Kat i lejlighed med egen indgang

Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 393

Kat i lejlighed med egen indgang

Indlægaf billiebean » 23. aug 2016, 11:45

Vi overvejer at få os en lille kat, men er lige ved at tænke det lidt igennem først.

Vi bor i udkanten af byen på 1. sal i to-etagerslejligheder og har egen indgang med trappeafsats på den ene side og altan på den anden siden. Underboen har have hele vejen rundt i stueplanet. Der er mange grønne arealer og lidt skov/eng i nabolaget. Vi har ikke mulighed for at lave kattelem i døren, hvilket jeg kan huske vi havde i mit barndomshjem. Vi arbejder begge to til daglig.

Jeg tænker, at vi har rimelig gode forhold ifht. at have en udekat, men hvor meget skal en udekat lukkes ind og ud, og skal katten være ude om natten eller dagen eller træner man den selv op til det ene eller andet?
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Re: Kat i lejlighed med egen indgang

Indlægaf JoyNips » 23. aug 2016, 11:57

Katte er små stoddere. De vil lukkes ind og ud konstant. I kan måske have den inde i dagtimerne (husk kattebakke) og vænne den til en rytme hvor den sover dagen væk, og så lukke den ud når I kommer hjem. Jeg ville lade den være ude om natten, det er kattens foretrukne jagttidspunkt.

I skal i øvrigt huske at det er lovpligtigt at holde katten på egen matrikel, så I skal have styr på noget med indhegning og sådan.
0
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 23. aug 2016, 12:47

Jeg ville lige tale med underboen først. Katte er nogle røvhuller, der godt kan finde på at smutte ind til underboen, hvis der er åbne døre og vinduer.

Med min gamle kat, der lukkede jeg hende ud når jeg stod op. Kaldte hende ind når jeg skulle afsted, men hvis hun ikke kom blev hun bare ude. Så lå hun foran døren til jeg kom hjem.
Om natten var det en hel anden sag.. blev vækket 3-4 gange fordi kræet ville ind eller ud. Om vinteren var det hyppigere.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3458

Indlægaf HappyPaww » 23. aug 2016, 13:30

:lol: Elsker at de to første indlæg kalder katte hhv. stoddere og røvhuller!

Hvad med en hund? :deer:
4
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 23. aug 2016, 14:12

Jeg ville som underbo være ret træt af at have en kat, der formodentlig ville bruge ret meget tid i min have, og som en anden siger måske også ville gå ind i lejligheden, hvis man har døren åben. En del katte bliver ret territorielle i forhold til haven omkring deres bolig, og jeg tror ikke nødvendigvis, at en kat ville forstå opdelingen med, at haven er underboens.
2
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 23. aug 2016, 14:17

Rapfisk skrev:Jeg ville som underbo være ret træt af at have en kat, der formodentlig ville bruge ret meget tid i min have, og som en anden siger måske også ville gå ind i lejligheden, hvis man har døren åben. En del katte bliver ret territorielle i forhold til haven omkring deres bolig, og jeg tror ikke nødvendigvis, at en kat ville forstå opdelingen med, at haven er underboens.

Vi har præcis dét problem, og jeg er seriøst milimeter fra at finde ud af, hvem man kan kontakte ift. at få katten væk fra ens matrikel, når nu overboen ikke forstår det. Den sidder altid på vores terrasse, og hvis vi viger bare et par skridt fra vores havedør, så vil den gerne ind. Den er sød, ja, men ville jeg have en kat, havde jeg købt en. Vi har katteallergikere i familien, så kommer den ind, skal vi have fuldstændig nazistisk rengørings med rengøringsfirma osv for at de kan komme på besøg.

Så man skal virkelig overveje det med at få kat, hvis man har en underbo med have, for katten KAN altså ikke altid forstå det, men underboen vil have retten på sin side ift. hvis katten er på hans matrikel.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Kæledyr"