne marcipanbrød i mini-udgave (dem kan man få på OUH) og kakaomælk.
...

Får man marcipanbrød og kakaomælk for det?! :8: Så kunne det da godt være at jeg skulle overveje det igen :lol2: Har en sjælden blodtype, så jeg har altid tænkt at der ikke var nogen stor efterspørgsel på mit produkt.

Jep, i Herning kan man også få æblemost, sodavand eller øl og udover marcipanbrød har de også de små Rittersport. Og jeg fik altid most og chokolade budt mindst to gange. Så bare afsted med dig og din specielle blodtype :slem:
2
:pompom:
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 22. aug 2016, 18:00

Karkluden skrev:
klumphen skrev:
...

Jeg har været bloddonor, men jeg må ikke pga. medicin. Desværre. Det er jeg meget ked af. Jeg arbejder selv i sundhedsvæsenet, og ved hvor vigtigt det er med bloddonorer, og jeg synes, der skal være en rigtig god grund til at lade være.

Jeg er til gengæld organgdonor og hornhindedonor. De skal bare tage, hvad de kan bruge.

Den eneste specielle blodtype de er efter, er 0 RhD negativ. Alle andre typer kan dækkes ind under de resterende, så det er ikke svært at finde blod til dem, som har disse typer :)
1
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 22. aug 2016, 18:02

Sangius skrev:
Karkluden skrev:
klumphen skrev:
...

Den eneste specielle blodtype de er efter, er 0 RhD negativ. Alle andre typer kan dækkes ind under de resterende, så det er ikke svært at finde blod til dem, som har disse typer :)

Nårh, my bad. Da jeg var donor sagde de bare til mig, at de gerne ville have "de specielle typer". Jeg er ikke gået så meget op i det, da jeg primært bare sætter blod op til patienter, og det er biokemisk der har styr på at alt er ok :lol: men så ved jeg det
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 22. aug 2016, 18:04

Sangius skrev:Jeg var før jeg blev gravid. Men jeg har meget svært ved at tappes hver 3. måned. Min ferritin og blodprocent falder meget, og det er skide svær at opbygge det igen i de tre måneder der er mellem tapningerne. I fremtiden tror jeg, at jeg vil tappes hver 6. måned i stedet, så jeg ikke går med en konstant blodmangel.

Min mand bliver tappet hver 3. måned, og hans krop har aldrig opdaget at der skulle mangle noget. Sådan en 500 mL fylder altså også lidt mindre i 110 kg, end de gør i 60 kg :O

Er det ikke også kun hver 4. måned man må som kvinde?
Det har jeg da altid fået at vide.

Der er forøvrigt også juice sodavand, øl, nøddeblanding (med tørret frugt), forskellig slags chokolade foruden marcipanbrød og kakaomælk på OUH ;)
0
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 22. aug 2016, 18:04

Sangius skrev:
Karkluden skrev:
klumphen skrev:
...

Vi har to AB minus og plus i familien. Blodbanken ringer konstant og ofte akut for tapning, så det er ikke korrekt, at blodbanken kun er interesset i en bestemt blodtype.
2
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 22. aug 2016, 18:06

Og nej. Jeg er ikke bloddonor. Af helbredsmæssige årsager er det ikke muligt. Min mand og ældstebarnet er og det er normen i vores familie, hvis man er sund og rask.
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 337

Indlægaf Fræksak » 22. aug 2016, 18:09

Nu bliver jeg helt misundelig :lol:. På Amager får man "kun" rosiner og chips.
1

Tilbage til "Helbred"