Hvad er drengestreger?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 188
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 4160

Hvad er drengestreger?

Indlægaf decibell » 22. aug 2016, 18:37

I forbindelse med motorvejstragedien med stenen, der blev smidt ud over broen med en bilists død til følge - og de efterfølgende copycats ved andre broer - blev det bl.a. omtalt som "grove drengestreger" og "uheld".

DR viser desuden denne video i en anden sag om australsk politi, der jagter 4 unge mænd for indbrud og dyremishandling. Videoen viser 4 unge mænd, der bryder ind på en skole, slipper 3 udsultede og mishandlede krokodiller løs og bagefter tømmer skolen for værdigenstande.

https://www.facebook.com/DRNyheder/vide ... 171413071/

Også her bliver det beskrevet som "grove drengestreger":

australsk.JPG

Vil du kalde det "drengestreger"? Hvis ja, hvorfor? Og hvis ikke, hvad er det så?
Hvilket signal synes du, det sender at kalde sådan noget for "drengestreger", og hvilke konsekvenser kan det få?

Hvad er ellers din definition af begrebet "drengestreger"?

Lad os høre...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2398

Re: Hvad er drengestreger?

Indlægaf Juki » 22. aug 2016, 18:54

Jeg tænker små, mere eller mindre ubetydelige/uskyldige ting, der ikke har (alvorlige) konsekvenser for andre.

Eks. at stjæle æbler fra naboen have, kaste toiletpapir på et hus og lignende.

(Jeg kan ikke se videoen lige nu)
2
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Indlægaf BlueBunny » 22. aug 2016, 19:06

Synes ikke det er sort Hvidt. Der er gråzoner.

Umiddelbart tænker jeg ...

Jeg vil betegne noget som drengestreger, hvis børn/unge, nok konkret drenge, laver noget som er på kant med hvad der er ok. Men hvor skade ikke er tilsigtet.

Kaster snebolde, tegner med tusch på en mur, stjæler en cykel og stiller den en blok længere væk, laver dørfis mv.
Nogen gange kan disse handlinger få utilsigtede konsekvenser.

Hvis der er tale om handlinger hvor konsekvensen er tydeligere, bliver det en grovere drengestreg.

Feks sneboldkast. Sneboldene kan fryses med is og gøre større skade. De kan affyres med rampe mv.

Alder, handling og konsekvens(beregning), er tre faktorer som afgør om det er groft.

Feks en 30kg sten der kastes på motorvej. Det er ikke et uheld når der sker en skade. Det er forsætligt. Det er i min optik overlagt/tilsigtet skadepåførsel, og dermed ikke en drengestreg.
0
Brugeravatar
TheAuthor
Kort karma: 52
Likede indlæg: 411

Indlægaf TheAuthor » 22. aug 2016, 19:20

En undskyldning for idioti.

Al den snak om drengestreger og "boys will be boys" skal bare stoppe.
Det er en dårlig undskyldning for dumhed og manglende opdragelse og opmærksomhed.

Vi skal stoppe med at tale unge drenge/mænds gerninger ned og undskylde dem med "drengestreger" - hvilket er set ofte i medier mm.
11
Everyone Deserves Their Happy Ending ..
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 22. aug 2016, 19:36

Drengestreger betyder at politiet ved det er ulovligt og reelt kan straffes på en eller anden vis, det er til gene eller ulempe for en eller flere uskyldige, men man gider reelt set ikke bruge tid eller kræfter på nogen opklaring.
Vi andre skal finde os i det, og hvalpene får en gratis omgang.
3
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 22. aug 2016, 19:49

- Kaste snebolde
- Kaste bær på ruder
- Dørfis

Noget i den dur.
1
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 17
Likede indlæg: 427

Indlægaf Orchidea » 22. aug 2016, 19:55

Drengestreger er sjovt -ikke dumt. I den størrelsesorden som bluebunny og culpøs beskriver det.

Indbrud og dyremishandling er kriminelt og kan, i min bog, ikke sidestilles med drengestreger.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2122

Indlægaf eks-Maupassant » 22. aug 2016, 20:10

Jeg er med på Culpøs' vogn *hopper ombord*
0
Brugeravatar
decibell
Moderator

Indlægaf decibell » 22. aug 2016, 20:10

Orchidea skrev:Drengestreger er sjovt -ikke dumt. I den størrelsesorden som bluebunny og culpøs beskriver det.

Indbrud og dyremishandling er kriminelt og kan, i min bog, ikke sidestilles med drengestreger.

Men det bliver det i medierne, kan vi se af startindlægget. Lige som sprængte postkasser og anden hærværk.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det sender et signal til omverdenen om, at det ikke skal ses som så slemt, og det måske er medvirkende til, at grænserne for drengestreger bliver mere og mere vide.
4

Brugeravatar
decibell
Moderator

Indlægaf decibell » 22. aug 2016, 20:22

Det, som jeg vil betragte som drengestreger, er også de små practical jokes, der som sådan ikke gør skade på hverken levende væsener eller ting.

Fx har det altid irriteret mig grusomt, når folk omkring nytår hører om sprængte postkasser og trækker på skulderen over det, "for det er jo bare drengestreger. Sådan noget gjorde vi også som børn". Det var sjovt nok først, da folk på vejen fik besked på, at de selv skulle betale for en ny postkasse, hvis de ikke tog den ind omkring nytår, at de lige pludselig godt kunne se, at det ikke duede med det hærværk. Ja, så var det pludselig hærværk. :gruble:

Jeg hørte engang om nogle unge drenge, der på Bornholm rendte rundt med universal-fjernbetjeninger og tændte/slukkede for folks tv eller skiftede kanaler udefra. Selv om jeg godt kan forestille mig, at det må have skræmt nogle stakkels mennesker, især de ældre, kan jeg godt grine af det, for det er og bliver forholdsvis uskyldigt. Men grænsen går altså, for mig, ved at ting og, ikke mindst, levende væsener kommer til skade.
5

Brugeravatar
paint
Kort karma: 97
Likede indlæg: 2411

Indlægaf paint » 22. aug 2016, 21:56

"ubesindig handling som er udført af et barn eller et ungt menneske, og som ofte har større negative konsekvenser end forudset"

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=drengestreg
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 6
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 272

Indlægaf Ondemand » 23. aug 2016, 03:35

Kan i huske sagen fra Silkeborg hvor der blev skudt mod politistationen? Den illustrerer meget godt hvordan det rent sprogligt er kørt af sporet når man begynder at kategorisere alvorlige forbrydelser som mulige drengestreger:

http://www.bt.dk/krimi/syv-skarpe-skud-mod-politiet-i-silkeborg

og fra JP.dk:

"Skudepisoden skete klokken 03.09, da der blev skudt mod vagthavende kontor i stueetagen på Chr. 8. Vej. Flere af skuddene gik gennem et vindue, og projektilerne borede sig ind i både vægge, loft og gulv.

- Politiet har pt. intet muligt motiv til episoden og er åben for alle teorier, oplyser Carsten Thostrup i en pressemeddelelse.

Der er efter alt at dømme tale om 9 mm projektiler, der kan være affyret med en maskinpistol eller andet automatvåben."

Politiinspektøren udtalte bl.a i den forbindelse:
"Det kan være alt fra en gal mands værk over drengestreger til nogle, som har planlagt den her aktion, siger Carsten Thostrup.""
1
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 17
Likede indlæg: 427

Indlægaf Orchidea » 23. aug 2016, 06:07

decibell skrev:Det, som jeg vil betragte som drengestreger, er også de små practical jokes, der som sådan ikke gør skade på hverken levende væsener eller ting.

Fx har det altid irriteret mig grusomt, når folk omkring nytår hører om sprængte postkasser og trækker på skulderen over det, "for det er jo bare drengestreger. Sådan noget gjorde vi også som børn". Det var sjovt nok først, da folk på vejen fik besked på, at de selv skulle betale for en ny postkasse, hvis de ikke tog den ind omkring nytår, at de lige pludselig godt kunne se, at det ikke duede med det hærværk. Ja, så var det pludselig hærværk. :gruble:

Jeg hørte engang om nogle unge drenge, der på Bornholm rendte rundt med universal-fjernbetjeninger og tændte/slukkede for folks tv eller skiftede kanaler udefra. Selv om jeg godt kan forestille mig, at det må have skræmt nogle stakkels mennesker, især de ældre, kan jeg godt grine af det, for det er og bliver forholdsvis uskyldigt. Men grænsen går altså, for mig, ved at ting og, ikke mindst, levende væsener kommer til skade.

Jeg er fuldstændig enig i det, du skriver. Det er en meget uheldig tendens at bagatelisere de her sager, for det er bare ikke uskyldigt.

Jeg tænkte også på det med universal fjernbetjeningen, da jeg læste ordet drengestreger, for det synes jeg også er sjovt og det er præcis sådan noget, rigtige drengestreger dækker. Det er sjovt, frækt og ingen eller noget kommer til skade.
2
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 23. aug 2016, 06:40

Jeg synes I forveksler skarnsstreger og drengestreger. Skarnstreger er netop uskyldige...som at bruge en universalfjernbetjening, mens en drengestreg (som Paint citerer) er en "ubesindig handling som er udført af et barn eller et ungt menneske, og som ofte har større negative konsekvenser end forudset"
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2016, 07:38

lulu-p skrev:Jeg synes I forveksler skarnsstreger og drengestreger. Skarnstreger er netop uskyldige...som at bruge en universalfjernbetjening, mens en drengestreg (som Paint citerer) er en "ubesindig handling som er udført af et barn eller et ungt menneske, og som ofte har større negative konsekvenser end forudset"

Ja, men der er jo stadig en diskussion af hvornår noget har "større negative konsekvenser end forudset" og derfor kan karakteriseres som drengestreger og hvornår en handling i sig selv er så alvorlig, at man ikke kan kalde det for en drengestreg, uanset konsekvensen.

At skyde med automatvåben er jo grundlæggende en rigtig voldsom ting. Uanset, hvad konsekvensen er, så synes jeg ikke, at skud med automatvåben nogensinde må kaldes for en drengestreg.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"