Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3423

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf HappyPaww » 7. jan 2016, 15:34

dgd2007 skrev:
HappyPaww skrev:Gedigent vil jeg gerne udtale "ge-di-gent" :blush:

Hvordan mener du ... med hårdt "g"?

Ja - i stedet for "gedient" :) (Korrekt fonetisk: [geˈdiˀən])
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Re: Hvilke ord har du før i tiden haft misforstået betydningen af eller udtalt forkert?

Indlægaf dgd2007 » 10. jan 2016, 04:03

Som barn, når min mor sagde: "Det er nervepirrende!" ... så hørte jeg det som "Det er nervepigerne!" Og jeg spekulerede på, hvad det var for nogle nervepiger, der åbenbart altid for rundt og fremkaldte tilspidsede situationer :gruble:
4
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 10. jan 2016, 04:09

Jeg troede jøder og jyder var det samme, og troede derfor i mange år også at min farfar var jøde, han var glad for at snakke for at han var fra jylland. Jeg var næsten teenager da fejlen gik op for mig, tror ovenikøbet jeg havde fortalt en del at min farfar var jøde.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9653

Indlægaf kidkomb » 10. jan 2016, 04:20

HappyPaww skrev:
dgd2007 skrev:

*gnhhhh* øh, jeg troede :genert:
Eller.. Jeg tror jeg har det med de to udtaler, lidt som jeg har det med "tunnel"
. Det udtaler jeg på to forskellige måder alt efter hvilken slags tunnel det er :blush:
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1047

Indlægaf Guldfisk » 10. jan 2016, 05:04

kidkomb skrev:
HappyPaww skrev:
dgd2007 skrev:

*gnhhhh* øh, jeg troede :genert:
Eller.. Jeg tror jeg har det med de to udtaler, lidt som jeg har det med "tunnel"
. Det udtaler jeg på to forskellige måder alt efter hvilken slags tunnel det er :blush:

Det gør jeg også: en tånnel er jo ikke det samme som en tu-nel.
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 23. jan 2016, 10:01

Der var lige en sportskommentator, der brugte udtrykket "med livrem og seler" i betydningen vildt/voldsomt/risikabelt ... :gruble:
Det betyder tværtimod det omvendte, at man har sikret sig på både den ene og den anden måde, at man ikke taber bukserne. Altså overforsigtigt.
0
Brugeravatar
Brutus
Kort karma: 6
Likede indlæg: 107

Indlægaf Brutus » 5. mar 2016, 10:35

Garfield skrev:
dgd2007 skrev:Jeg har for nylig fundet ud af, at det er skinnet, der bedrager. Ikke "skindet" :)
Men det giver jo selvfølgelig stadig den samme mening, at det tilsyneladende ikke altid dækker det faktiske.

Den fejl har jeg så også lavet indtil nu. Jeg troede også det var "skindet", men kan egentlig ret godt lide det rigtige udtryk, "skinnet bedrager".

Jvf. udtrykket: ikke alt der skinner er guld.
0
Brugeravatar
Brutus

Indlægaf Brutus » 5. mar 2016, 10:41

Jeg har svært ved at vænne mig til, at nogen tror at man vender sig til noget.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 5. mar 2016, 11:08

Brutus skrev:Jvf. udtrykket: ikke alt der skinner er guld.

Ja, bortset fra at det udtryk traditionelt har "glimrer" og ikke "skinner" :)
0
Brugeravatar
Brutus

Indlægaf Brutus » 5. mar 2016, 11:15

dgd2007 skrev:
Brutus skrev:Jvf. udtrykket: ikke alt der skinner er guld.

Ja, bortset fra at det udtryk traditionelt har "glimrer" og ikke "skinner" :)

Ja, det har da ret i.
My bad, sorry.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 5. mar 2016, 11:36

Brutus skrev:Ja, det har da ret i.[...]

Jeg tror nærmere, jeg jævnførte det med "man skal ikke skue hunden på hårene".
Men altså, ingen tvivl om, at det er "skinnet", der bedrager.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 466
Likede indlæg: 5880

Indlægaf Smiling_Goat » 6. mar 2016, 14:25

Jeg havde virkelig svært ved engelske ord, da jeg begyndte at støde på dem. Flirte blev derfor udtalt med i-lyden, Snickers blev til sneeeeeeakers osv. Heldigvis gik jeg i klasse med en fyr, der konsekvent lavede de samme fejl (før jeg nåede det rigtigt) og blev mobbet sønder og sammen - så slap jeg for at blive det :D

Ellers er jeg vokset op med en mor, der bare ikke forstår ordsprog. Hun siger konsekvent: "nikke nikke nej," at man er "øg" over noget o.lign. Jeg har forsøgt at forklare hende fejlene (jeg mener, hvor tit nikker du nej? Det ville da være mega forvirrende) men hun lytter ikke rigtigt. Så jeg har selv brugt forkerte ordsprog en del, og gør det sikkert stadig.

Ellers troede jeg, at museum på skrift blev udtalt musse-um. Jeg var tit ret forvirret, når jeg læste Anders And, for de snakkede tit om musse-ummer, og jeg anede ikke, hvad det var. Vibeke blev til Vi-begge (det syntes jeg i øvrigt var et rigtig fint navn..)

På universitetet mødte jeg en pige, der udtalte ordet adjektiver med en udtale hen ad engelsk. Altså hen ad "addjektiver" (hårdt d.) Hun blev rettet hver gang, men desværre fik hun smittet mig, og det tog virkelig lang tid, før jeg stoppede med at bruge hendes dybt forkerte, grimme ord, og jeg kan stadig blive i tvivl, om jeg siger det rigtige.

Åh ja, jeg havde også et hyr med, hvad det opo-frelse var. Jeg endte rent faktisk med at spørge min dansklærer om det (i 9. klasse :tie: ) og hun sukkede opgivende og sagde: "Det er der ikke noget, der hedder, men der er noget, der hedder opofrelse." Nåååååh :genert:
Senest rettet af Smiling_Goat 6. mar 2016, 17:36, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 6. mar 2016, 17:09

Smiling_Goat skrev:[...]
På universitetet mødte jeg en pige, der udtalte ordet adjektiver med en udtale hen ad engelsk. Altså hen ad "addjektiver" (hårdt d.) Hun blev rettet hver gang, men desværre fik hun smittet mig, og det tog virkelig lang tid, før jeg stoppede med at bruge hendes dybt forkerte, grimme ord, og jeg kan stadig blive i tvivl, om jeg siger det rigtige.
[...]

Der er en del it-folk, der udtaler "objekter" på sådan noget halv-engelsk ... "ob-djekter" :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 6. mar 2016, 17:53

Som de fleste andre har jeg en del ord fra Anders And, som jeg måtte tyde på egen hånd. AA var jo nok noget af det første, man selv læste.

Jeg undrede mig fx over, om en "løftebryder" var en, der dyrkede en særlig variant af kampsporten? :gruble:
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2067

Indlægaf Tibbler » 6. mar 2016, 18:04

Da jeg var barn; det var nytårsaften, og de sang "Vær velkommen" i fjernsynet. Der troede jeg, at de sang: "velkommen Schlüter, og velkommen her". Poul Schlüter var nemlig statsminister.
2

Tilbage til "Sprog"