Børn er ikke lige

Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1153
Likede indlæg: 6756

Børn er ikke lige

Indlægaf Wizzze » 23. aug 2016, 15:18

Når børn skal til at starte i skole der omkring 6år alderen så er op til 15% af børnene op til 2 år efter deres jævnaldrende i sproglig, matematisk og sociale evner!!

http://politiken.dk/indland/ECE3351493/ ... -i-skolen/

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-08-2 ... skolestart

"Rapporten slår ifølge Politiken desuden fast, at børn af enlige mødre, mødre med korte uddannelser og børn af mødre med ikke-vestlig baggrund ligger i den svage ende. Ifølge Dorthe Bleses kan forældre hjælpe deres børn sprogligt på vej ved at inddrage dem i alt fra højtlæsning til at sætte ord på ting, de oplever sammen. Og pædagoger i daginstitutioner spiller en afgørende rolle, når svage børn skal løftes. "

Er flere pædagoger i vuggestuer og børnehaver løsningen? eller er det forældrene der skal gøre mere? Er der pædagogernes opgave at udvikle børnene, eller skal pædagogerne mere udvikle forældrene? :gruble:

Mange forældre forventer det sidste, men oplever det ikke http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... rns-sprog/
0
Do as I say! :whip:
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Re: Børn er ikke lige

Indlægaf Rakel » 23. aug 2016, 15:38

Det er jo ikke noget nyt, men der var væsentlig mere børn/pædagog kontakt for blot få år siden og det er afgørende for ressourcesvage familier for mig at se. Man burde helt systematisk hjælpe familier 'i den svage ende' med brug for det. Det vil gøre børnenes fremtid langt bedre end for nuværende, hvor pædagoger fx i børnehaven står med ansvaret for +10 børn af gangen. Det er opbevaring og ikke støtte til læring for børn med behov.
4
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 23. aug 2016, 15:46

Rakel skrev:Det er jo ikke noget nyt, men der var væsentlig mere børn/pædagog kontakt for blot få år siden og det er afgørende for ressourcesvage familier for mig at se. Man burde helt systematisk hjælpe familier 'i den svage ende' med brug for det. Det vil gøre børnenes fremtid langt bedre end for nuværende, hvor pædagoger fx i børnehaven står med ansvaret for +10 børn af gangen. Det er opbevaring og ikke støtte til læring for børn med behov.

Vi taler meget om at bryde den sociale arv, og det starter vel her :gruble:
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 23. aug 2016, 15:56

Wizzze skrev:
Rakel skrev:Det er jo ikke noget nyt, men der var væsentlig mere børn/pædagog kontakt for blot få år siden og det er afgørende for ressourcesvage familier for mig at se. Man burde helt systematisk hjælpe familier 'i den svage ende' med brug for det. Det vil gøre børnenes fremtid langt bedre end for nuværende, hvor pædagoger fx i børnehaven står med ansvaret for +10 børn af gangen. Det er opbevaring og ikke støtte til læring for børn med behov.

Det er nok mere komplekst at bryde docial arv, men intet barn uanset baggrund udvikles, hvis der er for få pædagoger til at lede 'slagets gang'.

Det er fint med fri leg, men der klarer de ressourcestærke børn sig typisk bedst også er min oplevelse. Meget af det vil have konsekvenser.

Pædagogerne har i dag meget lidt (ingen) tid til forældre og ingen tvivl om, at nogle kunne have nytte af lidt snak/vejledning.

Min yngste går i en virkelig god BH med dygtige og imødekommende pædagoger, når vi er i Danmark, men vi sender kun afsted ml kl 9-12.30, da der udenfor det tidsrum er meget få pædagoger tilstede til mange børn/opgaver og det er hårdt for børnene.

De er trods alt i vores kommune 2 år 10 måneder ved opstart.
Fx er der ret lang ventetid på at få hjælp til wcbesøg/bleskift udenfor kl 9-12.30 og i perioder ringe opsyn med børnene og deres behov for støtte til leg/konfliktløsning/slå sig med mere. Men pædagoger kan jo kun være et sted af gangen.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 612
Likede indlæg: 3402

Indlægaf FruDulle » 23. aug 2016, 17:04

Nu vil jeg betegne os som ressourcestærke, men vi prioriterede, at C skulle i en lille børnehave. Det endte med en fribørnehave hvor der er 26 børn og 6 voksne. Jeg var ude at se på en kommunal børnehave. De var nomeret til 40 børn, men var 54. Og 4 voksne. Og jo ikke 4 voksne fra åben til luk. Det ville jeg ikke byde mit barn. Jeg har meget svært ved at se det positive ved sådan en sted, men jeg er da sikker på at børnene trives osv. Det stemmer bare ikke overens med vores ideologi og værdier.

Jeg kan sagtens se at i en stor børnehave med få voksne, det drukner de svageste børn lidt. Det var samme tanke vi havde med C. Ikke fordi han er svag, men tosproget og ikke super skarp på dansk da vi skulle vælge sted. Og jeg tænkte at barnet fungerer jo godt og er fremme i skoene på alle andre måder. Men hvis der ikke kan være det nødvendige fokus på ham sprogligt, forestiller jeg mig at han bliver lidt overset. Det tænker jeg nemt kan ske med de stille børn ogsåz
2
Whatever
PerXX
Kort karma: 2
Likede indlæg: 87

Indlægaf PerXX » 23. aug 2016, 17:15

Wizzze skrev:
"Rapporten slår ifølge Politiken desuden fast, at børn af enlige mødre, mødre med korte uddannelser og børn af mødre med ikke-vestlig baggrund ligger i den svage ende."

Har fædrene slet ingen indflydelse?
1
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 23. aug 2016, 17:20

PerXX skrev:
Wizzze skrev:
"Rapporten slår ifølge Politiken desuden fast, at børn af enlige mødre, mødre med korte uddannelser og børn af mødre med ikke-vestlig baggrund ligger i den svage ende."

Det kræver vel lidt at fædrene er til stede, og jeg læser teksten som at det ikke rigtig er tilfældet her? :gruble:
Men jo fædre har selvfølgelig lige så meget ansvar for deres børn som mødrene.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Indlægaf Dikus » 23. aug 2016, 18:02

PerXX skrev:
Wizzze skrev:

Her ser du nok effekten af, at mødre tager sig mest af børnene, når de er små.

Ser du på, hvordan børn klarer sig, når de bliver større, bliver farens tilstedeværelse særligt vigtig for pigernes vedkommende.

Statistisk er der nok ikke nok enlige fædre til preskolebærn til, man kan udtale sig generaliserende om dem. Men enlig mor siger jo også noget om faren.
2
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 739

Indlægaf ajnaM » 23. aug 2016, 19:18

Jeg synes, det er en fadæse, at vores børneministers svar er, at nu skal der gang i de der læreplaner for børnehavebørnene. :rulle:

Der mangler voksne! De voksne, der er, kan godt selv finde ud af at lære børnene en masse, hvis de da bare fik lov. Læreplanerne er et skridt i den helt forkerte retning.

Forleden da jeg hentede, var jeg nødt til at blive, fordi det var totalt kaos med grædende børn og alt for få pædagoger. De slår vuggestue og børnehave sammen efter kl. 16, og alle (!) vuggestuepædagogerne havde fået fri, så de små stakler havde ingen af deres egne voksne, og de få børnehavepædagoger, der var, stod måske med 20 børn hver.

Som om læreplaner gør nogen som helst forskel...
11
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 23. aug 2016, 21:13

Wizzze skrev:Er flere pædagoger i vuggestuer og børnehaver løsningen? eller er det forældrene der skal gøre mere? Er der pædagogernes opgave at udvikle børnene, eller skal pædagogerne mere udvikle forældrene? :gruble:

Mange forældre forventer det sidste, men oplever det ikke http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... rns-sprog/

Det er da klart en fordel at man udelukkende har faguddannet personale i vuggestuer og børnehaver - sådan er det jo også i andre brancher: uddannede lærere, mekanikere, tandlæger, elektrikere osv.
Dertil kommer at der skal være en langt bedre normering end der er nu.
Man kan ikke efter min mening kladre pædagoger for at forholdene er som det viser sig de er, når normeringen er så dårlig som den er.
Omvendt, så skal man så også som branche selv sørge for at være ydmyg og indrømme at man ikke kan det, man siger man som fagprofession kan og gør.

Sproglig udvikling er en meget vigtig del af pædagogers arbejde, det er også et felt hvor deres viden og erfaring skal bruges i samarbejde med forældrene.
Det er så trist at der er så mange pædagoger der i årevis ikke har udviklet sig eller søgt faglig indsigt/viden inden for deres felt med begrundelsen at de ikke har "forberedelsestid"
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 23. aug 2016, 21:24

Wizzze skrev:

Den negative sociale arv omtales ofte og bevises tillige som værende en myte!
Ofte ses social arv som en undskyldning fra politisk side for at bortforklare alvorlige sociale problemer i samfundet. Med argumentet om at de ting skyldes social arv, så kan alverdens indsatser begrundes, og så er det så tiltag alt efter hvilken vej de politiske vinde blæser.

Hvor mange lande har desuden så stort et fokus på social arv og negativ social arv hvor man kun arbejder med det udfra politiske initiativer, forsøgsordninger og projekter der kræver arbejdsgrupper og dermed ofte sætter flere mennesker i "aktivering"?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 23. aug 2016, 21:28

Rakel skrev:Det er nok mere komplekst at bryde docial arv, men intet barn uanset baggrund udvikles, hvis der er for få pædagoger til at lede 'slagets gang'.

Det er vel en påstand?
Nu er dagtilbud jo ikke lovpligtigt og et barn kan jo sagtens udvikles uden nogen sinde at have været i nallerne på en pædagog (det ses herhjemme, i udlandet, og jeg udviklede mig nu også ganske glimrende mener jeg - bare rent ydmygt)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 23. aug 2016, 21:45

ajnaM skrev:Jeg synes, det er en fadæse, at vores børneministers svar er, at nu skal der gang i de der læreplaner for børnehavebørnene. :rulle:

Der mangler voksne! De voksne, der er, kan godt selv finde ud af at lære børnene en masse, hvis de da bare fik lov. Læreplanerne er et skridt i den helt forkerte retning.

Forleden da jeg hentede, var jeg nødt til at blive, fordi det var totalt kaos med grædende børn og alt for få pædagoger. De slår vuggestue og børnehave sammen efter kl. 16, og alle (!) vuggestuepædagogerne havde fået fri, så de små stakler havde ingen af deres egne voksne, og de få børnehavepædagoger, der var, stod måske med 20 børn hver.

Som om læreplaner gør nogen som helst forskel...

Jeg er ret enig med dig i at der er et massivt behov for voksne!
Men, de voksne der er der har ikke særlig meget indsigt (viser undersøgelser og interviews) i hvad de pædagogiske læreplaner indeholder og hvordan de rent praktisk udvikler deres faglighed.

Altså hvis man tager et læreplanstema som alsidig personlig udvikling eller krop og bevægelse og ser på sådan et emne som hygiejne, så er der pædagoger der står overfor forældre og siger : Ja...det er altså vigtigt at børnene vasker hænder efter...
Men pædagogerne kan ikke finde på aktiviteter der lærer børnene hygiejne mht håndvask, og de kan ikke komme med evidensbaserede eller forskningsargumenter for at håndvask efter toiletbesøg er vigtigt når de skal begrunde det overfor forældrene...

Læreplaner gør en forskel - det gør pædagogerne opmærksomme på hvilke områder af et barn de skal arbejde med i det daglige. Det gør at de tænker over hvad de laver med børnene og hvorfor. Og så indviklede er de pædagogiske læreplaner jo heller ikke, ser man på dagtilbudsloven så er er det ret lala...

Problemet er alt andet lige, at alle de gode intentioner mv bare ikke kan ske, når der ikke er nok personale!
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 390
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3862

Indlægaf Delfin » 23. aug 2016, 21:55

Bimmerdyret skrev:
Rakel skrev:Det er nok mere komplekst at bryde docial arv, men intet barn uanset baggrund udvikles, hvis der er for få pædagoger til at lede 'slagets gang'.

Det er vel en påstand?
Nu er dagtilbud jo ikke lovpligtigt og et barn kan jo sagtens udvikles uden nogen sinde at have været i nallerne på en pædagog (det ses herhjemme, i udlandet, og jeg udviklede mig nu også ganske glimrende mener jeg - bare rent ydmygt)

Tillader mig at svare.

Et barn kan fint udvikle sig uden pædagoger (hvis dets behov mødes i hjemmet), men når en lang række børn opholder sig i daginstitutioner en stor del af døgnets vågne timer, kan man ikke smide hele ansvaret i hovedet på forældrene. Så har vi pinedød at lave forholdene i institutionerne, så det reelt er muligt for personalet at lave et stykke kvalificeret arbejde og ikke bare opbevaring. Der findes heldigvis stadig institutioner, som leverer prægtigt stykke arbejde i de timer på dagen, hvor der er personale nok, men i ydertimerne kniber det gevaldigt, især hvis de har mange tidlige og sene børn.
2
14 11 14 :banan:
Rakel

Indlægaf Rakel » 23. aug 2016, 22:31

Bimmerdyret skrev:

Det er vel en påstand?

Det er logisk, at ingen børn får et reelt udbytte af at være i bh ved for få voksne tilstede. Bemærk, at mit indlæg handler om børn, der ikke passes hjemme. Dit svar er malplaceret på den måde.
2

Tilbage til "Børn"