Børn er ikke lige

ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 737

Re: Børn er ikke lige

Indlægaf ajnaM » 24. aug 2016, 07:24

Bimmerdyret skrev:
Jeg er ret enig med dig i at der er et massivt behov for voksne!
Men, de voksne der er der har ikke særlig meget indsigt (viser undersøgelser og interviews) i hvad de pædagogiske læreplaner indeholder og hvordan de rent praktisk udvikler deres faglighed.

Altså hvis man tager et læreplanstema som alsidig personlig udvikling eller krop og bevægelse og ser på sådan et emne som hygiejne, så er der pædagoger der står overfor forældre og siger : Ja...det er altså vigtigt at børnene vasker hænder efter...
Men pædagogerne kan ikke finde på aktiviteter der lærer børnene hygiejne mht håndvask, og de kan ikke komme med evidensbaserede eller forskningsargumenter for at håndvask efter toiletbesøg er vigtigt når de skal begrunde det overfor forældrene...

Læreplaner gør en forskel - det gør pædagogerne opmærksomme på hvilke områder af et barn de skal arbejde med i det daglige. Det gør at de tænker over hvad de laver med børnene og hvorfor. Og så indviklede er de pædagogiske læreplaner jo heller ikke, ser man på dagtilbudsloven så er er det ret lala...

Problemet er alt andet lige, at alle de gode intentioner mv bare ikke kan ske, når der ikke er nok personale!

Pædagogerne ved da allerede, hvilke områder de skal arbejde med i det daglige.

Hvis man mener, pædagogerne mangler noget i deres faglighed, skal man ændre uddannelsen. Det mener jeg i øvrigt overhovedet ikke - jeg ser masser af kompetente pædagoger, men manglende ressourcer. Det er ligemeget, hvor mange gode idéer man har til at udvikle børnene, hvis man bruger al sin tid på at brandslukke.

Læreplanerne handler ikke om faglighed eller om at styrke pædagogerne. Læreplanerne handler om dokumentation. Og problemet er sådan set ikke deres indhold, men at pædagogerne nu skal bruge endnu mere tid på at udfærdige dem.

(Og så er jeg personligt inderligt imod, at vi skal dokumentere alt, når det kommer til børn. Hvem gør vi det for? I hvert fald ikke for børnenes... Jeg tror, det vigtigste, børnene får med sig fra daginstitutionerne, er alt det, der IKKE kan dokumenteres. Den sociale dannelse, forståelsen for andre mennesker. Det faglige, hvis man da kan tale om sådan en for børn ned til 2 år, er ikke noget problem. Den skal de nok få, hvis de får masser af kompetent voksenkontakt.)
5
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 24. aug 2016, 08:23

Enig, al snak om læreplaner og manglende "evidensbaserede forskningsargumenter" vidner altså om en mangel på forståelse for dagligdagen i de danske institutioner. Der mangler hænder og det efterlader de svage børn svigtet. Det kan jeg slet slet ikke fatte at man kan være overrasket over, hvis man nogensinde har brugt 5 min i en vuggestue eller børnehave...
6
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 24. aug 2016, 09:40

Der er ikke stemmer i børnepolitik. Til gengæld er der stemmer i dokumentation og effektiviseringer. Og en hård kurs over for udlændinge og svage, som det her jo også handler om.

Evidensbaseret min bare... regeringen har på intet tidspunkt været interesseret i forskningen på området.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2174

Indlægaf Moxy-lady » 25. aug 2016, 00:14

ajnaM skrev:Der er ikke stemmer i børnepolitik. Til gengæld er der stemmer i dokumentation og effektiviseringer. Og en hård kurs over for udlændinge og svage, som det her jo også handler om.

Evidensbaseret min bare... regeringen har på intet tidspunkt været interesseret i forskningen på området.

Jacob Mark fra SF er meget, meget passioneret på lige præcis dette emne. Og han prøver virkelig at råbe resten af Christiansborg op. Jeg er personligt ret pjattet med ham.
0
Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 18
Likede indlæg: 344

Indlægaf JackieO » 26. aug 2016, 08:00

ajnaM skrev:Jeg synes, det er en fadæse, at vores børneministers svar er, at nu skal der gang i de der læreplaner for børnehavebørnene. :rulle:

Der mangler voksne! De voksne, der er, kan godt selv finde ud af at lære børnene en masse, hvis de da bare fik lov. Læreplanerne er et skridt i den helt forkerte retning.

Forleden da jeg hentede, var jeg nødt til at blive, fordi det var totalt kaos med grædende børn og alt for få pædagoger. De slår vuggestue og børnehave sammen efter kl. 16, og alle (!) vuggestuepædagogerne havde fået fri, så de små stakler havde ingen af deres egne voksne, og de få børnehavepædagoger, der var, stod måske med 20 børn hver.

Som om læreplaner gør nogen som helst forskel...

Og for tre uger siden var udmeldingen fra ministeren, at der skulle være mindre dokumentation og mere nærvær i institutionerne.

Jeg får nærmest følelsen af, at børn og personale i børneinstitutionerne (og skolerne for den sags skyld) er blevet til en slags forsøgsdyr, som giver arbejde til flere og flere konsulenter i ministerierne og forvaltningerne, der betales godt for at lægge strategier for børneområdet, kontrollere, evaluere, lægge nye strategier, der går stik imod de tidligere, evaluere, komme med endnu flere modsatrettede anbefalinger, osv. osv. Alt imens der skæres ned på medarbejdere, som rent faktisk skal udføre arbejdet med børnene.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 26. aug 2016, 08:21

JackieO skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det er en fadæse, at vores børneministers svar er, at nu skal der gang i de der læreplaner for børnehavebørnene. :rulle:

Der mangler voksne! De voksne, der er, kan godt selv finde ud af at lære børnene en masse, hvis de da bare fik lov. Læreplanerne er et skridt i den helt forkerte retning.

Forleden da jeg hentede, var jeg nødt til at blive, fordi det var totalt kaos med grædende børn og alt for få pædagoger. De slår vuggestue og børnehave sammen efter kl. 16, og alle (!) vuggestuepædagogerne havde fået fri, så de små stakler havde ingen af deres egne voksne, og de få børnehavepædagoger, der var, stod måske med 20 børn hver.

Som om læreplaner gør nogen som helst forskel...

Og for tre uger siden var udmeldingen fra ministeren, at der skulle være mindre dokumentation og mere nærvær i institutionerne.

Jeg får nærmest følelsen af, at børn og personale i børneinstitutionerne (og skolerne for den sags skyld) er blevet til en slags forsøgsdyr, som giver arbejde til flere og flere konsulenter i ministerierne og forvaltningerne, der betales godt for at lægge strategier for børneområdet, kontrollere, evaluere, lægge nye strategier, der går stik imod de tidligere, evaluere, komme med endnu flere modsatrettede anbefalinger, osv. osv. Alt imens der skæres ned på medarbejdere, som rent faktisk skal udføre arbejdet med børnene.

Jeg tror nærmere, det er befolkningen, der gennem årtier med NPM rent faktisk tror på, at dokumentation per automatik er godt eller sikrer gode ting.

Hvis man ikke har pengene til at gøre noget ved tingenes tilstand, og ikke har nogen intention om at prioritere området (blandt andet fordi der ikke er stemmer i det hos de store vælgergrupper), så er det meget nemt at komme med en masse reformer - stramme en masse, tale om dokumentation - så det ligner, at man gør noget.

Desværre tænker jeg, at ansvaret ligger i stemmerne og ikke hos politikerne.
0

Tilbage til "Børn"