Spørgsmål om UV-lampe.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2524
Kontakt:

Spørgsmål om UV-lampe.

Indlægaf Annione » 23. aug 2016, 13:16

Er der nogen, der har erfaring med en uv-lampe?
Jeg tænker at anskaffe en til efteråret, da jeg har 2 citronplanter og en tomatplante som jeg gerne vil holde liv i.
Afbleger lyset fx møbler? Og kan det gøre nogen form for skade i en stue, sådan som at give skjolder eller lignende?

Og nok vigtigst af alt: nogen det kan anbefale noget opsats eller sådan? Jeg tænker at have planterne i et hjørne af stuen, så det skal også være noget lys, som man kan holde ud at se på.
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 84
Likede indlæg: 443

Re: Spørgsmål om UV-lampe.

Indlægaf Falstria » 28. aug 2016, 22:29

En UV lampe gør ikke ret meget godt for planterne, UV lys har samme effekt på dem som det har på vores hud, solskoldning. Og ja, lyset afbleger tekstiler m.m.

Planter har primært behov for 2 farver (af det synlige lysspektrum), rødt lys (ca. 660 nm bølgelængde) for at strække sig og blåt lys (ca. 450 nm bølgelængde) for at buske sig, blandingen af de to farver lys ser pink ud, så det er nok ikke optimalt midt i stuen.

Nogle gode 2.700-3.000 Kelvin LED spots med høj Ra værdi (over Ra 90) kan benyttes, ca. 45-50 Watt LED spots ialt (ved over 50 lumen pr. watt), monteret højst 50 cm fra planterne (f.eks. 5 stk. 9-10 watt spot), de har både et rimeligt indhold af det blå (450 nm), det røde (660 nm), de er til at holde ud at se på i længden (giver et pænt hvidt lys istedet for pink plantelys) og en spot sender ikke lyset andre steder hen end direkte på planten.

Hvis du kan holde det pink lys ud, kan man nøjes med væsentligt færre watt, men der er jo noget red-light-district over det som folk kan misforstå :-D
1
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Re: Spørgsmål om UV-lampe.

Indlægaf musel » 29. aug 2016, 08:53

Ikea har lige fået nogle LED plantelys og holdere til plantelys. Serien hedder Växer: http://www.ikea.com/dk/da/search/?query=växer
0

Tilbage til "Bolig"