Er du bloddonor?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Muuh
Kort karma: 119
Likede indlæg: 1758

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Muuh » 23. aug 2016, 05:39

Nej er jeg ikke, ville gerne hvis jeg kunne, men pga noget medicin jeg får, er det ikke muligt
0
Ved ikke at give op nåede selv sneglen Noahs ark
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 156
Likede indlæg: 2008

Indlægaf dykkersild » 23. aug 2016, 06:46

Ja - men har haft karantæne i over 10 år - grundet en åndsvag EU-regl. Jeg har boet for længe i England da der var udbrud af kogalskab. De lettede reglen en smule for et par år siden men jeg har stadigvæk karantæne. Var udrykningsdonor før i tiden.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10259

Indlægaf Fru Sunshine » 23. aug 2016, 08:48

Nej. Først ville de ikke have mig, fordi jeg er afsindigt svær at tappe. Nu vil de ikke, fordi jeg er på Neotigason.

Til gengæld er jeg organdonor.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 92
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 1683

Indlægaf Luffegås » 23. aug 2016, 14:15

Da jeg sidste sommer blev bekendt med jeg havde blodtype 0 skyndte jeg at tilmelde mig, da jeg jo ikke kan få fra A og B'er, så måtte jeg da gøre lidt for at der er noget i banken til alle :) Nu har jeg været der 4 gange, og det var først den 4. gang der gik rigtig godt og uden problemer :)
2
Lulu
Kort karma: 71
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 829

Indlægaf Lulu » 23. aug 2016, 14:45

In_your_eyes skrev:
sortkaffe skrev:det vil sige at hvis man er 0 Rhesus negativ så vil de gerne have ens blod?
hvor lang tid tager det at blive tappet? Hvad hvis man bliver panikken og dårlig imens?

Selve tapningen tager vel ca 5 min, det kommer an på hvor godt dit blod løber og bagefter skal du blive mindst 10 min. i mens du bliver serviceret med drikkevarer og chokolade.
Personalet er virkelig søde og gode til håndtere nervøse donorer og bliver du dårlig, ja så stopper de bare tapningen og du bliver ikke sluppet fri før de er sikre på at du er frisk igen.
Jeg er blevet tappet tre steder i Jylland og alle tre steder har jeg oplevet en helt særlig og hyggelig stemning, der bliver nusset og hygget om donorerne, hvilket gør at man lettere kan slappe af.

Helt enig.

Jeg vil endda mene at hvis man er lidt rædselsslagen for sygehuse at det at skulle op til bloddonorerne er en af de bedre afdelinger at komme på.
Der er en virkelig dejlig, rolig atmosfære og man føler virkelig de har tid til en.
Jeg er forøvrigt af den klare mening at det gør 10x mindre ondt at få en nål i armen hos bloddonorerne end det gør ved eksempelvis lægen. De bioanalytikere der sidder deroppe stikker jo virkelig mange mennesker sammenlignet med ens egen læge/sygeplejerske.

Personligt lader jeg dog både medicin- og sygeplejerske studerende stikke mig, det generer mig ikke. Og så får de øvelse i at stikke "trælse" patienter, de tapper nemlig ikke fra min store blodåre i armen, men en af de små ed siden af, fordi den anden på magisk vis forsvinder når der er en nål i nærheden :lol:
1
Akehurst2
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8260

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2016, 14:53

Lulu skrev:Helt enig.

Jeg vil endda mene at hvis man er lidt rædselsslagen for sygehuse at det at skulle op til bloddonorerne er en af de bedre afdelinger at komme på.
Der er en virkelig dejlig, rolig atmosfære og man føler virkelig de har tid til en.
Jeg er forøvrigt af den klare mening at det gør 10x mindre ondt at få en nål i armen hos bloddonorerne end det gør ved eksempelvis lægen. De bioanalytikere der sidder deroppe stikker jo virkelig mange mennesker sammenlignet med ens egen læge/sygeplejerske.

Ja, trænger man til at blive nusset om og føle sig ekstra god, så er det et hit at være bloddonor :-D

De er altid simpelthen så søde i blodbanken, både dem, der tager imod og dem, der stikker, sørger for at man føler sig godt tilpas, henter drikkevarer og slik, og roser og roser for ens store indsats, som bare er at ligge på en briks og få et lille prik.
1
godtnavn
Kort karma: 310
Likede indlæg: 2047

Indlægaf godtnavn » 23. aug 2016, 15:04

Nej, har fået noget medicin der gjorde man ikke måtte, det får jeg ikke mere og har overvejet at begynde. Men jeg får konsekvent blåt mærke der fylder hele hånden når jeg får taget blod, mine blodårer i armen er umulige, bliver de endelig ramt så klapper de sammen før der er fyldt et glas. Når de prøver i armen ender jeg altid med 3-4 blå mærker på armene, og et på hånden fordi de altid ender der når de opgiver armene.

Jeg synes det gør ondt at blive stukket i hånden, og jeg får så store mærker og hånden bliver så øm jeg ikke kan bruge den rigtigt i flere dage efter. Derudover besvimer jeg også hver gang jeg får taget blod og bliver nemt svimmel resten af dagen. Og det er altså når der skal tages et par blodprøver, tør ikke tænke på hvad min krop ville gøre hvis jeg skulle fylde en hel pose.

Ville virkelig ønske jeg var bedre til at få taget blod, for har lidt dårlig samvittighed over ikke at gøre det.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 486
Likede indlæg: 5518

Indlægaf Novella » 23. aug 2016, 15:08

Nope. Medicin. Jeg har dog prøvet tidligere og blev bedt om at gå hjem, da jeg gik i gulvet allerede ved æggeprikkeren i fingeren :rulle: Jeg kan godt føde børn, men ikke give blod. Det har bla noget at gøre med mit seriøst lave blodtryk, som falder yderligere, når jeg bliver stukket.
0
JoyNips
Kort karma: 395
Likede indlæg: 5741

Indlægaf JoyNips » 25. aug 2016, 08:20

Hvis man er bloddonor vil jeg i øvrigt opfordre til, at man siger ja til at lade sig vævstypeteste så man kan blive specialdonor. Jeg blev det for nogle år siden og blev pludselig ringet op, at nu var der behov for netop mig. Jeg blev så plasmadonor for én bestemt person, hvilket foregår ved at man kobles til en centrifuge. Der tappes så ca en dl blod, som slynges så plasmaet sorteres fra og resten af blodets komponenter sendes så tilbage. Det gøres så med hele kroppens blod. Man kan i øvrigt også gøre det med blodplader. Det tager et sted mellem 3 kvarter og halvanden time.
Fordi der ikke tappes røde blodlegemer kan man tappes oftere, op til 10 gange på et år - jeg blev tappet hver 6. uge ca.
3
Sorenspige
Kort karma: 303
Likede indlæg: 1439

Indlægaf Sorenspige » 25. aug 2016, 20:19

Jeg forsøgte for mange år siden, men da jeg var ved at besvime 2 gange i streg, droppede jeg det.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg fik det så dårligt.
0
Katten
Kort karma: 4
Likede indlæg: 57

Indlægaf Katten » 28. aug 2016, 19:46

Jeg var fra jeg fyldte 18 til jeg var 21. Desværre endte jeg med at besvime og kaste op de sidste par gange, da min ikke vildt store krop (på det tidspunkt ca 50 kg og 163 cm) simpelthen ikke kunne tåle det. Så ærgerligt, da jeg synes, det er er fantastisk god gerning, og at flere burde melde sig.
0
Hewlett
Kort karma: 10
Likede indlæg: 556

Indlægaf Hewlett » 29. aug 2016, 13:12

Nej. Og jeg burde, for jeg synes det er en fantastisk måde at hjælpe andre på og evt. redde liv + at jeg har en af de mere sjældne blodtyper.

Men der har været nogle ændringer i mit liv på det seneste som gør, at jeg ikke kan se hvor jeg skulle afsætte tid til at få tappet blod i dagligdagen. Det er en dårlig undskyldning, for selvfølgelig ville jeg da sikkert kunne få det passet ind hvis jeg prioriterede det, men ærligt så kan jeg ikke overskue det og så er jeg kommet frem til, at så er det bare ikke tiden til det lige nu.

Så er jeg til gengæld fuld organdonor. Det er selvfølgelig ikke helt sammenligneligt, men det hjælper alligevel en smule på samvittigheden :)
0
Brugeravatar
Imahawaiigirl
Kort karma: 16
Geografisk sted: Taastrup
Likede indlæg: 213

Indlægaf Imahawaiigirl » 1. sep 2016, 19:17

Jeg er ikke. Men KUN fordi jeg ikke må, pga. et antistof jeg dannede da jeg var gravid. Jeg synes det er virkelig ærgerligt.
0
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 64
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 671

Indlægaf tjald62 » 1. sep 2016, 20:31

Har været, men pga. en bestemt medicin kan jeg ikke være det mere.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
Helga1
Kort karma: 1
Likede indlæg: 75

Indlægaf Helga1 » 4. sep 2016, 15:02

Jeg er både bloddonor og plasmadonor. Jeg har været bloddonor siden jeg blev 17. Jeg kan ikke rigtig se nogen god grund til ikke at gøre det, hvis man kan.
Selv hvis man har en travl hverdag, eller kun kommer afsted 1-2 gange om året, så er det med til at gøre en forskel.
Jeg har tid igen om et par uger - det er først 17.50, så heldigvis kan jeg stadig nå det efter arbejde :)
1

Tilbage til "Helbred"